Vijf dagen pendelen in een elektrische wagen

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer
Provider

r2504 schreef:
Nob schreef:Alles gaat naar de kloten, dus laten we het nog sneller naar de kloten werken? No thank you, ik probeer er liever nog uit te geraken en positief te denken. ;-)
Positief denk is prima... maar velen zijn gewoonweg naief. Zelfs als gans het Westen collectief zelfmoord zou plegen is het probleem nog niet opgelost... de rest van de wereld groeit gewoon veel te snel en daar heb jij geen impact op !
Het is niet omdat de rest van de wereld alles naar de kloten helpt, dat je daar moet aan meedoen ? En overbevolking is inderdaad een probleem waar je geen impact op hebt, maar dit mag toch niet de aanleiding zijn om toch maar alles uit de kan te halen en er geen rekening mee te houden.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer
Provider

Het hangt ervan af wat je verstaat onder meedoen...

- Ik ga met de auto werken (is gewoon geen openbaar vervoer mogelijk)
- Ik ga graag andere continenten bezoeken (met het vliegtuig dus)
- Ik ga ook nog wel eens op skiverlof (met de bus)
- Ik ga graag eens op restaurant (ook wel eens een niet Europese keuken)
- Ik ga wel eens iets drinken met vrienden (met de auto naar Antwerpen of elders)
- Ik zit niet graag in de kou (gasverwarming)
- Ik heb twee TVs met allebei een TN decoder aanhangen
- Ik heb een server die constant aanstaat, en ook nog een PC en laptop

Wil jij deze luxe niet, da's dan jou probleem, maar ik ga die van mij er niet voor laten.... dus ja, ik help de wereld naar "de kloten" en doe gewoon egoistisch verder met deze dingen.
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer
Provider

Waarschijnlijk komt deze gast wel in aanmerking voor het nationale record woon-werkafstand http://www.jobat.be/nl/artikels/het-loo ... uro-netto/
Elke dag zes uur onderweg van en naar het werk
Er staat niet bij of het met de auto is of met de trein, maar wat erop volgt slaat alles:
Gelukkig wordt dat deels gecompenseerd door mijn werkgever...
Men kan dus blijkbaar vergoedingen krijgen van de overheid indien men daar werkt en een belachelijk hoge woon-werkafstand te overbruggen heeft?

Een mens mag zijn mentaliteit nog willen veranderen, maar als de overheid de decadentie aanmoedigt, wat moeten we daar dan van denken?
Afbeelding
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer
Provider

Op uw belastingaangifte is er ook een vrijstelling als uw woon-werkverkeer meer dan 125km is :)
tonym
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 41 keer
Provider

Kenw00t schreef: Men kan dus blijkbaar vergoedingen krijgen van de overheid indien men daar werkt en een belachelijk hoge woon-werkafstand te overbruggen heeft?

Een mens mag zijn mentaliteit nog willen veranderen, maar als de overheid de decadentie aanmoedigt, wat moeten we daar dan van denken?
Over de overheid heb ik al lang geen geweldig positief beeld meer. Veel te veel opeen volgende verkiezingen en nog meer politiekers.
Veel te veel politieke overtuigingen met correct denken, maar er is geen echt structureel bestuur: er is geen visie op de toekomst.
Het blijft gewoon aanmodderen en dweilen met de kraan open... Zoveel mogelijk problemen vooruit schuiven en iedereen tevreden:
gewoon korte termijn problem solving om zand in de ogen te strooien.

Even on-topic ivm. energie: opeenvolgende regeringen hebben lang genoeg gedebateerd over kernenergie, maar nog steeds geen oplossing.
En straks gaat mogelijks zelfs het licht uit, want niet geinvesteerd! En uiteindelijk betalen we al lang meer aan ons energietransport dan
aan de energie zelf. Lees: dit is nog in overheidshanden en daar worden politieke zitpenningen overvloedig mee betaald. Zelfs zover dat locale
politici tot drie betaalde mandaten hebben bij één intercomunale. Denk nu niet dat ik hen niets gun, maar wat minder mandaten zullen
eerder in een beter bestuur resulteren en ons tegelijk minder kosten.
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer
Provider

Kenw00t schreef:Waarschijnlijk komt deze gast wel in aanmerking voor het nationale record woon-werkafstand http://www.jobat.be/nl/artikels/het-loo ... uro-netto/
Elke dag zes uur onderweg van en naar het werk
Er staat niet bij of het met de auto is of met de trein, maar wat erop volgt slaat alles:
Men kan dus blijkbaar vergoedingen krijgen van de overheid indien men daar werkt en een belachelijk hoge woon-werkafstand te overbruggen heeft?

tja ik zou ook liever in de rimboe in afrika gaan wonen, .. :p ga dan eens wat dichter bij je werk wonen, .. en anders moet je niet zagen, ..

