Internet/Telefonie probleem

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
Jp
Member
Member
Berichten: 53
Lid geworden op: 09 okt 2007, 20:45
Provider

Ik had dit eerder in een andere topic geplaats, maar men heeft mij aangeraden om een nieuw topic te starten.

De laatste weken heb ik precies regelmatig een zeer trage verbinding (zie tests einde post). Ook zijn er nu problemen met de telefonie.
Alles blijft wel werken, maar krijgen we te horen van mensen die ons opbellen dat we haperen en dat er een echo is. Wij horen hun echter wel perfect (heb nog niet getest of er een verband is met het trage internet en de problemen met de telefoon). Dit is echter niet altijd zoals het internetprobleem.

Ik dacht eerst dat het capaciteitsproblemen waren tijdens de piekuren, maar zelfs nu (maandag 12:30) heb ik er precies last van.

Wat ik al reeds geprobeerd heb:
- Andere telefoon
- Modem gereset
- Testen op wifi en kabel
- Andere laptop/pc
- Andere kabels voor modem

De modem is rechtstreeks verbonden met de NTP? Er staat Belgacom v11 op.
De pc is dan rechtstreeks verbonden met die modem via een kabel en de laptops via de wifi functie van de modem.

Ik heb de helpdesk van Scarlet gecontacteerd en die hebben dan een lijntest uitgevoerd waarop zij geen problemen zagen.
Ze hebben me verteld dat ik best eens mijn binnenbekabeling test met een kabeltester.

Voordat ik een kabeltester ga kopen/lenen, wil ik eerst wat meer informatie verschaffen aangezien ik dit nog nooit eerder heb gedaan.
Er is een kabel die de grond ingaat vanuit de NTP in onze woonkamer, waar het uitkomt weet ik echter niet zeker. Alvast niet in onze garage/kelder.

Buiten op de rand van onze voortuin en het voetpad is er wel een kleine doos. (kan dit zijn waar de kabel uitkomt?) Weet wel niet of wij hier aan kunnen.
Afbeelding

Of zijn het andere kabels die ik moet testen?

speedtest resultaat
Afbeelding

VDSL tool:

Code: Selecteer alles

**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
                        download          upload
Line:                  30200 kbps        2048 kbps
Modem max:             56392 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        46300 kbps         9700 kbps Estimated!
Profile:               8d
Line length:           1358 m Estimated!
Training margin:       18.4 dB
Attenuation:           11.3 dB
Line length en Training Margin waardes zijn wel een pak anders dan 6maand geleden.
Line length was toen 415m en Training margin was 24.1dB.

Nieuwe ping resultaat

Code: Selecteer alles

C:\Users\Jp>ping 8.8.8.8

Pinging 8.8.8.8 with 32 bytes of data:
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=338ms TTL=49
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=365ms TTL=49
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=387ms TTL=49
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=319ms TTL=49

Ping statistics for 8.8.8.8:
    Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 319ms, Maximum = 387ms, Average = 352ms
Voor zover ik weet is er recent niks veranderd geweest, buiten dat onze buur zijn voortuin heeft verbouwd. Dus misschien een kabel heeft beschadigd aan die kleine doos. Maar kan niet met zekerheid zeggen dat het daar aan ligt.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer
Provider

Jp schreef:Buiten op de rand van onze voortuin en het voetpad is er wel een kleine doos. (kan dit zijn waar de kabel uitkomt?) Weet wel niet of wij hier aan kunnen.
Afbeelding
Dit is een Telenet bakje. Niets met jouw telefoonlijn te maken.
Jp schreef:Line length en Training Margin waardes zijn wel een pak anders dan 6maand geleden.
Line length was toen 415m en Training margin was 24.1dB.
- Die line lenght is mij ook een raadsel, en onmogelijk. Foutje in de VDSL2 tool?
- De SNR daling van 24.1dB naar 18.4dB (5.7 dB) is gewoon te wijten aan de snelheidsverhoging die je kreeg via DLM (van 20/2 naar 30/2). Dat is volledig normaal.
Jp schreef:De modem is rechtstreeks verbonden met de NTP? Er staat Belgacom v11 op.
De pc is dan rechtstreeks verbonden met die modem via een kabel en de laptops via de wifi functie van de modem.

