CNG (afgesplitst, was: BIV)

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

wat ik al jaren niet correct vind.....een stinkende diesel -zelfs met roetfilter- die pas aangekocht is....laat een zwarte, stinkende, kankerverwekkende wolk rook achter zich bij optrekken....

Ik rijd al 11 jaar op LPG, wat toch pak properder is dan diesel. Het is voor mij duurder op LPG rijden qua jaarlijkse taksen, dan op diesel met vergelijkbare PK. Maar ik denk toch ook wat aan het milieu, en aan portemonnee. (investering van LPG-tank was toch ook 2500 €).
Iedere Vlaming vanaf 10.000 km. koopt zich een diesel, terwijl het maar rendabel is op 20.000 km. volgens VAB :nono:
En dan janken voor dure herstellingskosten dat hun roetfilter potdicht zicht

http://www.autoscoops.be/nieuws/2009/be ... mobilisten
neem je vb. een scenic diesel, zit je aan 110 cO2 uitstoot, een VW touran of Opel Zafira Tourer op aardgas 129 gr. Co2
dus betaal je jaarlijks minder rijtaks bij diesel (NIET BIV), dan je met CNG rijdt. Waar is de logica :bang:

aardgas
Nauwelijks nog partikels
- 95 % NOx of fijnstofreductie t.o.v. diesel
- Geen uitstoot kankerverwekkende stoffen
- 97 % tot 100 % minder emissie van benzeen tov benzine of diesel
- 20 à 28 % minder CO2 t.o.v. benzine en diesel
- 58 % reductie zwavel t.o.v. diesel
- 60 % stiller dan dieselvoertuigen

http://pomwvl.be/sites/default/files/up ... ER-pfd.pdf

de jaarlijkse 150 € LPG-taks die ze in 2000 zouden afschaffen is er nooit gekomen!
http://www.hbvl.be/Archief/guid/extra-t ... 08c772a0e7

Nu heb ik zonet een nieuwe wagen besteld, maar dan op aardgas (CNG) gekocht. Deze zal 41,12 € BIV kosten :-D
gelukkig -voorlopig- geen CNG-taks.

En vooral de prijzen van CNG fluctueren NIET. Zelfs het electrabel CNG station vraagt het laatste jaar altijd 1,07 €/kg (dats24 0,89 €).
m.a.w. een 5-6 €/100 km. (rustige rijstijl). Een beetje off-topic, maar heb mijn ongenoegen geuit voor het jaren niet stimuleren van 'milieuvriendelijke' 'brandstoffen. In Duitsland heb je in elk boerengat CNG tankstation. We moeten niet altijd de schuld op de overheid steken, maar ook eens onze hand in eigen boezem.... einde preek :-o
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Tot je ergens in een drukke stad gebruik wil maken van een parkeergarage omdat op straat alles vol staat.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

CNG is NIET gelijk aan LPG!

Aardgas is lichter dan lucht dus zodra het in de openlucht komt vervliegt het zeer snel. Hierdoor is de kans op gevaarlijke situaties aanzienlijk kleiner dan bij andere brandstoffen. Door de relatieve hoge ontstekingtemperatuur vat aardgas ook minder snel vlam dan benzine.

http://www.denhaag.nl/home/bewoners/to/ ... ervoer.htm
mag gewoon worden geparkeerd in een parkeergarage (bij LPG vaak niet)
2Flip
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 12 mei 2010, 21:45
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 33 keer
Contacteer:

Ouders hebben ook een CNG wagen, maar hebben zelf een "tankstation" thuis moeten zetten, omdat er in de buurt nergens een CNG-tankstation is [bij Opel was er een actie dat je de vulinstallatie er gratis bij kreeg].
Thuis tanken lijkt op het eerste zicht handig, maar in tegenstelling tot een tankstation zit er thuis niet dezelfde druk op de vulinstallatie, waardoor je thuis verscheidene uren moet tanken (in tegenstelling tot enkele seconden in een tankstation).

Zo lang er dus zo weinig CNG tankstation zijn, blijft het succes van CNG-wagens nog wel even achterwege denk ik.

