Gas-Elektriciteit: durf vergelijken!

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

In de rij voor gratis energieadvies
Al 45.000 consumenten vroegen prijsvergelijking.

BRUSSEL - De overheidscampagne voor goedkopere energie is een doorslaand succes. In sommige gemeenten staan de mensen zelfs in de rij om advies te krijgen.

Naar schatting 45.000 mensen zijn in de eerste vier dagen langs geweest bij hun gemeente om daar te vernemen hoe ze hun energiefactuur naar beneden kunnen krijgen. Het cijfer komt van de FOD Economie, die de campagne ‘Gas-elektriciteit: durf vergelijken’ coördineert.

bron: De Standard
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
philippe_d
Moderator
Moderator

Ik ben zelf niet in de rij gaan staan, maar heb toch eens de V-test gedaan: http://www.vreg.be/doe-de-v-test-voor-gezinnen

Met schaamte moet ik toegeven dat ik nog altijd de moeite niet gedaan had om mijn standard leverancier eruit te gooien. Ben te veel geconcentreerd geweest met het zoeken naar de goedkoopste telecom providers, en over te gaan op VoIP, enz ...
Ik dacht dat wisselen van energie leverancier maximaal 100-200€ zou uitsparen, maar niets is minder waar. Berekend op de tarieven van vandaag spaar ik 674 € als ik nu wissel (230€ op mijn 6.000 kWh Elektriciteit, en 444€ op mijn 25.000 kWh Gas) :-D
Ben vandaag nog overgestapt !!!
Ik raad dus iedereen aan om de V-test te gaan doen, als je nog altijd je standard leverancier gebruikt !

Wat betreft de distributiekosten.
Dat de subsidies voor zonnepanelen de factuur verhogen, omdat Eandis de kosten van de groene stroom certificaten terug doorbelast aan alle consumenten via de distributiekosten, wisten we al lang.
Maar wist je dat:
  • ook alle andere premies die je van Eandis kan krijgen (aankoop thermostatische kranen, premie dakisolatie, plaatsen van een condensketel, enz ..) gewoon doorbelast worden in de distributiekost?
  • en dat de "gratis stroom" die je van Vlaanderen "krijgt" (100 kWh per gezin met daarbovenop nog eens 100 kWh per gezinslid), integraal door Eandis betaald wordt en doorberekend wordt in de distributiekost (= 'sociale dienstverlening') ?
Je "krijgt" dus iets terug op je energiekosten, maar je betaalt het dan in terug in de "distributiekosten" ?
Van een transparant systeem gesproken :eek: ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Die test werkt niet echt :)
Rechts krijg ik

De verbinding werd geherinitialiseerd

De verbinding met de server werd geherinitialiseerd tijdens het laden van de pagina.

Misschien is de website tijdelijk niet beschikbaar of overbelast. Probeer het
over enkele ogenblikken opnieuw.
Controleer uw netwerkverbinding als u geen enkele pagina kunt laden.
Verzeker u ervan dat Firefox toegang heeft tot het web als uw
computer of netwerk is beveiligd door een firewall of proxyserver.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 55 keer

philippe_d schreef: Je "krijgt" dus iets terug op je energiekosten, maar je betaalt het dan in terug in de "distributiekosten" ?
Van een transparant systeem gesproken :eek: ...
Klinkt een beetje zoals 'sociale zekerheid', daar betaal je ook veel meer aan dan je ooit zal terug krijgen.

Vergeet ook niet dat er heel wat politici mandaten hebben bij Eandis & Infrax, van een leuke bijverdienste gesproken.
Bij Eandis loopt het aantal mandaten vandaag op tot 879. ...Daar wordt het mes in gezet, in het strategisch comité van Eandis een akkoord gesloten om het aantal mandaten met twee derde te laten zakken tot 289.

Bron: http://www.standaard.be/artikel/detail. ... d=MJ3L0D71
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Electrabel gaat hier zeer binnenkort ook buiten maar hoe vermijd je dat je tijdens de overstap even dubbel betaalt vanwege de opzegmaand bij de oude provider?

