3 of meer decoders in HD

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
criminala
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 10 keer

Heeft iemand er al enig zicht op wanneer men meer dan 2 decoders zou kunnen aansluiten bij scarlet ? In HD weliswaar .
Met 2 aangelsoten hebben we op 2 HD beschikbaar . Maar wanneer ik nu 3 decoders tegelijk aansluit springen ze allemaal in SD .
Profiel staat op 30/2 .

Bij scarlet kunnen ze dat blijkbaar niet instellen dat ik 3 in HD kan zien .
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 62 keer
Contacteer:

U lijn kan dat gewoon niet aan , ni scarlet ;)
The eternal and true pessimist :D
criminala
Plus Member
Plus Member

Hey a3ke ,
Jij zegt
a3ke schreef:U lijn kan dat gewoon niet aan , ni scarlet ;)
Hoe bedoel je juist dat mijn lijn het niet aan kan ? Graag een technische uitleg hiervoor indien mogelijk .
solid-killer
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 48 keer

Een decoder die naar een stream aan het kijken is eist een bepaalde bandbreedte van je internet op, het is niet zoals bij telenet waar alle kanalen continu (deels gecodeerd) over de kabel wordt gestuurd en je het er maar hebt af te plukken.

Je kan het best vergelijken verschillende PC's die allemaal tegelijk verschillende online HD films willen bekijken op een stream.
stel dat elke PC 3 MBit opeist aan bandbreedte en je slechts 12 MBit beschikbaar hebt, het gevolg is dat je maximaal met 4 tegelijk kunt kijken.

vandaar dus het antwoord: je lijn kan dat niet aan.
criminala
Plus Member
Plus Member

Ik probeer het te begrijpen aan de hand van uw uitleg , maar kom er niet uit .

Belgacom en scarlet gebruiken dezelfde lijn voor hun tv dienst . Bij Belgacom zou ik dezelfde snelheid hebben , namelijk 30/2 .
Bij hen kan ik volgens de website wel 3 HD streams bekijken (3 decoders , 3 TV's) .
Hoe doet Belgacom dat dan ? Wat kunnen zij meer dan Scarlet met mijn lijn ?

Afbeelding
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Als je het met de uitleg nu gegeven nog niet verstaat is verder uitwijden zinloos denk ik

Het begrip theorie vs praktijk is u niet bekend ?

De site van Belgacom maakt een theoretische schatting , die is niet representatief met de mogenlijke praktijkuitkomst

Wat de praktijk oplevert is wat je nu ondervind , dat je lijn het niet aankan ...

Stel jezelf ook eens omgekeerd de vraag ; Als het dan toch hetzelfde ZOU zijn , waarom betaal je dan meer bij Belgacom dan bij scarlet voor "hetzelfde" ?

Als het hetzelfde zou zijn , waarom bestaat scarlet dan nog überhaupt ?

Zonder uitleesdata of lijntestresulaten ben je uiteraard nooit zeker maar ga ervanuit als je 30/2 nu hebt je niet zomaar 50/6 en resp 3 HD streams zou kunnen hebben , bij scarlet en/of Belgacom maakt zelfs ni uit
lucdec
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 58 keer

Uw internet synct op 30 mbit/s.

Een HD zender heeft een bitrate van +/- 4 tot 15 mbit/s nodig sterk afhankelijk van de actiescenes in het beeld.

Omdat U geen stiltaand beeld zou krijgen laat men blijkbaar geen 3 hd zenders terzelfdertijd toe bij scarlet.

Als je met 2 tv kijkt, zal je surfen met de snelheid van een gedateerd adsl lijntje....
Ik vermoed ook dat Belgacom zijn zenders nogal sterk zal comprimeren om minder problemen te hebben, wat de beeldkwaliteit, vooral
op grote tv's sterk nadelig beinvloedt..

