vraagje eenvoudig thuisnetwerk

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
freakske_b
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 4 keer

Huidige netwerklayout: In de kelder staat een bbox2. Deze wordt uitsluitend gebruikt voor digitale televisie. De bbox2 is verbonden met 1 Belgacom decoder voor televisie, en mijn eigen modem/router/ap/sipclient, zijnde een Fritz!box 7140 van AVM. Mijn Fritz bouwt zijn eigen PPPoE verbinding op, zodat ik mijn Fritz naar eigen goeddunken kan configureren. De Fritz staat in de living, niet in de kelder.

Nu zou ik nog iets willen veranderen. Bij de renovatie van de woning hebben we lanbekabeling (cat 5e) voorzien. Er zijn verbindingen vanuit de living (Fritz), de tv-hoek (decoder), kleine kamer eerste verdieping (nieuwe bureauruimte), grote kamer eerste verdieping (ongebruikt) telkens naar de kelder (bbox2). Met andere woorden, ik kan overal apparatuur aansluiten op mijn bbox2, maar niet rechstreeks op mijn Fritz. De Fritz zelf wil ik liever niet in de kelder zetten. Ik zou graag de kleine kamer eerste verdieping (nieuwe bureauruimte) via de lankabels verbinding willen maken met mijn Fritz. Kan ik dat doen via de bbox2? (via bridging ofzo?) Zoals al gezegd ik gebruik de bbox2 uitsluitend voor digitale TV. Kan ik een bbox2 vertellen dat hij signalen die hij krijgt van kleine kamer eerste verdieping moet doorsturen naar mijn Fritz?

Tips zijn meer dan welkom! :-)

Groeten
internet en TV: Proximus Flex Pack
voip: OVH met oude FritzBox 7390 als ATA en DECT basis
GSM: Hey!Telecom 5€ voor onbeperkt bellen, smsen en 15gb data
StarWing
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 78 keer
Provider

Je kan je cat5e kabel tussen centraal punt => fritz "splitten". Zodoende gebruik je 2 paar per verbinding, maar zit je gelimiteerd op 100mbit.
sirWard
Erelid
Erelid
Twitter: sirWard
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer

VLAN op de Bbox aanpassen voor zover dat kan? 1 poort voor de digitale tv en de andere poorten laten functioneren als switch tussen de fritz en de rest van het netwerk?
freakske_b
Pro Member
Pro Member

sirWard schreef:VLAN op de Bbox aanpassen voor zover dat kan? 1 poort voor de digitale tv en de andere poorten laten functioneren als switch tussen de fritz en de rest van het netwerk?
Wat bedoel precies je met VLAN aanpassen? Graag wat meer uitleg aub. En de andere poorten laten functioneren als switch, is dat hetzelfde als in bridged mode zetten? Indien realiseerbaar geniet dit voorstel mijn voorkeur.
StarWing schreef:Je kan je cat5e kabel tussen centraal punt => fritz "splitten". Zodoende gebruik je 2 paar per verbinding, maar zit je gelimiteerd op 100mbit.
Bedoel je dat zodoende 1 paar "gereserveerd" wordt voor de communicatie tussen het toestel in de nieuwe bureauruimte op de kleine kamer eerste verdieping, en 1 paar "gereserveerd" wordt voor de eigenlijke internetverbinding/wan vanaf de fritz?
StarWing
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 78 keer
Provider

In feite splits je de bestaande kabel op, je moet hier dan wel zelf een adapter/kabel voor maken, maar er staan genoeg tutorials op internet hiervoor.
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 89 keer
Provider
Te Koop forum

