Energie: mijn verbruik

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Afsplitsing van de topic Gas-Elektriciteit: durf vergelijken!

Deze topic is er om jullie energieverbruik cijfers met de community te delen.
Pas op. Het is niet de bedoeling om mekaar verwijten te sturen of zo, zie het gewoon als een benchmark.
Geef naast de cijfers ook wat informatie over de woning, hoe je verwarmt, grootverbruikers ...

------------------

Electriciteit piek: 3.215 kWh
Electriciteit dal: 2.665 kWh
Gas: 24.859 kWh

Woning: huis, halfopen, gezin 3 personen, dak niet geisoleerd (yes, i know :-( ... op mijn to-do lijstje).
Verwarming: centrale verwarming gas, incl warm water.
Koken: electrisch (fornuis, microgolf, oven).
Andere grote verbruikers: wasmachine, vaatwas, diepvries (tafelmodel).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Juni 2011 - juni 2012

Electriciteit piek: 1.469 kWh
Electriciteit dal: 1.685 kWh
Gas: 12.104 kWh


2 Volwassenen (shiftwerkers) en 1 17jarige AFS-student (die geen flauw benul had van verbruik of wat dan ook ;) )
Rijhuis
CV op gas en gashaard in living (geen CV)
Koken: Gas (oven electrisch)
Water: Gas
En voor de rest the usual eigenlijk. Al ons toestellen zijn max 5jaar oud en we hadden toen al gekeken om zoveel mogelijk A+ labels te kopen.

Nu sedert juni renovatie gedaan.
40m2 plat dak laten isoleren, 10cm powerdeck.
15cm isolate in achtermuur ipv de 4 die erin stak. (houtskelet)
Gashaard weg en CV overal.
jan28
Premium Member
Premium Member
Berichten: 598
Lid geworden op: 08 apr 2003, 12:06
Twitter: xtrshop
Locatie: Antwerpen - Wilrijk
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 47 keer
Contacteer:

april 2011 - april 2012

Electriciteit piek: 3039
elektriciteit dal : 2599
gas: 25.166 kWh
Water en koken op gas
5 volwassen personen die veel sporten = veel was en douche

sinds oktober van dit jaar nieuwe verwarmingsketel, verbruik daalt, oef.

1 PC, 3 laptops, PS2, router, vaatwasser (7x/week), wasmachine (7x/week),droogkast (5x/week), .....
Afbeelding
marijke1968
Pro Member
Pro Member
Berichten: 234
Lid geworden op: 29 jan 2009, 14:27
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 21 keer

GAS: ca 7300 kWh (730m3)/jaar (goed geïsoleerd appartement met glaswand op het zuiden (en rolluiken)
ELEC: ca. 2500 kWh, waarvan 1000 dag / 1500 nacht

- koken op inductie
- verwarming, warm water HR+ combi ketel
- wasmachine 3x/week (in het weekend), droogkast 2x/week (ook in het weekend)
- vaatwas 3x per week (na 10 uur 's avonds)
- digicorder, router (losse), tv e.d. achter Chacon schakelaar, overdag in de week en 's nachts uit
- 1 koelvries combi 270 kWh/jaar + 1 kist diepvries

2 personen, waarvan 1 langdoucher (moi)
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2048
Lid geworden op: 06 dec 2004, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

Elektriciteit piek: 2083 kWh
Elektriciteit dal: 2213 kWh

Gas: 25395 kWh

Alleenstaande woning (1920). Dak geïsoleerd, dubbele beglazing, maar wel slecht geïsoleerde muren (geen spouwmuur).
5 bewoners (2 volwassenen + 3 kinderen (4 tot 7 jaar)).

Verwarming + warm water: Gas

Al de rest elektrisch: fornuis, oven, micro, broodmachine, 2 koelkasten, diepvries, afwasmachine, wasmachine, droogkast,...
Laatst gewijzigd door Maglor 25 sep 2012, 16:49, in totaal 1 gewijzigd.
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1599
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

Elektriciteit piek: ca 1100 kWh
Elektrictieit dal: ca 2000 kWh
Gas: ca 18000kWh

Woning: modale gezinswoning uit begin jaren '90, open bebouwing, 3 personen, dak zelf geïsoleerd (20 cm rotswol), muren niet(*) geisoleerd, (oude) dubbele beglazing (dus geen HR).
Verwarming: centrale verwarming gas, incl warm water.
Koken: electrisch (fornuis, microgolf, oven).
Andere grote verbruikers: wasmachine, vaatwas, géén droogskast!