Wat hij er waarschijnlijk niet bij verteld, "groot gezin" is dat zijn kroost ook nog bij verdient en dus is hij waarschijnlijk niet erg veel mensen ten laste om er nog voordeel uit te halen. Waar hij dit vroeger wel gehad zal hebben.
Laatst gewijzigd door Ofloo 22 aug 2012, 22:10, in totaal 1 gewijzigd.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer
Provider

q-tec schreef:Nog een leuke voor je verbruik te meten met anderen (wel in l/100km zetten) prius ) 1 op 20
http://www.fuelly.com/car/
Men vergeleek de Prius met een BMW M3 op vlak van verbruik, en de resultaten waren nogal.. euh... 'verbluffend' :lol: :twisted:
Langs de ene kant wel redelijk logisch maar enkele Litertjes minder had ik wel verwacht van de Prius!
http://www.spritmonitor.de/
Prius CNG (zelf laten inbouwen)
http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/206128.html
CNG: 3,18 kg/100 km. (+/- 3€!)
Benzine: 4,79 l/100km

http://www.erdgasforum.ch/viewtopic.php?t=102

BEST OF BOTH WORLDS! (hybrid & CNG)

Unterdessen bestätigen in einer umfangreichen Studie die Eidgenossenschaft und die Eidgenössische Materialprüfungsanstalt EMPA meinen GasPrius als umweltmässig ideales Auto! m.a.w. EMPA bevestigt de gasPrius voor het milieu als ideale auto
http://www.news.admin.ch/message/index. ... g-id=35110
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer
Provider

heist_175 schreef:Op uw belastingaangifte is er ook een vrijstelling als uw woon-werkverkeer meer dan 125km is :)
Meer dan 75 km. De vrijstelling wordt nog verder verhoogd bij 100 en 125 km.
vasonline
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 116 keer
Bedankt: 18 keer
Provider

Tim.Bracquez schreef:Waar zijn electrische wagens een probleem, lange afstanden (autostrades dus)
Hang daar een systeem dat je wagen gelijktijdig mee kan opladen, kan je door vroemen in de stad en betalen op de autostrades :-D
</even verder dromen ... aan iedereen: neem mijn bijdrage niet te serieus a.u.b :D >

Oplossing :D: boven alle autosnelwegen zo een soort van kippengaas hangen. (zoals op de kermis)

Elke auto dan een soort "pantograaf" (vereenvoudigd tot een stokje met een slijtdraadje )

Afin, helemaal zoals de auto's botsing op de kermis dus :D
Van rijstrook verwisselen moet daarmee ook goed gaan, denk ik zo

De auto kan een lichte batterij meekrijgen om de kleine wegen te overbruggen.
Of de plaatsen waar een bovenleiding moeilijk te realiseren is.

De staat kan er nog goed aan verdienen ;) "elektriciteitsvignet"

</even verder dromen>

Groetjes
Chris_147
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 2 keer
Provider

Heb ik in een KIJK van 1978 ook al eens gelezen zo'n gelijkaardig voorstel.
Daar zat het net in de weg ingebouwd en kreeg de auto stroom door inductie.
Maar ja, dan moeten de wegen volledig heraangelegd worden.

Als je dan toch aan het dromen bent, waarom niet verder dromen over teleportatie?
Als we nu al die ingenieurs die een grammetje CO2 proberen te besparen eens laten nadenken over teleportatie?
Ipv eerst diesels verfijnen, dan hybrides bedenken, dan de waterstof auto, kernenergie auto, ... tot teleportatie; nee, ineens diesels -> teleportatie.
Dan zijn de wegen terug vrij en kunnen daar lekker op wandelen, joggen, fietsen, straatzeilen, ... en kan ik lekker met mijn auto gassen :-D
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 57 keer
Provider

Kenw00t schreef:

