Belgacom Devolo conflict met Devolo Telenet?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
malinwa001
Pro Member
Pro Member
Twitter: malinawa001
Uitgedeelde bedankjes: 78 keer
Bedankt: 13 keer

Krijg ik problemen moest ik deze set http://www.lasystems.be/Devolo/1454/dLA ... l#warranty aansluiten.
Ik bezit momenteel al een "Belgacom-devolo-netwerk" met de standaard belgacom apparatuur. Maar ik zou mijn telenetaansluiting ook willen gebruiken en niet meer via één accespunt maar in een netwerk via de bovenstaande oplossing.
3 stuks omdat de printer in een aparte ruimte komt te staan.

Iemand die deze opstelling al tegengekomen is of zeker is dat het moet werken?
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

Zolang het allemaal HomePlug AV toestellen zijn kunnen deze samenwerken en zal het dus geen problemen opleveren. Ook tussen verschillende merken en snelheden. (Kan natuurlijk altijd iets mis zitten tussen 2 merken maar hier thuis is het alleszins geen probleem met Devolo. Kheb wel zelf Devolo plugs aangekocht, ik heb dus geen ervaring met de plugs van Telenet of Belgacom).
malinwa001
Pro Member
Pro Member

Probleem is net dat ze niet moeten samenwerken.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Gewoon een andere key geven zodat ze niet met elkaar kunnen communiceren dan.
malinwa001
Pro Member
Pro Member

hoe geef ik die dan een Key? De belgacom "blokjes" is gewoon plug&play.

http://www.multidesk.be/forums/onderwer ... n-dit.html

daar heb ik het ook gezet, iets beter uitgelegd
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 279 keer

onderaan de devolo zit een wit knopje,
dit 10 sec. ingedrukt houden tot de lichtjes uitgaan.

Dan 1 x drukken en het linker lichtje gaat pinken

dan naar de volgende devolo gaan en ook 1 x drukken. (Als je nog een derde devolo hebt en ook 1 maal drukken)

Na ongeveer een 10 sec is het initialiseerproces af en hebben ze één en dezelfde key
malinwa001
Pro Member
Pro Member

bedankt jackho, maar hoe kan ik 2 verschillende key's geven?
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Plug de ene in, druk op die knop, plug de andere in, druk op die knop. Haal ze alle twee na die configuratie uit het stopcontact.
Doe da opnieuw met de andere 2.
Normaal kunt ge dat ook de eerste 2 in het stopcontact laten zitten, zolang ze niet in configuratiemodus zitten zullen ze de key niet overnemen.
jackho
Elite Poster
Elite Poster

De methode die ik hierboven beschreven heb eerst uitvoeren voor het stel devolo's die die dezelfde key moeten hebben
en dan als dit afgelopen is
dit herhalen voor het tweede stel devolo's die de andere key moeten hebben.

hierbij zal het eerste stel die al onderling een key aangenomen hebben niet beinvloed worden door het tweede stel die ook een automatisch andere key onderling zullen aannemen.
jackho
Elite Poster
Elite Poster

Je kan ze eventueel zelf een key geven met Devolo "Cockpit" configuratie software die je hier kunt downloaden:
Click here to Download

mvg
nico2
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

Ik had een gelijkaardig probleem en heb je methode toegepast en het werkt waarvoor dank jackho

Nico
malinwa001
Pro Member
Pro Member

Bedankt gasten, het moet dus allesinds gaan, ik laat nog weten wat het geworden is ;-)
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 270 keer
Bedankt: 178 keer
Provider
Te Koop forum

Hou er wel rekening mee dat je elektriciteitsnet in huis een beperkte capaciteit heeft dat gedeeld wordt door de verschillende homeplugs. Hoe meer homeplugs tegelijkertijd in gebruik hoe lager de netto snelheid tussen de homeplugs en een andere key wijzigt hier niets aan.

Je kunt je 220V netwerk thuis het best vergelijken met straat. Hoe meer wagens op de straat (= aantal homeplugs) hoe lager de snelheid maar de snelheid daalt ook door andere hindernissen op de straat zoals fietsers, voetangers, bloembakken (= storingen zoals TL-lampen, transfo's, zenders, motoren,...)
jackho
Elite Poster
Elite Poster

Zou dit ook zo zijn als je op een andere fase zit bvb bij een driefasig netverdeling ?
Ik kan het niet uittetsen .