Vorig jaar oude gasketel vervangen door nieuwe HR+ condensatieketel waardoor het verbruik met meer dan 20% gedaald is (voorheen dus meer dan 20000kWh gas)!

(*) vorige week spouwmuur geïsoleerd, 7cm PUR laten inspuiten, benieuwd naar hoeveel dit zal uitsparen. De laatste maanden ook sluipverbruikers opgespoord en uitgeschakeld zonder aan comfort in te boeten alsook wat halogeenspots vervangen door LEDs. Een voorzichtige schatting komt nu uit op een totaal elektriciteitsverbruik van zo'n 2600 kWh.
Daarmee zijn voor mij alle maatregelen genomen om mijn huis beter te isoleren. Het vervangen van dubbele beglazing door hoogrendementsglas heeft volgens mij niet veel zin; heb het enige tijd geleden eens uitgerekend, en kwam op een terugverdientijd van bijna 30 jaar!
thamar schreef:Juni 2011 - juni 2012
Electriciteit piek: 1.469 kWh
Electriciteit dal: 1.685 kWh
Gas: 12.104 kWh
Wow, erg laag gasverbruik, zeker omdat je ook nog kookt met gas. Letten jullie er speciaal op of maakt een rijhuis vs vrijstaand huis écht zo'n verschil?
Sparky
Pro Member
Pro Member
Berichten: 387
Lid geworden op: 02 jan 2005, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
Bedankt: 18 keer

Net eens aan mijn vader gevraagd wat wij verbruiken. Gemiddeld een 8500kWh per jaar.
Hier wordt er niet gestookt op gas maar op stookolie (enkel 1ste verdiep + badkamer en warmwater) en een pelletkachel (voor gelijkvloers).

Openstaande woning, 4 volwassenen (ouders, broer en ik)
Koken: elektrisch (fornuis, oudere microgolf, oven)

Voor de rest gewoon apparatuur: iets grotere diepvries (~1.70 hoog), oudere frigo in de keuken. Bijna overal spaarlampen.
Bijna dagelijks de wasmachine en droogkast (laatste enkel als het slecht weer is).
Tijdens de zomer: een extra frigo vooral voor (fris) drank, zwembadpomp dat 8h per dag aanstaat.
Laatst gewijzigd door Sparky 25 sep 2012, 16:39, in totaal 2 gewijzigd.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Energieverbruik
Piek: 813 kWh
Dal: 1457 kWh
Elektrische boiler: 1388 kWh
Verwarming (mazout ): 16000 kWh (ketel van 1986, ooit schakelen we nog wel eens over naar gas, maar momenteel huren we nog)

Woning: Open bebouwing, 300m² leefruimte
Bewoning: Voltijds werkend koppel, mijn vrouw geeft les en zit toch nog wel wat thuis voor de lesvoorbereidingen, verbeteringen, examens, ...
Verbruikers: grote verbruikers zijn diepvries, koelkast, wasmachine, broodmachine, router, ...

We hebben wel een droogkast, maar gebruiken die nooit. Ze staat er enkel "in case", meer niet.
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Electriciteit enkelvouding: 2.754 kWh -> (*)=klasse indien beschikbaar
Wasmachine (A), diepvriezer (A+), ijskast (a+), droogkast zeer sporadisch (C), Combi micro/hetelucht/grill, oventje

Gas: 4.407 kWh
Verwarmings-kost via gemeenschappelijke ketel: 452€/jaar of (37,67€/maand!) (geen verbruikgegevens bekend buiten "eenheden")
Kookfornuis, Water (afwas + ligbad/douche)

Woning:
Appartement hoogste verdiep (gevel 80% raam dubbelglas) +/- 90m² gesloten bebouwing.

