Linux

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Polleke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 321
Lid geworden op: 15 sep 2002, 19:43
Locatie: Harelbeke
Bedankt: 2 keer

Hallo gasten,

Het heeft een tijdje geduurd voor ik me hier ook kom moeien, maar ik had een paar andere verplichtingen.

Heb onlangs een HD'tje van 80 Gieg gekocht en ben dus op het ogenblik bezig dit op de korts mogelijke tijd vol te krijgen (begint aardig te lukken :lol: ).

Heb een simpel vraagje :

- Van al die mogelijke linux distributies : welk een is er voor een beginnende sukkelaar als ikzelf de beste keuze. Heb een tijdje geleden eens demolinux uitgetest (kan je booten vanaf CD-rom, duurt wel een tijdje maar was toch maar om te testen). Voor de rest heb ik totaal geen ervaring met die materie. Die linux-faq heb ik juist binnengehaald. Hopelijk zijn het 124 boeiende pagina's.

Met vriendelijke groeten,

Polleke
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Hallo Polleke, welkom op het forum :)

In de C't van deze maand staat een vergelijking tussen 4 linuxdistributies:

Debian / Mandrake / Red Hat / SuSE

Dit was de conclusie:
Netwerktools: ++ / 0 / 0 / +
Ontwikkeltools: ++ / 0 / + / +
Compileren van broncode: + / -- / ++ / +
Hardwareondersteuning: - / 0 / + / ++

Legende: ++ zeer goed + goed 0 voldoende - slecht -- zeer slecht

Zoals je kan zien is SuSE wel goed, maar vermits je deze niet kan downloaden (enkel live eval version) zou ik in jouw geval voor Red Hat gaan.

Later als alles wat beter gaat is Slackware/Debian/Gentoo wel leuk.

Als je meer info wil, just ask!

Nob
Gebruikersavatar
Erik
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1321
Lid geworden op: 15 sep 2002, 02:46
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 18 keer

polleke,

als je echt niew bent met Linux raadt ik je Linux mandrake aan dit is heel gebruikersvriendelijk je zult hard moeten zoeken om een systeem te vinden dat gebruiksvriendelijker is http://www.linux-mandrake.com je kan het daar downloaden (heb je wel cd writer voor nodig) mandrake komt met een grafische "installer" als je nog meer hulp nodig hebt just ask Polleke good luck

Erik
Registered Linux user #286313
Polleke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 321
Lid geworden op: 15 sep 2002, 19:43
Locatie: Harelbeke
Bedankt: 2 keer

Hallo,

Heb gisteren Redhat 7.3 op mijn PC'ke gepleurt. (Voor Erik : was zondagmorgen al bezig met diene Redhat binnen te halen, dus je post was juist te laat). Heb het trouwens van de ftp van Skynet binnengehaald (5 ISO's + de doc : iets minder dan 3 GB in ongeveer 8 uur, vond ik toch niet slecht). Moet wel zeggen dat ik niet echt weet wat het nut is van CD 4 en 5.
Die Redhat blijkt trouwens te werken (heb klank, heb beeld, zelfs surfen lukt al (Bij een Speed touch home moet je enkel wat netwerkinstellingen invullen, bij mij komt er gene USB-modem binnen).
Alleen : De bootmanager krijg ik niet aan de praat. Voorlopig moet ik boot'en via een opstartdiskette (enkel voor linux). Mijne XP start nog altijd op zonder problemen.
Op mijn 2 harddisken heb ik uitsluitend een aantal ntfs-partities (naast diene linux natuurlijk). Kan je die toegankelijk maken voor Linux ? (ze hebben me wijsgemaakt dat linux die enkel kan lezen)

Trouwens een kleine tip : In WS_FTP Pro zit een transfert manager waarmee je tenminste zeker bent dat je een download kunt resumen. Met de LE blijkt dat niet te lukken (heb die demo-linux van het Max Planck instituut binnengehaald : 600 MB aan 15 kB/s, en 3 keer mogen herbeginnen, telkens gestopt aan +/- 150 MB en gene "resume", tot ik ben overgeschakeld op de Pro (Toch nog 3 keer mogen "resumen", zonder probleem, stabiel serverke bij Max !!!).

met vriendelijke groeten,

Polleke
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Berichten: 4143
Lid geworden op: 15 sep 2002, 09:08
Locatie: Belgium, Haacht
Contacteer:

ondertussen is mandrake 9.0 uit, ik ga die binnen een paar dagen downloade als de meeste traffic door is (nog maar van gisteren uit)

welke bootmanager heb je gebruikt? lilo of grub?, ik weet niet hoe het zit met enkel ntfs partitions, maar ik heb altijd fat32 gebruikt want (dacht ik toch) linux kan ntfs noch lezen noch schrijven, en dan lukt grub perfect, zoals hier wat verder beschreven had ik problemen met het booten van win xp op ntfs
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
Gebruikersavatar
Erik
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1321
Lid geworden op: 15 sep 2002, 02:46
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 18 keer

nee wees voorzichtig mandrake 9 is inderdaad uit maar hij is nog niet stabiel ik ben geabonneerd op hun news versie 9 is nog niet stabiel er zitten waarschijnlijk nog bugs in....

