Elke avond onwerkbaar traag

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Is nu al een week of twee dat voor zover ik weet elke avond tegen een uur of zeven mijn Telenet verbinding enorm traag wordt. Typisch duurt het ongeveer een uur en dan vanaf 20u is het meestal wel weer normaal.
Ligt dit aan een overbelaste node waar iemand hier in de buurt het boeltje goed overbelast ? Met een speedtest haal ik dan nog wel een download van 30 Mbps (normaal wel rond de 50) maar vooral de Upload loopt totaal mank en kan vaak zelfs niet eens een waarde meten.

Het vreemde is overigens dat pings naar extern gewoon goed blijven werken. Ik run al een hele tijd ConnectionMonitor maar dat doet enkel pings en die blijven goed werken dus mijn monitor registreert niets. Als iemand anders een idee heeft van hoe ik dit kan loggen, hoor ik het graag.

EDIT: vanavond was het probleem bvb van korte duur, nog geen half uur. Wat de theorie van overbelast toch onwaarschijnlijk maakt...
lucdec
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 58 keer

Ben je opgemerkt als "grootverbruiker"?
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Misschien eens enkele speedtesten verzamelen met datum en tijd, of eens uw lijn laten monitoren door telenet (Charlotte) om uit te zoeken waar dat vandaan komt.
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
StarWing
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 65 keer

Kmoet zeggen dat ik dit de laatste tijd ook merk. Het is echt opvallend, normaal gezien merk ik dit totaal niet op :)

postcode 9420.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Als de snelheden systematisch trager zijn in de periode 19u-22u moet je niet ver zoeken: drukte op het Telenet-netwerk
bron: http://klantenservice.telenet.be/conten ... -te-surfen

Snelste oplossing: aansluiten op een minder druk netwerk met meer capaciteit. ==> VDSL2
Traagste oplossing: met de hele buurt systematisch klagen bij Telenet tot ze beslissen om de node op te splitsen.

EDIT: pings blijven natuurlijk wel snel omdat Telenet bepaald IP-verkeer voorrang geeft, om bijvoorbeeld speedtests te "optimaliseren". Kuch.
De beste snelheidstest is een http- of ftp-download van een groot bestand via Belnet bijvoorbeeld: http://www.belnet.be/nl/diensten/standa ... arearchief
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

raf1 schreef:Als de snelheden systematisch trager zijn in de periode 19u-22u moet je niet ver zoeken: drukte op het Telenet-netwerk bron: http://klantenservice.telenet.be/conten ... -te-surfen
Ik blijf het toch raar vinden. Bvb op dit moment is het weer van dat. Tien minuten geleden was het nog ok. En gegarandeerd is het over een uur ook al weer ok. Maw het is toch echt wel van vrij korte duur om te verklaren door overbelasting.

EDIT: ziehier mijn fantastische Upload op dit moment...

Afbeelding

EDIT2: en een halfuur na vorige test is alles terug normaal

Afbeelding
hanzieman
Starter
Starter
Bedankt: 5 keer

Hallo,

even een reactie,
Ik ben 5 jaar van beroep Telenet tech als ook belgacom tech geweest (onderaanemingen)
Wat Telenet betreft kan het aan de drukte op het netwerk liggen, maar ook is waarschijnlijk het opsplitsen zoals ze hier zeggen of meer bepaald het virtualiseren van de nodes nog aan de gang ook de channel bondng technologie waarme fibernet werkt.

Iemand geeft de opmerking overschakelen op vdsl 2? Ja Belgacom maar het heeft ook zijn nadelen zoals staat er een rop naast de kvd? Hiermee bedoel ik dat sommige klanten geen andere keuze hebben aangezien vdsl 2 niet overal aanwezig is.Hier heeft telenet dan bijna geen last van.

Jammer genoeg liggen veel problemen doodgewoon aan de basis installatie, zoals slechte of niet vervangen connectors, filters,...(Telenet)
Belgacom kan je dan weer de pech hebben dat je een slechte invoer kabel hebt, in dat geval moeten de "lassers" komen om een neiuwe invoer kabel te steken.
(voetpad voor de deur openbreken).