Bezetting:
4 Mensen waaronder 2 kinderen (6 en 4)

Ondernomen acties voor besparingen:
  • Zwaarste verlichting is niet meer dan 18W (dimbare spaarlamp in staande lamp)
  • 60% is LEDverlichting (warm wit) en 35% spaarlampen niet zwaarder dan 9W (uitgezonderd staande lamp), keuken 1 TL-18W verlichting. Spaarlampen gaan er op termijn uit. Spaarlamp stuk komt LED in de plaats.
  • Waar het licht geregeld vergeten wordt staat een bewegingsensor (reageert niet op hond en kat).
  • Elk stopcontact is uitgerust met een "knop" om sluipverbruik tegen te gaan. Bij een pc kan dit oplopen tot 25W/pc!
  • LEDTV/PCschermen zijn beide uitgerust met een eco-sensor; TV= licht; Scherm= licht + beweging.
  • PC's zijn uitgerust met "EPU" wat er voor zorgt dat de pc, zaken uitschakelt die niet gebruikt worden (Nadeel bv.: Indien je naar een HDD wil gaan die stil ligt moet je eventjes wachten).
  • Alu-schermen achter de verwarming zodat niet alle warmte in de muur trekt.
  • Elke radiator is uitgerust met een thermostatische kraan. Kleinere ruimtes zijn nl. sneller warm.
  • Verwarming niet warmer dan 21°C -> koud? doe een trui aan, daar dienen ze tenslotte voor ;)
  • Niet alle dagen een bad nemen; Spaardouchekop; Geregeld samen met vrouwke in de douche kruipen (niet altijd besparend :oops: )
  • Gsm, tablet, smartphone, batterijen, etc... geladen -> stekker toch niet laten zitten, kost meer dan dat je denkt ;)
  • Tochtstrip waar nodig (wel opletten "over"isoleren is ook niet goed)
  • ...
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

NickG, ze zeggen dat dat een 10% scheelt. Ook afhankelijk van hoe zwaar uw buren stoken en of de binnenmuren al dan niet geïsoleerd zijn.

Speciaal op letten, dat denk ik niet eigenlijk. Maar de chauffage gaat hier wel een pak lager als er niemand thuis is en verder staat die meestal maar op 20-21 graden. En rond 22u ofzo, gaat de verwarming weer lager.
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Als wij weg zijn gaat de verwarming hier ook lager. Maar let op dat je niet te veel laat zakken, hier laten we ze zakken tot 17°C en op ingestelde tijd gaat deze terug naar 21°C. Als je deze te fel laat zakken is er veel energie nodig om terug op temperatuur te raken. Indien wij langer weg zijn (vakantie) laten we deze wel zakken tot 10 a 12°C. Wij kunnen de thermostaat op vakantie status zetten tot een bepaalde dag en dan neemt deze zijn gewone ingestelde cyclus weer aan.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

TiTanium schreef: [*] Elk stopcontact is uitgerust met een "knop" om sluipverbruik tegen te gaan. Bij een pc kan dit oplopen tot 25W/pc!
Een wasmachine ook! Onze wasmachine verbruikte 9W als het toestel niet in gebruik was, "uit" zogezegd. Nu hebben we er ook al een tijdje een schakelaar voor.

@ verwarming niet te koud zetten 's nachts
Ik heb nog nooit ergens een zinnige uitleg gezien voor die verklaring die je overal ziet terugkomen.
Bij ons gaat de verwarming 's avonds gewoon uit, tot 6° (vriesveilig), en 's morgens terug op tot 20°.
Als iemand een artikel heeft waarin de uitleg met een experiment wordt gestaafd: graag. Puur op theorie is het nonsens.
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

heist_175 schreef:Bij ons gaat de verwarming 's avonds gewoon uit, tot 6° (vriesveilig), en 's morgens terug op tot 20°.
Ik heb de test eens gedaan in men vorige appartement. Toen stonden er elektronische metertjes op.
* 1 week verwarming tot op 8°C vriesbeveiliging
* 1 week verwarming van 21°C tot 17°C
Ik merkte aan het tellen van de elektronische metertjes dat deze merkbaar meer aangaven bij het totaal uitschakelen (vriesbeveiliging) van de verwarming.
Het meest logische antwoord dat ik zou kunnen geven is:
U interieur houdt ook een bepaalde warmte/koude vast. Als dit op pijl gehouden wordt is er volgens mij minder "verlies" doordat u materialen niet mee te ver afkoelen.
Thermostaten die uitgerust zijn mij "eco" functie zorgt er ook voor dat de ketel niet te ver afkoelt, bij men vrouw haar grootmoeder heb ik zo een ecoding geplaatst. Haar wandketel warmt geregeld een beetje bij zodat het niet te ver afkoelt, scheelde haar meer dan 100€ op 1 jaar door de "eco"functie.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Dank iedereen voor de massale respons op deze topic. Wie nog niet reageerde, deel gerust jullie ervaringen.

