Digibox Problemen..

Hier kunt u alles kwijt over TV over de kabel
Plaats reactie
Booner
Starter
Starter

Beste mensen,

Ik kamp al een tijdje met een reeks problemen mbt de digibox. Na enige tijd surfen en zoeken heb ik nog steeds geen oplossing...

De problemen :
- Via mijntelenet kan ik zien dat er 1 digibox interactief is ( van de 3 die er eigenlijk zijn). Nu heb ik de andere 2 aangesloten aan de switch door de powerline adapters. Deze zijn alle 2 up to date en hebben verbinding. Als ik deze via de selfstarter interactief wil maken krijg ik de melding dat er geen diensten in aanmerking komen om interactief te maken, terwijl ik op de site wel de melding krijg dat er maar 1 digibox interactief is.

-De reden dat ik beide digiboxen interactief wil maken is omdat ik graag de opnames wil delen van Digibox 1 (De enige die wel interactief is). Maar de opnames zijn op de andere digiboxen nergens te vinden...

-De andere reden is, er zijn enkele zenders op de andere 2 digiboxen waar het beeld en geluid van wegvalt na enkele seconde (Discovery HD, Eurosport HD, Animal Planet HD, etc.)
Als ik bij signaal sterkte kijk zie ik 100 % staan. Dus er is geen verlies neem ik aan ?

Weet iemand hier raad mee ?
Bijlagen
Opstelling.png
(5.76 KiB) 951 keer gedownload
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Welke modem heb ?
Een "modem-only" of de nieuwe "Telenet wireless modem" (modem/router)

In dit laatste geval moeten de MAC adressen van alles digicorders door TN (of de Telenet technieker) ingebracht worden in de "Mac passtrough" lijst van modem/router.

Welke IP adressen krijgen jouw digico(r)ders?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Booner
Starter
Starter

Bedankt voor je snelle reactie.

Ik heb nog z'n Motorola modem.
Zal even de ip adressen opzoeken.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Als je geen nieuwe combi modem/router/wireless hebt moet dit gewoon werken als het is aangesloten zoals op je schema.

Je decoders moeten daarbij een allen een 10.x.x.x adres hebben... zoniet is er iets fout met de registratie bij TN en zal je hen moeten contacteren.
Booner
Starter
Starter

Even ter info, het gaat hier wel degelijk om 3 toestellen van het volgende type (ik vermelde enkel "digibox") :
HD Digicorder DC-AD2100
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Dat hadden we al begrepen... met een Digibox kan je namelijk niets opnemen.

Heb je al gekeken welk IP-adres ze hebben gekregen... Huisje, Instellingen, Digicorder, ...
Booner
Starter
Starter

Gisteren gebeld met telenet. Om een lang verhaal kort te maken, de reden waarom de andere digiboxen niet interactief zijn is omdat de verbinding (via powerline) te zwak is.

Zijn er buiten een kabel trekken nog andere alternatieven voor de powerline ? Heb namelijk veel geld betaald voor de 3 digiboxen en powerline adapters, dus ik zou het graag in orde zien komen... Bij Telenet zijn ze er gemakkelijk vanaf, duwen ze je die adapters in je handen en als dat niet werkt moeten ze een kabel trekken door een technieker waar ze 150 per uur aanrekenen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Booner schreef:Zijn er buiten een kabel trekken nog andere alternatieven voor de powerline ?
Buiten een kabel trekken niet... al kan je ook eens gaan kijken waarom je powerline zo zwak is (is het bijvoorbeeld een oud model, gebruik je stekkerblokken, ...).
Booner schreef:Heb namelijk veel geld betaald voor de 3 digiboxen en powerline adapters, dus ik zou het graag in orde zien komen... Bij Telenet zijn ze er gemakkelijk vanaf, duwen ze je die adapters in je handen
Wanneer heb je deze precies aangekocht (en welk model powerline is het trouwens). Indien dit na de lancering is van het bekijken van opnames op een ander toestel zou ik m'n geld terug eisen... ze hebben je dan namelijk doelbewust een powerline verkocht die mogelijks niet geschikt is.
Booner schreef:en als dat niet werkt moeten ze een kabel trekken door een technieker waar ze 150 per uur aanrekenen...
Jij kan gerust ook zelf die kabel trekken... niemand verplicht je een dure TN technieker te nemen.
Booner
Starter
Starter

Heb 2 adapters getest, 1 van Devolo en de andere van Topcom. Beide gekocht bij TN.

