EDPnet Outage

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Jorgo : een UPS is aanwezig hier ja. Maar geen diesel of whatever :)
Zoals ik reeds zei heb ik al in een aantal datacentra gestaan met mijn apparatuur, maar ook deze waren niet vrij van problemen!
- LCL Diegem : http://www.ispam.nl/archives/1757/stroo ... tacentrum/
- LCL Antwerpen : http://blog.connexeon.com/status/21-oct ... antwerpen/
- Scarlet Vilvoorde : http://www.hln.be/hln/nl/942/Economie/a ... rlet.dhtml
- Scarlet Vilvoorde : http://www.zdnet.be/news/102038/opnieuw ... j-scarlet/
- Scarlet Vilvoorde : http://www.zdnet.be/news/105739/scarlet ... -internet/

Na scarlet waren mijn servers geplaatst te DC Oostkamp. Daar kan ik mij niet zo direct uit het hoofd een stroomstoring herinneren, maar wel netwerkstoringen. En deze waren van hetzelfde kaliber als wat nu gebeurd is... Alles zat - per toeval - in hetzelfde gebouwtje en juist dat vloog eruit...

Kijk naar wat Tim zegt : hij verwoord precies wat ik bedoel.
Maar laat ik ook geen bullshit verkopen : op die servers staat niks van groot belang voor de mensheid :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

krisken schreef:Het is er juist niet over. De outage begon om 8u41 deze morgen. Dus 8u erbij is 16u41. Ik ben terug online van 16u35.
Als bedrijf zijn dit nu net de meest kritische uren. Slechter qua timing kan het niet natuurlijk.

Ik begin me toch vragen te stellen bij de redundantie van het EDPnet netwerk. Het is ook nooit hun fout, het is telkens een leverancier. Tijdje geleden Belgacom, dan Cisco en nu de leverancier van de fiberverbindingen,...
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

VOiD schreef:
krisken schreef:Het is er juist niet over. De outage begon om 8u41 deze morgen. Dus 8u erbij is 16u41. Ik ben terug online van 16u35.
Als bedrijf zijn dit nu net de meest kritische uren. Slechter qua timing kan het niet natuurlijk.
Volgens mij was het eerder dan 8u41...
VOiD schreef:Ik begin me toch vragen te stellen bij de redundantie van het EDPnet netwerk. Het is ook nooit hun fout, het is telkens een leverancier. Tijdje geleden Belgacom, dan Cisco en nu de leverancier van de fiberverbindingen,...
Voor mij teveel dit jaar en vorig jaar samen, dus aangetekende brief + fax, maar ook voor andere zaken.

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Hun leverancier is Syntigo...dusja zou me niet verbazen dat wat ze zeggen, volledig klopt.

Telefonie = EDPnet + OVH
Joachim
ISP Staff
ISP Staff
Twitter: jslabbaert
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 382 keer

VOiD schreef:Ik begin me toch vragen te stellen bij de redundantie van het EDPnet netwerk. Het is ook nooit hun fout, het is telkens een leverancier. Tijdje geleden Belgacom, dan Cisco en nu de leverancier van de fiberverbindingen,...
Ik geef je gelijk, het is de laatste tijd echt niet te doen geweest, en uiteindelijk blijven we verantwoordelijk voor onze leveranciers, we willen het dan ook niet afschuiven op iemand anders, maar trachten wel uit te leggen wat de issue is, en indien mogelijk er uit te leren.

@Krisken De leverancier was trouwens niet syntigo maar good guess ;)

[Afbeelding Post made via mobile device ]
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Haha Syntigo is altijd een good guess met zulke misérie :)
Zijn er nog steeds plannen binnen EDPnet om een PoP te zetten in DC Oostkamp?

Telefonie = EDPnet + OVH
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

syntigo... das toch de nmbs fiber?

van wat ik over syntigo heb opgevangen is dat ze de helft van de tijd niet eens zelf weten waar hun fiber nu precies ligt :p
die outage zou nog de rest van de week geduurd hebben moesten hun het zijn :)
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Waar die ligt is vrij simpel...naast de spoorlijn :p
Maar een datacenter van waar ik vroeger actief was, was aangesloten naar Brussel toe via syntigo. Via redundante paden. Alleen...beide paden kwamen toe in dezelfde cabine, vanwaar ze weer gescheiden verder gingen. Nu mag je 2x raden wat er een goed jaar geleden plots de geest gaf...juist ja, de stroom in die cabine :) Dan heb je eens redundancy, krijg je dat dan weer :)