Wat ik hieruit leer is, dat naast de besparingen die je doet door van energie leverancier te wisselen, er nog véél grotere besparingen mogelijk zijn door zuiniger om te gaan met energie.
Het laag verbruik dat sommigen hier aangeven is het bewijs dat het wel degelijk kan :-D ...

De leefsituatie is natuurlijk voor iedereen verschillend, maar het geeft toch een goed overzicht van wat mogelijk is!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Vele kleintjes maken groot :)
Vooral verlichting is een belangrijke factor in u jaarlijks verbruik en deze wordt ook wel eens vergeten, vooral spotjes!
Mijn nonkel heeft in zijn leefruimte 10 spotjes van 50W stuk, reken uit ;)
(Heb deze veranderd naar spaarspots van 500W naar 70W)
Hier in de slaapkamer steken 4 LEDspots van 3W (3x1W), ervoor zaten er van 50W/stuk in -> Das van 200W naar 12W ;)
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Maar ge moet dat sommige mensen eens proberen wijsmaken Titanium...
Op sommige plaatsen hebt ge wel wat licht nodig, in uw keuken is dat best wel handig, maar bij sommigen hangt er overal zodanig veel licht in huis dat het niet moeilijk is dat er veel verbruik is.

Zelfde met al die tuin of voordeurverlichting die je her en der ziet branden. Naar mijn mening totaal zinloos, en al zeker als er een verlichtingspaal vlak voor u deur staat ;)


Lichtdiscipline, ik denk dat daar nog het meest vanal op te besparen is...



Ik moet nog altijd eens iets vinden dat mijn TV, versterker & sub schakelt. Want die sub vergeet ik te dikwijls af te zetten...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Idd. Vele kleintjes maken een groot.

Een klein overzichtje:
- A/A+... toestellen
- wij hebben een halogeenstraler op het terras/de oprit vervangen door een LED straler van 30W
- overal schakelaars, om toestellen écht af te zetten
- tijdschakelklokken voor apparaten die vaak draaien, maar 's nachts of net overdag niet (elektrische boiler, elektrische fiets, router, ...)
- spaarlampen/LED-lampen

Zo hebben wij ons energieverbruik doen dalen van (incl boiler) 4800 naar 3600kWh.
Bovenstaande suggesties zijn nog de gemakkelijke: alles efficiënter maken.

De écht moeilijke zijn de "effectieve": "is het nodig om ...".
Die vragen dringen zich meestal pas op bij rantsoenering vanuit de overheid en/of bij zware budgetbeperkingen.
bv (en ik wil niemand persoonlijk aanvallen of viseren):
Is het echt nodig om een TV in de slaapkamer te hebben?
Is het echt nodig om een airconditioning te hebben?
Is het echt nodig om uw oprit permanent te verlichting als een landingsbaan?
...

@ subwoofer vergeten
Je zet een kiku (klik-aan-klik-uit) aan uw subwoofer met een tijdschakelklok ervoor.
Elke nacht valt de tijdschakelklok uit en doet de kiku ook uitvallen. De tijdschakelklok schiet na (ik zeg maar wat) 15 minuten terug aan, maar de kiku niet. Eens die zonder stroom is gevallen, blijft ie uit staan tot je die terug "op" zet (met een afstandsbediening).
Als je dan de dag nadien de subwoofer wil opzetten, moet je wel eerst (met een afstandsbediening) de kiku terug "op" zetten. Het klinkt omslachtiger dan het is.
Tijdschakelklok: €3,70 in de Colruyt
Setje kiku van Elro in de Gamma: €30 voor 3 stuks met 1 afstandsbediening
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