Ik bezie het zo neem aan dat je twee verlengkabels neemt en je sluit een stel devolo's aan op de ene verlengkabel en je sluit het andere stel aan op de andere verlengkabel dan zal de snelheid van het ene stel de andere niet beinvloeden.(natuurlijk is dit nog niet identiek het zelfde als op twee apparte fasen zitten)

Maar langs de andere kant als je op dezelfde fase zit zal het ook geen probleem geven want als je bedenlt dat de HD Tv stream maar weinig Mbps nodig heeft!

mvg
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

In je voorbeeld met 2 verlengkabels zullen je 2 paar Devolo's elkaar WEL beïnvloeden want finaal hangen deze 2 verlengkabels aan elkaar ... tenzij je er een hoogfrequent filter zou tussen plaatsen.

In mijn voorbeeld met een straat zijn 2 verlengkabels gewoon 2 stukken van dezelfde weg op hetzelfde rijvak na elkaar en een file op het eerst deel van de weg zal ook invloed hebben op het volgend deel.

Indien je verschillende fases hebt kan dit een voordeel en/of nadeel zijn. Het signaal moet van de ene fase naar de andere fase geraken en dit gebeurt op plaatsen waar de fases in elkaars nabijheid liggen zoals de zekeringkast, teller en eventueel een kabel waar alle fases naast elkaar liggen zoals naar een elektrische kookplaat of 3-fasige motor.

In analogie met een straat zijn meerdere fasen een snelweg met 3 rijvakken. De totale capaciteit is groter maar als er volle witte lijnen zijn tussen de rijvakken, kun je niet zomaar van de ene rijstrook naar de andere. Stel dat de ene Devolo op fase 1 zit en de 2de op fase 2 en er is weinig "nabijheid" tussen de 2 fasen, dan zal de snelheid tussen deze 2 Devolo's laag zijn want ze moeten van “rijvak” wisselen waar de volle witte lijn onderbroken is (bij op- en afritten).
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

johan.devos schreef:Hou er wel rekening mee dat je elektriciteitsnet in huis een beperkte capaciteit heeft dat gedeeld wordt door de verschillende homeplugs. Hoe meer homeplugs tegelijkertijd in gebruik hoe lager de netto snelheid tussen de homeplugs en een andere key wijzigt hier niets aan.

Je kunt je 220V netwerk thuis het best vergelijken met straat. Hoe meer wagens op de straat (= aantal homeplugs) hoe lager de snelheid maar de snelheid daalt ook door andere hindernissen op de straat zoals fietsers, voetangers, bloembakken (= storingen zoals TL-lampen, transfo's, zenders, motoren,...)
Kan je die afname in snelheid ook berekenen, want ik ben zelf met een experimenteel projectje bezig waarbij elk stopcontact in huis zo een plug zou moeten hebben.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Als je slechts twee powerlines gebruikt weet je je maximale snelheid... stel 120 MBps.

Voeg je dan een derde toe dan kan je in theorie nog maar 60 Mbps halen per connectie, bij een vierde 30 Mbps, bij een vijfde 24 Mbps en zo verder. Dit in de veronderstelling dat allen tegelijk data aan maximale snelheid versturen wat in de praktijk niet zo vaak voorkomt tenzij je echt grote files gaat copieren (zelfs bij streaming ga je geen probleem hebben omdat dit niet de maximale bandbreedte nodig heeft).

Dit alles is trouwens puur theorie... hoe meer dergelijke signalen op je electriciteitsnet hoe meer problemen je zal krijgen met onderlinge storing, collisions, ... kortom powerlines is een noodoplossing, dus dit voorzien op ieder stopcontact is niet de juiste weg !
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Het zijn in principe 2 testprojecten waarbij in het ene ze allemaal moeten communiceren met 1 centrale unit. Het tweede is dat elke unit met elke andere kan communiceren. Nuja, dan kan ik er best niet aan beginnen als ik het zo lees, audio zou er op zijn minst over moeten kunnen ten allen tijde.
jackho
Elite Poster
Elite Poster

wat ik wel al uitgetest heb is met vier devolo's drie decoders aan sluiten en naar 3 HD programma's kijken en dit werkt perfect.