Waarschijnlijk gaat die mens met de trein werken en betaalt zijn werkgever een deel van zijn treinabonnement, waardoor hij slechts 95 euro moet betalen. Wat daar decadent aan is, is mij nog maar de vraag.
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer
Provider

http://www.spritmonitor.de/
Prius CNG (zelf laten inbouwen)
http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/206128.html
CNG: 3,18 kg/100 km. (+/- 3€!)
Benzine: 4,79 l/100km

http://www.erdgasforum.ch/viewtopic.php?t=102

BEST OF BOTH WORLDS! (hybrid & CNG)

Unterdessen bestätigen in einer umfangreichen Studie die Eidgenossenschaft und die Eidgenössische Materialprüfungsanstalt EMPA meinen GasPrius als umweltmässig ideales Auto! m.a.w. EMPA bevestigt de gasPrius voor het milieu als ideale auto
http://www.news.admin.ch/message/index. ... g-id=35110
Wel na het verlopen van de 5-jaar (of is het 7 ?) garantie dan zeker? Anders verspeel je toch uw garantie van Toyota?
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer
Provider

Zorba schreef:Waarschijnlijk gaat die mens met de trein werken en betaalt zijn werkgever een deel van zijn treinabonnement, waardoor hij slechts 95 euro moet betalen. Wat daar decadent aan is, is mij nog maar de vraag.
Bastenaken heeft al jaren geen station meer, en het dichstbijzijnde is dat van Libramont (op 35km!). Daar moet men dus ook eerst nog met een auto naartoe, en voor velen onder ons is dat stukje alleen al een redelijke woon-werkafstand denk ik. En dan zit die nog maar op de trein... :nono:

Als je dan ook nog eens 15min moet rijden eer je aan een bakker bent, denk ik niet dat men zich van milieuvriendelijk leven veel gaat aantrekken. Dus ja, ik vind het volledige plaatje decadent.
Afbeelding
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer
Provider

Renault Twizy : Eén week in het dagelijkse leven

http://www.vroom.be/nl/autotest/1331,renault-twizy.html
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer
Provider

ik vind het een slecht geschreven artikel

- te klein voor de wekelijkse boodschappen
- ik kan niet de file door, zoals bij een scooter
- ik word doorelkaar geschud op een kasseiweg
- ik had het koud want was me jas vergeten
etc etc etc op zoek naar slechte comments....

whats next? Er kan maar 2 man in, dat zijn er 248 minder dan in een boeing? Je rijdt vast in los zand, want hij heeft geen rupsbanden? ....
de koe zegt boe
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer
Provider

Zorba schreef:Mensen moeten begrijpen dat rijden met een elektrische auto, buiten enorm comfortabel en rustgevend is, een 'change of mind' vereist. Ik heb momenteel een Tesla Model S in bestelling staan. Deze heeft 3 mogelijkheden qua batterij capaciteit: 40kWh, 60kWh en 85kWh.
Wat zou ge eigenlijk betalen om met zo een wagen op de Belgische weg te MOGEN rijden (aka verzekering, taksen, onderhoud, ...)?

Ik ben het over dat artikel wel eens met bambipower, de opmerkingen slaan op niet veel en zo kan je over alle voertuigen wel gaan beginnen :)
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Onderhoud zal niet duur zijn gezien de weinige onderdelen (geen olie, filters, ...) en veel kan van op afstand opgelost worden.
Taksen zijn goedkoper gezien het milieuvriendelijke wagen is.
Verzekering zal wel duur zijn maar bij veel verzekeraars ook korting voor milieuvriendelijke wagen :)
Funfile
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
Bedankt: 27 keer
Provider

Zo'n Twizy is een leuk ogend wagentje. Gewoon om het eens een keertje te proberen, wil ik er wel eens mee rijden. Maar dan houdt het helaas ook op: zonder deuren (en nee, die halve die je kan bijkopen voldoen niet) is de Twizy alleen bruikbaar in de zomer, op dagen dat het niet regent.
Voor de aankoopprijs hoef ik het niet te laten. Waar ik wél een probleem mee heb is : wat gebeurt er na het 7e jaar dat ik met dit wagentje rij ? Renault biedt slechts een huurcontract voor de batterijen aan tot het 7e jaar (25.000 km/jaar à huurprijs van 94 Euro/maand). Plan ik 30.000 km per jaar te rijden, dan is het huurcontract al een jaar eerder afgelopen (en de huurprijs is 114 Euro/maand).
Voor 40.000 km per maand is het zelfs na 5 jaar al afgelopen. Huurprijs batterijen is dan 154 Euro/maand.

