NielsH schreef:Is niet makkelijk om te zien wat nu betrouwbaar is of niet, zeker niet op zoekertjessite.
Een waarheid als een koe.
Gisteren ben ik gaan kijken naar dit:
isuzu 30 kva 1 jaar oud.
Telefonisch contact opgenomen met de verkoper of het mogelijk is dit item te bezichtigen en proef te draaien/testen. =>> "Ja, geen enkel probleem. De machine is in
prima staat. Slecht 300 draaiuren. Perfect toestel. Alles in orde ...".
Foto's doorsturen was voor hem niet mogelijk.
Dus, hup, ik naar Rillaar.
Bij aankomst tref ik het volgende aan:
- een oude, volledig verroeste, separate aanhangwagen met:
- alle verlichting stuk geslagen (vandalisme);
- alle banden stuk gestoken (vandalisme);
- de oplooprem verwijderd en vervangen door een aftandse, vaste koppeling: geen remmen dus;
- verwijderd neuswiel en zonder reservewiel;
- volgeladen met een hoop oude, (doorrotte?) planken;
- uiteraard geen gelijkvormigheidsattest, geen keuringsbewijs, etc.
- Afin. Dit deel is enkel goed voor de schroothoop.
- En nu het deel waar het echt om gaat: de 30 KVA aggregaat.
- deze blijkt niet één jaar oud te zijn maar twee jaar (06/2010);
- ondanks "slechts 300 draaiuren" hangt alles vol motorolie (binnen- en onderkant);
- V-riem is volledig doorgesneden (vandalisme);
- dieselleidingen naar injectoren zijn doorgeknipt (vandalisme);
- elektrische bekabeling van de 12 volt alternator is doorgeknipt (vandalisme);
- elektrische bekabeling van de starter is volledig doorgeknipt (vandalisme);
- elektrische bekabeling van al de 230V/400V hoofd- en hulpleidingen doorgeknipt (vandalisme);
- met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid werd er zand in de motor gegooid (vandalisme);
- diverse andere mechanische componenten werden geforceerd of afgebroken(vandalisme);
- diverse veiligheidsvoorzieningen werden door de verkoper "overbrugd"/buiten werking gesteld;
- WEL was er een Chinese handleiding aanwezig;

- deze handleiding gaf duidelijk aan dat het zeker niet om een Isuzu toestel gaat;
- ...
De verkoper had een PV van bijna één maand oud in zijn bezit. 't Was zijn schuld toch niet dat alles kapot was....
MAAR, ter compensatie, hij kon wel "iets" van de prijs afdoen.
Afin. Vele uren en kilometers om niets.
Doch zulks kom je helaas niet enkel tegen bij kleine, individuele verkopertjes.
Een voorbeeldje.
Enkele jaren geleden werd er door
Troostwijk Veilingen een verkoop georganiseerd in opdracht van
Jungheinrich Frankrijk. Beiden zijn grote bedrijven.
Doch dit was niet zomaar een verkoop maar een verkoop van "overtollige, gebruikte stock" (meer dan 150 stuks reachtrucks, heftrucks, stapelaars, etc). Alle was netjes (ahum) gefotografeerd en werd met vermelding van typenummer, serienummer / chassisnummer, eventueel aanwezige opties aangeboden op de site van Troostwijk Veilingen. Aangezien ik wel interesse had in een aantal items: telefonisch contact opgenomen (alles zou technisch in goede staat van werking zijn) en dan hup: naar Frankrijk achter Parijs.
Aldaar aangekomen blijkt dat deze goederen te bezichtigen waren in een deel van een groot magazijn. Een magazijn vanuit waar Jungheinrich zijn "rental" activiteiten organiseert. Doch de "verkoop van overtollige, gebruikte stock" was in feite de verkoop van machines waarin je zelfs geen goede en bruikbare onderdelen meer kon vinden!!! Deze machines waren duidelijk gebruikt om te dienen als onderdelen voor hun "rental" activiteiten. Van twee slechte: a) één goede maken om te verhuren en b) de overschot dan maar verkopen via Troostwijk Veilingen. De goede machines stonden zelfs netjes met een hekken afgeschermd van de aangeboden "overtollige, gebruikte stock". Zelfs de aanwezige werknemers van Jungheinrich begrepen niet dat dit voor verkoop aangeboden werd.
Uiteraard zonder enige vorm van garantie.
6.1 Troostwijk en degene in wiens opdracht de Kavel wordt geveild streven naar een zo groot mogelijke juistheid en duidelijkheid van de omschrijving van een Kavel op de Website, in veilingcatalogi, andere veilingbrochures, advertenties en dergelijke, zonder enige aansprakelijkheid voor schade voortkomende uit onjuiste of onvolledige omschrijvingen of andere schade te aanvaarden.
Bron:
Algemene Gebruikersvoorwaarden TroostwijkAuctions.com.
En dan zie je op de dag dat de veilig afloopt dat er vele duizenden €€€ geboden wordt op bijvoorbeeld een
karkas van een heftruck zonder motor, zonder remmen, zonder hydraulische pomp, ...
Vele duizenden €€€: dit is het basisbedrag dat dan nog eens verhoogd wordt met de veilingkosten/opgeld (16% of meer) en BTW (over het basisbedrag én de veilingkosten/opgeld). Uiteraard dien je dan ook nog eens te transporten ... en
proberen om in werkbare toestand te brengen van hetgeen je online gekocht hebt.
Aangezien ik een koop van enig aangeboden Jungheinrich materiaal écht niet meer zag zitten, ben op de terugweg maar even in Parijs gestopt.
Kwestie van mijn centen nuttig én aangenaam te verbrassen.
