Lijnwaarden

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over dommel / schedom? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
jo138
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 sep 2012, 22:26

Ik had graag een hogere upload snelheid gehad en heb dit weekend mijn lijnwaarden eens bekeken. Dit was mijn profiel :

Code: Selecteer alles

**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
                        download          upload
Line:                  30200 kbps        2048 kbps
Modem max:             59828 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        49121 kbps         10291 kbps Estimated!
Profile:               8d
Line length:           251 m Estimated!
Training margin:       20.0 dB
Attenuation:           10.2 dB


De modem zit nu vlak na de inkom en ik heb een lijntest gedaan, daarna had ik volgende waarden :

Code: Selecteer alles

**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
                        download          upload
Line:                  20056 kbps        2040 kbps
Modem max:             59676 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        48997 kbps         10265 kbps Estimated!
Profile:               8d
Line length:           254 m Estimated!
Training margin:       25.8 dB
Attenuation:           10.4 dB


Niet echt véél verbetering, en voorlopig heb ik nog een lagere download. Ik heb véél gelezen maar geraak er niet goed wijs uit.
Moet ik met de huidige waarden normaal een snellere lijn kunnen hebben ?
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

als ik het goed begrijp heb je de modem verplaatst naar een andere plaats dus direct aan de inkom waarschijnlijk waar de telefoonkabel binnen komt.

Aan je waarden te zien heb je geen winst gemaakt door hem te verplaatsen en zou je terug op 30/2 mogen gezet worden door de DLM.

Door het verplaatsen zal de DLML waarschijnlijk je terug gezet hebben op de provisioning waarden van de DARE !

mvg
jo138
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 sep 2012, 22:26

Klopt, ik heb de modem juist na de inkom geplaatst.
Zou het met de huidige waarden in theorie mogelijk zijn 50/6 OF 16,5/10 te krijgen ?
redman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1626
Lid geworden op: 26 okt 2005, 23:19
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 88 keer

Door dat je de lijntest hebt uitgevoerd heeft die test je terug op het provisioning profiel gezet.
Je zal een week moeten wachten tot dat DLM je terug op een 30/2 profiel zet.
Een ruwe schatting maar bij de helft van de mensen die een 20/2 provisioning profiel hebben is een 16/10 profiel mogelijk bij edpnet.

Je kan dat trouwens zien op de lijntest.be met VDSL2 "alternative speeds" of je in aanmerking komt voor een 16/10 profiel.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

jackho schreef:Door het verplaatsen zal de DLML waarschijnlijk je terug gezet hebben op de provisioning waarden van de DARE

Niet door het verplaatsen, maar door de lijntest :-) .

jo138 schreef:Moet ik met de huidige waarden normaal een snellere lijn kunnen hebben ?

De resultaten van de modem tool doen "vermoeden" dat je op minder dan 400m van de ROP zit, ook de attenuation van 10.2db bevestigt dat vermoeden. Het is dus wel vreemd dat je op een 20/2 provisioning profiel terecht komt, en niet op een 30/6.

Gezien je bij Dommel bent, kan je niet rechtstreeks bij Belgacom terecht, maar misschien moet je wel eens via een Belgacom technieker je lijnwaarden opvragen, en de reden waarom je op 20/2 geprovisioneerd wordt.
Met deze waarden "zou" je in principe 30/6 moeten krijgen, en probleemloos naar 50/6 kunnen ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
redman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1626
Lid geworden op: 26 okt 2005, 23:19
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 88 keer

Bij het opstellen van het provisioning profiel wordt niet alleen rekening gehouden met de attenuation maar er zijn nog andere factoren.

Je kan altijd via een Belgacom technieker hier op het forum je lijnwaarde opvragen maar een technieker laten proberen af te komen via dommel zou ik niet doen.
Het is bijna onbestaande om een provioning profiel door een technieker te laten veranderen en ook diensten die de technieker kan contacteren zullen er het moeilijk mee hebben.

EDIT:

Een technieker kan je wel door een dienst laten veranderen naar een 30/6 profiel maar normaal mag die dienst niet afwijken van het provisioning profiel.
Gebruikersavatar
vuurvos
Erelid
Erelid
Berichten: 978
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:34
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 208 keer
Contacteer:

redman schreef:Bij het opstellen van het provisioning profiel wordt niet alleen rekening gehouden met de attenuation maar er zijn nog andere factoren.

Er is maar één andere factor en dat is de afstand. De waarden zijn hier al enorm dikwijls gepost. En, niet vergeten, het is een booleaanse AND functie: zowel de lengte én de verzwakking moeten een bepaald minimum hebben.

PS: de afstandswaarden van de VDSL2 tool zijn zowat altijd te optimistisch, lees: te kort. Enkel de waarden die bij BGC bekend zijn bepalen de profielen.
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2377
Lid geworden op: 07 nov 2007, 21:52
Locatie: 2800 Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 62 keer
Contacteer:

ipv weer met Pm's liggen foefelen werk eens via het forum , zo kan iedereen het mee volgen en er lessen uit trekken

de regels en beperkingen zijn er met redenen
The eternal and true pessimist :D
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

jo138 schreef:Niet echt véél verbetering

Bij de tweede test (modem bij inkom) is de training margin bijna 6db beter, wat een grote verbetering in s/n aangeeft.
Ik zou me niet blind staren op die .2 db extra attenuation, deze wordt gemeten bij een lage frequentie (800Hz) en valt waarschijnlijk binnen de foutmarge van de test.
Zeker de moeite waard het modem bij de inkom te laten.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

6 dB gestegen ja maar profiel staat dan ook op 20 i.p.v. 30 ;-)
mvg
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

Had beter moeten kijken :oops:
jo138
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 sep 2012, 22:26

a3ke schreef:ipv weer met Pm's liggen foefelen werk eens via het forum , zo kan iedereen het mee volgen en er lessen uit trekken

de regels en beperkingen zijn er met redenen


't Was niet om te foefelen hoor, 't was om iemand anders zijn vraag te beantwoorden ;-)
Plaats reactie

Terug naar “Dommel”