Misschien tijd om dit topic (voor mezelf) af te sluiten ?
En me terug met andere zaken te gaan bezig houden.
Als mensen over iets nog duidelijkheid wensen, gelieve me dit via een PM te laten weten.
Ik trek me uit dit debat terug. Het is welletjes geweest zo.
Als eindpleidooi (samenvatting), zou ik volgende bijdragen (van mezelf) naar voor willen schuiven (t.a.v. de mod crew):
Comment1 (beeldvorming problematiek)
Comment2 (gestuurde email)
Comment3 (rechten problematiek)
Deze vatten zo een beetje (voor mezelf) mijn 'frustratie' met dit duimpjes systeem hier samen.
Edit: Deze suggesties (via PM) werden ook nog doorgegeven:
1. De duimpjes ('bullet point' argumentatie)
![Idea :idea:](./images/smilies/icon_idea.gif)
2. De duimpjes ('rechtenbeheer' argumentatie)
Een andere optie is alles vanuit het aspect 'recht', 'vrijheid' en 'informatie' te benaderen. Ik ga hier niet teveel verder op ingaan. Maar dergelijke oplossing, staat bv meer stil bij, Wat mag er gezegd worden in een topic ? In welke mate moet het on topic blijven ? Mag er gecrosspost worden of niet, etc ? Jullie (de mods') modereren hierin nu het gedrag van je leden. Ik zou daarin meer de 'macht' aan de topic starter geven. Laat hem de mensen, die in zijn topic komen maar beoordelen. En daarvoor duimpjes uitdelen. Maar ENKEL de TS kan zulke duimpjes nog uitdelen (niemand anders !). En enkel in zijn eigen topic (nergens anders). Laat de TS daarin het debat (wat tenslotte zijn debat is) maar leiden. En via duimpjes het gedrag van zijn deelnemers belonen/afstraffen. Een soort "silence police" (a la mod crew) is daarbij niet nodig. In geval van ongewenst gedrag, kan de TS altijd via een knop 'dit bericht melden' een alarm signaal geven aan die mod crew. Zodat deze 'politie' kan ingrijpen.
3. Paar kanttekeningen (edit, zonder heropening van dit debat)
- Als ik (als Gent32m) een bericht post en 100 mensen zijn het daarin NIET met me eens (-100 duimpjes) en 10 mensen wel (+ 10 duimpjes). Wat wil dit dan zeggen ? Over mezelf (als persoon). NIETS TOCH ! Ben ik dan een 'slechte' Userbase gebruiker (mijn saldo is immers -90 duimpjes) omdat de meeste het niet eens waren met mijn mening ? Welke conclusies denkt men hieruit te kunnen trekken (en naast mijn naam te presenteren) ? Geen enkel toch. Vandaar mijn voorstel: "Verwijder iedere weergave (publiek) van duimpjes/karma/saldo naast de naam van de persoon". Je beoordeelt een bericht (in zijn waarde), niet een persoon.
- De moderatie crew, dient enkel die BERICHTEN in de gaten te houden, die veel negatieve duimpjes krijgen. Want dit kan op ongewenst gedrag (TROLL gedrag) duiden. Maar wanneer is iets TROLL gedrag en wanneer niet ? Zoals ik in de 'rechtenbeheer' argumentatie reeds aangaf. Bestaat daar geen 'algemene' gedragsregel voor. Dit is ergens aan de TS om daarover te oordelen (het is tenslotte ZIJN topic). Zo had Krisken me een negatief duimpje gegeven, omdat Philippe_d vond dat ik een 'cross post' bericht had geplaatst. Echter, was dit voor de TS (JohanDeVos) niet zo. Die vond mijn bericht niet 'gecrosspost' (deze herhaling was voor hem wel waardevol en zeker niet storend)'. Zodoende verdiende ik dergelijke 'sanctie' op mijn bijdrage niet. En vond ik het toekennen van dergelijk duimpje maar 'onrechtvaardig' en 'ongepast'. Een soort schools (massa) snelrecht. Vandaar ook de oproep, laat het aan de TS om de berichten in zijn topic te beoordelen. En hij alleen. Of zorg er tenminste voor dat de duimpjes argumentatie hierin wat breder wordt. Bv: Dit heeft mij geholpen. Dit is voor mij offtopic. Met deze mening ga ik akkoord. Dit vind ik ongewenst (troll) gedrag. Dit bericht past niet binnen de forumregels, etc. Nu is alles één pot nat. Een soort hutsepot geworden (met of zonder worst
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
- Als je toestaat dat mensen berichten (of andere mensen) beoordelen. Heb je ergens ook een soort scheidsrechter nodig, die controleert of dergelijke 'beoordelingen' wel correct werden/zijn toegepast. Zo kan er iemand (bv vanuit rancune of speels peutergedrag) aan iemand ten 'onrechte' negatieve duimpjes toekennen. Als dergelijke beoordelingen bij dat bericht blijven staan en verder niet aan de persoon gekoppeld worden, kan degelijk 'misbruik' alvast minder kwaad.
- Iedere hervorming van dit duimpjes systeem is ergens goed, zolang de 'emotionaliteit' (die angel) er maar uit wordt gehaald. Deze emotionaliteit is ergens de 'subjectiviteit' van het beoordeelde en de beoordelaar (dit is voor ieder mens anders). Via anonimiteit (anonieme stemming van de beoordelaar, anonieme weergave van het beoordeelde bericht en het anoniem laten van de 'beoordeelde', dus geen duimpjes saldo naast de naam) kun je dergelijke "emotionaliteit" alvast iets beter vrijwaren. Ik houd er niet van, wanneer mensen elkaar duimpjes beginnen te geven (simpel om iemand anders daarmee terug te straffen, soort "payback" time). Dergelijk gedrag (en emotionaliteit) hoort niet thuis op een forum en dient ook niet verder (via duimpjes of dergelijk speelgoed) gestimuleerd/gebruikt te 'kunnen' worden.
Groetjes,
Gent32m