greetz

Erik
Registered Linux user #286313
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Berichten: 4143
Lid geworden op: 15 sep 2002, 09:08
Locatie: Belgium, Haacht
Contacteer:

aah, ok bedankt voor de tip dan ge ik de 8.2 maar installeren
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
Gebruikersavatar
Erik
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1321
Lid geworden op: 15 sep 2002, 02:46
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 18 keer

nog even geduld en de "officiele" release van mandrake 9.0 komt er de versie die nu al beschikbaar is is eigenlijk voor ervaren Linux gebruikers die zo mandrakesoft kunnen helpen bugs te vinden (en een mogelijke bugfix) ik heb die mail ook ontvangen ze vragen je om het te downloaden en te installeren en dan als je problemen ermee hebt deze te rapporteren maar daar ben ik nog niet "ervaren" genoeg voor mee Linux nog ff geduld

http://www.linux-mandrake.com en klik op de link "news" de officiele relase wordt daar aangekondigd


greetz

Erik
Registered Linux user #286313
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Redhat 8.0 komt ook uit binnen een paar dagen!

Nob
Gast

Redhat 8.0 is dus officieel gereleased! :)

Nob
Gebruikersavatar
Erik
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1321
Lid geworden op: 15 sep 2002, 02:46
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 18 keer

yup hier zie je een stukje van de newsletter van mandrake


Flash: Mandrake Linux 9.0 "Dolphin" has arrived!

MandrakeSoft is proud to announce the immediate availability of Mandrake
Linux 9.0.
KDE3, GNOME2, OpenOffice, updated Mandrake Control Center, and reworked
Software Manager utilities are only a few of the many new and exciting
features in this latest release.


dit is niet het hele bericht maar mandrake 9.0 is er nu officieel !


greetz

Erik
Registered Linux user #286313
Polleke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 321
Lid geworden op: 15 sep 2002, 19:43
Locatie: Harelbeke
Bedankt: 2 keer

Hallo,

Heb vandaag Redhat 8.0 op mijn PC'ke gekegeld. Ziet er niet slecht uit. Deze keer heb ik zelfs mijn muiswiel aan de praat gekregen. We leren bij.

met vriendelijke groeten,

Polleke
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Eens je Redhat wat onder de knie hebt, overstappen naar Debian, Slackware en/of Gentoo ;)

succes,

Nob
Raf

Polleke hoe geraak ik eigenlijk op die ftp van skynet?
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

je download ftp programma bv www.smartftp.com en dan ga je naar de ftp van skynet door bij host ftp.skynet.be in te geven en login/pass: anonymous.

greetz,

Nob
Gebruikersavatar
Raf
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 40
Lid geworden op: 25 nov 2002, 11:36

Thx Nob !
Weet iemand feitelijk wanneer de nieuwste Mandrake op de skynet ftp staat want nu staat er enkel 8.1 op?
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

Hmm,

blijkbaar staat em niet op de de ftp van mandrake waar Skynet naar verwijst, maar hier kan je hem vinden:

ftp://ftp.wau.nl/pub/Mandrake/9.0/i586/

meer sites vind je op de site van www.mandrake.com > downloads
I love it when a plan comes together!
Weetgraag
Erelid
Erelid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 15 sep 2002, 08:50
Locatie: Zelzate Belgie
Contacteer:

Wat moet ik specifiek downloaden van mandrake of moet ik alles dat in de map i586 staat downen??
Ik wil het ook eens proberen en heb nu een beetje tijd dus!!


Greetz
Weetgraag :wink:
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Berichten: 4143
Lid geworden op: 15 sep 2002, 09:08
Locatie: Belgium, Haacht
Contacteer:

ik heb altijd de iso's gedownload, die brandt je dan op cd en dan hetstart je met de cd in de cd-rom drive (zien dat de bios op boot cd-rom staat)
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Als het gewoon is om eens te 'testen' wat linux juist is kan je misschien beter eens linux installen mbv VMware.
Dit is een virtual machien (een virtuele computer) die in je windows draait.
Je moet de cdtjes ook niet branden dan.
Dan zeg je gewoon inde instellingen van VMware bvb 5GB van je schijf te gebruiken voor die linux installatie (die 5Gb wordt dan gewoon een file van 5GB of minder op je schijf, en dus geen nieuwe partitie enzo, wat trouwens ook mogelijk is met VMware).
Op die manier kan je toch al een eerste indruk krijgen van linux zonder teveel op avontuur temogen gaan door je harddist te herpartitioneren enzo. Nadeel van VMware is dat je wel geen ondersteuning hebt van je geluidskaart en grafische kaart. Er is een grafische driver die je kan installen dat het al ietsje beter wordt, maar toch. Het is ook helemaal niet zo snel als een linux installatie op zichzelf (deze linux draait immers in een virtuele machine die op je windows draait...).
Je moet maar een kijken :)
Het is in ieder geval nooit slecht eens iets anders dan Microsoft products voor je neus te zien ;)
NuKeM
Weetgraag
Erelid
Erelid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 15 sep 2002, 08:50
Locatie: Zelzate Belgie
Contacteer:

Ik denk dat ik maar eens die VMware probeer maar
ik heb hier wel een volledige versie"Legaal gekregen"
van Linux "Suse 7.0" liggen. Ik heb die eens gekregen en
nooit opengemaakt, zit zelfs nog in de originele verpakking.
6cd's + 2 diskettes, kan ik hier al iets mee doen??
Die Vmware, waar kan ik die downloaden ofzo op de site van Mandrake
vind ik niks terug of demo's.

Greetz
Weetgraag :wink:
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

NuKeM
gedeco

Ook niet slecht om te proberen: Knoppix
een CD bootable distributie gebaseerd op debian.
gewoon booten op de CD speler.
laptop TFT scherm, wireless NIC, mousepad. Kortom alles werkt op mijn portable. Geen configuratie. Out of the box
Een leuke tool.

Geert
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

gedeco schreef:Ook niet slecht om te proberen: Knoppix
een CD bootable distributie gebaseerd op debian.
gewoon booten op de CD speler.
laptop TFT scherm, wireless NIC, mousepad. Kortom alles werkt op mijn portable. Geen configuratie. Out of the box
Een leuke tool.

Geert

Knoppix is inderdaad niet slecht :) Ideaal als je eens een kijkje wil nemen in de wereld van linux als windows gebruiker (ik heb zo al enkele vrienden op deze manier kunnen overtuigen linux toch niet meer te aanzien als iets voor freaks..)
NuKeM
Polleke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 321
Lid geworden op: 15 sep 2002, 19:43
Locatie: Harelbeke
Bedankt: 2 keer

Hallo,

Zie dat binnenkort (volgende maand) de nieuwe versie van Redhat uitkomt (de 9). De betalende gebruikers kunnen er weer een week of 2 vroeger van genieten, maar daarom betalen ze er ook voor hé.
Voor het ogenblik zit ik toch op smalband, dus dat mag nog een tijdje duren... Van mij mogen die verschillende versies wel wat langer meegaan : heb maar een dubbelspeed writerke, tegen dat het branden gedaan is, hebben ze al een volgende versie. :-D

Allé, profiteer ervan...
Met vriendelijke groeten,

Polleke
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

Hallo, aan alle Linux freeks
Volgende heb ik ontdekt op een duitse website:Klik hier
Hier een stukje vrije vertaling
München wisselt van MS naar Linux
Stadraad besluit de omschakeling van de Computers op andere software.
Als eerste duitse grootstad zal in München, het vrije OS Linux in gebruik genomen worden, op al hun Computers ipv van Microsoft Windows.
De Stadraad besloot Woensdag tegen de stemmen van de partij CSU in, alle 14.000 PC's om te stellen op Linux en hun medewerkers te laten bijscholen.
Volgens de burgemeester van de stad München zal Linux voor hun stad op lange termijn financieel goedkoper zijn.
Bovendien stelt de stad een exempel voor meer concurentie op de software markt.
aldus de duitse tekst
Afbeelding
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

Hmm eens benieuwd wat dat gaat opleveren.. das toch een gewaagde omvorming, maare als dat met succes gebeurt, zou dat wel eens een voorbeeld kunnen zijn voor anderen en zou de race 'linux vs windows' wel eens in een stroomversnelling kunnen komen.

Maybe wel niet voor alle sectoren.. maar voor bepaalde zaken...is er toch potentieel. Eens zien wat die duiters van die linux gaan bakken :p
I love it when a plan comes together!
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

Nog een Link > Windows contra Linux
http://www.native.nl/aktueel/column/column-9.html
Afbeelding
Gebruikersavatar
kryptonate
Member
Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 16 sep 2003, 19:19
Locatie: Gent

Als ik Mandrake 9.1 wil installeren moet ik eerst een extra partitie aanmaken of doet de installatie dat zelf?
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Ik heb geen ervaring met partitioneren met mandrake, maar toen ik mandrake 9.1 heb geïnstalleerd had ik eerst in windows met partition magic 8 een EXT3-partitie gemaakt.
Bij de installatie van mandrake gaf hij die partitie als enige plek waar hij wilde installeren ...
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

Voor zover ik weet kan je dat in de installer mee geven. In de installer van red hat 8.0 was dit al voorzien om zelf een partitie te wissen/herpartitioneren/partitioneren etc etc..