Ik weet dat ik niet verplicht ben, het gaat me om de service en de manier mensen veel geld betalen zonder genot te hebben van hun aankopen.

Adapters zijn +/- 1-2 jaar oud, daar ligt het volgens mij niet aan. Ik denk dat het signaal gewoon te zwak is vanwege het spanningscircuit in het huis.
De adapter zit op het gelijkvloers bij de modem, en die stuurt het signaal een verdiep hoger door.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Booner schreef:Heb 2 adapters getest, 1 van Devolo en de andere van Topcom. Beide gekocht bij TN.
Met modem bedoelde ik 10 Mbps, 100 Mbps, ... dus de geadverteerde theoretische snelheid.
Booner schreef:het gaat me om de service en de manier mensen veel geld betalen zonder genot te hebben van hun aankopen.
Inderdaad... daarom dat je recht hebt op een werkende oplossing (uitgaande van een werkend stroomnet... daar kan TN niets aan doen).
Booner schreef:Ik denk dat het signaal gewoon te zwak is vanwege het spanningscircuit in het huis.
Dergelijke dingen kan je zelf eenvoudig testen hé...
philippe_d
Moderator
Moderator

Booner schreef:Gisteren gebeld met telenet. Om een lang verhaal kort te maken, de reden waarom de andere digiboxen niet interactief zijn is omdat de verbinding (via powerline) te zwak is.
Ik kan wel begrijpen dat je niet kan streamen tussen 2 digicorders als het signaal "te zwak" is (= snelheid te laag). Maar dat je ze niet inter-actief krijgt, wil zeggen dat je absoluut géén signaal hebt.

- Ben je er zeker van dat de powelines goed "gepeered" zijn ?
- Ik neem aan dat je één stel van 3 powerlines gebruikt: één achter de switch, en dan telkens één bij de digicorders?
- Heb je al eens de snelheid gecheckt die je krijgt achter die powelines? gewoon een laptop aansluiten, IP adres krijgen en een speedtest, ofwel via de Tool die je hebt gekregen bij de Powerline ...
- Ik zou die digicorders eerst één voor één bedraad aansluiten op de modem, en ze laten registreren. Dan pas terug op hun definitieve plaats achter de powerlines.
- Last but not least, je hebt nog niet geantwoord op de vraag welke IP's die digicoders krijgen :-(
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Booner
Starter
Starter

Mijn excuses,

De digibox die een "zwak" signaal krijgt kreeg een 10.XX.XX.XX IP
De andere 2 kregen het IP 168.XX.XX.XX

Ga vanavond je andere tips proberen bedankt
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Booner schreef:De digibox die een "zwak" signaal krijgt kreeg een 10.XX.XX.XX IP
Da's nochtans een correct IP-adres.
Booner schreef:De andere 2 kregen het IP 168.XX.XX.XX
Dat geeft aan dat er totaal GEEN (zelfs geen zwakke) verbinding is... hier is dus duidelijk iets fout. Best je powerlines hier eens controleren op hun correcte werking want ik veronderstel dat ze gewoon niet actief zijn.
philippe_d
Moderator
Moderator

Booner schreef:De digibox die een "zwak" signaal krijgt kreeg een 10.XX.XX.XX IP
De andere 2 kregen het IP 168.XX.XX.XX
Je blijft ons verwarren hoor. Nu spreek je over een digibox die een "zwak" signaal krijgt ???
Dit kwam in je vorige posts niet ter sprake :-(

Maak eens een exacte tekening van je set-up, inclusief de powerlines (hoeveel?), en ook welke aansluitingen van je Airport express je gebruikt (WAN, LAN, WiFi).
Want zo blijven we gissen en "rond de pot" draaien .

[Edit] stukje over 168.x.x.x deleted (ik was verkeerd)
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ben je zeker van dat het geen 192.168.xx.xx ip is???

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Als je een laptop hebt, zou ik die ook eens via netwerkkabel inpluggen in elk van de powerlines en zo elke powerline afzonderlijk testen. Start de laptop op, en kijk dan of je online kunt (surfen dus) en wat je snelheid is, bvb op speedtest.telenet.be. Op die manier weet je op zijn minst dan al of alle powerlines goed gepeerd zijn en hoe snel de throughput is erdoor. Want via de digicorders zelf de kwaliteit van die powerline verbindingen testen is gewoon veel lastiger.

