Bankrekening in Nederland

Plaats reactie
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Ik ben een interim job aangeboden in Nederland. Hoewel ik het werk (hoofdzakelijk) van thuis zal doen, zal ik betaald worden door een Nederlands kantoor, en moet ik door de administratieve rompslomp van het aanvragen van een sofi nummer en een Nederlandse bankrekening.

Ik zoek dus een Nederlandse bank, waar ik gemakkelijk (liefst on-line?) een goedkope rekening kan openen. Ik heb geen betaal- of kredietkaarten nodig (een mens heeft al genoeg kaarten :(), alleen de mogelijkheid om er geld op te krijgen, en er van over te schrijven.

Iemand ervaring met een Nederlandse on-line bank?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Rabobank ;) Volledig online maar wel geen ervaringen ;)
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

je hebt als naam "rabobank.be" als belgische bank, maar dat wil nog niet zeggen dat dit hetzelfde is als een nederlandse bank :wink:
Ik vrees ervoor dat dit een hele rompslomp zal blijven :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Nog eventjes wachten op http://www.bankvanmorgen.nl/ :)
(powered-by-ons-op-het-werk)
Niet dat ik inhoudelijk of over de werkwijze iets kan zeggen, ik geef het maar mee :) (is nieuwe bank die beweert "vernieuwend" te zijn tov het aanbod in NL)
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 451 keer

Geen rabo nemen, die doen lastig om een rekening aan te maken. Ze willen al je inkomsten weten enzo. Als je naar een kantoor gaat, bel eerst want anders sturen ze je weg met een afspraak. Wel leuk als je niet elke dag in Nederland bent

ABN-AMRO hier, als je voor een privé rekening gaat betaal je 2,5 euro (ongeveer, zoek het even op) per maand zonder transactiekosten ! Want vele banken rekenen transactie kosten

Hier aangemaakt in Steenbergen, mogelijk dat meon zijn bank beter te werk gaat voor online het aan te maken.
philippe_d
Moderator
Moderator

meon schreef:Nog eventjes wachten op http://www.bankvanmorgen.nl/
Dus wel héél letterlijk de "bank van morgen" (want die wordt morgen gelanceerd) :-D
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Weinig problemen met rabobank.be hoor, als zij inkomsten willen weten is dit vaak voor kredietkaarten? Als ik zo'n bedrag moet invullen is dit verre van juist :twisted:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

philippe_d schreef: en een Nederlandse bankrekening
Waarom zou je een Nederlandse bankrekening moet hebben... je geeft toch gewoon je IBAN nummer op vandaag de dag ?

Het maakt voor hen geen enkel verschil of die bank in Belgie of in Nederland zit.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

Ik heb ook al eens op gratis rekening gezocht in Nederland. Dat ligt daar blijkbaar niet zo voor de hand als hier.
Toch een truukje dat veel gebruikt wordt door arme verenigingen: open een spaarrekening. Die zijn bijna overal gratis. En van de online versies kan je dikwijls geld overmaken naar 1 eigen rekening bij een andere bank.
Naar een spaarrekening kan ook iedereen storten en overschrijven. Meer moet dat niet zijn heb ik begrepen.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster

honda4life schreef:Weinig problemen met rabobank.be hoor, als zij inkomsten willen weten is dit vaak voor kredietkaarten? Als ik zo'n bedrag moet invullen is dit verre van juist :twisted:
Ze moesten alle loonfiches hebben voor een gewone rekening waar ik niet mee in het rood wou gaan, zonder betaalkaarten of kredietkaarten.