Het lijkt me daarom eerst en vooral belangrijk om het gebruik van de wagen terug te dringen.
Afbeelding
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

in 2008 en in 2001 was er zo'n actie van gratis thuisvulinstallatie (kost anders 5-6.000 €)

'in enkele seconden' tanken in tankstation is overdreven...hangt ook af van druk, en lees soms een min. of 2.

dats24 plant 25 tankstations om te bouwen naar CNG komende 3 jaar. Greenpoint heeft er 3 en plant er 3 extra komend jaar.
Dan heb je nog electrabel en maes. We zitten nog ver achter met NL/DE.
Zeker is dat je een tankstation nodig hebt in uw thuisbasis...anders loont het niet...

Soit, we wijken wat af van het hoofdtopic. :eek:

[Mod Edit] inderdaad .... discusie over CNG afgespists van de hoofdtopic
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

Hier zou CNG ook nog een oplossing zijn, op 5 KM een tankstation (DATS - Ninove), ga daar zoizo met de wagen tanken. Maar die prijs zal ook omhoog gaan van de CNG of zal dit ook stabiel blijven? Ik zie de overheid hier nog extra taxen op heffen door de brandstof "een kleurtje te geven"
lirec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 524
Lid geworden op: 03 aug 2010, 14:43
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 82 keer

Als ze echt willen kunnen ze natuurlijk wel taksen heffen op cng aan die tankstations. Maar er zijn 2 neveneffecten:

-particulieren kunnen overgaan naar de eerder vernoemde thuisvulinstallaties (met alle nadelen ervan) waarbij de taks vermeden word. Dit is in de praktijk bijna onmogelijk te verbieden, op het verbod van verkoop van thuisinstallaties na dan misschien. Maar zelfs dat is moeilijk afdwingbaar: ik koop er een induitsland/frankrijk dan.
-hoe ga je diezelfde particulieren verbieden om mogelijk te investeren in een professionelere thuisinstallatie en "familie/vrienden en buren" "zonder winst" bij hen te laten tanken? => professioneler de taks vermeden
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

Tim.Bracquez schreef:Hier zou CNG ook nog een oplossing zijn, op 5 KM een tankstation (DATS - Ninove), ga daar zoizo met de wagen tanken. Maar die prijs zal ook omhoog gaan van de CNG of zal dit ook stabiel blijven? Ik zie de overheid hier nog extra taxen op heffen door de brandstof "een kleurtje te geven"
Dan zou je moeten zot zijn om geen CNG te kopen. De goedkoopste CNG-aanbieder & vlak aan uw deur.
voordeel is dat je ook minder km.'s mag doen dan diesel, want is omgebouwde benzinewagen. Vanaf 8000 km/jaar is het rendabel. Standaard fabriek af is het best, en heb je de grootste tankcapaciteit (+/- 25 kg) Nabouw is pak duurder + tankinhoud van 'slechts' 14 kg.

bij LPG moet je die accijnzen betalen via de LPG-taks (150 €).
Bij CNG zijn die accijnzen al inbegrepen heb ik mij laten vertellen. Een tankhouder zei dat hij meer verdiende aan LPG, dan aan benzine of diesel.

Ik kan U maar zeggen dat ik merk dat de laatste jaren de CNG prijzen quasi onveranderd zijn. In buitenland LPG tanken is pak duurder dan in België.
Kies je voor CNG, dan is het prijsverschil verwaarloosbaar.

artikel 03-2011
0,88 €/kg. dats24
wel nu is het 0.89 €/kg. :lol:
http://www.mobimix.be/inhoud/2011/3/24/2327

Electrabel opening brugge in 2008: 0,9 €/kg, nu is het 1,07 €/kg. (+19%)
http://www.mobimix.be/inhoud/2008/12/3/285

http://www.flanderssmarthub.be/uploads/ ... os%203.pdf
"De compressor die bij een tankstation hoort, is de grootste kostenfactor. Zo’n 100.000 tot 300.000 euro. Maar het uitbaten is iets eenvoudiger, omdat er geen tankwagen nodig is voor de bevoorrading. Het gas komt rechtstreeks uit de distributieleidingen. Bij DATS-24 schat men dat er maandelijks 1.000 tankbeurten nodig zijn om de aardgaspomp rendabel
te maken."
proz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 675
Lid geworden op: 05 feb 2005, 00:30
Locatie: BE
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 52 keer

@satsurfer

Waar heb je je CNG-wagen gekocht?
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

zie pm
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2377
Lid geworden op: 07 nov 2007, 21:52
Locatie: 2800 Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 62 keer
Contacteer:

Plz do share Mr zie PM :P
The eternal and true pessimist :D
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

@ a3ke, wat bedoel je?