De Renault Fluence Z.E. is dan weer wel het hele jaar bruikbaar. Maar daar blijf ik het probleem houden van onzekerheid over het kunnen beschikken van een batterij na 5 tot 7 jaar gebruik van de wagen. 26.620 Euro moet deze wagen kosten, zonder batterijen. Batterijhuur begint vanaf 82 Euro per maand. Hoeveel km/jaar ik mag doen voor dit bedrag is nog niet bekend gemaakt op de Renault website.

Het verbaast me dus niet, dat er nog niet veel wagens van verkocht zijn.
Pluk de dag

Internet : Hoofdlocatie : Epic Combo Light Experience : 1 mobiel abo + Internet comfort + Light TV (Pickx)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Provider

http://www.autofans.be/content/je-kan-n ... -bestellen ramen voor de twizy
goedkoop is het inderdaad niet... maar voor stadsmensen, die altijd maar kleine afstanden doen kan het een verbetering zijn. Alles is afhankelijk van behoeften.... voor mij zou hij uitermate geschikt zijn, en dan niet als vervanging van de wagen, maar als 'meer luxe dan de elektrische fiets'
De batterij is inderdaad duur : 50€/jaar voor 7500km/jaar een koopsysteem gelijk bij m'n fiets heb ik liever
Laatst gewijzigd door bambipower 26 aug 2012, 18:17, in totaal 1 gewijzigd.
de koe zegt boe
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer
Provider
Te Koop forum

Voor stadsmensen is het eigenlijk niet interessant. Als ik iets wil voor korte afstanden, dan zou ik geneigd zijn iets te nemen dat tussen auto's door kan, om de files te vermijden. Dit is daar te breed voor. Eerde zo'n scooter op drie wielen dan, misschien ook wel elektrisch.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Provider

zo een scooter met dak? http://www.kampeerzaken.nl/article.php/ ... dak-170409
of de iets meer ruigere versie : http://www.motor-forum.nl/forum/list_me ... lop-1.html
en de iets futurische (elektrisch) : http://litmotors.com/c-1/ check het filmpje : http://litmotors.com/lit-news/
ik vind juist het dak 'de troef' van twizy. Niet meer nat.... als je ergens toekomt.
de koe zegt boe
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer
Provider
Te Koop forum

Zonder deuren ben je toch nat. En inderdaad, zo'n scooter met zo'n dak, of die laatste scooter lijkt ook wel tof. Daar kan je tenminste ook tijd mee winnen.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Funfile
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
Bedankt: 27 keer
Provider

Leuk die extra beschikbare ramen voor op de Twizy. Maar dan rij je meteen in een niet-gehomologeerd voertuig rond.

Gebruikers 'Sven' van op de site van Autofans geeft ook nog een reactie van Renault zelf mee i.v.m. het weglaten van de vensters :
"We wilden het karakter van een vierwieler behouden, tussen moto en wagentje, dus geen vensters. Ten tweede werd de Twizy niet gehomologeerd met vensters. Als je vensters plaats dan moet je ook voor airco en verwarming zorgen om condensatie te vermijden daar de ruimte klein is als hij gesloten wordt, maar dit betekent ook een extra kost. Dit zijn verschillende redenen waarom de Twizy zonder vensters gebouwd werd."

Zolang er niks gebeurt, zal het geen probleem zijn. Maar bij een ongeval met gewonden, zou dit wel eens tot onaangename verrassingen kunnen leiden.
Pluk de dag

Internet : Hoofdlocatie : Epic Combo Light Experience : 1 mobiel abo + Internet comfort + Light TV (Pickx)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Niet meer of minder dan met een brommer zeker? Als bestuurder zou je de risico's van uw voertuig moeten kennen:)
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer
Provider

Renault Twizy: Eén week in het dagelijkse leven.
Tevreden?