Telefonie = EDPnet + OVH
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Misschien een idee: Schuif van alle getroffen klanten de facturatieperiode op als compensatie (ook al is dat contractueel niet verplicht). Tegenover een outage van 8 uur zou toch "iets" mogen gesteld worden. De kost kan dan alvast doorgerekend worden aan de "dader"/leverancier.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

krisken schreef:Als je een traceroute doet naar een fixed ip op vdsl2, kom je altijd de router "router01.sn.be.edpnet.net [212.71.1.226]" tegen. Die SN in de hostname staat volgens mij voor Sint Niklaas.

Hieruit concludeer ik dat al het verkeer van OVL en WVL toekomt in gent, vanaf daar via een fiber naar Sint Niklaas gaat (samen met het verkeer van Antwerpen blijkbaar) en dat er dan tussen Sint Niklaas en Brussel een 100gig fiber ligt (of meerdere 10gig fibers) voor al het xdsl verkeer...
Als ik het "VDSL2 Wholesale" gebeuren goed begrijp, dan hebben de OLO's niet veel keuze hoe ze het netwerk kunnen uitbouwen.

Alleen Belgacom beslist waar de ISP's de stream van hun klanten moeten afhalen, de zogezegde "POPs".
Dit zijn er, voor zover ik begrijp, 5 punten voor gans België (Gent, Antwerpen, Brussel, Luik, Charleroi).
Belgacom stuurt dus de streams van alle EDPNet klanten van de regio naar één centraal punt (POP), waar de OLO de stream (VLANS) afhaalt.

Voor West- en Oost Vlaanderen is dit Gent, voor Antwerpen en Limburg is dit Antwerpen, enz ...
Vanaf dat punt moet de OLO voldoende capaciteit kopen (max 1 gig) om al zijn klanten van die regio de nodige snelheid te kunnen aanbieden (met wat overboeking natuurlijk).

Dat dus alle verkeer van Oost- en West Vlaamse EDPNet klanten via die éne node in Gent loopt, is niet de schuld van EDPNet, maar de - door het BIPT goedgekeurde - manier waarop OLO's bediend worden.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Minimum 1gig denk ik :)

Telefonie = EDPnet + OVH
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

philippe_d schreef:....

Dat dus alle verkeer van Oost- en West Vlaamse EDPNet klanten via die éne node in Gent loopt, is niet de schuld van EDPNet, maar de - door het BIPT goedgekeurde - manier waarop OLO's bediend worden.
Philippe_d er zijn 2 nodes per service area. Voor OVL en WVL zijn dat 2 locaties in Gent. Belgacom bied een aantal opties aan voor redundatie, zoals een 1GBit active / standby wat volgens mij edpnet had, alleen heeft hun leverancier vergeten te vermelden dat 2 km door eenzelfde pad lopen.

Je kan ook kiezen welke lexen je laat bedienen via welke POP, dus men zou kunnen wvl via een locatie en ovl via de andere. Dan zou je mits goodwill van BGC kunnen beslissen in zo'n geval heel je area laten bedienen via een andere service pop.

Je moet dus om heel België te bedienen aanwezig zijn in 1 van de 2e pops van de 5 service zones.

Eigenlijk is dit een typisch geval van een leverancier die niet helemaal duidelijk geweest is, of de klant die nalatig is geweest, maar de vraag is tot waar je controle plicht rijkt. Gezien de reactie van edpnet tov hun leverancier veronderstel ik dat ze contractueel een ontdubbelt circuit hebben, maar dat dit nu niet blijkt.

Natuurlijk is alles relatief, edpnet communiceert goed, bied competetieve producten aan, bv high upload voor iedereen beschikbaar. Maar ze zijn een niche speler, 4000 klanten in ovl/wvl volgens de standaard.be als ze plots 100'000 klanten of meer in die zones hebben zullen ze natuurlijk veel meer capaciteit, lijnen en dus redundantie installeren. Anderzijds is zo'n probleem altijd moeilijker op te vangen voor een OLO dan voor de historische operator. Want voor rerouting, workarounds is de OLO afhankelijk van de procedures en in het beste geval van de goodwill van Belgacom. Als dit bij Belgacom zelf gebeurd, tsja zij kunnen intern doen wat ze willen ;) bipt of niet.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Welke zijn die 2 PoP's dan in Gent?
Ik vermoed één van deze:
- 91PIE0
- 91GEN0
- 91GBR0

Klopt dit?