EDIT :: zoeken voor ik vragen stel :oops: Startdatum meegeven aan de nieuwe provider helpt blijkbaar.
Laatst gewijzigd door cptKangaroo 21 sep 2012, 12:23, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

Ik ben recent overgestapt naar Lampiris. Zij regelen heel de opzeg met de oude leverancier (in mijn geval Electrabel). Ik heb gewoon even bij hen nagevraagd welke datum ik moest opgeven om inderdaad die maand opzeg correct te doen. De rest ging vanzelf.
skipper
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 16 keer

Bij de meeste leveranciers, kan je ingeven op welke datum je nieuw contract moet ingaan.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Ah, bedankt om te bevestigen, ditCh & skipper :beerchug:
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Ik ben een contract aangegaan bij Ecopower en daar was en wachtlijst van 6 maanden; Ik had wel mijn contract bij Electrabel omgezet in een contract van onbepaalde duur. Op die manier kan je elke maand weg na het verstrijken van het jaarcontract. Ecopower heeft dan de rest gedaan.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

philippe_d schreef:(...) op mijn 6.000 kWh Elektriciteit (...)
Ooit nagedacht om uw energieverbruik ook te doen dalen :)?
Wij zijn met 2 en halen (elektrische boiler niet meegerekend, maar jij stookt vermoedelijk op gas) 2400kWh...
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Hier eneco vanaf volgende maand. Korting via het werk mogen ontvangen (enkele percenten). Volgens de test bespaar ik tot 600 Euro per maand. We zullen zien op het einde van de rit. Alles werd geregeld via de site van eneco. De opzeg en al gerespecteerd door hun. Nu een brief van eandis mogen ontvangen om de meterstand door te geven op het einde van de maand. Fingers crossed. 8)
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 92 keer

Wij hebben net een huis gekocht en hebben de leverancier van de vorige eigenaar niet overgenomen maar direct naar Eneco overgestapt.

Gewoon online bestellen en de ingangsdatum ingeven.

Waarom eneco?

Ze waren niet de goedkoopste (heel klein verschil) maar het grote verschil is dat je geen kosten moet betalen die je dikwijls bij andere leveranciers wel moet betalen (€40 x 2 -> gas/elektriciteit) en zo kwamen ze goed koper uit.

EDIT:

We krijgen reeds stroom en gas sinds 14/07/2012 maar we hebben nog steeds geen factuur gekregen! Of dit goed nieuws is of slecht, ik kan het nog niet zeggen.
Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator

heist_175 schreef: Ooit nagedacht om uw energieverbruik ook te doen dalen :)?
Wij zijn met 2 en halen (elektrische boiler niet meegerekend, maar jij stookt vermoedelijk op gas) 2400kWh...
Dat is inderdaad de volgende stap:
- eens nakijken waarom we zoveel Electriciteit verbruiken t.o.v. het "gemiddeld" gezin (grootverbruikers bij ons zijn de wasmachine, vaatwasmachine en droogtrommel, anders geen toestellen).
- op mijn to-do lijstje staat ook nog de zolder isoleren (gaat hopelijk ons verbruik gas naar beneden brengen).
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

Nog een tip als je gas/electriciteit bij Lampiris afneemt. Leden van Test-Aankoop krijgen een korting (zie: http://www.test-aankoop.be/energie-en-d ... 521503.htm).

Hetgeen je kan doen is een gratis test abonnement afsluiten, je aanvraag bij Lampiris doen voor de korting en daarna je TA abbo opzeggen (of behouden als je wilt natuurlijk). Zelfs nadat je abbo is opgezegd blijft de korting gelden. Bij mij toch. :angel:
FunkStar schreef:We krijgen reeds stroom en gas sinds 14/07/2012 maar we hebben nog steeds geen factuur gekregen! Of dit goed nieuws is of slecht, ik kan het nog niet zeggen.
Ik zou toch maar eens bellen als je niet voor plotse verrassingen wilt komen te staan.

[Mod Edit] posts samengevoegd
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
Mobile Viking
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 7 keer

Het is goed dat mensen nu de stap zetten om te veranderen van leverancier maar het is wel jammer dat het zo lang geduurd heeft eer de grote meute eraan begon. Het is ook tekenend voor het initiatief en de zelfstandigheid van de mensen dat ze ervoor naar de overheid moet stappen om de overstap te maken.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Al paar keer overgestapt.
2de keer dat ik via een groepsaankoop ben geswitcht. Kost amper moeite.

