Voor de geintresseerden.. Ik heb de VRM eens aangeschreven ivm het aanbod van Teletenne.
Geachte, Sinds Telenet een commercieel aanbod is begonnen via DVB-T bieden zij dus 3 zenders geëncrypteerd aan. EEN, CANVAS en OP12. Volgens mij is dit wettelijk niet toegestaan aangezien deze kanalen vrij te ontvangen moeten zijn. Kan u mij hierover uitsluitsel geven of dit toegstaan is binnen het wettelijke kader?
Het Teletenne-aanbod (televisie via DVB-T) dat sinds begin juli 2012 door Telenet wordt aangeboden bevat inderdaad de 3 VRT-televisieomroepprogramma’s, die dus ook geëncrypteerd worden aangeboden.
Dit DVB-T aanbod van de VRT-televisie bestaat echter naast het free-to-air aanbod van de 3 VRT-televisieomroepprogramma’s dat rechtsreeks door Norkring wordt verzekerd. Het is dus niet zo dat men voortaan om deze VRT-zenders via DVB-T te kunnen ontvangen dient in te schrijven op het betalende Teletenne-aanbod.
Wettelijk zijn hier geen belemmeringen voor aanwezig.
Kan u soms enige verduidelijking geven in relatie tot de zendmasten? Ik woon bijvoorbeeld vlakbij de zendmast van Norkring in Nieuwkerken-Waas. Blijkbaar worden via die mast dus alleen de geëncrypteerde zenders aangeboden en dien ik mij dus te richten op de zendmast in Schoten of Brussel.
Ik begrijp niet goed waarom die kanalen überhaupt geëncrypteerd moeten zijn terwijl er toch een decreet is dat bepaald dat deze zenders FTA dienen te zijn voor elke inwoner? Waarom heb ik dan geen recht op af te stemmen op een mast vlakbij?
Op de kabel van Telenet worden EEN HD en Canvas HD ook ongeëncrypteerd uitgezonden... Je moet natuurlijk wel een analoog kabelabonnement afsluiten natuurlijk dus helemaal gratis is het ook weer niet...
Wat ik ook niet begrijp is dat Telenet de vrije keuze heeft om zijn klanten een gesloten hardwaremodel op te dringen. Is er dan wettelijk gezien niets mogelijk om menen hierin vrije keuze te geven?
In Nederland verkiest men de keuze tussen 2 opties: Een decoder of een insteekkaart voor TV's met ingebouwde tuner of voor pc's.
Norkring kan als enige particuliere exploitant van het digitale frequentiespectrum voor de Vlaamse Gemeenschap autonome keuzes maken over wie de capaciteit op het eigen frequentienetwerk kan huren als dienstenverdeler (voorlopig enkel Telenet), die dan zelf weer kan beslissen welk zenderaanbod beschikbaar wordt, of hiervoor betaald dient te worden en met welk type van decoder de uitzendingen kunnen worden bekeken.
De Vlaamse overheid legt Norkring noch de dienstenverdelers hierin dwingende verplichtingen op en de huidige regelgeving legt hierin ook geen specifieke beperkingen op.
De garantie van een FTA-aanbod voor de digitale VRT-televisie uitzendingen valt onder de verantwoordelijkheid van de VRT zelf, die op hun beurt weliswaar technisch beroep doet op Norkring. Dit FTA-aanbod staat volledig los van het commerciële/betalende Teletenne-aanbod van Telenet waarin ook de VRT-zenders zijn opgenomen.
VRT kwijt zich van haar verplichtingen vermits het FTA-aanbod voorhanden is en de aanwezigheid van VRT-zenders in het geëncrypteerde digitale frequentieaanbod van Teletenne (volgens overeenkomst tussen VRT en Teletenne) en verspreid via de mast in Nieuwkerken-Waas (volgens overeenkomst tussen Telenet en Norkring) wordt conform de huidige reglementering niet verhinderd.
Het stoort u blijkbaar dat het FTA-aanbod van de VRT-zenders niet via de frequenties van de nabijgelegen site te Nieuwkerken-Waas worden uitgezonden. Als deze redenering zou worden doorgetrokken zou het VRT FTA-aanbod ook via elke zendersite van Norkring moeten worden uitgezonden (in totaal 24).
Dit zou de zendcapaciteit en de autonomie van Norkring als erkend televisieomroepnetwerk en van de dienstenverdeler, die vanzelfsprekend ook betaalt voor het huren van de capaciteit, ernstig beperken en vooral leiden tot meervoudige dekking, bijgevolg een inefficiënt gebruik van het aan de Vlaamse Gemeenschap toegewezen digitale frequentiespectrum.
Ik hoop u met dit bijkomend antwoord alsnog wat bruikbare informatie te hebben bezorgd.
Geen FTA via alle Norkring masten...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 110 keer
- Bedankt: 102 keer
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
- Bedankt: 143 keer
- Contacteer:
Het 2x uitzenden (vrt multiplex en telenetmultiplex) van de VRT zenders is natuurlijk ook 
een inefficiënt gebruik van het aan de Vlaamse Gemeenschap toegewezen digitale frequentiespectrum

EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
- Petervanakelyen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
- Bedankt: 169 keer
Inderdaad, mail dat eens terug? Ik ben benieuwd naar het antwoord 

-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Natuurlijk moet het uitgezonden worden via die 24... zoniet kan men die sites beter afschaffen. Ik veronderstel dat die sites een bestaansreden hebben (zorgen voor een volwaardige dekking) of niet soms ?sardonis schreef:Het stoort u blijkbaar dat het FTA-aanbod van de VRT-zenders niet via de frequenties van de nabijgelegen site te Nieuwkerken-Waas worden uitgezonden. Als deze redenering zou worden doorgetrokken zou het VRT FTA-aanbod ook via elke zendersite van Norkring moeten worden uitgezonden (in totaal 24).
Of zijn er voor TN andere kwaliteitsnormen dan voor FTA ?
- fryelectro
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
- Bedankt: 143 keer
Ok dit weer een staaltje van typische Belgische jungle politiek. Iedereen doet maar op want wie gebruikt er nu nog een antenne :/ Misschien eens de regelgever in cc zetten? (is dat BIPT?)
Edpnet VDSL XL - 100/30 Fritz!Box 7530
Orange go plus
Orange go plus
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Het analoge aanbod is volgens mij al wel even gestopt... ik weet dus niet waar jij naar kijkt (tenzij DVB-T).johan d schreef:Wi kijken nog via een antenne, en dat gaat zeer goed.
Het probleem van de TS is gewoon dat die dekking niet overal perfect is en zelfs nog afwijkt van het TN DVB-T aanbod.