EDIT: nog eens helemaal doorlezen en enige dat nog niet duidelijk is voor ons (en daardoor verdachte nr 1 waarom het niet werkt) is hoe je die powerlines aangesloten hebt. Zoals iemand hierboven al zei moet je er 3 hebben van hetzelfde type/merk en die 3 moeten met elkaar gepeerd zijn. Een ervan moet dan via kabel in de switch ingeplugd zijn. De andere 2 via kabel in de LAN-poort van je beide Digicorders.
Als ik net zeg van te testen met een laptop bedoel ik dus van je laptop te zetten in de plaats van je digicorder en dus via dezelfde netwerkkabel ingeplugd in een powerline adaptor.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

Kan het zijn dat topic starter thuis beschikt over 3 P + 1 N (krachtstroom/draaistroom)?
Ik ga ervan uit dat die powerlines allen op één en dezelfde fase moeten zitten om met elkaar kunnen te communiceren.
Booner
Starter
Starter

Beste mensen,
bedankt voor alle reacties.

Ik heb gisteren een andere oplossing gevonden. De airport express die aan de switch hangt heeft nog een airport extreme ter ondersteuning en als uitbreiding van het huidige signaal van dit wireless netwerk. Nu staat die in de buurt 1 van de digicorders die nog niet interactief is, deze hangt nu rechtstreeks aan de airport met een kabel en alles werkt perfect. Nu is het enkel nog een kwestie van een kabel te leggen naar de andere 2 digicorders. Maar er is al een grote afstand overbrugt aangezien de 2de airport boven staat !

Maar om op jullie vragen te antwoorden,

@Phillippe_D mijn excuses ik gebruik de Wifi van de airport express, maar zoals bovenvermeld nu ook de LAN.
Ik heb 2 sets powerlines. Ik zal misschien eens de set up proberen die Tomby voorstelde. Want ik gebruik nu inderdaad 2 verschillende adapters.

@ Krisken klopt dat was het IP, mijn fout.

@Eternum kans bestaat dat je gelijk hebt, maar ik ben geen elektricien ik zou dit echt niet weten.
philippe_d
Moderator
Moderator

Jouw probleem, is zoals ik al vermoedde, dat de 2 digicorders die je niet intercatief krijgt, op je LAN aangesloten zijn (vandaar het 192.168.x.x adres).
De tekening in je start topic klopt dus langs geen kanten (tenzij je de switch verkeerdelijk hebt verbonden met de LAN poort van de Airport Express?)

Ook de oplossing die je nu "gevonden" hebt, zal volgens mij niet werken, gezien je terug de 2 digicorders boven wilt gaan aansluiten op je LAN. Ze zullen dus terug geen IP krijgen van Telenet (10.x.x.x) maar van je Airport Express (192.x.x.x).

Oplossingen zijn:
* Je digicorders direct aansluiten op de switch (via de Powerlines), en niet op je LAN. Het beste is om één stel van 3 powerlines te peeren (in plaats van 2 "koppels").
* De modem vervangen door een Telenet router. Dan mogen je digicorders op het LAN (via de Mac passtrough op de Telenet router zullen ze toch het correcte IP krijgen).

Kan je niet eens een tekening posten hoe het nu echt in mekaar zit?
Booner
Starter
Starter

De oplossing werkt wel hoor ? Heb het gisteren getest en gedeelde opnames bekeken
EN de airport staat in brugmodus. De andere digicorders zijn onrechtstreeks verbonden met de switch dmv de adapters.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

philippe_d schreef:Jouw probleem, is zoals ik al vermoedde, dat de 2 digicorders die je niet intercatief krijgt, op je LAN aangesloten zijn (vandaar het 192.168.x.x adres).
Waar lees jij ergens dat hij een 192.168.x.x adres heeft ? Ik zie enkel 168.x.x.x staan... en dat kan in princiepe niet want een link local adres is 169.254.x.x ?
philippe_d schreef:De tekening in je start topic klopt dus langs geen kanten (tenzij je de switch verkeerdelijk hebt verbonden met de LAN poort van de Airport Express?)
Waaruit besluit je dat... je gaat er weer vanuit dat het een 192.168.x.x adres is dat hij krijgt... maar dat schrijft hij nergens ?
Booner schreef:de airport staat in brugmodus. De andere digicorders zijn onrechtstreeks verbonden met de switch dmv de adapters.
Als je Airport in bridge mode staat is het feitelijk een "access point" (en geen router meer)... op die manier zal het inderdaad werken, maar persoonlijk zou ik zo niet werken (nu kan je moeilijk dingen delen tussen je PC's en heb je overal publieke adressen).
Booner
Starter
Starter