Vorig jaar was het Lampiris, nu is het Essent.
En volgend jaar zien we wel weer...
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

Via http://nl.power4you.be heb je ook een extra korting bij Lampiris.
Hier ook al enkele jaren bij Lampiris, in 2010 hebben we gekozen voor vast tarief gedurende 3 jaar, dus volgend jaar nog eens rondkijken. Het zal waarschijnlijk Ecopower worden; als de wachttijd 6 maanden is, moet ik er eens werk van maken. Ik ben wel reeds aandeelhouder van Ecopower, misschien dat je dan wat voorrang krijgt?
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Sedert begin september zit ik ook bij een andere energie leverancier (Nuon), ik zal op jaar basis 350 € goedkoper uitkomen.
Bij mijn oude leverancier (Luminus) heb ik zelfs niet meer moeten betalen voor augustus, krijg nog 213 € terug van hen! (wss ook omdat ik te hoog voorschot betaalde)
:)
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

ik ben ook naar eneco gegaan. Ze waren de 2de goedkoopste (klein verschil met de goedkoopste). Het grote voordeel was dat je snel kan opstappen, dus geen halfjaar of langer contract.
de koe zegt boe
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

Mocht het erdoor komen om 400 Euro te mogen ontvangen als trouwe klant van Elektrabel, dan heb je er niets aan als je overstapt.

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... eeft.dhtml
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:
philippe_d schreef:(...) op mijn 6.000 kWh Elektriciteit (...)
Ooit nagedacht om uw energieverbruik ook te doen dalen :)?
Ergens snap ik beide cijfers niet. Ik ben alleen en mijn laatste factuur bij Electrabel sprak over een verbruik van 4200 kWh (2010 dacht ik). 2400 ga ik zeker altijd boven zitten maar 6000, dat ga ik dan ook nooit halen.
Verwarming is op aardgas: inbouwcassette in de living, radiator ('muuraansluiting) in de keuken en kleine radiator (ook muuraansluiting) in kleine ruimte. Koken was toen ook op aardgas.
Huidige situatie: gasfornuis vervangen door inductieplaat. Verder: vaatwasmachine (3,3 kW) (draait 1 à 2 keer per week), Daalderop boiler van 80 liter voor badkamer (2,5 kW), kleine boiler onder aanrecht (verwarmt enkel als ik warm water nodig heb, staat verder altijd uitgeschakeld), wasmachine (draait max. 2 keer per week), diepvriezer helaas 600 kWh op jaarbasis (wordt op termijn vervangen door model dat nog de helft of minder verbruikt). Verder zo goed als alle halogeen spots vervangen door LED van 3 of 4 W. Verbruik gaat hopelijk een stuk lager liggen dan de 4200 kW van in 2010. Met wat geluk brengen de zonnepanelen voldoende op zodat ik geen stroom meer moet aankopen. Schatting van de productie situeert zich rond 3500 à 3600 kW. Ik heb ook nog een oven van 3 kW maar als die 10 keer per jaar gebruikt wordt is het veel.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Mobile Viking schreef:Het is goed dat mensen nu de stap zetten om te veranderen van leverancier maar het is wel jammer dat het zo lang geduurd heeft eer de grote meute eraan begon. Het is ook tekenend voor het initiatief en de zelfstandigheid van de mensen dat ze ervoor naar de overheid moet stappen om de overstap te maken.
Valt eenvoudig te verklaren: de mens houdt van zijn gemak (blijven waar je bent) maar hij vergeet wel dat gemak betaald moet worden. Mocht ieder voor zich wat prijsbewuster worden, dan zou elk gezin per jaar meerdere honderden euro's kunnen besparen. Zowel op voeding als op telecom, energie,...
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Jack Daniels schreef:Ergens snap ik beide cijfers niet. Ik ben alleen en mijn laatste factuur bij Electrabel sprak over een verbruik van 4200 kWh (2010 dacht ik). 2400 ga ik zeker altijd boven zitten maar 6000, dat ga ik dan ook nooit halen.
(ik wil zeker niet op de man spelen, laat ik daarmee beginnen)