Persoonlijk zou ik nooit tv nemen via een telefoonkabel, maar dat is mijn persoonlijke mening
hardyscript
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 299 keer
Bedankt: 29 keer
Contacteer:

bij mij persoonlijk heb ik het beste beeld via

1) TV VLAANDEREN
2) BELGACOM TV
3) TELENET
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 88 keer

criminala schreef:Profiel staat op 30/2 .
Kan je wat meer info over je lijnwaarden geven ?? 30/2 bestaat dit als profiel ??? BGC VDSL2 profielen
Hoewel de BGC TV check ook bij mij over 3HD's spreekt, zal deze uitleg dichter bij de realiteit zitten (zie onderaan Bijkomende Opm.)
a3ke schreef:Als het dan toch hetzelfde ZOU zijn , waarom betaal je dan meer bij Belgacom dan bij scarlet voor "hetzelfde" ?
Als het hetzelfde zou zijn , waarom bestaat scarlet dan nog überhaupt ?
En toch is dat één en hetzelfde product, geleverd door Belgacom of je nu BGC of Scarlet klant bent, maakt niet uit. Wel heb je als Scarlet klant een bijkomende clausule in de verkoopsvoorwaarden moeten aanvaarden, waardoor je geen recht hebt op BGC Helpdesk of andere BGC support voor het BGC TV product. Dus minder goede support, geen TV Overal, etc. zijn redenen genoeg om de lagere prijs te verklaren. De fles Coca Cola kost minder bij Lidl dan bij Delhaize. Toch hetzelfde product, gewoon mindere service.
lucdec schreef:Persoonlijk zou ik nooit tv nemen via een telefoonkabel, maar dat is mijn persoonlijke mening
Als 1 of 2 digitale TV aansluitingen volstaan, dan werkt dit prima als je een goed VDSL profiel hebt (maar da's natuurlijk dikwijls het probleem bij DSL aansluitingen).
criminala
Plus Member
Plus Member

Dus niemand met 30mbit download kan 3 HD tv's als ik a3ke zijn uitleg mag geloven ?

Snap niet dat ze dat dan op de Belgacom website zetten dat die wel kan . Pure misleiding dus .

Ik heb ook gevraagd om 2HD + 1SD , dat zou voor mij ook doenbaar zijn . Maar ook dat ging niet . Hoe kan het dat mijn lijn dat niet aankan ?

@DIBO : mijn profiel is 30/6 , snelheid is -zoals eerder gezegd- 30/2 .
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

a3ke schreef:Als je het met de uitleg nu gegeven nog niet verstaat is verder uitwijden zinloos denk ik
Met alle respect, maar dat de uitleg van a3ke trekt op niets :wink:
Of je nu Scarlet hebt, of Belgacom, dat maakt absoluut niets uit. Het product is Belgacom TV, en de prijs speelt hierbij geen rol.
Bij dezelfde sync hoort hetzelfde aantal streams.

Ook de uitleg dat je lijn het niet aankan is onjuist.
Als je lijn op 30/6 synct (het hoogste provisioning profiel, dan krijg je het max. aantal streams.
Met een 50/6 sync blijft dezelfde bandbreedte voorbehouden voor TV, je krijgt dan wel meer internet.

De vraag is natuurlijk hoeveel streams dit nu zijn. Dat is mij ook niet zo duidelijk:
  • - Volgens de Belgacom website kan met een 30/6 sync, dus 3xHD + 1xSD krijgen.
    - Op Ricky's blog staat een opmerking: Bij 30Mbit/s werd gekozen voor max 2xHD en geen 3xHD om de Internetsnelheid hoog te kunnen houden
In ieder geval is het niet normaal dat, wanneer je 3 decoders tegelijk aansluit, ze allemaal in SD springen.
Het zou tenminste 2xHD + 1xSD moeten zijn.
Je hebt dus 100pct gelijk om bij de Scarlet Helpdesk aan te dringen dat ze dat in orde maken.
criminala schreef:@DIBO : mijn profiel is 30/6 , snelheid is -zoals eerder gezegd- 30/2 .
Ben je héél zeker van je 30/6 profiel?

Als je profiel 30/2 (8d) is, zoals je eerder schreef, dan heb je een 20/2 provisioning profiel.
Hierbij hoort waarschijnlijk maar 2xHD (of 1xHD + 2xSD) ?
Als je dan via DLM verhoogd wordt naar 30/2 krijgt, dan is de extra bandbreedte voor internet, niet voor TV !

Trouwens 30/2 snelheid (zoals jij beweert) bestaat niet bij Scarlet :eek:
  • Bij een 30/6 sync krijg je 30/3.5
    Bij een 30/2 sync krijg je 30/2
Er is dus een groot verschil tussen 30/2 (8d) en 30/6 (17a), hoewel beide 30mbps zijn ....
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
criminala
Plus Member
Plus Member

Philippe , dat is nu eens een verstaanbare uitleg :!: Bedankt daarvoor .