Al kan je met devolo's nooit op voorhand weten dat ze niet door één of andere electomagnetishe storing beinvloed zullen worden!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

MClaeys schreef:Nuja, dan kan ik er best niet aan beginnen als ik het zo lees, audio zou er op zijn minst over moeten kunnen ten allen tijde.
Audio stelt ook niets voor hé... dikke 300 Kbits in het beste geval... maar als je spreekt over 10 a15 powerlines... denk dat het onvoorspelbaar is dan.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Als je geluk hebt kun je tot 250Mbs halen, bij pech echter minder dqn 50Mbs. Voor een redelijke test zie:

http://www.tomsnetworking.de/content/te ... page4.html

Deze max. snelheid moet je natuurlijk altijd delen door het aantal concurerende verbindingen
jackho
Elite Poster
Elite Poster

Inderdaad en juist daarom dat het gelukt is met drie TV-HD streams ≈ 20 Mbps

Je moet het gewoon kunnen testen in de praktijk want je kan het op voorhand niet voorspellen en dan nog kan het jaren goed werken en ineens krijg je toch storingen, dit wordt dikwijls gemeld door devolo gebruikers die zeggen " het heeft een hele tijd goed gewerkt en nu krijg ik blokjes en onderbrekingen in beeld "

mvg
jackho
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb aan de technische team gevraagd of die bewering klopt :
Hoe meer homeplugs tegelijkertijd in gebruik hoe lager de netto snelheid
tussen de homeplugs en een andere key wijzigt hier niets aan.
zij beweren dat die bewering niet klopt en dat een ander key per groep wel helpt om de datastream hoger te houden !!
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Kunnen deze personen dit bewijzen en uitleggen hoe dit werkt? Eventueel een referentie naar whitepapers en patenten? Ik ben ing. electronica specialiteit telecommunicatie & networking en vraag mij echt af hoe dit werkt.

Het 230V netwerk is een shared medium zoals een coaxkabel en de gewone lucht (vertaling van Ether = lucht) omdat de oorsprong van Ethernet het ALOHANET was die via radiogolven door de lucht (Ether) de eilanden moest verbinden. Bij een shared netwerk is de bandbreedte beperkt (vraag dit maar aan Telenet) ik ik zou echt niet weten hoe een Key dit zou veranderen. Deze key is voor zover ik weet te vergelijken met de PSK/SSID van een WiFi netwerk (ook via de Ether en ook met een beperkte bandbreedte...)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

jackho schreef:Ik heb aan de technische team gevraagd of die bewering klopt :
Welk technisch team... toch niet de helpdesk van BGC of TN ?

Zoals Johan al aangaf is het shared medium... dat deel je dus door het aantal toestellen.
johan.devos schreef:Deze key is voor zover ik weet te vergelijken met de PSK/SSID van een WiFi netwerk (ook via de Ether en ook met een beperkte bandbreedte...)
De key kan je eerder vergelijken met een VLAN id. (want dat is het eigenlijk ook).
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

De key kan je eerder vergelijken met een VLAN id. (want dat is het eigenlijk ook).
Thanks, dat wist ik niet (en daarom kan UB zo informatief zijn want we kunnen niet alles weten...) .

Ik vermijd zoveel mogelijk Devolo's en raad deze enkel aan in noodgevallen waar men geen gewone netwerkkabel kan leggen.