Huidige opstelling.
@R2504 Bedankt voor je reactie en tip, ik gebruik deze oplossing ook maar tijdelijk totdat ik de powerlines werkende krijg...
Bijlagen
Opstelling 2.png
(17.07 KiB) 316 keer gedownload
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer

Welk ip-adres krijgt de digicorder 2? En wat gebeurt er wanneer je digicorder 1 en digicorder 3 van plaats veranderd? Als dan digicorder 3 interactief wordt, dan ligt de fout zeker bij je powerlines. Als digicorder 3 niet interactief wordt, dan moet je deze misschien nog laten registreren bij Telenet, of is hij kapot?

Het is wel vreemd dat digicorder 2 interactief werkt? Of staat de routerfunctie van de airportexpress uitgeschakeld? En werkt deze als een switch of wireless bridge, in de veronderstelling dat Apple dit mogelijk heeft gemaakt. Al is het dan ook vreemd dat je 192.168.x.x adressen krijgt. Standaard geeft de Airport Express trouwens 10.0.0.x als ik het mij nog goed kan herinneren.

Kan je nog eens bevestigen dat het wel degelijk om deze modem gaat?
r2504 schreef:Waar lees jij ergens dat hij een 192.168.x.x adres heeft ? Ik zie enkel 168.x.x.x staan... en dat kan in princiepe niet want een link local adres is 169.254.x.x ?
Krisken heeft gevraagd of hij geen 192.168.x.x bedoelde en dat werd door hem bevestigd. Dus het gaat/ging hier wel degelijk over een 192.168.x.x adres.
Booner
Starter
Starter

Nu krijgt digicorder 2 een 10.XX.XX.XX adres. En ik kan bevestigen dat het aan de powerlines ligt en niet dat hij stuk is of dat de schuld bij telenet ligt (na telefonisch contact zijn ze allemaal geregistreerd geweest).
Deze werkt als wireless bridge.
Ik krijg de 192.168 adressen nu enkel nog bij digibox 3 en 4.

En ik bevestig dat het om die motorola modem gaat.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Booner schreef:Ik krijg de 192.168 adressen nu enkel nog bij digibox 3 en 4.
Dat kan absoluut niet op basis van je tekening... dus volgens mij is je tekening fout !
Booner
Starter
Starter

Ik refereerde naar de link van driesve.

Dan vergis ik mij wrs met de ip adressen, maar mijn tekening klopt als een bus..
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Booner schreef:Dan vergis ik mij wrs met de ip adressen
Op die manier maak je het wel onmogelijk om deftig geholpen te worden... er ontstaat dan complete verwarring !

Voor je iets post controleer je het dus best dubbel en dik !
Booner
Starter
Starter

Ik zit niet thuis dus kan ik het niet bevestigen, ik weet alleen dat ik een standaard ip adres krijg (van de switch?) dat niet begint met 10.
En kon me iets herinneren in de aard van 192.168.0.1. sorry voor eventuele verwarring.
Voor mij is het trouwens allemaal duidelijk, de oorzaak ligt bij de powerlines naar mijn mening
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer

Om eventjes duidelijkheid te scheppen over jouw situatie
  • Digicorders moeten rechtstreeks worden aangesloten op de modem (eventueel met switch/powerlines) om een ipadres van Telenet te krijgen, namelijk 10.x.x.x
  • De computers/laptops bevinden zich achter een router (hier Airport Express) om zo een ipadres te krijgen 192.168.x.x (of ander indien router zo staat ingesteld)
Dus volgens je schema zou je het volgende moeten hebben

Digicorder 1: correct (10.x.x.x)
Digicorder 2: foutief (192.168.x.x)
Digicorder 3/4: correct indien powerlines werken. Deze kunnen normaal geen 192.168.x.x adres krijgen tenzij die powerlines dat verzinnen.
Booner
Starter
Starter

Digicorder 1 Correct & interactief
Digicorder 2 Correct & interactief
Digicorder 3/4 niet correct door dat de powerlines niet volledig functioneel geraken.
(Het is zoals eerder vermeld een Devolo, die hebben 3 lampjes, 1 daar van is een huisje (3 kleuren))
groen: uitstekend signaal
oranje: matig signaal
rood: zwak tot geen signaal
Het laatste is dus van toepassing voor digicorder 3/4
Plaats reactie

Terug naar “Kabel TV (Telenet, Numericable, Voo, Orange)”