Wel , in VDSL2tool 2.3 zegt hij profiel 17a 30/6 . In de sagem staat er 30200/2048 .
Dan zit ik waarschijnlijk zoals jij al dacht op een 8d profiel , met als gevolg maar 2 HD maximum ?
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Bij Belgacom is het bij 30 mbps mogelijk om 3 decoders aan te sluiten en op alle 3 naar HD programma"s te kijken.

mvg.
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Dus ipv uren daarover blijven te melken blijft het gewoon zoals al tig keer gezegd ondertussen dat je lijn zoals het nu is , het gewoon niet aankan

Hoe je het ook draait of keert of uitlegt philippe_d , het blijft op hetzelfde uitkomen hoor :roll:
philippe_d
Moderator
Moderator

jackho schreef:Bij Belgacom is het bij 30 mbps mogelijk om 3 decoders aan te sluiten en op alle 3 naar HD programma"s te kijken.
Dat is dus niet waar (zoals hierboven uitgelegd):
  • - bij een 30 mpbs 17a profiel (30/6) kan je 3HD programma's zien.
    - bij een 30 mpbs 8d profiel (30/2) krijg je hetzelfde als bij 20/2: dus 2xHD
a3ke schreef:Dus ipv uren daarover blijven te melken blijft het gewoon zoals al tig keer gezegd ondertussen dat je lijn zoals het nu is het gewoon niet aankan
Het gaat niet over uren melken, maar over correcte info.
  • - indien zijn lijn 30/6 zou zijn, zoals hij beweerde, zou die het wel aankunnen, en jouw uitleg dat hij minder kreeg bij scarlet omdat het goedkoper is, zijn verkeerde insinuaties ...
    - zijn 30/2 lijn kan inderdaad geen 3xHD aan (maar hij krijgt wel evenveel als een Belgacom klant krijgt bij 30/2).
In ieder geval, het misverstand komt omdat de TS ons op het verkeerde spoor gezet had :wink: . Einde discussie?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
criminala
Plus Member
Plus Member

Inderdaad . Philippe , uw uitleg verklaart een hoop . :beerchug:
a3ke zijn uitleg is van het niveau scarlet helpdesk (ook nooit technisch onderbouwd) , daar schiet ik dus niks mee op .

TV kijken is download , mijn lijn is 30 mbit down en de lijn kan dus 3 hd streams aan . Enkel sta ik niet op het juiste software profiel blijkbaar om 3 hd streams te krijgen , daar is het profiel met 6 mbit upload voor nodig .
Ik moet dus gewoon op het juiste profiel komen (30/6) en dan laten ze me wel 3 HD streams ontvangen .
Zo klaar als een klontje .
jackho
Elite Poster
Elite Poster

Code: Selecteer alles

bij een 30 mpbs 8d profiel (30/2) krijg je hetzelfde als bij 20/2: dus 2xHD
Philippe, is daar dan een reden voor want ik begrijp niet goed waarom je 6Mbps upload zou nodig hebben om 3HD streams te kunnen dowloaden aan ongeveer 19 Mbps !

of zie ik dat dan verkeerd ?

Mvg.
philippe_d
Moderator
Moderator

Heeft niets met "reden" te maken, maar met "regels" ;)
De 50/6, 40/6 en 30/6 profielen worden blijkbaar gelijk behandeld, en krijgen TV volgens de 30/6 regel.
De 30/2, 25/2, en 20/2 profielen worden ook gelijk behandeld, en krijgen dus TV volgens de 20/2 regel.

De snelheidsverhoging die je via DLM krijgt, komt dus alleen ten goede aan de internet bandbreedte.

Ik heb de regels niet gemaakt, ik stel alleen vast :-( .
Theoretsich heb je dus wel gelijk. Voor download is er geen verschil tussen 30/6 en 30/2 ...
criminala
Plus Member
Plus Member