Ik heb iets (persoonlijke mening...) tegen het gebruik van een ordinaire elektriciteitskabel voor HF doeleinden. De mensen klagen over allerhande "stralingen" (GSM, DECT, WiFi, hoogspanning) en gaan dan HF op hun niet afgeschermde elektriciteitskabels steken die ideale antennes zijn.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

johan.devos schreef:Ik heb iets (persoonlijke mening...) tegen het gebruik van een ordinaire elektriciteitskabel voor HF doeleinden. De mensen klagen over allerhande "stralingen" (GSM, DECT, WiFi, hoogspanning) en gaan dan HF op hun niet afgeschermde elektriciteitskabels steken die ideale antennes zijn.
Je mening is terecht... mensen beseffen niet wat een "vuiligheid" zo'n powerline signaal veroorzaakt aan straling !
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Dat zal al bij al ook wel meevallen veronderstel ik :?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Het valt zeker mee... zeker omdat er nog steeds niets bewezen is... maar het gaat er gewoon om dat mensen paniekerig doen (dat krijg je als je het woordje straling gebruikt... de zon die "straalt" echter ook - krijg je trouwens wel kanker van !) over DECT en WIFI terwijl PLC zeker zo "erg" is.
jackho
Elite Poster
Elite Poster

Ik had het over het technisch team van Devolo niet van BGC of TN.
eigenllijk komt het hierop neer dat het niet uitmaakt hoeveel groepen devolo's je hebt, je totale bandbreedte wordt verdeeld maar niet zoals hierboven werd uitgelegd dus niet 2 groepen krijg je de helft en drie groepen elk een derde enz....

mvg.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

jackho schreef:Ik had het over het technisch team van Devolo
Oei... helemaal zielig.
jackho schreef:eigenllijk komt het hierop neer dat het niet uitmaakt hoeveel groepen devolo's je hebt
Dat zeggen we ook niet... groepen is een logisch concept... fysiek blijf je echter beperkt door het shared medium.
jackho schreef:je totale bandbreedte wordt verdeeld maar niet zoals hierboven werd uitgelegd dus niet 2 groepen krijg je de helft en drie groepen elk een derde enz....
We hebben nooit gesproken over groepen... de verdeling is puur op basis van het aantal aangesloten powerlines. Als deze allen continue data doorsturen zullen ze de totale capaciteit gewoon delen... en dat staat dus los van groepen.
jackho
Elite Poster
Elite Poster

Nog in verband met straling je moet altijd wel rekenig houden met de intensiteit van de straling vooraleer je over gevaar voor de gezondheid kunt spreken,
want de elekticiteits draden die in de muur liggen geven ook straling, zelf het pleisterwerk aan je muur straalt enz... om er maar enkele op te noemen .
mvg.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

We gaan hier weer de verkeerde weg op... maar alles heeft te maken met ioniserende en niet-ioniserende straling. Voor de meeste populisten is dit één pot nat vandaar dat er constant te grootste nonsens over wordt geschreven. Verdere discussies best in een ander topic.
jackho
Elite Poster
Elite Poster

Sorry hoor maar het aantal groepen daar bedoel ik het aantal devolo's die samen één key delen wwarover het hier boven aangehaald werd.
In ieder geval ik heb het team de link van het forum gegeven en ze gaan toch precies niet akkoord met die uitleg en meer kan ik er ook niet over vertellen ik ga zeker niet beweren dat ik alles best weet (die moet trouwens nog geboren worden) .
ik ga alleen verder op zoek en spit alles maar verder en verder uit als er iets uitgelegd wordt en ik neem nooit zo maar iets aan zonder verder onderzoek dat zal een slecht karaktertrekje van mij zijn zeker :wink:

Ik ga in ieder geval nog meer info vragen aan iemand die in mijn school gezeten heeft en al jaren op de reseach werkt bij devolo England, want ik wil wel de details kennen van deze modulatietechniek enz...

'k ben weer voor een tijd zoet !!

mvg.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
Bedankt: 508 keer

Er wordt hier precies nogal naast mekaar geroepen.
Uiteraard is het niet zo dat als je met 1 set Devolo's bvb 60 Mbps kunt halen, dat de snelheid zal zakken naar 30 Mbps van zodra je een andere set toevoegt met een andere key. Dat heeft ook niemand beweerd. Zoals men hierboven al probeert te zeggen wordt die 60 Mbps gewoon gedeeld door alle sets. Als je dus op 1 set een stream hebt van 20 Mbps, zal de andere set nog maximaal 40 Mbps halen.
Ik vermoed overigens dat er ook serieus wat overhead is zeker naarmate het aantal sets toeneemt. Dus met 5 sets ga je al blij mogen zijn als ze tegelijk 10 Mbps kunnen doorpompen, zelfs al haal je 60 Mbps met 1 enkel setje.
jackho
Elite Poster
Elite Poster