thamar schreef:Op sommige plaatsen hebt ge wel wat licht nodig, in uw keuken is dat best wel handig, maar bij sommigen hangt er overal zodanig veel licht in huis dat het niet moeilijk is dat er veel verbruik is.
Keuken, badkamer, waskot kan je perfect uitrusten met een TL-verlichting. De lichtopbrengst is zeer goed met deze dingen en het verbruik van de "slim" buislampen zijn verbazend goed (ledbuislampen zijn nog te duur vind ik, verbruiken ietsjes minder als de slimsize). Hier brand alleen de staande lamp 's avonds :)
thamar schreef:Zelfde met al die tuin of voordeurverlichting die je her en der ziet branden. Naar mijn mening totaal zinloos, en al zeker als er een verlichtingspaal vlak voor u deur staat ;)
Geeft zo een indruk ik heb geld te veel, inbrekers wees welkom...
heist_175 schreef:Is het echt nodig om een TV in de slaapkamer te hebben?
Ik heb een tv in men slaapkamer, in de zomer wordt deze weinig gebruikt. Maar in de winter wordt deze vaker gebruikt. De verwarming gaat hier om 21h naar 17°C. En onder de dekens is het altijd warm of nu de tv in de living opstaat of die van de slaapkamer, het verbruik is even veel. Alleen is het stookverbruik minder ;) (persoonlijke keus natuurlijk)
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

heeft er iemand al ooit eens bij stilgestaan dat sluimerverbruik, eigenlijk elektrische energie is dat word omgezet naar warmte. Onmisbaar als je passief woont overigens.

Even toevoegen dat mijn verwarming nog niet heeft gedraaid en dat de omgevinstemperatuur rond de 22 graden is. Enkele collega's hebben hun verwarming al moeten opzetten. Ze spraken van 16 graden op de thermostaat gemeten
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Hier heeft de verwarming ook nog niet moeten branden. Is hier nu 22°C, ik woon niet passief, maar heb veel glas in men geveltje (1.1 glas of zoiets), meteen ook de reden waarom mijn stookkosten zo laag zijn ;)
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Elektriciteitsgebruik : geen idee
Gasgebruik : geen idee

Zou het natuurlijk kunnen opzoeken, maar even te lui om uit mijn zetel te komen :)

Feit is wel dat sinds de servers thuis op mijn EDPnet lijntje draaien, ik de verwarming amper hoef aan zetten. Dus eigenlijk is het gasverbruik hier alleen om water op te warmen voor douche en afwas. Continue een 21° hier, dus mag niet klagen.

Voor de rest zijn alle lampen hier vervangen door spaarlampen of LED-lampjes, is het allemaal A-apparatuur hier. Sluimerverbruik probeer ik in te perken, maar ook niet helemaal dicht te draaien. Knopje van TV gaan s avonds wel uit maar de wifi's blijven ook s nachts aan...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1910
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:

Periode: 10/2010 - 10/2011

9.848 kWh elektriciteit piekuren
10.843 kWh elektriciteit daluren
4.066 kWh gas
24.757 kWh totaal

- nieuwbouw 2008, ±225 m² verwarmd, 2 personen
- vloerverwarming met warmtepomp, constante temperaturen 24/24
- leefruimte ±120m² op 20,5°C, nachtgedeelte ±80 m² op 18°C, badkamer ±20 m³ op 22 °C
- warmwaterboiler op elektriciteit
- gesloten gashaard in living en slaapkamer: verwarmen in voor- & na-seizoen en voor de gezelligheid
- koken inductie, stoomoven, bijna dagelijks vaatwas
- verlichting halogeenspots, gedimd, en TL-lampen in berging, garage en kelder
- dak moet nog geïsoleerd worden
- 2 dreamboxen, 2 TV's
- 2 modems, firewall, switch, 2 servers, UPS, desktop, 2 laptops
Laatst gewijzigd door seagull 29 sep 2012, 20:02, in totaal 2 gewijzigd.
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
proz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 675
Lid geworden op: 05 feb 2005, 00:30
Locatie: BE
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 52 keer

De meeste mensen beschouwen gemiddeld genomen 20-21° als een ideale binnentemperatuur.
Maar met een beetje 'training' kan je dat makkelijk naar 18° of 19° graden brengen. Elk jaar 1 graadje lager en je merkt er weinig van.
Hier is 17.5° graden de ideale binnentemperatuur.
lion51
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 12 nov 2009, 12:21
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 72 keer