Ik heb net een mail teruggehad van Scarlet , volgens hen (hem?) kan niemand bij scarlet 3 HD streams ontvangen . Dit snap ik dus niet .
Ik begrijp dat deze gaat over de derde decoder. Zoals mijn collega's u meermaals hebben proberen duidelijk te maken gaat het niet lukken 3 decoders aan te sluiten op HD kwaliteit. Ik begrijp dat dat bericht van Belgacom u misschien op het idee brengt dat dit wel mogelijk is, maar Belgacom bied zijn televisiepakketten op een andere manier aan als ons, dus bij hen is dat inderdaad voor u leverbaar. De rede dat het nu bij ons niet werkt is omdat een van uw decoders altijd een opname functionaltiteit bezit, hierdoor zet de lijn u telkens terug op SD om de stabiliteit van de verbinding te behouden. De verbinding kan uw decoders simpelweg niet aan.
Toen er vroeger 2 in HD stond verwezen ze mij steeds naar de website van Belgacom : kijk er kunnen er maar 2 . Nu er bij de test 3 in HD staat is dat plots niet meer valabel en bieden zij iets anders aan dan Belgacom . Kan iemand hier duidelijkheid in brengen ?
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Verbaasd me niets :roll:
criminala
Plus Member
Plus Member

Volgens Scarlet kan dus niemand bij hen 3 HD streams ontvangen . Omdat zij iets anders zouden aanbieden dan Belgacom .
Kan iemand dit bevestigen of hier enige duidelijkheid in brengen ?
LighScan
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 5 keer

Hoewel het slechts een vermoeden is, lijkt het me pure onzin. Zoiets hangt toch enkel af van je profiel? Heb je een hoog profiel, zoals 50/6 dan zie ik het probleem niet waarom dit niet mogelijk zou zijn? Volgens mij staan ze juridisch niet eens sterk, gezien ze wel effectief Belgacom TV aanbieden en dit niet onder hun eigen naam uitbrengen (Scarlet TV).
DIBO
Elite Poster
Elite Poster

Je koopt wel BCG TV, maar met clausule dat alle support via Scarlet gaat. En op de Scarlet site vind je dikwijls genoeg dat max. 2 decoders kunnen aangesloten worden, bvb. : "Als je kiest voor een Scarlet pack met Digitale TV garanderen wij je, dat je tot 2 tv toestellen kan aansluiten."
Ofwel doet Scarlet dat om de installatie, support, etc. simpeler te houden (2 TV poorten op de Sagem = 2 TV's max) ofwel zijn dat instructies van bovenaf om genoeg verschil te houden tss. het merk-product en het low-cost product. Ook het feit dat je geen 2e decoder later kunt bijhuren bij Scarlet (en wel bij BGC) is ook zo'n beperking om ofwel de administratie en afhandeling simpel te houden ofwel alweer het low-cost imago/service duidelijk te laten verschillen van het merk-product.
CindyV
Starter Plus
Starter Plus
Bedankt: 32 keer
Contacteer:

Misschien even voor de duidelijkheid, aangezien het antwoord dat Criminala heeft ontvangen voor vrije interpretatie vatbaar is : De HD configuraties voor Belgacom en Scarlet klanten zijn identiek. Dit zijn standaardconfiguraties die worden toegepast op alle klanten die afhankelijk zijn van het lijnprofiel, het aantal aangesloten decoders en of de HD functionaliteit al dan niet is ingeschakeld op elke aangesloten decoder. Er is dus geen verschil tussen Belgacom en Scarlet klanten.

Qua HD configuratie is het 30/2 lijnprofiel identiek aan het 20/2 lijnprofiel. Het lijnprofiel wordt hier voornamelijk verhoogd om de 'surfsnelheid' te verbeteren. De HD configuratie wordt altijd behouden voor upgrades van:
- een 16,5 mbps naar een 20 of 25 mbps lijnprofiel.
- een 20 mbps naar een 25 of 30 mbps lijnprofiel.
- een 30 mbps naar een 40 of 50 mbps lijnprofiel.

Lijnen komen enkel in aanmerking voor een upgrade indien zij voldoen aan bepaalde voorwaarden (afstand of attenuatie van de lijn) en de lijnkwaliteit het toelaat. Dit zijn automatische upgrades door het systeem. Na een upgrade gebeurt er regelmatige monitoring door het systeem. Indien blijkt dat de lijn dit na verloop van tijd niet aankan, zal deze terug op het startprofiel of één van de tussenprofielen geplaatst worden om stabiliteit te kunnen garanderen. Met startprofiel bedoel ik 16,5 mbps, 20 mbps of 30 mbps. Met een tussenprofiel denk ik aan een lijn die van 30 mbps geupgrade werd naar 50 mbps en die na kwaliteitsproblemen op een 40 mbps profiel geplaatst werd. De lijn zal zonder repairactie nooit op een ander, lager profiel geplaatst worden als het startprofiel.