Weet dat in Nederland het bank wezen heel anders is, daar betaal je per transactie (vaak). Daarom denk ik ook dat de bank van morgen iets baanbrekend / anders wil doen

Ik raad ook een spaarrekening aan, kan je ook op overschrijven en geld doorsluizen naar België. Dit kost je niets, maar kan je uiteraard geen geld mee pinnen
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Ik heb eentje gehad bij Abn ambro wel met bankkaart en koste mij iets van 2.8€ per maand.
Ook alles online.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster

@q-tec: Die heb ik ook lopen, gaat elke maand zo iets af bij me.

https://www.abnamro.nl/nl/prive/betalen ... index.html via daar te openen, je kan land invullen. Nu blijkbaar gratis:
Internet Bankieren is bij ABN AMRO gratis voor particuliere klanten. Bovendien krijgt u uw eerste e.dentifier gratis.
Wil je een betaalpas, dan kan je een pakket nemen, dit kost 33 euro per jaar. (2,75 Euro per maand)
philippe_d
Moderator
Moderator

r2504 schreef: Waarom zou je een Nederlandse bankrekening moet hebben... je geeft toch gewoon je IBAN nummer op vandaag de dag ? Het maakt voor hen geen enkel verschil of die bank in België of in Nederland zit.
Dat dacht ik ook, maar bij het Nederlandse uitzendkantoor waarmee ik zal werken is dit een vereiste.
Tim.Bracquez schreef: https://www.abnamro.nl/nl/prive/betalen ... index.html via daar te openen, je kan land invullen. Nu blijkbaar gratis:
Online een rekening openen (waarna een agent bij de klant op bezoek komt) is alleen voor personen die in Nederland wonen. Dat begrijp ik ook wel, ze kunnen toch identiteitscontrole geen rekening openen ...
q-tec schreef:Ik heb eentje gehad bij Abn ambro wel met bankkaart en koste mij iets van 2.8€ per maand.
Ook alles online.
Ik denk dat ik volgende week eens tot over de grens rijd (moet er toch naartoe om mijn "sofi" nummer af te halen).
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster

@philippe_d: Best tot daar rijden, ikzelf ook gedaan... Maar via twitter, mail & telefoon zijn ze behulpzaam. Je kan ook per mail (scan) dingen met hun regelen. Hierbij goede ervaring met het kantoor in Steenbergen (zit daar vaak voor het werk, vandaar)
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Je hebt in NL ook de fortis nog en de ING. Geen ervaringen mee.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
sky
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

meon schreef:Nog eventjes wachten op http://www.bankvanmorgen.nl/ :)
(powered-by-ons-op-het-werk)
Niet dat ik inhoudelijk of over de werkwijze iets kan zeggen, ik geef het maar mee :) (is nieuwe bank die beweert "vernieuwend" te zijn tov het aanbod in NL)
Dag Meon,

Die bankvanmorgen, dat is ook powered-by-ons-op-het-werk, wij zijn dus collega's.
Zit je intern of ben je extern gedetacheerd?
Misschien tot op een of andere event.
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

Ha! Ik zit ook by-ons-op-het-werk, zij het dan wel gedetacheerd. Eigenlijk wel benieuwd hoeveel by-ons-op-het-werk collega's ook UB'er zijn :-)
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

D'er zijn nog wel een paar mensen waar ik het van weet :)
philippe_d schreef:
meon schreef:Nog eventjes wachten op http://www.bankvanmorgen.nl/
Dus wel héél letterlijk de "bank van morgen" (want die wordt morgen gelanceerd) :-D
En ondertussen zijn ze gelanceerd: http://www.knab.nl , van het vroegere Aegon.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

meon schreef:En ondertussen zijn ze gelanceerd: http://www.knab.nl , van het vroegere Aegon.
15 euro per maand... da's 180 euro per maand aan je bank betalen zodat zij rijk kunnen worden met jou centen :bang:

Ik zal wel verder doen met de Belgische banken... tot op heden heeft me dat nog geen euro gekost (inclusief internetbanking, Visa/Mastercards, ...). Als ik dat bekijk over die 25 jaar heeft me dat al 4500 euro opgebracht... en dan spreek ik nog niet over de intrest erop.
Wicky
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 97 keer
Bedankt: 8 keer

r2504 schreef: Waarom zou je een Nederlandse bankrekening moet hebben... je geeft toch gewoon je IBAN nummer op vandaag de dag ?
Europese overschijvingen zijn enkel kostenloos voor prive-personen. Voor bedrijven kost het wel degelijk geld om een Europese overschijving uit te voeren. Het is voor hun dan ook veel goedkoper als je een rekening in dat land hebt.