@ Proz
Dit kan heel goed bij jonge mensen maar voor ouderen en personen met spieraandoeningen of andere lichamelijk falen is dit toch wel te koud
Daar is een temp van 21° aangewezen en 15° in de slaapruimtes
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

17.5 lijkt mij ook aan de koude kant, maar ouderen...tja die zetten hun "stoof" altijd volledig open zodat het daar makkelijk meer dan 26 graden is :)

Als je wilt besparen op verwarming, doe dan :
1. een pull aan (ik zie dikwijls huizen waar men stookt tot 24 graden, om dan in tshirt rond te lopen)
2 's avonds als je naar tv kijkt : doe een deken over jou heen. Het vangt lichaamswarmte op waardoor je minder moet stoken.

Nu we toch over energie bezig zijn : hoeveel helpt het plaatsen van aluminium tussen de radiator en de muur echt? Doet dit eigenlijk wel iets?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
marijke1968
Pro Member
Pro Member
Berichten: 234
Lid geworden op: 29 jan 2009, 14:27
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 21 keer

@ Seagull 4.66 kWh gas? Dat is 0.4 m3, is dat niet wat weinig?

Edit: in plaats van een airco hebben we op de slaapkamer een plafondventilator gemonteerd (met een diameter vam 130 cm).
Dat maakt dat het al een pak koeler aanvoelt - en een pak goedkoper in verbruik
StinkyPanda
Plus Member
Plus Member
Berichten: 116
Lid geworden op: 24 apr 2011, 23:16
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 10 keer

Electriciteit : 5141 kWh
Gas: 12043 kWh

2 volwassenen + 2 kindjes (2j & 4j)
Woning: rijhuis van de jaren stillekes, plat dak, grote koepel in de keuken
Verwarming: centrale verwarming gas, incl warm water.
Koken: electrisch (keramische kookplaat, microgolf, ...) + gas (wokbrander).
Andere grote verbruikers: oude plasma tv, wasmachine, droogkast, vaatwas, airco (slaapkamers), vrouw

Begin dit jaar alle halogeenspots vervangen door led (20 stuks) en staanlamp van 300W omgebouwd naar 60W. Dit zal hopelijk al wat schelen in verbruik.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Wonen nog maar een dikke 2 maand in onze nieuwbouw LEW.
4 personen (kids v 1 en 4 jaar)

Tot nu toe zitten we op een 10KWh/dag, enkelvoudige teller.
Dit is inclusief de SWW via geothermische warmtepomp.

PC staat 24/24 aan (http://www.shuttle.eu/fileadmin/resourc ... GTV2_e.pdf)
LCD TV, als we kijken altijd met Surround set aan en dikke subwoofer.. :-) Te lui om mijn Harmony One te herprogrammeren.
Alle lampen LED, behalve enkele ingebouwde spotjes in badkamer en keukenmeubel. Waar men passeert, allemaal met sensor, gang beneden, gang boven, wasplaats, berging.
Ventilatie systeem D, die 24/24 draait natuurlijk.
Hebben droogkast, maar nog niet gebruikt, en zal ook zo blijven denk ik (denk dat de ventilatie de was extra snel droogt binnen)
Toestellen zoals TV e.d. altijd in standby.
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

Elektriciteit piek: 2067 kWh (1/3/2011 -> 3/4/2012 = 13 maanden)
Elektrictieit dal: 3614 kWh (1/3/2011 -> 3/4/2012 = 13 maanden)
Gas: kWh 10872 (9/4/2011 -> 03/04/2012 = 12 maanden)

Woning: 2 volw; rijhuis van +- 1900; hoofddak niet geisoleerd maar tussen alle andere vloeren zit er wel isolatie. Dubbel glas, geen idee welk, wij hebben huis zo gekocht en heb me daar nog niet in verdiept. De vorige eigenaars hebben 9 jaar geleden alles 'vernieuwd'. In maart werd er een nieuw plat dak op de keuken gelegd, alsook nieuwe isolatie, ben benieuwd of we daar iets van zullen merken.

Verwarming: centrale verwarming gas, HR+ ketel van Elco Klockner, 9 jaar oud + elektrisch vuur in de badkamer. In huis meestal 21°, 's nachts op 15°. Ik loop thuis tijdens de winter in korte broek rond terwijl mijn vriendin in dikke pijama kou zit te lijden. :lol: Vrouwen he 8)

Koken: electrisch (fornuis, microgolf, oven).