Er is een kabel die de grond ingaat vanuit de NTP in onze woonkamer, waar het uitkomt weet ik echter niet zeker. Alvast niet in onze garage/kelder.
Waarschijnlijk komt de Belgacom kabel direct binnen in jullie woonkamer, en staat de NTP direct op de "intro" ? Veel is er hier niet te meten met een kabeltester.
Ik zou die NTP eens openvijzen, en opnieuw aansluiten (maken dat alle draadjes goed oxidatevrij zijn). De 2 draadjes met het VDSL2 signaal van de Belagcom kabel aansluiten op de zwarte klemmen, en goed vast schroeven.
Veel meer kan je niet doen.

Ben je wel zeker dat het een "NTP2007" is? En niet een gewone Belgacom telefoondoos?
In dit geval moet je ervoor zogen dat er niets anders aangesloten is (geen verbindingen naar andere stopcontacten), en er ook geen "electronica" meer in zit (oude Belgacom stopcontacten hadden soms nog een "RC kring" ingebouwd).

Als de problemen blijven, moet Scarlet je toch wel helpen, want meer kan jij niet doen!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer
Provider

als je effectief op 30mbps staat, lijken die resultaten haast onmogelijk...
innige deelneming alvast :)

heb je nog zo'n scarlet modem (zwarte sagem) ?

het kan namelijk gebeuren dat als dlm zijn ding doet, en de modem niet meer echt "in orde" is,
hij zowat zijn laatste loodje legt en dan krijg je ook wel eens zo'n zaken (juiste sync, absoluut geen snelheid)

je lijn kan het 30mbps profiel aan, en gezien je in het verleden geen problemen gehad hebt, en je op 30 komt door dlm,
lijkt het me onwaarschijnlijk dat het je lijn of binnenbekabeling is.
daarom: als je nog een vdsl2 modem hebt liggen of kunt lenen, zou ik dat even proberen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer
Provider

Ik denk ook dat Splitter gelijk heeft, en je een probleem hebt met de modem ....
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Jp
Member
Member
Berichten: 53
Lid geworden op: 09 okt 2007, 20:45
Provider

Bedankt voor de antwoorden alvast. Zal deze avond eens zien voor fotos voor meer verduidelijking.

We hebben al jaren dezelfde sagem
Ik zal ook eens zien of ik aan een andere modem kan geraken.


Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Gebruikersavatar
solid-killer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 jan 2011, 16:06
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 48 keer
Provider

nvm :smash2: fout gelezen
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1614
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer
Provider

Jp schreef:Bedankt voor de antwoorden alvast. Zal deze avond eens zien voor fotos voor meer verduidelijking.

We hebben al jaren dezelfde sagem
Ik zal ook eens zien of ik aan een andere modem kan geraken.
Je kan hem eens eerst proberen te resetten voor je hem vervangt. Ik ben het verder eens met Splitter en philippe_d, dit lijkt meer op een probleem met de modem dan met de lijn. Kijk eens op http://192.168.1.1/ naar de firmware?
Jp
Member
Member
Berichten: 53
Lid geworden op: 09 okt 2007, 20:45
Provider

philippe_d schreef: - Die line lenght is mij ook een raadsel, en onmogelijk. Foutje in de VDSL2 tool?
- De SNR daling van 24.1dB naar 18.4dB (5.7 dB) is gewoon te wijten aan de snelheidsverhoging die je kreeg via DLM (van 20/2 naar 30/2). Dat is volledig normaal.
Momenteel is er geen probleem met het internet en telefoon. Alles loopt normaal.

Ik heb de vdsl2 test opnieuw gedaan en krijg nu terug het vorige resultaat van enkele maanden geleden

Code: Selecteer alles

**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
                        download          upload
Line:                  30200 kbps        2048 kbps
Modem max:             56452 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        46350 kbps         9711 kbps Estimated!
Profile:               8d
[b]Line length:           424 m Estimated!
Training margin:       18.5 dB[/b]
Attenuation:           11.5 dB
Als de problemen zich terug voordoen zal ik een nieuwe test doen om te zien of de waardes weer veranderen.

Firmware:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”