Toch ik heb op technisch vlak de twee kanten gezien en dit is mijn opinie :

Belgacom vdsl 2 modem maximum bereikbare snelheid 60 mbp/s
Docsis 3 Telenet channel bonding technologie gelimiteerd 100 mbps/s (modem kan ongelimiteerd 300 aan, netwerk nog niet, toekomst...)

Hoe weet je dat je modem als telenet klant indien docsis 3 wel degelijk aan channel bonding doet?
Antwoord : het tweede lampje op de modem van links te beginnen moet blauw branden.Dan doet de modem aan channel bonding.

Hiermee geef ik een algemeen antwoord, maar indien gewenst kan het nog uitgebreider.

Greets Hans :-)
bonzaike
Starter Plus
Starter Plus
Bedankt: 2 keer

Ik zelf heb ook telenet en heb edpnet

voor edpnet hebben ze voor mijn deur de grond open gesmeten voor een vernieuwing van de kabels

en de kabel van telenet lag er al maar hebben ze iets moeten vervangen buiten

heb in de avond ook geen last van trager internet hier
AfbeeldingAfbeelding
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 88 keer

hanzieman schreef:Hiermee geef ik een algemeen antwoord, maar indien gewenst kan het nog uitgebreider.
Even off-topic: alsvast goed begonnen, eerste post en alvast 3 +duimpjes. :beerchug:
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

hanzieman schreef: Iemand geeft de opmerking overschakelen op vdsl 2? Ja Belgacom maar het heeft ook zijn nadelen zoals staat er een rop naast de kvd? Hiermee bedoel ik dat sommige klanten geen andere keuze hebben aangezien vdsl 2 niet overal aanwezig is.Hier heeft telenet dan bijna geen last van.
Een rop naast de KVD is er in 85% van de gevallen wel in geheel België (VS telenet, die enkel in Vlaanderen actief is). Ook kan het zijn dat jouw VDSL2 signaal rechtstreeks uit de centrale komt (als je vlakbij een LEX of LDC woont kan dit zeker, dat er enkel een KVD is) of kan jouw KVD in casquade staan (dus dat één combinatie KVD+ROP ook een andere KVD bediend). Nadeel bij Belgacom ligt niet zozeer dus of de ROP naast de KVD is, maar eerder in de afstand dat je van de ROP woont. Deze is immers bepalend voor uw snelheid...
hanzieman schreef: Belgacom vdsl 2 modem maximum bereikbare snelheid 60 mbp/s
Docsis 3 Telenet channel bonding technologie gelimiteerd 100 mbps/s (modem kan ongelimiteerd 300 aan, netwerk nog niet, toekomst...)
Belgacom zijn VDSL2 producten kunnen meer aan dan 60mbit hoor, bekijk hiervoor maar eens de data ivm VDSL2. Het nadeel is dat hoe langer de afstand tussen jouw modem en de ROP is, hoe trager het gaat! Woon je er vlak naast, dan is 100mbit geen enkel probleem. Woon je 500m verder dan mag je al tevreden zijn met de helft. Belgacom werkt hieraan door enerzijds zogenaamde VBB's te plaatsen, anderzijds door binnenkort met vectoring te beginnen op het VDSL2 netwerk. Dankzij deze techniek zal er ook een veel snellere internetverbinding mogelijk zijn dan tot op heden. Ook is het inmiddels algemeen bekend dat de waarden die Belgacom aangeeft nogal vrij safe zijn voor VDSL2. Onderandere in de UK liggen de snelheden een pak hoger hierdoor.

Telenet limiteert bij mijn weten de snelheid van channel bonding niet op 100mbit, maar op 120mbit. Anders zou hun topproduct (residentieel toch) fibernetXL niet kunnen bestaan. Voor zover ik weet is bij alle fibernetproducten (dus fibernet en fibernet XL) channel bonding zelfs nodig om de snelheden te halen die men momenteel aanbied.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”