Je kan uw opmerking ook omdraaien, vanuit mijn standpunt/gegevens:
Hoe kan je méér verbruiken dan de 2270kWh die wij nu verbruiken. Ik geef even de concrete cijfers van individuele toestellen. Je zal zien dat wij alle comfort hebben.
piek: 813kWh
dal: 1457kWh (eigenlijk 2845kWh, maar er zit 1388kWh aan boiler (200L) in, die laat ik eruit)
Wij zijn een koppel, we wonen met 2 personen in een huis met een leefruimte van 300m²

(cijfers op jaarbasis)
Koelkast1: 209kWh (A+ 355L)
Koelkast2: 199kWh (A 155L)
Diepvries: 220kWh (A++ 333L)
Oven: 65kWh (sporadisch gebruik voor een taart, ...)
Wasmachine: 177kWh (A+)
Vaatwasser: 162kWh (A)
Router: 100kWh (Belgacom BBOX2)
Broodmachine: 170kWh (dagelijks 1 brood)

Er zijn nog een paar kleinere toestellen die ik opmeet, maar bovenstaande zijn de grootste verbruikers. Ik kan ongeveer 85% van mijn elektriciteitsverbruik mappen met één of meerdere toestellen.

We plannen koelkast2 af te koppelen in de komende dagen, ik moet er gewoon tijd voor vinden. Op die manier gaan we naar 2070kWh.
Ik bedoel maar: we hebben alle comfort én we verbruiken weinig elektriciteit. Het is gewoon perfect mogelijk.

Zonder die mensen/gezinnen aan te willen vallen, vraag ik me dan af waar die extra kWh's naartoe gaan.
Iemand bij ons in de familie woont alleen en werkt overdag ook en verbruikt op jaarbasis 5000kWh, zonder de boiler want die is op mazout. 5000kWh! Wij komen met 2 personen toe met +/- 2300 kWh, wat doet zij dan allemaal voor die extra kWh's!!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

heist_175 schreef:Hoe kan je méér verbruiken dan de 2270kWh die wij nu verbruiken.
Hoe vaak was je, hoe vaak droog je, hoe vaak bak je een brood, hoe vaak steek je nieuwe dingen in je diepvriezer, ...

Verbruik is heel wat meer dan wat toestellen opsommen !
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Wij zaten vorig jaar met een verbruik van 3.150kwh elec & 12.104kwh gas, 2volwassen en AFS-student.
Warmwater op via gasketel. Gashaard in living en de rest CV. 40m2 plat dak dat amper geisoleerd was. Momenteel overal CV (gashaard weg) en degelijk geïsoleerd plat dak. Dus 'k hoop dat het wat opbrengt.

Maar ook, wij werken alletwee in shifts. Dus soms heeft de ene de vroege en andere de late, en ja dan staat de verwarming bijna heel de dag op 20 graden.

Maar als je soms ziet hoeveel buitenverlichting sommigen hebben, ja dan is het niet moeilijk...
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Wat ik daarnet opsomde, was het reële verbruik van al die toestellen, niet de theoretische waarde.
Mijn totaalverbruik is wel degelijk de som van het verbruik per toestel.

Om op uw vragen te antwoorden:
- brood bakken we elke dag
- de was hangen we te drogen op een waslijn/wasrek
- wasmachine: geen idee hoe vaak die draait, we zijn met 2 personen in het gezin, met een gezonde hygiëne :)
- diepvriezer: we kopen heel veel diepvrieseten (niet bereid), omdat onze beide jobs niet toelaat om elke dag naar de winkel te rijden. Vaak koken we iets teveel op dag1 en vriezen we de overschot in. De diepvries wordt dus behoorlijk intensief gebruikt...
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 55 keer

Heeft er iemand een idee van de prijs per KWH, liefst inclusief taksen, transport, etc...?
Laatst gewijzigd door liber! 25 sep 2012, 13:02, in totaal 1 gewijzigd.
philippe_d
Moderator
Moderator

Op basis van de V-test (zie start topic) heb ik eindelijk beslist om van energie leverancier te wisselen.
Ik heb mij vorige week on-line ingeschreven bij Octa+ (Eureka) en een contract aangegaan voor één jaar, ingaande op 25-10-2012. Het contract werd mij per-email opgestuurd (ik heb nog niet getekend).