Andere grote verbruikers: wasmachine, vaatwas, droogskast, warmwaterboiler (die op de niet geisoleerde zolder staat) , diepvries + een frigo waarvan de dichtingsrubber niet goed meer aansluit.
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1910
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:

marijke1968 schreef:@ Seagull 4.66 kWh gas? Dat is 0.4 m3, is dat niet wat weinig?k
Typo: 4.066 kWh gas.
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
proz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 675
Lid geworden op: 05 feb 2005, 00:30
Locatie: BE
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 52 keer

Jaarlijks energieverbruik:
3524 kWh elektriciteit
5800 kWh gas

- compacte traditionele HOB 2008, ±120 m² verwarmd, 3 volwassen personen
- warm water via zonneboiler, indien nodig wordt er op gas overgeschakeld. We hebben enkel een douche ("Koperen Kop" als douchekop, het ziet er niet uit maar het is heel effectief om op warm water (en dus gas) te besparen)
Afbeelding
- verwarming CV op gas: leefruimte op 17.5°C, badkamer op 19°C, 's nachts naar 15°C
- binnenventilatie (8/24h)
- koken op gas en dagelijks Panasonic broodmachine
- vaatwas om de 2 dagen
- de belangrijkste energieverslinders: wasmachine (energieklasse A), droogkast (energieklasse C) (indien was niet buiten kan worden opgehangen), 2 koelkasten (energieklasse A) en stroomstrijkijzer
- binnenverlichting via spaarlampen
- buitenverlichting via LED (8/24h)
- verlichting in bureau via spaarlampen en halogeen
- zoldervloer geïsoleerd
- 1 TV via DVB-T antenne
- modem + router ((12/24h), openvpn server (12/24h), laptop en 2 PC's

Ik denk dat ik nog iets lager kan gaan in het gasverbruik (tot 5000 kWh).
Verbruik van elektriciteit kan daarentegen wel nog veel lager.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Hier is het een hele rare situatie.

Jaarlijks doen/deden wij 25 Mwh.
Alles is dan wel 100% elektrisch.
Afgelopen tijd ben ik als zoon van de familie mij ermee gaan bemoeien nadat ik de energie factuur is tegen kwam...

Vorige periode:
Dag: 9791,50 Kwh
Nacht: 12325,50 Kwh
Excl nacht: 2600 Kwh (boiler

Na is de meterstanden van een zomer periode (april - sept) te noteren kwam ik op gem. 660 Kwh/maand.
Opzich is dat nog acceptabel gezien er veel verbruikers staan, servers, jacuzzi, vijver en de gewone activiteiten koken, pc, ...

Dat betekend dat de vloerverwarming hier een nogal grote energie honger heeft.
Daarop heb ik alle zekeringen van de vloerverwarming eruit getrokken, en een leger elektrische kacheltjes aangeschaft.
Er is een speciaal kabeltje gelegd zodat 4Kw daarvan op de Excl nacht aansluiting komt.
Hopelijk blijft de verwarmingskost nu wat lager :-)

Andere maatregelen:
- 3 Kwp zonnepanelen
- Zonneboiler, verwarmd bij als dit nodig is en zit dus niet meer op de excl nacht aansluiting, die is enkel nog voor verwarming.
- (binnekort) meer isolatie het dak op, wasmachine e.d, met hot fill.
- (binnekort) Youless aanschaffen voor wat meer inzicht in het verbruik.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

Hier net alles vervangen door LED's, en ook led strips die 24/7 branden om stroom te sparen. Raar maar waar... :-)

Verwarming gaat 's morgends naar de 20 graden zodat je lekker warm een douce kunt nemen en nog eens aan 's avonds rond 23 uur zodat het rond 00 uur lekker warm is om onder de wol te kruipen. Voor de rest blijft het 18+ graden in huis, is er even zon dan gaat de deur naar de verranda open en is het in no-time 22 graden op de thermostaat (de andere kant van de kamer)

De verwarming is een ring-rond systeem, dus geen buis die bloot is, daarmee bedoel ik dat vanaf de verwarmingsketel er al radiatoren van 30 cm hoog opstaan tot héél de kring rond is. Heb je gelijk warmte, doet veel!