In welk opzicht is het TV gedeelte dat Belgacom aanbiedt aan Belgacom klanten dan verschillend van Scarlet klanten?
- Belgacom biedt TV ook aan op de oudere ADSL technologie aan zijn eigen klanten, terwijl Scarlet deze enkel aanbiedt op VDSL. Hier werd bewust voor gekozen om kwaliteitsredenen (betere stabiliteit, snelheden en een groter aantal HD streams). Hierdoor is het mogelijk dat indien VDSL nog niet beschikbaar is op uw adres, Belgacom wel TV aanbiedt en Scarlet niet.
- Belgacom biedt bepaalde functionaliteiten aan hun eigen klanten aan (ik denk dan vooral aan TV overal en het beheren van je abonnement via de Belgacom TV decoder) die Scarlet niet aanbiedt of die je niet via de decoder kan bestellen (dit kan dan wél via Mijn Scarlet).

Scarlet biedt inderdaad geen 3de decoder aan. Technisch is er echter geen beperking voor het aansluiten van een 3de decoder. De Sagem heeft inderdaad maar 2 TV poorten, maar het is wel mogelijk om één van de 2 andere LAN poorten via de interface van de modem om te zetten naar een TV poort (of je kan uiteraard een 'draadloos' systeem gebruiken zoals een Devolo of een Ruckus).

3 HD streams is perfect mogelijk via Scarlet. Thuis heb ik ook Belgacom TV via Scarlet en kan ik perfect 3 HD streams ontvangen, weliswaar op een 30/6 profiel. Persoonlijk kijk ik echter zelden naar 3 HD streams tegelijkertijd. Het is natuurlijk moeilijk om iets zinnig te zeggen over een specifieke lijn, daar ik deze reeds zou moeten uitmeten om rekening te kunnen houden met de verschillende factoren die het aantal HD streams bepalen. Ik hoop in ieder geval dat dit één en ander verduidelijkt.
http://www.scarlet.be - We offer high speed internet, fixed & mobile telephony and Digital TV!
http://www.scarlet.be/klant - Toegang tot mijn.scarlet, webmail, online support, netwerkstatus en de wachttijden op onze helpdesk.
philippe_d
Moderator
Moderator

Bedankt Scarlet voor deze duidelijke opheldering.
Met deze zijn dan alle mogelijke misverstanden definitief van tafel :-) ...
criminala
Plus Member
Plus Member

Bedankt inderdaad . De meeste antwoorden via email van de helpdesk zijn altijd voor vrije interpretatie vatbaar (of simpelweg foutief) , vandaar ook dat ze niet echt nuttig zijn . Er zijn enkele goede helpdeskmedewerkers (Ugo , Kevin) , maar het zijn er weinig .
Klaar en duidelijk is het beste .

Ik zou wel graag weten wat ik kan doen om mijn lijn klaar te krijgen om 3 HD aan te kunnen sluiten .
De HD configuratie wordt altijd behouden voor upgrades van:
- een 16,5 mbps naar een 20 of 25 mbps lijnprofiel.
- een 20 mbps naar een 25 of 30 mbps lijnprofiel.
- een 30 mbps naar een 40 of 50 mbps lijnprofiel.
Zoals ik het hier lees kom ik dan NOOIT in aanmerking voor 3HD . Ik ben begonnen op 20mbit , daarna 30mbit .. als op 50mbit (het maximum) nog steeds die configuratie van 30mbit behouden wordt (2HD tv) dan blijft dat dus altijd zo .
3 van de 4 mensen hier willen al overschakelen naar een andere provider omdat we maar 2 TV's fatsoenlijk kunnen aansluiten . 3 zou leefbaar zijn voor hen , dat weet ik .
Vanaf begin van onze overschakeling vertelden ze al dat DSL nog niet klaar was en ik sprak hen daar in tegen . 3HD tv komt .. maar nu moet ik hen helaas gelijk geven ?

Is HD kabeltv of overstap naar Belgacom onze enige oplossing ?