Tot wie mag de Twizy zich richten? Vooral klanten in de stad, want daar blinkt hij uit. In landelijk gebied moet je het eerder zien als een vrijetijdsvoertuig, een rol die hij uitstekend vervult in badsteden. De Twizy is heel ludiek, maar je betaalt fors voor zijn originaliteit en hij vraagt ernstige toegevingen qua functionaliteit en autonomie.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:
Provider

Funfile schreef:Als je vensters plaats dan moet je ook voor airco en verwarming zorgen om condensatie te vermijden daar de ruimte klein is als hij gesloten wordt, maar dit betekent ook een extra kost. Dit zijn verschillende redenen waarom de Twizy zonder vensters gebouwd werd."
Tja tig jaar geleden zat er ook geen airco of verwarming in de wagen. So?
Nu, twizzy is een leuk voertuig voor de meeste mensen, maar ik denk dat het even gevaarlijk is dan die overkoepelde BMW motor, die vooral in trek was bij doktors. In tegenstelling tot de Twizzy was dit een tweewieler, maar de wielbasis van de Twizzy ligt ook vrij kort bij elkaar waardoor deze ook zal "omkiepen" bij een zij-aanrijding (vermoedelijk). De BMW motor had ook een veiligheidsgordel, ik vermoed dat dit bij de Twizzy niet anders is. Gevolg is dat het slachtoffer niet weg kan bij een aanrijding. In een auto ben je nog vrij "safe" maar de BMW heeft een aanrijdingen gekend waarbij het voertuig na impact gewoon over de motor reed (bvb bij slippen of botsing tegen hoge snelheid).

Anyway : heb al met de twizzy gereden, en is wel leuk iets!

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:
Provider

Wel wel, spijtig dat ik deze discussie wat gemist hebt, maar ik wil er toch even op ingaan. Kort, want als ik mij laat gaan zit ik hier morgen nog :)
Persoonlijk ben ik al zo'n 8 jaar professioneel bezig met elektrisch aangedreven voertuigen, niet merkgebonden.

Een snelle Google naar een voor mij goede bron, met toch al wat cijfers die enkele zaken hier eerder gepost moeten bevestigen of ontkrachten:
http://www.scotty.be/media/1100549/2011 ... %20vub.pdf
http://178.22.59.152/documents/joerivan ... russel.pdf

Ik ben een grote fan van de elektrische mobiliteit, maar begrijp dat puur elektrisch rijden nog niet compatibel is met de verwachtingen van de meeste mensen. Maar ze groeien naar elkaar toe, ook in de portefeuille, toch niet onbelangrijk ;) Ik zie vooral plug-in hybrides in de 'nabije' toekomst doorbreken.

Zelf heb ik wel al wat ervaring met elektrische en hybride voertuigen, de voornaamste:
  • 20.000km met een Honda Insight
  • 45.000km met een Toyota Prius III
  • 25.000km met een Opel Ampera
Ik doe iets van een 35.000km per jaar, snelweg en traag/file zeg 75/25 en ik kan ze alleen maar aanbevelen, zeker de Prius! De Ampera is een knappe wagen, maar nog wat duur voor een particulier, al doet hij het bij mij met 2.7l/100km niet slecht (daar moeten voor een kostenberekening natuurlijk nog de bijgeladen kWh's bijkomen).
Privé zou ik bv. zeker een (2dehands) Prius overwegen.

Diesel- en benzine-wagens met laag verbruik, allemaal goed en wel, maar ik heb de indruk (geen cijfers uit onderzoek dus) dat al die bijkomende technologie om het verbruik te drukken op een pure verbrandingsmotor met nabehandeling de totaalkost enkel omhoog duwt op het einde van de rit (gevoeliger, meer onderhoud/problemen). Dan liever een standaard benzinemotor met elektrische machine :)
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Provider

http://www.autoweek.nl/video/3088/dubbe ... us-plug-in
autofun valt niet te combineren met prius.

'er ik echt niks aan', ik kan er echt niet meer van maken, leuk autorijden: nee!
van A naar B comfortabel: ideaal
vrij stil
sturen ontzettend indirect, hij helt, er zit geen enkel gevoel in het stuur, hij duikt, hij helt, elke rotonde is daardoor een drama
basistechniek is goed, autofun en prius valt NIET te combineren.

volt is veel beter!

waarbij ik me de vraag stel: batterijen verliezen capaciteit (dus je moet enorm veel herladen)..wat gaat dat niet kosten zo'n nieuwe batterij?
en idd. uw stroom om hem vol te tanken?

op papier milieuvriendelijker, maar eens je batterij leeg is, rij je quasi aan zelfde verbruik als zuinige (1.2 TSI, TCe) wagen.....zonder rijplezier.
en de auto kost nog eens 15-20.000 € meer dan reguliere wagen. Een toyota gran prius plug in bestaat nog niet, maar als ik dit zou vergelijken met mijn opel zafira tourer cng, vind ik het toch niet echt interessant zo'n prius te kopen.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer
Provider

Ik denk dat er verschillende doelgroepen zijn...
Voor mij is een auto vooral voor van punt a naar punt b me comfortabel te brengen op cruise control. Leuk moet het niet zijn. Ik pak ook geen rotondes tegen 100 per uur, maar gewoon zoals het hoort, aan 20km/u...