Vandaag kreeg ik een telefoontje van Electrabel, omdat ik “van plan” ben om op 25/10 van energie leverancier te wisselen. Ik antwoordde dat ik dat niet “van plan” ben, maar al beslist had.

Electrabel drong erop aan dat ik mijn beslissing kon herzien, gezien ik het contract nog niet “getekend” heb.
Ze beweerden dat ze mij een nog lagere prijs konden aanbieden :-( .

Ik ben op het aanbod niet ingegaan, gezien mijn (on-line) "woord" gegeven heb aan Octa+
Eerst hebben ze mij jarenlang een woekerprijs aangerekend, en nu kunnen ze “plots” een betere prijs aanbieden ???

Maar Electrabel wil dus op deze manier de mensen die al beslist hebben (maar misschien het contract nog niet ondertekend hebben) te overtuigen om toch niet over te stappen.

Dit zijn - volgens mij - toch zeer bedenkelijke praktijken, ik zou het zelfs “oneerlijke” handelspraktijken durven noemen:
  • Het druist regelrecht in tegen de pogingen van de VREG om concurrentie in de energiemarkt te bevorderen.
  • Het zal voor heel veel problemen zorgen tussen energie leveranciers, als nieuwe contracten worden opgezegd, nog voor ze ingaan. Want sommige klanten zullen zich wel laten ompraten, en ingaan op het tegenvoorstel van Electrabel.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Philippe,

Dit wil wel zeggen dat hoewel je het contract nog niet getekend hebt bij Octa+ ze wel reeds de procedure in gang gestoken hebben voor de overdracht. Hoe weet Electrabel anders dat je "van plan" bent om te wijzigen :???:
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
philippe_d
Moderator
Moderator

Ik stel vast dat een aantal users bereid zijn om hier hun verbruik te posten.
Ik heb daar een aparte topic voor geopend (http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=88&t=35404), we kunnen deze topic hier behouden voor de discussies over het vergelijken en wisselen van de leveranciers.
VOiD schreef:Dit wil wel zeggen dat hoewel je het contract nog niet getekend hebt bij Octa+ ze wel reeds de procedure in gang gestoken hebben voor de overdracht. Hoe weet Electrabel anders dat je "van plan" bent om te wijzigen :???:
Inderdaad. Ik denk dat Octa+ direct de bal direct laat rollen, om te vermijden dat je opzegtermijn (één maand) in het gedrang komt.
Elecrabel tracht waarschijnlijk deze overgansperiode uit te buiten ...
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

een aanvraag indienen bij eneco gaat ook on-line. Eenmaal je je akkoord verklaard starten ze met de overnameprocedure. Nadien kreeg ik van elektrabel een formulier waarin ze bevestigen dat ik heb opgezegd en ze dit betreuren. Nadien kreeg ik van de netbeheerder een brief om het verbruik te registreren. IEts op papier heb ik nooit ontvangen, en een handtekening heb ik nooit moeten geven.
Electrabel drong erop aan dat ik mijn beslissing kon herzien, gezien ik het contract nog niet “getekend” heb.
Je kan inderdaad tot 14 dagen later op je beslissing terugkomen.
Laatst gewijzigd door mailracer 25 sep 2012, 13:34, in totaal 1 gewijzigd.
philippe_d
Moderator
Moderator

Liber! schreef:Heeft er iemand een idee van de prijs per KWH, liefst inclusief taksen, transport, etc...?
De prijs per kWh verschilt voor electricietit (piek, dal) en is verschillend van aardgas, en is ook afhankelijk van je gebruik.
De prijs voor transport verschilt naargelang je woonplaats.
Dus een eenvoudig antwoord op je vraag is niet mogelijk.

Kijk ook eens op de site van de VREG: Hoeveel kost 1 kWh elektriciteit en aardgas?