Wij kijken ook zelden of nooit naar 3 HD tegelijk , maar blijkbaar worden die streams gereserveerd .
philippe_d
Moderator
Moderator

criminala schreef:Zoals ik het hier lees kom ik dan NOOIT in aanmerking voor 3HD
Scarlet heeft nu officiëel bevestigd wat wij al eerder in deze topic schreven, namelijk:
  • op jouw lijn worden geen 3 HD streams aangeboden, omdat jouw lijn een 20/2 provisioning profiel heeft. Je huidig profiel 30/2 via DLM) wordt hiermee gelijk gesteld.
  • Dit is zowel voor Scarlet klanten als voor Belgacom klanten geldig, dus een overstap naar BGC brengt jou géén 3 HD streams.
Voor mij is deze discussie nu gesloten, indien je hier niet kan mee leven moet je op zoek naar alternatieven.
criminala schreef:Ik zou wel graag weten wat ik kan doen om mijn lijn klaar te krijgen om 3 HD aan te kunnen sluiten .
Dit is een heel andere vraag, namelijk waarom je op 20/2 (8d) zit en niet op 30/6 (17a).
Misschien een nieuwe topic openen, of een post in de bestaande Scarlet 50mbps topic, en daar je waarden posten van de VDSL modem tool.
jackho
Elite Poster
Elite Poster

bij de bgc test op een 20/2 profiel staat toch :
3 tv's mogellijk waarvan 2 in HD !
criminala
Plus Member
Plus Member

Jacko , waar lees jij dat ? Bij mij staat er 3 HD .
3HD , dat is toch 30/6 ? Maar ik sta op 30/2 bij scarlet ..
DAT is het probleem .

Bij BGC krijg ik 3HD , maar bij Scarlet niet . Dat is ook wat de helpdeskmederwerker me zei .

Afbeelding
Laatst gewijzigd door criminala 19 sep 2012, 14:32, in totaal 1 gewijzigd.
CindyV
Starter Plus
Starter Plus
Contacteer:

@Jackho: Zoals hierboven reeds vermeld werd, is het afhankelijk van het aantal aangesloten TV's. Voor een 20/2 profiel zal het dus zo zijn dat wanneer je 2 TV's aansluit, je naar beide in HD zal kunnen kijken. Als je een derde TV aansluit, dan zal je slechts op 1 TV nog in HD kunnen kijken en op beide andere TV's enkel in SD. Ik heb ook eens de Belgacom beschikbaarheidstest gedaan voor een 20/2 lijn en dit zie je pas als je onderaan het aantal TV's selecteert. Er staat inderdaad bovenaan "aantal HD streams : 2". Dat klopt enkel als je slechts 2 TV's hebt. Het totaal aantal TV's dat je lijn dan weer aan kan is inderdaad 3.

3 TV's in HD op een 20/2 lijn zou immers betekenen dat je meer dan 18 mbps bandbreedte inneemt wanneer ze alle 3 in HD uitzenden. Er zou dan amper nog bandbreedte overblijven voor het internet.

@Criminala: Momenteel is het inderdaad niet mogelijk van 3 HD streams aan te bieden op het 30/2 profiel. Lijnen die geupgrade zijn van 20/2 naar 30/2 komen voorlopig ook niet in aanmerking voor een upgrade naar 40 of 50 mbps. Ik wil daarmee niet zeggen nooit, de technologie gaat er immers continu op vooruit, maar het is momenteel nog niet mogelijk. Het actief geautomatiseerd upgraden van lijnen gebeurt nog maar sinds enkele maanden, dus ik verwacht hier nog wel wat wijzigingen aan in de toekomst. Zoals reeds aangehaald maakt het niet uit of je bij Belgacom of bij Scarlet bent, Belgacom bepaalt hier de toegepaste regel.

Anderzijds geef je aan dat die streams gereserveerd worden, dus hier nog wat bijkomende uitleg. Als je maximaal 2 HD streams kan bekijken, zal Belgacom deze toewijzen aan decoder 1 & 2 die op de lijn staan en krijgt decoder 3 dus enkel SD toegewezen.

Stel nu dat je enkel HD wil kijken op decoder 2 & 3 dan is dit mogelijk door HD uit te schakelen in het menu van decoder 1 (Instellingen > Systeeminstellingen > HD). Het nadeel is natuurlijk wel dat je dit steeds zal moeten wijzigen als je op alle 3 decoders af en toe HD wenst te bekijken. Maar dat is de enige manier waarop je zelf kan beslissen op welke decoder je HD wil kijken als niet alle decoders HD streams kunnen ontvangen.
http://www.scarlet.be - We offer high speed internet, fixed & mobile telephony and Digital TV!
http://www.scarlet.be/klant - Toegang tot mijn.scarlet, webmail, online support, netwerkstatus en de wachttijden op onze helpdesk.
criminala
Plus Member
Plus Member

De beschikbaarheidstest van belgacom geeft duidelijk aan dat ik 3 HD's aankan . Zie screenshot boven .

