Biv (Belasting op inverkeersstelling)

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

SInds de vergroening van de biv (=zakkenvullen overheid) kost het heel wat meer voor de meeste auto's dit is ingevoerd in 5schijven nu zitten we in de 3 waarbij men 33% meetelt
3de periode: vanaf 1 mei 2012 tot en met 31 december 2012

Nieuwe BIV = 33% op basis van de milieukenmerken + 67% op basis van het vermogen van het voertuig

4de periode: vanaf 1 januari 2013 tot en met 31 december 2013

Nieuwe BIV = 67% op basis van de milieukenmerken + 33% op basis van het vermogen van het voertuig

5de periode: vanaf 1 januari 2014

De BIV zal volledig voor de volle 100% berekend worden op basis van de milieukenmerken.
Ja kan een simulatie maken maar die gaat enkel tot 31/12/2012 nu wil ik wel weten wat het me zou kosten vanaf 1/1/2013?
Ze gebruiken een bepaalde formule maar ik vind die niet terug dan zou je ook 2013 kunnen berekenen.
Iemand?
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 451 keer

Vind het blad niet meer, 2 weken geleden gekregen. Heel complexe formule. Normaal moest ik (oud systeem) 400 tal euro betalen, nieuwe was maar 200 tal euro (10 jaar oude wagen) Maar door de stomme 33% regel is het toch duurder.

Het komt er op neer dat de leeftijd en uitstoot in rekening gebracht worden. Je mag nu meer uitstoot hebben met een oudere wagen, en nieuwe zijn ze streng op met hoge uitstoot.

EDIT: Normaal zal ik volgende week men volgende inschrijving van het DIV krijgen, dan het blad even inscannen
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez 08 sep 2012, 18:40, in totaal 2 gewijzigd.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Eigenlijk grappig. Een typische manier om oudere wagens (dus mensen die wat zuinig omgaan met hun wagen en weinig brokken maken) te "dwingen" om over te schakelen naar een nieuwe wagen. Omdat hun huidige wagen niet "groen" genoeg is. Maar het feit dat de productie van de nieuwe wagen ook niet bepaald milieuvriendelijk is, net zoals het opruimen van de oude wagen, daar hebben ze precies nog niet over na gedacht :s

Mijn vader heeft momenteel een 24 jaar oude Volvo 340DL (benzine). Momenteel is hij op pensioen maar hij klust af en toe wat bij in de buurt, pakweg 3km verder. Meestal gaat hij per fiets maar als het regent, sneeuwt of als er een plotse vraag is naar zijn komst neemt hij wel deze auto. Deze wagen heeft vorig jaar nog geen 3000km gereden! Alle andere zaken (boodschappen etc) gebeuren met een andere wagen (Volvo V40 phase 1, 13/14 jaar oud nu). Deze is helaas niet altijd thuis daar mijn ma nog steeds voltijds werkt en de wagen nodig heeft de hele dag.

Ze verdienen op die manier al genoeg aan mijn pa (verbruik van dat beestje ligt rond de 10liter/100km, als hij koud staat uiteraard nog meer...), maar als je hun "redenering" volgt dan moet hij eigenlijk zijn 340 "verkopen" (lees : extra bijbetalen om het te sloten, niemand wilt zo een oud ding) en een nieuwe wagen kopen. Voor die nog geen 3000km/jaar :s

PS : voor alle duidelijkheid : Van die 3000km is ruim de helft van mij! Had tot voor kort zelf geen wagen, en had op die manier altijd een wagen voorhanden als ik ergens heen wou waar het openbaar vervoer mij niet kon brengen. Nu hebben mijn vriendin en ik een nieuwe wagen gekocht (hoofdzakelijk voor haar woon/werk verkeer...60km elke dag : merelbeke - brakel - merelbeke) en zullen we dus deze niet of amper nog gebruiken...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: kitt1977
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 45 keer
Contacteer:

Yep tis triestig al dat groen gedoe :( Gewoonweg alles wordt peperduur ...

ik heb nu 155.000km gereden .. tijd voor nieuwe roetfilter ..weer +/- 500 euro ( voor een refurbished + eolyse + werkuren )

Had je vroeger er allemaal gene last mee ... zelfde met catalysator ...ben je er soms ook aan als je nieuwe uitlaat moet steken ;
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Kitt, roetfilters zijn te verwijderen hoor ;)

Even voor de duidelijkheid, BIV - Belasting op In Verkeersstelling - is een eenmalige belasting als je je auto op jou naam zet. Is niet hetzelfde als de jaarlijkse verkeersbelasting.
Maar verkeersbelasting is niet langer een federale bevoegdheid, dus het is af te wachten wat Vlaanderen ermee gaat doen...