Nogmaals sorry als ik als roepen over gerkomen ben is zeker mijn bedoeling niet geweest.
Ik wacht gewoon af wat mijn kamaeraad allemaal te vertellen heeft bij de research en hij heeft de link naar deze post dus ik ben eens benieuwd hoe juist de vork in detail in elkaar steekt en dat is alles hoor ik ben er gewoon altijd op uit om de details te kennen want iedereen weet toch ook wel dat er en dit niet alleen op een forum veel uitleg gegeven wordt door jan en alleman waaronder ik trouwens ook en zonder echt de details te kennen en dit kan ook niet altijd want ik heb ook op de research gewerkt en als je "confidential papers" in je handen krijgt met alle details erop dan is het best dat je die niet op een forum zet denk ik of het zou je zuur en vooral heel duur kunnen uitvallen! dus meer zit er niet achter hoor!

Maar het goeie nieuws is dat iedereen nu wel ongeveer weet hoe het met de devolo's in elkaar steekt.

mvg.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

jackho schreef:Nogmaals sorry als ik als roepen over gerkomen ben is zeker mijn bedoeling niet geweest.
Het probleem is dat je niet leest wat we schrijven !

Groepen is een logisch concept en heeft geen enkele impact op de maximale bandbreedte van een PLC netwerk. Vergelijk het met auto's op de autostrade... of die nu allemaal rood zijn, of wanneer je twee groepen hebt (een aantal blauwe en een aantal groene), het aantal auto's op de autostrade zal er niet door vergroten, maw. de capaciteit is wat ze is.
jackho schreef:Sorry hoor maar het aantal groepen daar bedoel ik het aantal devolo's die samen één key delen wwarover het hier boven aangehaald werd
Vergeet je groepen, vergeet je keys... een PLC netwerk heeft net als een UTP kabel een bepaalde capaciteit die je moet delen met het aantal aangesloten apparaten (en bij UTP ga je ook niet meer dan x Mbps over je kabel krijgen als je VLAN's gebruikt).
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Groepen is een logisch concept en heeft geen enkele impact op de maximale bandbreedte van een PLC netwerk. Vergelijk het met auto's op de autostrade... of die nu allemaal rood zijn, of wanneer je twee groepen hebt (een aantal blauwe en een aantal groene), het aantal auto's op de autostrade zal er niet door vergroten, maw. de capaciteit is wat ze is.
De kleur van auto's gebruiken om VLAN's uit te leggen is de verstaanbaarste uitleg die ik al ben tegengekomen! Dit kan ik zeker gebruiken als ik ergens VLAN's moet uitleggen... Thanks!
jackho
Elite Poster
Elite Poster

ok ik heb het begrepen nu, en dat je ook nog voorrang kunt geven aan de blauwe auto's bvb , kan ook,
maar ik vind het wel nog altijd raar da ze beweren dat wat hier gezegd wordt omtrent de devolo's niet klopt,
maar soit we kunnen zo bliijven discussieren en binnekort krijg ik de volledig uitleg van de werking zoals ik hierboven reeds aangehaald hebt.
hierbij wil ik toch nog eens Iedereen bedanken voor jullie uitleg en nog een prettig weekend verder.

mvg.
DEPOL
Starter
Starter

jackho schreef:wat ik wel al uitgetest heb is met vier devolo's drie decoders aan sluiten en naar 3 HD programma's kijken en dit werkt perfect.

Al kan je met devolo's nooit op voorhand weten dat ze niet door één of andere electomagnetishe storing beinvloed zullen worden!
Momenteel heb ik drie devolos aangesloten voor Belgacom TV (een > BBox, 2x een voor TV), wil 4de installeren maar dit lukt mij niet; ben wel verschrikkelijk leek in deze materie. Volgens Belgacom kan ik slechts twee TV toelstellen via kabel. Geldt dit ook voor devolo?
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”