(rij zelf geen Prius, maar de "niet-leuk" argument vind ik minder belangrijk, zelf merk ik wel verschil tussen de auto's die ik rijd, maar meestal wordt leuk bij mij geassocieerd met aggresief weggedrag, soms vind ik dat natuurlijk ook wel eens leuk, maar zelf doe ik dat slechts 2% van de tijd, de rest doe ik lekker op cruise).

Maar goed, terug naar prius vs volt, als je hem dan niet inplugt, hoor je het dan wel: 1:14 of 1:22.5 -> 7.14l/100km vs 4.44l/100km vind ik een aanzienlijk verschil... (zeker om allebei een plug-in hybride te zijn)
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Provider

ik ben ook een cruise-control rijder, maar een stille auto die leuk stuurt en makkelijk zit, staat bij mij niet synoniem met aggressiviteit.
op autostrade 110 km. (op gps) relaxed, zuinig, safe
niet wild optrekken, anticiperen, dus remmen met motor als rode lichten op 100 m. (laat de anderen me maar inhalen) en en bloc remmen voor de lichten.
occassioneel volgens situatie of gehaast eens sneller. ook haat ik als er voor je rijden aan 60 als je 70 mag rijden, of niet constante snelheid houden....

ik heb meer voldoening van een lage verbruikswaarde, dan mijn remschijven onnodig te belasten of 5' vroeger ergens toe te komen, met alle risico's vandien..

soit, dit is wat off-topic :-D
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer
Provider

ook haat ik als er voor je rijden aan 60 als je 70 mag rijden
Op de autostrade mag men tegenwoordig ook 120 rijden hoor :wink:
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer
Provider

occassioneel volgens situatie of gehaast eens sneller. ook haat ik als er voor je rijden aan 60 als je 70 mag rijden, of niet constante snelheid houden....
Tja dan sta je daar met je 90pktjes of zelfs 120. Maar dienen duitser met een S/M/RS/AMG/I/GTI... badge vliegt er wel met alle gemak voorbij :lol: en een baan met constant lichten ook handig om direct aan 100 te zitten hoor zo haal je soms net de volgende groene lichten.

Nu een prius een autogek koopt dat niet, ik denk eerder aan de groene medemens en eventueel een sponsoring door de firma.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:
Provider

satsurfer schreef:http://www.autoweek.nl/video/3088/dubbe ... us-plug-in
autofun valt niet te combineren met prius.

'er ik echt niks aan', ik kan er echt niet meer van maken, leuk autorijden: nee!
van A naar B comfortabel: ideaal
vrij stil
sturen ontzettend indirect, hij helt, er zit geen enkel gevoel in het stuur, hij duikt, hij helt, elke rotonde is daardoor een drama
basistechniek is goed, autofun en prius valt NIET te combineren.

volt is veel beter!
Ok, de Ampera is iets 'elektrischer' en stuurt misschien wat beter dan de Prius (al heb ik dat nog niet mogen merken, maar ik ben ook geen deskundige op dat vlak :) ). Het uiterlijk van de Ampera is natuurlijk beter (exterieur dan, interieur wint de Prius voor mij persoonlijk), al vind ik ze beiden wel mooi. Maar, ik heb toch meer vertrouwen in de techniek en de afwerking van de Prius. De Ampera bevat teveel schoonheids- en afwerkingsfoutjes, iets waar de Prius veel minder last heeft. Als Toyota met gelijkaardige specs als de Ampera in een Prius jasje komt (en dan bedoel ik o.a. 80km max. elektrische range), dan kies ik zonder verpinken voor de Toyota.
Bovendien ben ik wel teleurgesteld in de acceleratie bij hogere snelheden van de Ampera/Volt, bv. bij het inhalen. Ik heb meermaals moeten merken dat ik (met schaamrood op de wangen) een modale diesel niet of amper kan bijhouden pakweg boven de 100km/u. De Prius III is op dat vlak merkbaar veel beter! Van nul af tot de 100 is de Ampera natuurlijk dik in orde.
waarbij ik me de vraag stel: batterijen verliezen capaciteit (dus je moet enorm veel herladen)..wat gaat dat niet kosten zo'n nieuwe batterij?
en idd. uw stroom om hem vol te tanken?
Over de li-ion batterijen heb ik niet direct praktijkgegevens, maar ik ben er vrij zeker van dat deze lang genoeg zullen meegaan. Ze gebruiken deze ook nooit in hun volledig domein, juist om de levensduur te maximaliseren. Zo zijn er Prius'en genoeg met +500.000km op de teller en nog steeds goede verbruikscijfers en het originele batterijpakket.
Besef ook dat geen enkele producent het risico wil lopen hiermee door het slijk gehaald te worden, pakweg binnen dit en 10 jaar.