In dit document zie je de "gemiddelde prijs" voor een "gemiddelde" verbuiker:
  • electriciteit: 21 cent/kWh (grafiek: DC)
    gas: 7 cent/kWh (grafiek: D3)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Sommige leveranciers hebben een globale prijs ongeacht dag/nacht... bv. EcoPower.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Liber! schreef:Heeft er iemand een idee van de prijs per KWH, liefst inclusief taksen, transport, etc...?
bij Ecopower betaal ik 22cent/kWh, alles inbegrepen. Ze hebben trouwens maar 1 prijs, of je nu overdag of 's nachts verbruikt.
Grote voordeel van Ecopower (t.o.v. alle andere leveranciers): als je een nulverbruik hebt krijg je ook een nulfactuur.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Wij hebben een contract bij Essent, aan de voorwaarden van de samenaankoop van de provincie Antwerpen van 2011.
piek: 19,02 c€
dal: 13,08 c€
geen vaste abonnementskost

gemiddeld over een week: 15,73 c€

aantal piekuren in een week: 75 (44,6%)
aantal daluren in een week: 93 (55,4%)
(weekdagen piek: 6-21)

Vorige voorwaarden samenaankoop provincie Antwerpen 2010:
piek: 18,61 c€
dal: 12,67 c€
€30 vaste abonnementskost
gemiddeld over een week: 15,32 c€ (maar er kwam nog een vaste som abonnement bij!)
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Mocht het erdoor komen om 400 Euro te mogen ontvangen als trouwe klant van Elektrabel, dan heb je er niets aan als je overstapt.

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... eeft.dhtml
Wat een zever om de klanten 400€ korting te geven. Elektrabel heeft zijn klanten al lang genoeg leeggezogen. Iedereen gewoon verder blijven veranderen van leverancier en geeft electrabel lik op stuk!

Ik heb de V-test gedaan. Ik kan hoogstens 10€ winst doen als ik met de gas naar Lampiris zou gaan. Zit nu met alles bij Essent.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Stand van zaken om 15:30 bij de samenaankoop voor de provincie Antwerpen
zie bijlagen
Bijlagen
AM - Elec.pdf
(112.42 KiB) 30 keer gedownload
samenaankoop Prov Antwerpen - stand van zaken.pdf
(158.1 KiB) 39 keer gedownload
proz
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 52 keer

Kent er iemand de reden waarom er geen samenaankoop wordt georganiseerd voor een gas contract (dus niet in combinatie met elektriciteit)?
metal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 8 keer

Hier ook een paar maanden geleden de overstap gedaan van elektrabel naar eneco. Was idd de 2de goedkoopste, maar zijn toch voor hun gegaan. Zouden nu op jaarbasis een 500€ uitsparen op gas en elektriciteit. Wij zijn thuis met 2 volwassenen en 2 kinderen (3 en 5jaar) en zitten met elektriciteit ongeveer op 5000 kwh per jaar (heel veel halogeenspotjes in huis, maar worden na verloop van tijd vervangen door leds. Alleen is de kostprijs hiervan wat hoog. Een 20€ / st). Gas is ongeveer een 6 à 700m³ per jaar (verwarming en koken).
philippe_d
Moderator
Moderator

Ik had de VREG (en ook FOD) op de hoogte gebracht van wat ik de "oneerlijke" handelsparktijken noemde van Electrabel.
(namelijk het proberen terug te ronselen van klanten waarvan de procedure voor overdracht reeds in gang gestoken was).

Vandaag kreeg ik (telefonsich) antwoord van de VREG dat ze dit absoluut niet zien als "maffiose" praktijken (dit woord had ik zelf niet gebruikt), en dat Electrabel het volste recht heeft om zijn klanten te proberen te behouden.

Ik ben het volkomen oneens met het standpunt van de VREG. Electrabel misbruikt hier gegevens, waar andere concurrenten geen toegang toe hebben (lijst van klanten die overstappen), en dit is concurrentie vervalsing.

Neittegenstaande dat één van de belangrijkste doelstellingen van de VREG het bevorderen van concurrentie op de energiemarkt is, staan ze achter initiatieven als deze van Electrabel die juist het tegengestelde als doel hebben.

Ik ben ontgoocheld in hun antwoord. En ook dat ze mij niet schriftelijk hebben geantwoord hebben :-( .
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”