Het eenvoudigse is een extra switch in de kelder plaatsen, naast de BBox2. Je behoudt je momentele opstelling maar legt een extra verbinding tussen een LAN-poort van je fritzbox en de nieuwe switch. Vanuit de kelder kan je nu via de nieuwe verbindingen je internet verdelen vanuit de switch.
Je hebt dus wel 2 verbindingen nodig tussen je kelder en je fritzbox: één voor je Bbox en de andere voor de switch beide te verbinden met je fritzbox. Als je die niet hebt, kan je eventueel het voorstel van StarWing gebruiken: de bestaande verbinding tussen je Bbox en je fritzbox "uitsplitsen" naar een tweede verbinding (beperking tot 100Mbit!).
Internet/TV: Orange Zen Fiber + TV Vlaanderen
Kabelmodem: Arris CM3500B
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Mobiel: Mobile Vikings / Samsung Galaxy S23
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Combi toestellen... is dus steeds een compromis.

Eigenlijk ben je beter dat je die Fritz ook gewoon in je kelder plaatst (eventueel zelfs z'n WIFI uitzet)... en op de kabel die je nu gebruikt zet je gewoon een AP.
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ofwel de UTP kabel opsplitsen, ofwel netwerk via ethernet gebruiken, ofwel een tweede UTP kabel leggen tussen de living en de kelder

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

Kabel bijtrekken tussen de kelder en de plek waar de fritz staat ? en volgende keer eerst nadenken voor je verbouwt :)

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
freakske_b
Pro Member
Pro Member

@Krisken: Als ik Google op "utp kabel splitsen" kom ik op een schema waarbij je de 8 draadjes in de kabel moet opslitsen in 2 fiches met daarin telkens 4 draadjes. Bestaan daar geen voorgefabriceerde opzetstukjes voor ofzo? Ik heb het nodige materiaal namelijk niet. En kan je toelichten wat je met "netwerk via ethernet gebruiken" bedoelt?

@Joe de mannen. Aanvankelijk was niet duidelijk dat de kelder soms nogal vochtig kan worden :-( waardoor het niet de meest ideale plaats blijkt te zijn voor mijn Fritzbox. Want zo hadden we het oorspronkelijk voorzien, de Fritz vlak achter de Bbox2 in de kelder.
krisken
userbase crew
userbase crew

Er bestaat voorgefabriceerd materiaal, maar geen idee waar je er kan aan geraken.
Eens zoeken op ebay of zo?

Telefonie = EDPnet + OVH
freakske_b
Pro Member
Pro Member

krisken schreef:Er bestaat voorgefabriceerd materiaal, maar geen idee waar je er kan aan geraken.
Heb je suggesties op welke zoekterm ik daar precies voor zou moeten gebruiken? :-D
krisken
userbase crew
userbase crew

god pre-fabricated splitted UTP cable ofzo? :)

Telefonie = EDPnet + OVH
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer

krisken schreef:Er bestaat voorgefabriceerd materiaal, maar geen idee waar je er kan aan geraken.
Eens zoeken op ebay of zo?
Gewoon eens zoeken op "cat5 splitter" of "rj45 splitter", vind je direct op google.
Wel zien dat je er 2 koopt, tis geen switch en de kabel moet dus aan beide kanten gesplit worden.

Ook kan je er geen gigabit verbinding mee maken. Gigabit ethernet gebruikt alle 4 paren van de kabel; dit is eigenlijk een truc om de 2 ongebruikte paren bij 100mbit lijnen ook te benutten.
freakske_b
Pro Member
Pro Member

Dat ik geen gigabit verbindingen meer kan maken is niet erg, mijn huidige Fritz!box 7140 kan die toch niet aan.

Cat5 splitter googlen levert inderdaad direct resultaat op. Ik zie wel dat het telkens om combinaties gaat van 1 mannelijke, 2 vrouwelijke.

Heel concreet in de kelder: moet ik dan die mannelijke in mijn bbox2 steken, de kabel die van de kleine kamer op de eerste verdieping in de kelder toe komt in de vrouwelijke een vrouwelijke, en de kabel die van mijn Fritzbox in de living komt ook in een vrouwelijke?

