Is de inkomende kabel niet verkeerd aansloten voor VDSL?

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over dommel / schedom? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
crazydavid
Pro Member
Pro Member
Berichten: 246
Lid geworden op: 12 maa 2008, 20:16
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 6 keer

Hierbij vraag ik mij af of de inkomende kabel van belgacom waar ik VDSL2 over heb niet verkeerd is aansloten(zie bijlage)?
Deze is grijs - wit gebruikt en als ik het goed voor heb is dit de 2 de lus. Wanneer zoveel jaar geleden de BC technieker deze kwam aansluiten was dit niet belangrijk en heeft hij dit ook gezegd omdat hij verkeerd was geweest maar dit niet uitmaakte omdat het toen heel hard regende.
Zit namelijk met het 16.5/2 profiel en beschik niet over een NT2007 aansluiting.
Echter zit een wel een gewone adsl splitter tussen en zijn de waarden van de modem stabiel en hetzelfde met of zonder splitter.

Modem gegevens
VDSL Version Firmware-VTU-R:5.5.1.2IK105012 Time Oct 1 2009, 14:04:47
VDSL line status uSHOWTIME
Downstream line rate : 21628 kbps (<- kan ik hieruit afleiden dat 20 mbit mogelijk is of niet?)
Upstream line rate : 2860 kbps
Downstream Training Margin : 16.4 dB
Bearer1 Downstream payload rate : 16536 kbps
Bearer1 Upstream payload rate : 2056 kbps
TX total power : -11.3 dbm
Downstream delay : 14.4 ms
Upstream delay : 4.4 ms
Bijlagen
BC aansluiting.jpg
(147.93 KiB) Nog niet gedownload
redman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1626
Lid geworden op: 26 okt 2005, 23:19
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 88 keer

Grijs - wit kan soms ook het rechtstreekse paar zijn. kan ook zijn dat het het paar is dat over de lus gaat.

Geen NTP geplaatst, het regende hard... die technieker had wel andere afspraken of had er geen goesting in.

Normaal gezien als de technieker je op het retour paar had aangesloten had belgacom dit ondertussen na twee jaar moeten zien en een technieker sturen.
Het stoort niet alleen jouw lijn maar ook die van de rest van de straat.
Wuter
Plus Member
Plus Member
Berichten: 203
Lid geworden op: 23 mei 2012, 20:18
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 11 keer

Je hebt een 20Mbit profiel nu. En zoals redman zei als je op de retour zou staan zou jij of iemand in de buurt inderdaad al last hebben gehad.
Wel raar dat er geen NTP geplaatst is met Full Rate splitter. Is dit een xDSL only lijn hiermee wil ik bedoelen of je ook een analoge telefoonlijn hebt of niet. Ik vermoed van niet anders zal je vermoedelijk al problemen hebben met het wegvallen van je verbinding (synchronisatie) wanneer de telefoon rinkelde 8)
crazydavid
Pro Member
Pro Member
Berichten: 246
Lid geworden op: 12 maa 2008, 20:16
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 6 keer

Ik heb nu geen 20Mbit profiel want ik kan maar max 16.5Mbit dl en da versta ik niet echt. Ik snap niet wat de reden daarvan is. Niemand kan mij daar een verklaring voor geven. De payload blijft steeds op 16.5Mbit staan maar hij syn. wel op 20Mbit. Ik beschik inderdaad over vaste telefoon lijn en een ADSL splitter maar die zijn niet te zien op de foto. Dit blijkt tot nu toen nog altijd perfect te werken.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Plaats hier eens de resultaten van de VDSL2 Modem Tool.
http://hierzo.net > DSL Tools > VDSL2 Tool

Jouw modem synct op 16.5 mbps (netto)
Vergeet die "downstream line rate" van 21.6 mbps, dis is een soort bruto getal, en zegt je niets.

Het 16.5 mbps profiel zal in principe overeen komen met jouw lijnwaarden (afstand, verzwakking).
Jouw binneninstallatie (zonder VDSL splitter) is theoretisch niet conform, maar gezien je toch niet op een repair profiel zit, lijkt ze toch aanvaardbaar.

Zoals redman zei, het is hoogst onwaarschijnlijk dat je op een retour paar zit.
Maar zelfs in dit geval, gezien je bij EDPnet bent, is het ook hoogst onwaarschijnlijk dat Belgacom dit (zonder kosten) zal wijzigen, of dat EDPnet de kosten van zo'n interventie zal willen dragen.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
crazydavid
Pro Member
Pro Member
Berichten: 246
Lid geworden op: 12 maa 2008, 20:16
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 6 keer

Code: Selecteer alles

**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
                        download          upload
Line:                  16536 kbps        2056 kbps
Modem max:             36284 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        29791 kbps         6241 kbps Estimated!
Profile:               8d
Line length:           531 m Estimated!
Training margin:       16.4 dB
Attenuation:           18.9 dB
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Los van het feit of je nu op de retour bent aangesloten of niet (daar kunnen wij niets aan doen), zou ik je toch aanraden om eens te proberen je binnen installatie te verbeteren.

Bij wijze van test:
- sluit je modem aan, zonder splitter, op het éérste Belgacom punt; je hebt (tijdelijk) geen telefoon.
- sluit alle verdere vertakkingen af, en kijk eens of je modem waarden verbeteren (SNR).
- doe eventueel de lijntest (0800 22424) zodat Belgacom jou een nieuw provisoning profiel geeft.

Indien je nu op 20/2 komt (in plaats van 16.5/2), dan weet je hoe je de situatie kan verbeteren.
Zorg dan voor een echte VDSL splitter om je telefoon terug aan te sluiten.
Als je een tijdje stabiel op 20/2 loopt, zal DLM jou (proberen) op 25/2 of 30/2 te zetten.

Er zijn andere gebruikers met gelijkaardige waarden (attenuation 19db) die op 25/2 en 30/2 syncen!

PS. Waarom heb je nog een vaste lijn? Voor 10@ krijg je bij EDPNet Telephony !
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
crazydavid
Pro Member
Pro Member
Berichten: 246
Lid geworden op: 12 maa 2008, 20:16
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 6 keer

Heb ik reeds allemaal geprobeerd. Maar geeft geen 0.1 db verschil.
Ik heb nog vaste telefoon omdat hier nog een installatie achter zit die niets anders toelaat.
Heb trouwens geen EDPnet maar Dommel internet. Mijn uitgaande telefoon gaat reeds over Voip.
Echter heb ik geen NTP2007 aansluiting en weet ik niet hoe is er aan kan geraken. Zou het hier in een beetje properder willen maken.
ik000ike
Pro Member
Pro Member
Berichten: 290
Lid geworden op: 17 mei 2005, 15:13
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 17 keer

dit topic heeft toch niets te maken met telefonie , had dit niet beter gestaan bij internet ?

[Mod Edit] verplaatst naar Internet Providers > Dommel
SamSung Galaxy S7 Edge

Base

Software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs , and the Universe trying
to produce bigger and better idiots . So far, the Universe is winning.
Plaats reactie

Terug naar “Dommel”