Ik wil hier geen garages naar voor schuiven of zo....
is regio Brugge: 1 garage doet onderhoud 8 CNG wagens stad Brugge, een dealer die wagens van hoofddealer afneemt (waar ik gekocht heb), heeft -vanzelfsprekend- geen enkele CNG-wagen lopen...., alhoewel de zafira al 11 jaar op CNG beschikbaar is.

is een opel zafira tourer (er zijn ook andere merken die CNG in het aanbod hebben)....VW (véél!), Fiat, mercedes,...
Helaas heeft quasi geen enkele garagehouder er kaas van gegeten, know-how...ze proberen telkens diesel aan te smeren...'verbruikt maar 4,5 l./100 km, nutteloos CNG,....'

heb die hier al gepost, is niet 100% objectief, daar de maker tankstations bouwt :-D , maar geeft een duidelijk beeld wat CNG is.
http://pomwvl.be/sites/default/files/up ... ER-pfd.pdf
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Ik heb de discussie niet helemaal gevolgd, maar zit er net zoals bij lpg nog een extra benzine tank in ? Hoeveel km doe je met een tank ?
2Flip
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 12 mei 2010, 21:45
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 33 keer
Contacteer:

In mijn vaders' Opel zit naast CNG ook nog een benzinetank. In de tank kan nog 14 liter, dus zo'n 150km (maar als je het niet erg vind om regelmatig te gaan tanken, kan je dus zo ver rijden als je maar wil).
Afbeelding
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

Afbeelding
je verliest dus geen plaats bij deze wagen als je 7 zitplaatsen wilt..

Afbeelding
hier krijg je maar tank van 18 kg ipv 24 kg als je 2 zitplaatsen extra wilt :-(
Gebruikersavatar
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1235
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

Ik ben zeer benieuwd naar ervaringen met een thuisvulstation. Ik sta binnenkort voor de aankoop van een bedrijfswagen (bedrijfsleider) en ga waarschijnlijk voor Renault Scenic (voordelig, CO105gr/km, 7plaatsen).

Ik lees dat zo'n thuisvulstation pas voordelig wordt bij meerdere voertuigen. Het meest nabije CNG-station ligt hier op 47km (slaat nergens op!). Zou de installatie van zo'n home-filler fiscaal aftrekbaar zijn? Wanneer we eenvoudiger aan CNG zouden geraken dan zouden we ook een Zafira of Touran (7pl) nemen. Overheid zou dit meer mogen stimuleren.
Gebruikersavatar
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1528
Lid geworden op: 06 okt 2009, 18:31
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 92 keer

Gas is toch ook een fossiele brandstof?
Gas gaat dus ook ooit eens op zijn, hypocriet dat alle huizen nu aardgas moeten hebben want dat is véél beter dan stookolie etc... zeggen ze.

Maar ja zolang het midden-oosten alle technologie opkoopt zodat we bij hen benzine e.d. blijven kopen zal alles hetzelfde blijven...
En wanneer dit alles op is zullen ze wel woeker prijzen rekenen voor alle technologieën die ze ondertussen hebben opgekocht.

besluit: overheid moet dit niet stimuleren.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Euh wat?
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Gebruikersavatar
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1235
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

FunkStar schreef:...besluit: overheid moet dit niet stimuleren.
Het feit dat er veel meer reserves van gas zijn, zal de prijsstijging vermoedelijk minder drastisch laten gaan dan nu bij aardolie. Wat vaak ook vergeten wordt is dat aardolie een veel te nuttig product is om gewoon in de fik te steken. (aard)gas is een veel logischer en milieuvriendelijker brandstof.