-Eric-
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 55 keer

Europese overschijvingen zijn enkel kostenloos voor prive-personen. Voor bedrijven kost het wel degelijk geld om een Europese overschijving uit te voeren.
Europese overschrijvingen onder de 50000€ kosten evenveel als nationale overschrijvingen voor zowel particulier als bedrijf, in de praktijk dus meestal gratis. Er is dus geen verschil of ze het geld naar een Nederlandse of Belgische rekening moeten overschrijven. Voor wat meer info: http://www.spaargids.be/forum/europese- ... t3599.html
Wicky
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 97 keer
Bedankt: 8 keer

Er is dus geen verschil of ze het geld naar een Nederlandse of Belgische rekening moeten overschrijven
Sorry, zakelijke klanten in NL krijgen per kwartaal een afrekening ivm alle overschrijvingen die uitgevoerd werden. Bij EC overschijvingen moeten ze dan een percentage afdragen op het totaal overgeschreven bedrag. Dit bedrag is vele malen hoger bij EC overschijvingen dan bij binnenlandse overschijvingen.

-Eric-
philippe_d
Moderator
Moderator

Volgens mij heeft het niets met kosten te maken, maar met regeltjes ...
Die kunnen fiscaal zijn (mag een loon uitbetaald worden op een buitenlandse rekening?) of intern (hun intern IT systeem nog niet aangepast?)
Ik kan mij voorstellen dat Belgische interim kantoren die Portugese verpleegsters naar hier halen, ook willen dat ij een Belgsiche rekening openen om hun lonen op te storten?

Anyway, ik rij straks even naar Sas van Gent (dichste ABN AMRO kantoor vanaf hier), en open mij er een rekening.
Ik krijg de kans om een interim job te doen (aan een goede verloning :wink:), dan ga ik toch geen probleem maken voor wat administratieve rompslomp (of een rekening van 2.8€ per maand).

Ben wel benieuwd naar de verhouding bruto/netto (in vergelijking met België) :-D
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

En anders rij je even tot Sluis, en maak je er een gezellig dagje uit van :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 55 keer

Wicky schreef: Sorry, zakelijke klanten in NL krijgen per kwartaal een afrekening ivm alle overschrijvingen die uitgevoerd werden. Bij EC overschijvingen moeten ze dan een percentage afdragen op het totaal overgeschreven bedrag. Dit bedrag is vele malen hoger bij EC overschijvingen dan bij binnenlandse overschijvingen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bolkesteinmaatregel
http://ec.europa.eu/internal_market/pay ... 009_en.pdf
philippe_d
Moderator
Moderator

krisken schreef:En anders rij je even tot Sluis, en maak je er een gezellig dagje uit van :)
We hebben er een gezellig dagje uit van gemaakt in Terneuzen :wink: .

En nu snap ik ook waarom ze in NL zo moeilijk doen over betalen via IBAN: ze staan daar méér dan 2 jaar achter!
Pas in de loop van 2012 worden de ABN-AMRO rekeningen omgezet naar het IBAN formaat, en pas tegen het einde van het jaar krijgen klanten de nieuwe SEPA overschrijvingsformulieren :eek:

Blijkbaar zijn wij betere Europeanen dan de Hollanders :lol:

Afbeelding
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

krisken schreef:En anders rij je even tot Sluis, en maak je er een gezellig dagje uit van :)
In Sluis is er geen kantoor meer van ABN-AMRO, die hebben ze opgedoekt, je zal naar Oostburg moeten gaan.
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”