Een batterij van een gewone Prius kost dacht ik iets van een 1700€, wat niet zo veel is. Aangezien dat geen Plug-in is, zijn er ook geen oplaadkosten.
Trouwens, de Ampera verbruikt iets van een 12.5kWh (incl. oplaadverliezen) per pakweg 60km range. Dat is 20.8kWh per 100km. Met ongeveer een kWh-prijs van 0.2€ komt dit op 4.2€/100km. Daar wil ik een benzine of diesel nog wel eens onder zien gaan. Ok, het is een dure wagen, dat is ook het probleem, maar een tijdelijk probleem als alles mee zit.
op papier milieuvriendelijker, maar eens je batterij leeg is, rij je quasi aan zelfde verbruik als zuinige (1.2 TSI, TCe) wagen.....zonder rijplezier.
en de auto kost nog eens 15-20.000 € meer dan reguliere wagen. Een toyota gran prius plug in bestaat nog niet, maar als ik dit zou vergelijken met mijn opel zafira tourer cng, vind ik het toch niet echt interessant zo'n prius te kopen.
Een Prius III verbruikt bij normaal gebruik tussen de 4 à 5l/100km. Een vergelijkbare (maar naar mijn gevoel iets kleinere) Jetta met 1.2 TSI zit aan een realistische 5.3l/100km, een Passat (zelfde prijsklasse) met 1.4 TSI zit al rond de 6.
CNG vind ik een interessante piste. Maar, (nog) te weinig tankstations en de brandstofkost ligt gelijk of close met die van LPG. Je Zafira verbruikt op papier 4,7kg/100km, met 0.9€ per kilo is dat ook zo'n 4,2€/100km. Het benzineverbruik ligt wel merkbaar hoger. En wat betreft rijplezier denk ik dat een Prius waarschijnlijk wel beter zal zijn ;)
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Die Ampera trekt van 0->100 km/u. -geruisloos- in net geen 10 sec., da's toch ook niet slecht?

Nu een prius een autogek koopt dat niet, ik denk eerder aan de groene medemens en eventueel een sponsoring door de firma.
=> nee, 'groene' wagens kunnen die bedrijven VOLLEDIG fiscaal aftrekken, dus ze zijn even groen als al die eigenaars -waaronder mezelf- die PV-installatie hebben omdat het milieuvriendelijk is :-D

Mijn CNG wagen moet ik goede 3.000 € ophoesten voor die installatie...Dus zal al blij zijn als ik break-even draai :-D
niets subsidies, premies fiscale aftrekbaarheid,...

dat uw prius beter rijdt dan een zafira tourer....tja....ga niet beginnen discuteren....
btw, zafira tourer is groter dan een prius, eerder een gran prius, en daar bestaat geen PLUG-IN versie van!

en verbruikt theoretisch 4,7 kg/100 km, reken maar 1 kg bij :-D

Als ik het geld had, kocht ik een Tesla S. Da's pas een wagen met grote actieradius!
http://www.teslamotors.com/models
480 km. rijbereik... 0->100 km in 5 sec.

http://be.hardware.info/nieuws/30271/te ... sche-autos
Tesla bieden de snelladers een laadstroom van 90 kW, genoeg om in een half uur 240 kilometer aan bereik bij te laden

maar CNG is een tussenoplossing, er moeten nog een pak vulstations bijkomen

http://www.mobimix.be/inhoud/2012/10/9/3344
Opel Ampera op aardgas (nog beter :-D ), al wil ik het kostenplaatje niet zien :-D
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”