Telefonie = EDPnet + OVH
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster

Bestand komt van de Belgacom Wholesale site.

Pagina 27 en 28 van dit document, staan de service pop's en service area's. Staat ook een beetje uitleg in hoe een isp connecteerd in zo'n service pop.
Bijlagen
WBA VDSL2_Main Body_2012-09-14.pdf
(285.86 KiB) 93 keer gedownload
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Die gent Centrum, dat is 91GEN0. In de keizer karelstraat is er al lang geen centrale meer. Enkel een kleine LDC (die afhangt van 91GEN0 dan nog) is daar aanwezig. Die 2 gebouwen liggen mss anderhalve km van elkaar...

Telefonie = EDPnet + OVH
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster

Krisken maar waarschijnlijk genoeg om enkele racks core apparatur kwijt te kunnen zeker :-).
philippe_d
Moderator
Moderator

Wat hadden EDPNet klanten zelf kunnen doen tijdens de 8-uur durende outage gisteren?

Internet.
Iedereen kent toch in zijn gebuurte, kennissen, familie één of meerdere personen die bij Belgacom (of een andere xDSL provider) zitten?
Gewoon de logon van een Belgacom/Scarlet/Dommel klant in je modem invoeren, en je was terug vertrokken.
Niet alleen internet, maar ook de EDPNet mailbox etc bleef bereikbaar (Sint-Niklaas lag er niet uit!).
Natuurlijk wel met beperkingen:
  • - dit gaat niet op voor klanten met vast IP
    - servers die normaal via jouw EDPNet IP bereikbaar zijn, zullen wel niet werken
    - het volume zal natuurlijk "aangerekend" worden aan diegene waarvan je de logon gebruikt.
Phone.
De EDPNet VoIP server is in de regel alléén bereikbaar vanaf een EDPNet IP.
Maar indien EDPNet in zo'n geval (tijdelijk) zijn VoIP firewall zou openzetten, had iedereen terug telefoon gehad via de alternatieve provider.

Of zie ik dit verkeerd?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Ken
Elite Poster
Elite Poster

philippe_d schreef:Wat hadden EDPNet klanten zelf kunnen doen tijdens de 8-uur durende outage gisteren?
  • - dit gaat niet op voor klanten met vast IP
Ik bevestig dat logins van Scarlet & Belgacom niet werkten... Jammer...

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
TV = FTA IPTV + Netflix
philippe_d
Moderator
Moderator

Tomsworld schreef: Philippe_d er zijn 2 nodes per service area. Voor OVL en WVL zijn dat 2 locaties in Gent. Belgacom bied een aantal opties aan voor redundatie, zoals een 1GBit active / standby wat volgens mij edpnet had, alleen heeft hun leverancier vergeten te vermelden dat 2 km door eenzelfde pad lopen.
Kan je dit nog iets verduidelijken?

- In principe zijn er 2 nodes in iedere service area, maar deze zijn niet bedoeld voor redundancy of voor load balancing. De OLO moet zelf beslissen welke LEXen ze van iedere node bedienen.
- DE EDPnet "dubbele" fiber (die over 2 km dus niet ontdubbeld was) verbindt waarschijnlijk de "active" node met Sint-Niklaas.
- Hoe zit dat dan met die 2de node?
  • - Zou EDPNet aanwezig zijn in de 2de locatie?
    - Indien positief, zou dat dan een aparte verbinding verbinding zijn naar EDPNet (of wordt dan diezelfde fiber gebruikt als voor node 1) ?
    - Indien die standby verbinding nog bruikbaar zou geweest zijn, hoe vlug zou Belgacom dan het ganse verkeer van alle West- en Oost-vlaamse LEXen kunnen routen via die standby POP?
PS. Die 2 POP's liggen wel héél dicht bij mekaar! Te voet (via de Reep) is dat hooguit 750m!