Ik vermoed dat het er wel in zit.. heb met mandrake nog niet gewerkt, maar als het in red hat zit.. zal het wel in mandrake zitten ook. Je kan eens proberen. Boot met mandrake en zie hoerver je komt :)

Hij zal zeker niet op je winpartitie installen :) Hij heeft een linux partitie nodig.

Je kan ook al op voorhand zo'n partitie maken met bvb Partition Magic en consoorten...
I love it when a plan comes together!
Gebruikersavatar
kryptonate
Member
Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 16 sep 2003, 19:19
Locatie: Gent

thx en welke soort van partitie heb ik nodig? Linux Ext2 , Linux Ext3 of Linux Swap? Mandrake 9.1 --> 20GB
Gebruikersavatar
Gcool
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 43
Lid geworden op: 14 apr 2003, 14:36

Je hebt 1 "werkpartitie" en 1 swap nodig. Deze best in Ext2 of Ext3 maken.
God is unavailable right now. Can I help you?
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Goh, ik heb nooit een swap-partitie gemaakt.
Maar zoja moet die in tempFS geformatteerd worden dacht ik.
Nu, ik heb geen swappartitie, maar ik heb 512 mb ram, misschien dat ik daarom nog er niets van gemerkt heb ...
Gebruikersavatar
Gcool
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 43
Lid geworden op: 14 apr 2003, 14:36

Idd, als je voldoende ram hebt steken, en je draait ofwel een niet te zware distro, of je laat niet te veel services draaien, dan kan het in principe ook wel zonder swap.

In mijn geval heb ik voor alle zekerheid een swap gemaakt van 256 Mb (pc bevat 512 Mb RAM). Deze is nog nooit aangesproken geweest, maar gewoon voor zeker te spelen, laat ik deze toch staan.
God is unavailable right now. Can I help you?
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

De regel was vroeger dat je een swap partitie moest nemen die 2X zo groot is als je geheugen dacht ik. In mijn geval dus Swap van 1 GB (ik heb 512 MB geheugen). Die swap is bij mij ook nog nooit gebruikt geweest maja.
Swap is dus zoiets als vitueel geheugen in windows. Als je echte ram geheugen 'op' is gaat hij dat deel van je harde schijf gebruiken.
Kijk trouwens maar is in je c:\ root directory, daar zal je een file zien staan: pagefile.sys en die is bij mij om en bij de 780 MB groot (zoals gezegd heb ik 512 MB ram, en daar wordt ook nooit veel van gebruikt) -> moest je die file niet zien staan, dan moet je effe doen in verkenner: Tools - Folder Options - View - Hide Protected Operating system files wegvinken.

Al vanin het begin van linux (van als ik er mee in contact Kwam. Redhat 5.0, Slackware 4, ...) kon je je harddisk al indelen vanuit de linux installer. Dit moest dan wel met fdisk ofzo (zo'n prehistorische tool dat volledig commandline werkt.) Maar dat ging dus.

De regel is: 2 partities maken, 1 voor linux gewoon (ext2 of ext3 -> soms ook wel 'linux native' genoemd in fdisk dacht ik) en 1 voor eventueel extra geheugen. (linux swap)

greetz,

Nob
Gebruikersavatar
kryptonate
Member
Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 16 sep 2003, 19:19
Locatie: Gent

Hm, als het gelijk is welke soort ik neem (ext2 of ext3) waarom bestaan er dan 2? :? Bedankt al voor jullie antwoorden :-D
Ohja, en heb ik een bootprogrammaatje nodig waar ik kan kiezen welk OS ik wil opstarten of zit dat in Mandraka linux verwerkt, zodat ik niets speciaals moet doen als ik na de installatie men pc terug opstart en bijvoorbeeld eerst nog eens naar winxp wil gaan?
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Als je linux installeert, dan kan je een bootloader mee installeren op de schijf; dit is grub of lilo. Deze kan je dan ook instellen tijdens de installatie van linux wat ze juist moeten doen. Je kan dan een keuzelijst maken tussen linux en XP of nog andere opties. Je zal het wel zien...

Cheers
Afbeelding
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Ik raad je grub aan, deze is nieuwer en ziet er mooier uit dan lilo. Ext3 is gewoon de nieuwe versie van ext2 dacht ik, maar veel verschil zit er niet op.Correct me if I'm wrong.

greetz,

Nob
Gebruikersavatar
kryptonate
Member
Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 16 sep 2003, 19:19
Locatie: Gent

en die bootloader staat reeds op de installatieschijf?
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”