Q-tec, de prijs op voorhand weten is enkel interessant als je in de nabije toekomst plant van een wagen te kopen. Maar waarschijnlijk is nu bestellen, ergens levering eind 2012, begin 2013 en dan moet ge u afwegen of dat jaartje extra ouderdom opweegt in de belasting.
En als je al een lage CO hebt, dan is er denk ik weinig risico. Je gaat vooral op die factor moeten gaan kijken...
Is trouwens het grappige aan die nieuwe BIV, al die zware BMW's bv zijn enorm gezakt in BIV...
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

krisken schreef:Eigenlijk grappig. Een typische manier om oudere wagens (dus mensen die wat zuinig omgaan met hun wagen en weinig brokken maken) te "dwingen" om over te schakelen naar een nieuwe wagen. Omdat hun huidige wagen niet "groen" genoeg is.
Krisken
Het gaat hier over de BIV (inschrijvingstaks). Als jouw vader zijn 24-jaar oude Volvo 340DL niet her-inschrijft, zal hij van deze taks absoluut geen last hebben :)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster

@philippe_d: En zal die ook geen last van hebben als die het moet doen. Het is juist goedkoper voor hem geworden! Het is enorm duur voor nieuwe vervuilende, slurpende wagens. Maar voor oude, vervuilende wagens is het juist goedkoper.

Vorige jaar betaalde ik voor een 21 jaar oude mercedes 250D een 680 euro. Toen het papier toe kwam voor men andere wagen had ik dit voor deze mercedes (diesel! zonder filters!) berekend. Dit kwam op 100tal euro maar dankzij de leeftijd! Echter nu is het nog 33% regel, ik wacht tot volgend jaar voor de nieuwe inschrijving. Ging hem anders weg doen, maar omdat het zo goedkoop is geworden ga ik er mee blijven rijden.
Dettie
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 66 keer

Hier is een link om een simulatie te doen om de BIV te berekenen

https://belastingen.fenb.be/vfp-portal- ... tml#/q/top

(je kan gewoon het chassisnummer ingeven van je wagen en dan datum inschrijvingsdatum ingeven,
de rest wordt allemaal voor jou ingevuld
aan de hand van je chassisnummer ;)

inverkeerstelling wordt berekend alsook de premie die je jaarlijks moet betalen ...
jorisx
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

krisken schreef:... dan moet hij eigenlijk zijn 340 "verkopen" (lees : extra bijbetalen om het te sloten, niemand wilt zo een oud ding) en een nieuwe wagen kopen.
Bij aankoop van een nieuwe wagen krijg je voro uw oude wagen bij de meeste merken een recyclagepremie, die doorgaans ergens tussen de 1000 en 3000 EUR zit. (onafhankelijk van de leeftijd van de wagen, zolang hij nog rijdt en minstens 6maand op uw naam staat ingeschreven)
Dus hij zal nog geld opbrengen (dmv korting bij aankoop nieuwe wagen), ipv te moeten betalen om de auto te laten slopen.

Wou dit even melden, ondanks dat dit niets met BIV te maken heeft.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster

Q-tec, de prijs op voorhand weten is enkel interessant als je in de nabije toekomst plant van een wagen te kopen. Maar waarschijnlijk is nu bestellen, ergens levering eind 2012, begin 2013 en dan moet ge u afwegen of dat jaartje extra ouderdom opweegt in de belasting.
En als je al een lage CO hebt, dan is er denk ik weinig risico. Je gaat vooral op die factor moeten gaan kijken...
Is trouwens het grappige aan die nieuwe BIV, al die zware BMW's bv zijn enorm gezakt in BIV...
Het zal gaan oven een 2de hands CO2 monster dus ik zou wel willen weten hoeveel ze volgend jaar uit mijn zakken gaan halen.
Dus heb ik de formule

Code: Selecteer alles

Berekeningsformule

De BIV voor personenauto’s, auto’s voor dubbel gebruik en minibussen die ingeschreven worden door in het Vlaams Gewest gevestigde natuurlijke personen, vennootschappen, autonome overheidsbedrijven en vzw’s, zonder leasingactiviteiten, wordt vanaf 1 maart 2012 berekend volgens de volgende formule:

{(CO2 * f + x) / 250}6 * (4.500 + c) * LC = BIV

Hierbij is:
¦ “CO2”, de CO2-uitstoot van het voertuig, zoals gemeten tijdens de Europese homologatie van het voertuig volgens de Europese regelgeving;
¦ “f”, een vaste coëfficiënt die verschilt voor voertuigen op lpg, op aardgas, voor hybride voertuigen en voor andere voertuigen (dieselvoertuigen, al dan niet met roetfilter, en benzinevoertuigen);
¦ “x”, de CO2-correctieterm in functie van de technische evolutie; “x” is momenteel gelijk aan 0, maar stijgt elk jaar met 4,5 g CO2/km vanaf het jaar 2013;
¦ “LC” bevat een leeftijdscorrectie volgens de ouderdom van het voertuig;
¦ “c” staat voor de luchtcomponent en is een forfaitaire waarde volgens de euronorm en de brandstofsoort van het voertuig.
ik meen ooit een uitgewerkt voorbeeld te hebben gelezen maar echt geen idee waar dus ik zeg maar iets

bouwjaar: 2007
CO2: 230g
cc:1984
kw:195
pk: 265

Nu: De BIV (Belasting op inverkeerstelling) bedraagt: 2.147,1EUR
Hoeveel volgend jaar?
EDIT: Normaal zal ik volgende week men volgende inschrijving van het DIV krijgen, dan het blad even inscannen
zou daar de formule uitgewerkt staan?
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster

Helpt dit? http://www.abpartners.be/media/Fiscale% ... asting.pdf

Slik, diesel gaat zoveel duurder worden ! Dit had ik nog niet gelezen, ze passen de EUROnormen ook aan... euronorm 0 = 8521 euro
Oude 2de hands diesels wil je niet meer inschrijven / verkopen...
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Impreza/Lancer op't oog? ;)
q-tec
Elite Poster
Elite Poster

Tim.Bracquez schreef:Helpt dit? http://www.abpartners.be/media/Fiscale% ... asting.pdf

Slik, diesel gaat zoveel duurder worden ! Dit had ik nog niet gelezen, ze passen de EUROnormen ook aan... euronorm 0 = 8521 euro
Oude 2de hands diesels wil je niet meer inschrijven / verkopen...
Deze is iets duidelijker!
Maar ik kom er nog niet 100% aan uit hoor

Voor 3 auto's berekent maar voor 2 zit ik er ver naast voor een andere zit ik er 50euro van :roll: Eens naar 1700 bellen maar die zullen wel van niks weten...

Impreza/Lancer op't oog? ;)
Nope 8)
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster

@q-tec: Hoe kan je weten dat je er naast zit, er is online geen berekeningstool
q-tec
Elite Poster
Elite Poster

Tim.Bracquez schreef:@q-tec: Hoe kan je weten dat je er naast zit, er is online geen berekeningstool
Als ik 2012 kan berekenen kan 2013 ook.
Maar 2012 doe ik de simulatie dan de berekening en 2 keer er ver naast de andere keer er bijna op (auto van +15j) de andere 2 waren een jaar of 5/6

EDIT: Gevonden zodat ik altijd correct uitkom op enkele 10tallen euries naast.
Iemand die een webapp wil schrijven voor die berekening :angel: ?

***Met die bedragen ben ik beter dat ik naar luxemburg verhuizen zo te zien.....
Laatst gewijzigd door q-tec 10 sep 2012, 00:13, in totaal 2 gewijzigd.
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster

@q-tec: De berekening van 2012, dit jaar is anders als die van 2013...
q-tec
Elite Poster
Elite Poster

Tim.Bracquez schreef:@q-tec: De berekening van 2012, dit jaar is anders als die van 2013...
Voor 2012 neem je 33% van het nieuwe tarief en 67% van het oude
Voor 2013 draaien ze de percentages om.
bouwjaar: 6/2007
CO2: 2177g
cc:1984
kw:195
pk: 265
2012: 2143,971968 /De BIV (Belasting op inverkeerstelling) bedraagt: 2.147,1EUR
2013: 1544,306724
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
q-tec
Elite Poster
Elite Poster

Mss komt er wel een webapp voor de berekeningen als mijne maat het ziet zitten om er een te schrijven :-)
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster

Dettie schreef:Hier is een link om een simulatie te doen om de BIV te berekenen

https://belastingen.fenb.be/vfp-portal- ... tml#/q/top
Dettie was je voor...
q-tec
Elite Poster
Elite Poster