Het is niet mijn bedoeling om hier wat detective te gaan spelen, of om uit te vinden wat er precies misliep, gewoon uit interesse (noem het technischhe nieuwsgierigheid) :wink: .
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

philippe_d schreef: Gewoon de logon van een Belgacom/Scarlet/Dommel klant in je modem invoeren, en je was terug vertrokken.
Of zie ik dit verkeerd?
Helaas werkt dit niet aangezien EDPnet wholesale doet

Telefonie = EDPnet + OVH
Loeri
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 73 keer
Bedankt: 26 keer

Heb ooit eens met een EDpnet login op 2 plaatsen gezeten, thuis en op appartement in gent. (Was vergeten om terug op Scarlet te zetten)
Het enigste nadeel was dat we toen plots over ons datalimiet zaten :P
wirelessinfo
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 11 keer
Contacteer:

Ik heb gelukkig redundant netwerk telenet en wirelessoostakker, zo heb ik bij uitval van telenet
nog altijd internet, ook al is die trager natuurlijk.
philippe_d
Moderator
Moderator

krisken schreef:
philippe_d schreef: Gewoon de logon van een Belgacom/Scarlet/Dommel klant in je modem invoeren, en je was terug vertrokken.
Of zie ik dit verkeerd?
Raar ...
Een tijdje geleden heb ik een test gedaan met EDPNet VoiP voor een Userbase gebruiker.
Met zijn EDPNet login krreg ik een EDPNet IP, en kon op die manier zijn VoIP settings testen.
Het vrewondert mij dan ook dat het omgekeerd niet werkt ?
Loeri
Premium Member
Premium Member

Zijn er soms nog steeds problemen? De sagem valt hier bijna elke 15 min uit :-(
edpnet.jpg
(159.86 KiB) Nog niet gedownload
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

philippe_d schreef:
krisken schreef:
Of zie ik dit verkeerd?
Raar ...
Een tijdje geleden heb ik een test gedaan met EDPNet VoiP voor een Userbase gebruiker.
Met zijn EDPNet login krreg ik een EDPNet IP, en kon op die manier zijn VoIP settings testen.
Het vrewondert mij dan ook dat het omgekeerd niet werkt ?
Helaas pindakaas. Ik heb zelf een EDPNet ADSL-lijn, maar beschik ook over de gegevens van een Belgacom Favorite. Vroeger (maar da's al heel lang geleden in IT-termen) kon ik inderdaad met die Belgacom Favorite-gegevens een PPPoE-sessie opzetten op mijn EDPNet-lijn, maar nu niet meer. Ik krijg de foutmelding:

Code: Selecteer alles

Error 691: Access was denied because the username and/or password was invalid on the domain.
terwijl ik zeker weet dat de logingegevens juist zijn.
Computer(k)nul
gdaivier
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer

Je kan wel niet inloggen met een belgacom abbo op een edpnet lijn.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

gdaivier schreef:Je kan wel niet inloggen met een belgacom abbo op een edpnet lijn.
Kan je dat nu wel...of niet? :p

Telefonie = EDPnet + OVH
gdaivier
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer

volgens mijn weten is dat niet mogelijk, meschien vroeger heel in het begin van adsl, maar nu toch zeker niet meer.
skills
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 28 keer

Het kan NIET, want edpnet werkt via broba en niet via wholesale.
Ken
Elite Poster
Elite Poster

skills schreef:Het kan NIET, want edpnet werkt via broba en niet via wholesale.
Vroeger wel ;-)

TV = FTA IPTV + Netflix
on4bam
Elite Poster
Elite Poster

EDPnet heeft de gevolgen van de outage verleden week mooi opgelost. Vandaag creditnota ontvangen voor 1 dag internet. :banana:

Bedankt EDPnet!
Bye, Maurice
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bron : http://edpnetissues.blogspot.be/2012/10 ... -2012.html
17 October 2012
Categories: Maintenance, Scheduled
There is a network maintenance planned on different routers.
All customers will stay online but a higher latency is possible.

Maintenance window: 02:00 - 03:00

Edpnet apologizes for any inconveniences.

Telefonie = EDPnet + OVH
Loeri
Premium Member
Premium Member

on4bam schreef:EDPnet heeft de gevolgen van de outage verleden week mooi opgelost. Vandaag creditnota ontvangen voor 1 dag internet. :banana:

Bedankt EDPnet!
Kreeg je dat online?

Ik krijg sinds 19/06/2012 geen facturen/creditnotas meer online ... :roll:
on4bam
Elite Poster
Elite Poster

Loeri schreef:Kreeg je dat online?
Ja, net als de facturen.

Ik had wel een ticket geopend net na de outage.
Bye, Maurice
fdgroote
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 5 keer

Hier ook een creditnota, ook ticket geopend nav de outage
Haal meer uit uw geld met http://www.spaargids.be
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”