Later (zullen we het nog meemaken?) zullen we op waterstof rijden. Ook een gas. Wen er dus maar aan ;)

Maar geen tankstation= geen wagen op gas
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Zou de installatie van zo'n home-filler fiscaal aftrekbaar zijn?
Waarom niet? Als zelfstandige kan je bijna alles inbrengen hé!
Maar ik zou die vraag eens aan de boekhouder stellen en wie weet krijg je er nog een premie voor ook.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Jordy1990
Premium Member
Premium Member
Berichten: 508
Lid geworden op: 25 dec 2010, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
Bedankt: 44 keer

Bij de verbranding van aardgas wordt er onvermijdelijk meer HC (koolwaterstoffen) uitgestoten, voornamelijk CH4. En laat methaangas nu een veel belangrijker effect (20 maal meer dan CO2) hebben op de opwarming van de aarde. Voordat aardgas de hemel in geprezen wordt lijkt mij het beter om AL de milieu-effecten na te gaan, en niet enkel af te gaan op een aantal milieuparameters.

Op de lange termijn is het in mijn ogen beter om meer geld te geven aan onderzoek nodig om waterstofgas volledig inzetbaar te maken voor auto's dan CNG (over) te subsidiëren. Wat wel interessant is, is ervoor zorgen dat er meer tankstations gebouwd worden waar ook CNG getankt kan worden, MITS deze later ook gebruikt zouden kunnen worden voor de verdeling van waterstofgas.

Het nadeel van waterstofgas is dan weer dat dit niet veel voorkomt en dus geproduceerd moet worden. Maar er bestaan reeds een aantal chemische processen die waterstofgas als nevenproduct hebben, waardoor er al meteen een deel van de vraag hierdoor opgevangen kan worden. Maar ook hiernaar is nog veel verder onderzoek nodig.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

reken wel dat zo'n thuisvuller traag werkt (10 u. versus 2 min....(in vergelijking met tankstation)

leer ook elk dag bij:
http://jorisvandael.be/weblog/index.php?itemid=168Elke 6.000 uur (na ca. 100.000 km) wordt de thuisvuller vervangen door een ruilapparaat, omdat de klant anders langere tijd zonder CNG zou zitten. Dat kost aardig wat (de exacte prijs is niet bekend, maar ik zou rekenen op ca. € 1.200), maar betekent wel dat de kosten van onderhoud niet toenemen en het apparaat in principe onbeperkt mee gaat. Het onderhoudsbedrijf vervangt het apparaat zodra het technisch/economisch is afgeschreven.

zafira : 5kg/100 km, 1 kg aardgas is ongeveer 1.2 M3, 1 kg kost +/- 60 cent. Brandstofkosten dus minimaal 3 euro/100 km. ( als je het verbruik uit de folder haalt )
Verbruik thuiscompressor : 6.5 Ampere / 1500 Watt. Op een nacht vullen van 10u heb je 15 Kwh verbuikt wat je ook +/- 2 euro kost,
of minstens 50 cent/100 km.
Aankoopprijs compressor : 4700 euro
Installatie thuiscompressor : 800 euro.
Keuring thuisinstallatie door vincotte : ?? euro
Revisie van de thuiscompressor : 1200 euro na 6000 draaiuren ( zou toch goed moeten zijn voor 150.000 km. ) = 80 cent / 100 km
Herkeuring van de aardgastanks na 5 tot 10 jaar naargelang het materiaal van de tanks. ( vgl. LPG is om de 6 jaar ) 200 euro per reservoir (schatting) en je hebt er min. 2 tot 4 per wagen...
Extra kost jaarlijkse technische keuring : 30 euro ?

thuisvulinstallatie is interessant als meerdere wagens worden gebruikt, alhoewel ik geen phil zou kiezen dan. Heb hier offerte ook van een pool gekregen die ze op ebay verkoopt....
@ Jordy1990 : CNG is maar een 'tussenstap' tot elektrische wagens/wagens op waterstof. Maar dat gaat minstens de levensduur van een wagen duren, voor er betaalbare oplossingen komen....beter 1 vogel in de hand, dan 10 in de lucht. Ge kunt altijd blijven wachten...En ik speel niet de 'early adopter'...CNG al in 2001 (of vroeger?) op de markt....
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2377
Lid geworden op: 07 nov 2007, 21:52
Locatie: 2800 Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 62 keer
Contacteer:

Geen enquetes referrals en dergelijke op UB

Reminder to all ;)
The eternal and true pessimist :D
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”