En in de living aan mijn fritzbox: de mannelijke in het muurstopcontact, maar hoe weet ik welke van de twee vrouwelijke ik op lanpoort1 moet aansluiten. Lanpoort1 moet ik verplicht gebruiken omdat de fritzbox staat opgesteld achter een bbox2. Hij bouwt wel zijn eigen PPPoE op.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

Je hebt het waarschijnlijk over zo'n model:
Afbeelding

Kant kelder moet je de kabel die van boven komt splitsen: één deel naar de BBox2, één deel naar je LAN.
Je moet dus:
  • - de mannelijke stekker verbinden met de kabel die van boven komt (eventueel dus een RJ45 adapter V-V gebruiken).
    - één vrouwelijke verbinden met de BBox2 LAN1 (dus een kort netwerkkabeltje ertussen).
    - één vrouwelijke verbinden met de kabel naar de kleine kamer (of hier een switch als je méér kabels wil aansluiten).
Kant FritzBox moet je de kabel die van de kelder komt splitsen: één deel naar de WAN van de FritzBox (= LAN1), één deel naar de LAN.
Je moet dus:
  • - de mannelijke stekker verbinden met de kabel die van de kelder komt (RJ45 muurstopcontact).
    - één vrouwelijke verbinden met de FritzBox LAN1 (dus een kort netwerkkabeltje ertussen).
    - één vrouwelijke verbinden met de FritzBox LAN2 (dus een kort netwerkkabeltje ertussen).
In de elektronica zaak vind je van die korte LAN kabeltjes (15 cm).
freakske_b schreef:maar hoe weet ik welke van de twee vrouwelijke ik op lanpoort1 moet aansluiten
Je hebt maar 2 kansen, dus gewoon proberen. Als 't niet lukt, gewoon kabeltjes LAN1 en LAN2 wisselen :-) .
Ofwel één kabeltje in LAN2 > kijken of je op de FritzBox geraakt vanaf de PC op de eerste verdieping. Indien niet: ander kabeltje in LAN2 ...
Gezien deze 2 adapters identiek zijn, kan je het ook systematischer doen: gebruik LINKS voor WAN (BBox2 LAN1, FritzBox LAN1), en RECHTS voor LAN (FritzBox LAN2, kabel naar eerste verdieping).
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer

"Cat5 splitter female female" als zoekterm werkt, anders een female to female adaptertje steken.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

@ Philippe

Degene van jouw plaatje is de verkeerde: die zal ieder kabeltje splitsen in twee.
Dat is niet de bedoeling natuurlijk.

Onderstaand voorbeeld is allicht wat je bedoelt en de TS nodig heeft :

Afbeelding

PS De zoekterm "UTP economiser" levert normaliter het juiste stuk op. Maar 't is altijd opletten geblazen...
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

eternum schreef:@ Philippe
Degene van jouw plaatje is de verkeerde: die zal ieder kabeltje splitsen in twee.
Je hebt 100% gelijk. Ik nam het plaatje meer als illustratie van de mannetje/meisje verhaal, maar inderdaad, hij heeft het model nodig wat in jouw plaatje afgebeeld staat !!!!
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 279 keer

er bestaan ook T stukjes

Code: Selecteer alles

-------(V)UTP
UTP(V)----|
           -------(V)UTP
mvg
lirec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 153 keer
Provider
Te Koop forum

Als je er niet vies van bent om zelf wat te bricoleren: http://www.instructables.com/id/How-to- ... litter%22/
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 279 keer

Ik heb die ook zelf gemaakt een tijd geleden zo'n tang en RJ stekkers gekocht in de Aldi voor ongevee 10 euro dacht ik en alles werkt perfect.

mvg
freakske_b
Pro Member
Pro Member

Al enkele locale elektro/computer winkels afgegaan, maar zo een als in de post van eternum heb ik nog niet kunnen vinden. Iemand suggesties?
krisken
userbase crew
userbase crew

ebay of dx.com bvb

Telefonie = EDPnet + OVH