@CindyV :
Anderzijds geef je aan dat die streams gereserveerd worden, dus hier nog wat bijkomende uitleg. Als je maximaal 2 HD streams kan bekijken, zal Belgacom deze toewijzen aan decoder 1 & 2 die op de lijn staan en krijgt decoder 3 dus enkel SD toegewezen.

Stel nu dat je enkel HD wil kijken op decoder 2 & 3 dan is dit mogelijk door HD uit te schakelen in het menu van decoder 1 (Instellingen > Systeeminstellingen > HD). Het nadeel is natuurlijk wel dat je dit steeds zal moeten wijzigen als je op alle 3 decoders af en toe HD wenst te bekijken. Maar dat is de enige manier waarop je zelf kan beslissen op welke decoder je HD wil kijken als niet alle decoders HD streams kunnen ontvangen.
Dit heb ik in de praktijk al meermaals getest . Wanneer ik de derde decoder aansluit springen ze allemaal op SD . Maakt niet uit of ik van tevoren de eerste 2 op SD of HD ingesteld heb . Nadien zit ik vast op dat profiel en moet ik telkens bellen om 1 decoder van mijn lijn te deleten , zodat ik weer HD op de andere 2 HD kan kijken . Dit kan een klant niet zelf .
Als ik 2 HD + 1SD zou kunnen zien zou voor mij ook al goed zijn ! maar dit lukt dus niet ..
CindyV
Starter Plus
Starter Plus
Contacteer:

@Criminala : Stuur mij de klantencode eens via PM door, dan zal ik er eens naar kijken.

Nog een noot : Wij gebruiken trouwens de Belgacom beschikbaarheidstest (daarmee bedoel ik dat deze rechtstreeks op hun systemen aangevraagd wordt), het enige verschil is dat wij het aantal streams niet onmiddelijk weergeven, een helpdesk medewerker kan enkel het theoretische lijnprofiel dat op een lijn geplaatst zal worden zien. Op onze online registratiepagina's zie je enkel of VDSL al dan niet beschikbaar is.
jackho
Elite Poster
Elite Poster

3 TV's in HD op een 20/2 lijn zou immers betekenen dat je meer dan 18 mbps bandbreedte inneemt wanneer ze alle 3 in HD uitzenden.
Er zou dan amper nog bandbreedte overblijven voor het internet.
Wat ik wel niet goed begrijp waarom je niet naar 2TV's in HD en op de derde in SD kunt kijken want dan hou je toch nog ongeveer
een 5Mbps over voor Internet.
Of wordt er dan misschien een minimum voor het Internet opgelegd dat groter moet zijn dan 5Mbps ?
criminala
Plus Member
Plus Member

Net bij EDPnet gechecked en ook zij zetten me op 30/6 profiel . Volgens mij is er dus iets fout gelopen bij scarlet met mijn configuratie , maar ik wacht de reactie van CindyV af .

@jackho : Scarlet reserveert ook nog altijd een extra sd stream voor opnames blijkbaar . Dus die moet je er ook nog bijtellen .
jackho
Elite Poster
Elite Poster

Inderdaad dit zal het zijn want daar heb je geen netwerkopname mogelijkheden (denk ik toch !).
Maar dan blijft mijn vraag geldig voor Belgacom TV, want daar heb je wel nPVR mogelijkheden.

mvg
DIBO
Elite Poster
Elite Poster

jackho schreef:... want daar heb je geen netwerkopname mogelijkheden (denk ik toch !)
:nono:
Breng ze nu niet teveel op ideeën...straks komt er nog echt een Scarlet TV, zonder nPVR, enkel SD en geen beeld tss. 19 & 21u om stroom te besparen :-D
philippe_d
Moderator
Moderator

