Welke hardware is aan te bevelen voor freenas (enkel x86 support) ?
Gigabit support is nodig <> embedded mogelijk (cpu) ?
Freenas embedded hardware
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Of de CPU er nu vast op zit of niet maakt weinig uit aan z'n verbruik.
Als er trouwens gesproken wordt over embedded systemen zijn dus dingen zoals Alix bordjes... bordjes die dus vaak geen x86 CPU hebben.
Als er trouwens gesproken wordt over embedded systemen zijn dus dingen zoals Alix bordjes... bordjes die dus vaak geen x86 CPU hebben.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
- Bedankt: 74 keer
Bij FreeNAS maakt vooral het geheugen een verschil, CPU is wel nodig voor de checksums te berekenen (mits je RAID-Z gebruikt toch) maar is van minder belang. Je hebt minstens 4 GB (praktisch gezien 6 omdat een deel naar het OS gaat) nodig anders schakelt hij bepaalde cachings uit waardoor het zeer traag werkt. Ikzelf heb 8GB toegewezen aan mijn FreeNAS maar als ik kon zou ik er 16 GB van maken.
Hier kan je de aanbevelingen vinden.
Hier kan je de aanbevelingen vinden.
- Sasuke
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
- Bedankt: 544 keer
Als je meer dan 60mb/s wil halen heb je toch al wel een ietwat deftige CPU nodig en een netwerkswitch die jumboframes ondersteunt. Anders ga je dat in de praktijk nooit halen, Voor +60mb/s te halen ga je ook geen 'el-cheapo' NAS moeten bouwen hoor. Een AMD E-350 of E-450 kan je nog wel fanless krijgen ... maar de case + voeding + 8Gb RAM + Hardware RAID(??) e.d. gaan volgens mij toch richting de 400 EUR ...
Denk dat je beter naar een goeie Thecus of QNAP uitkijkt imho.
Denk dat je beter naar een goeie Thecus of QNAP uitkijkt imho.