Scarlet profiel (band) verlaagd na rebooten modem

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
bbyte
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

Toen ik in mijn Sagem modem de PPPoE interface had uitgeschakeld om deze door mijn router op te laten bouwen en de LAN1-poort van de Sagem te verbinden met de WAN-poort van mijn router is de Sagem enkele keren opnieuw opgestart. Aangezien er nog wat problemen waren met de telefonie heb ik de Sagem modem terug de PPPoE sessie op laten bouwen (en enkel dit, DHCP is uitgeschakeld). Alles werkt nu wel prima, de Sagem bouwt de PPPoE sessie op en mijn router zorgt voor DHCP maar toen ik nog verbonden was met de Sagem modem (toen ik de Sagem zat te bridgen met de router) begonnen alle lampjes plots te flashen en toen ik connecte zag ik dat de VDSL status plots op "TRAINING" stond.

Ik neem aan dat dit gebeurd is omdat de Sagem op korte tijd vrij vaak opnieuw is opgestart? Het probleem is nu echter dat ik terug op een 20/2 profiel zit in plaats van het 30/6 profiel waar we enkele weken geleden automatisch op zijn gezet.. Ik heb de Belgacom lijntest al gedaan (0800 22 424) met ons "virtueel" lijnnummer dat ik eens heb doorgekregen via iemand op het forum en toen is de modem enkele keren overgeschakeld naar het 30/6 profiel. De Downstream Training Margin is toen ook veranderd naar de originele waarde (20.X dB). Op het huidige 20/2 profiel staat die op 24.9 dB. Na de lijntest zijn we echter nog steeds niet op het 30/6 profiel terug geplaatst. Verder heb ik nog getest met de VDSL2Tool en blijkbaar zitten we nu op de 8d band in plaats van de 17a.

Gedurende de 30/6 periode was het internet heel stabiel en nooit uitgevallen, bovendien zitten we op ~180 meter van de ROP en hebben we een verzwakking van 0.144 dB wat nogmaals bevestigt dat de lijn wel degelijk 30/6 aankan. Mijn vraag is nu wat ik best doe om terug op 30/6 geprovisioneerd te worden?
bbyte
Member
Member

Eind vorige week contact opgenomen met de Scarlet support, die gingen mijn lijn opnieuw proberen opwaarderen en moest dit binnen de 24u niet geslaagd zijn dan moest ik opnieuw contact opnemen. Uit een door Scarlet uitgevoerde lijntest is alles hier blijkbaar in orde (de lijnkwaliteit) dus hier ligt het probleem dus al zeker niet. Dan 24u gewacht en nog steeds hetzelfde 20/2 profiel.. Toen nog enkele dagen gewacht en opnieuw contact opgenomen, heeft men opnieuw een lijntest uitgevoerd en gezegd dat we ons op 4km van de centrale bevinden (volledig irrelevant want we hebben VDSL2 en zijn aangesloten op de ROP met een lijnafstand van ~180m) maar dat ze indien gewenst een dossier gingen aanmaken bij Belgacom.

Nu maar hopen dat ze het dossier wel degelijk in behandeling nemen en zien dat er iets mis is en onze lijn duidelijk meer aankan.. Toen we pas aangesloten waren bij Scarlet hebben ze onze sync ook veranderd van 20/2 terwijl die toen al hoger stond en heb ik contact opgenomen met iemand van op het Userbase forum. Deze persoon heeft me toen verteld dat onze lijn oorspronkelijk geprovisioneerd was op 30/6 en dit ook moeiteloos aankon. Hij heeft er toen ook voor gezorgd dat onze lijn terug gesyncd werd op het 30/6 profiel en dit is maandenlang zeer stabiel gebleven totdat ik de modem enkele keren heb herstart bij het aanmaken van de PPPoE sessie op een tweede router (dit is inmiddels terug herzet).

Ik vind het zeer jammer dat ik hiervoor hulp heb moeten vragen aan iemand die bevoegd is bij Belgacom en dat Scarlet dit niet zelf kan oplossen. De persoon die mij toen heeft geholpen heeft dit letterlijk binnen de 30 minuten opgelost terwijl we nu toch al meer dan een week op een profiel zitten dat zelfs lager is dan het oude 25/X profiel.
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

De persoon die mij toen heeft geholpen heeft dit letterlijk binnen de 30 minuten opgelost terwijl we nu toch al meer dan een week op een profiel zitten dat zelfs lager is dan het oude 25/X profiel.
Er is geen 25/2 profiel. Als je wat geduld hebt wordt je lijn wellicht automatisch overgezet naar 30/2. De reden dat de automatische lijntest via het nummer je profiel niet verhoogt is omdat je door een technieker manueel op 30/6 gezet bent.
bbyte
Member
Member

Ik bedoel dat 25/X de effectieve snelheid was die ik haalde, ik weet niet meer juist welk profiel ik toen had. Waarom verhoogt de automatische lijntest ons profiel echter niet, ondanks het feit dat we voor 30/6 geprovisioneerd zijn?
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”