criminala schreef:Net bij EDPnet gechecked en ook zij zetten me op 30/6 profiel . Volgens mij is er dus iets fout gelopen bij scarlet met mijn configuratie , maar ik wacht de reactie van CindyV af.
Het is natuurlijk altijd mogelijk dat je op een verkeerd provisioning profiel terecht gekomen bent. Scarlet (noch EDPNet) heeft hier geen invloed op, die configuratie komt van Belgacom (Scarlet kan hooguit eens bij Belgacom nakijken of er iets misgelopen is).
jackho schreef:
criminala schreef:Scarlet reserveert ook nog altijd een extra sd stream voor opnames blijkbaar. Dus die moet je er ook nog bijtellen .
Inderdaad dit zal het zijn want daar heb je geen netwerkopname mogelijkheden (denk ik toch !).
Maar dan blijft mijn vraag geldig voor Belgacom TV, want daar heb je wel nPVR mogelijkheden.

Ik denk dat dit (nog eens) puur speculatie is. Als je de vorige bijdragen van CindyV naleest, waar de verschillen uitgelegd staan tussen Scarlet en Belgacom, wordt nPVR er niet bij vermeld.
Ik lees alleen dat het aantal streams, HD of SD, voor Belgacom klanten en Scarlet klanten volledig gelijk is.
jackho
Elite Poster
Elite Poster

akkoord philippe maar daarmee is mijn vraag nog niet beantwoord die was :
waarom je niet naar 2TV's in HD kunt kijken en op de derde TV in SD omdat je dan nog ongeveer
een 5Mbps over hebt voor Internet.
Of is de reden misschien dat er een minimum voor het Internet opgelegd dat groter moet zijn dan 5Mbps ?
en die vraag geldt natuurllijk niet alleen voor Scarlet maar ook voor Belgacom.
mvg.

PS: Ik heb die vraag ook gesteld via privé bericht aan CindyV maar het blijft van die kant ook muisstil
philippe_d
Moderator
Moderator

De vraag "waarom" kan alleen Belgacom beantwoorden, zij hebben die regeltjes opgesteld :)

Kijk maar eens op Ricy's blog onder webchecktv, daar staat het ook duidelijk:
  • maar bij een 20 Mbps toegekend profiel betekent dit:
    "Dat er bij 2 tv's ook 2 in HD mogelijk zijn"
    MAAR opgepast!
    "Dat er bij 3 tv's maar 1 in HD en 2 in SD"
CindyV
Starter Plus
Starter Plus
Contacteer:

Mijn excuses voor het laattijdige antwoord.

Wat betreft nPVR zijn er geen verschillen tussen Belgacom en Scarlet. Scarlet biedt eveneens nPVR aan. Hier wordt trouwens geen stream voor gereserveerd terwijl je opneemt, enkel voor opnames via de harde schijf. Je gebruikt uiteraard wel een stream (SD of HD afhankelijk van je opname) wanneer je de nPVR opname afspeelt, daar je deze opvraagt in het netwerk.

vb. Op een 30/6 profiel heb je 3 HD streams (en afhankelijk van het aantal TV toestellen ook nog 1 extra SD stream). Hier worden streams die je gebruikt om op te nemen reeds in meegeteld. Dus kijk je naar 2 HD streams op 2 TV's, kan je op de derde TV enkel nog in HD kijken of opnemen. Op de derde TV heb je dan wel nog een extra SD stream, je zou dus in SD kunnen kijken en in HD opnemen op die derde TV. Er wordt standaard dus niet echt iets 'gereserveerd', tenzij je er gebruik van maakt.

Er is geen standaard gereserveerde bandbreedte voor internet van 5 mbps, de bandbreedte die je overhoudt voor internet is afhankelijk van je profiel en de bijhorende TV configuratie en dus afhankelijk van de door Belgacom bepaalde configuratie. Doorgaans hoe hoger het profiel, hoe meer bandbreedte er overblijft voor internet. Ik neem aan dat zij weliswaar een nog wat realistische bandbreedte willen overhouden voor het internet wanneer men optimaal gebruik maakt van het aantal ingestelde SD/HD profielen. 5 mbps is immers niet gigantisch veel bandbreedte voor internet. Belgacom stelt het lijnprofiel en de TV configuratie in voor Scarlet klanten (en baseert zich op dezelfde beschikbaarheidstest, hoewel er een verschil is in wat theoretisch mogelijk is en technisch haalbaar is) naar analogie van Belgacom klanten. Er is dus geen verschil, buiten de door mij reeds vermeldde (in deze thread) 'extra diensten' die Belgacom aanbiedt.
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”