Het verbruik willen we zo hiermee beperken, ben benieuwd wat het gaat doen. Het verbruik van vorig jaar was niet zoveel, zo'n 2000kWh, gas was wat meer, maarja 10 dagen op vakantie geweest en 24/7 op 21 graden gestaan, en erna ook veel vergeten. Nu dus eindelijk de thermostaat eens ingesteld. Echter zou ik graag een slimme thermostaat willen, iemand een idee?
Graag simpel via het internet of sms aan / uit zetten zodat we in een warm huis toekomen wanneer nodig is. Alsook programma's voor in het weekend, wat hier met de bestaande niet kan.
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez 03 nov 2012, 18:18, in totaal 1 gewijzigd.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

krisken schreef:Nu we toch over energie bezig zijn : hoeveel helpt het plaatsen van aluminium tussen de radiator en de muur echt? Doet dit eigenlijk wel iets?
Hier geloof ik niet in. Oké gelijk meer starlingswarmte, dat is waar, maar als je muren op "vriespunt" zijn koelen die hogerop in de ruimte alles wel af. Een huis dat een maand niet in gestookt is geweest duur héél lang vooraleer je alles opgewarmt hebt. Ik denk dat je beter wat gaat isoleren. Maar cijfers heb ik niet van, maar dit is mijn eigen opinie, wat denken anderen?

Dat van een huis warm stoken na een maand of 2 leegstand heb ik mogen ondervinden toen we hier zijn komen wonen.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

Ik geloof wel in radiatorfolie.... natuurlijk niet voor radiators die op binnenmuren geplaatst zijn, maar wel als ze op buitenmuren geplaatst zijn.

http://duurzaamondernemen.eneco.nl/isolatiefolie.php

terugverdientijd : <1jaar
de koe zegt boe
Gebruikersavatar
metal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 767
Lid geworden op: 03 aug 2003, 12:44
Locatie: mol
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 8 keer

Radiatorfolie haalt degelijk wel wat uit. En zeker als de radiatoren onder een venstertablet hangen. Als je huis goed geïsoleerd is gaat het niet zoveel uitmaken.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Als je electrisch water verwarmt is de invloed van je verlichting op het totaal niet zo groot, het wordt zwaar overschat maar alle beetjes helpen.

We hebben hier een boiler, electrisch, die 's nachts tussen middernacht en 6 uur opwarmt en daarmee voldoende warm water geeft voor een hele dag. We hebben de test gedaan en als we minder dan 3 dagen weg gaan heeft het geen zin om de boiler af te zetten want het kost dan evenveel energie om terug op te warmen dan wat we uitsparen door 3 dagen niet te stoken. Bij langere vakanties gaat die dus uit.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1599
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

Even offtopic ivm eerdere posts van mij: gisteren bij het aansteken van het licht (5x3w GU10 spots ter vervanging van 5x50w halogeenspot) kwam er een vonkje uit één van de LEDs en daarna sprong de zekering. Na het weer aanzetten van de zekering bleken alle 5 de LEDs doorgebrand te zijn. Geen idee hoe het mogelijk is dat één defecte GU10 LED de anderen deed doorbranden, voor de rest is er geen schade aan andere aansluitpunten op deze kring. Ik vermoed dus dat er geen piek in de spanning ofzo was, maar het probleem effectief veroorzaakt werd door een defecte LEDspot. In elk geval een erg duur probleem, 5 LED spots kapot terwijl ze nog maar een jaar oud zijn. Op die manier wordt de terugverdientijd natuurlijk wel erg lang :-(

Iemand dit ook al eens meegemaakt of een redelijke uitleg waarom alle 5 spots kapot zijn door één defecte LED (opgelet: ben elektro-leek!) Het was volgens mij trouwens wel kwaliteit via online webwinkel gevonden via tweakers.net, geen goedkopere spots uit Brico/Gamma/...
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Kan gebeuren, contact opnemen met de verkoper en garantievervanging vragen.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1599
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

Net factuur nog eens opgezocht, het gaat in totaal toch over iets meer dan 117€ voor de 5 spots, genoeg dus om wat moeite te doen voor garantieregeling. Mailtje gestuurd, eens benieuwd of ze zo snel gaan antwoorden dan destijds op mijn vragen VOOR mijn aankoop...
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”