Wordt hier eigenlijk nog iets voor gedaan?
Het niet bereikbaar zijn van noodnummers (100,101,112) vind ik nog steeds een erg grote, gevaarlijke tekortkoming aan heel het VOIP gebeuren...
Enkele jaren terug weet ik dat hiervoor stappen werden ondernomen, maar wat is de status nu?
Weepee (ea) en noodnummers
-
- Elite Poster
- Berichten: 2432
- Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
- Locatie: Herent
- Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
- Bedankt: 214 keer
Weepee hun voip aanbod is al lange tijd ongewijzigd en veel verandering zal er ook niet komen volgens mij. Stap over naar OVH, 3starsnet (geografisch nummer) of EDPNet die ondersteunen wel de noodnummers.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
-
- Elite Poster
- Berichten: 2432
- Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
- Locatie: Herent
- Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
- Bedankt: 214 keer
Antwoord van Weepee via Twitter (Chris Demeyere):
is een pet project, voorlopig hebben we het te druk met andere zaken dus voorlopig on hold
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
-
- Elite Poster
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
- Locatie: Bevergem :-)
- Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
- Bedankt: 147 keer
Hoe zit het eingenlijk met de vermelding in de witte gids en 1207 van de geporteerde WeePee nummers? Sinds mijn portering ben ik verdwenen uit de witte gids en 1207. Is dit bij alle WeePee nummers het geval?
-
- Elite Poster
- Berichten: 1749
- Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 140 keer
Zal waarschijnlijk dezelfde reden zijn als bij de noodnummers: weepee biedt geen geografische nummers aan. Dus heeft het ook weinig zin om bv jouw 02 nummer in de witte gids van Brussel te zetten als je hem evengoed in Antwerpen mag gebruiken.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1571
- Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 147 keer
Het zal wel druk zijn wanneer ze rechtzaken aan hun been zullen krijgen van mensen die niet wisten dat dit niet kon, en zo een dierbare verliezen...VOiD schreef:Antwoord van Weepee via Twitter (Chris Demeyere):
is een pet project, voorlopig hebben we het te druk met andere zaken dus voorlopig on hold
Niet iedereen die thuis zit heeft altijd een opgeladen gsm bij de hand... Om nog niet te spreken over oudere mensen die zelfs niet weten hoe ze met een GSM moeten werken...
Ik vind dit eigenlijk een belachelijk uitgangspunt. Voor een vaste telefonie-aanbieder zou dit eigenlijk een prioriteit moeten zijn, en niet een banaal marginaal iets.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1749
- Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 140 keer
Kijk het is gewoon het een of het ander.
Een geografisch nummer moet expliciet gekoppeld zijn aan een adres en alleen dan kan je de hulpdiensten bellen.(Bij een GSM kan men in tegenstelling tot VOIP wel locatiebepaling doen, maar die is niet altijd even nauwkeurig, in tegenstelling tot een gekend adres bij een nummer)
Dus als ze dat zomaar toelaten kunne ze ook een proces aan hun been hebben omdat er een ziekenwagen uitrukt naar hun adres in Antwerpen terwijl jij hen via je Smartphone hebt opgebeld in Brussel met een 03-nummer.
Ik neem trouwens aan dat iemand die overstapt naar VOIP wel weet waar ie aan toe is,
bij 3starsnet staat in hun gebruiksvoorwaarden expliciet vermeld alles kosten bij nomadisch gebruik via een geografisch nummer op jouw verhaalt zullen worden(bv. ziekenwagen laten uitrukken).
Een geografisch nummer moet expliciet gekoppeld zijn aan een adres en alleen dan kan je de hulpdiensten bellen.(Bij een GSM kan men in tegenstelling tot VOIP wel locatiebepaling doen, maar die is niet altijd even nauwkeurig, in tegenstelling tot een gekend adres bij een nummer)
Dus als ze dat zomaar toelaten kunne ze ook een proces aan hun been hebben omdat er een ziekenwagen uitrukt naar hun adres in Antwerpen terwijl jij hen via je Smartphone hebt opgebeld in Brussel met een 03-nummer.
Ik neem trouwens aan dat iemand die overstapt naar VOIP wel weet waar ie aan toe is,
bij 3starsnet staat in hun gebruiksvoorwaarden expliciet vermeld alles kosten bij nomadisch gebruik via een geografisch nummer op jouw verhaalt zullen worden(bv. ziekenwagen laten uitrukken).
-
- Elite Poster
- Berichten: 1571
- Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 147 keer
VOIP = voice over IP. IP is gekoppeld aan een MAC-adres, een mac-adres aan een fysieke modem en een fysieke modem al dan niet aan een fysiek adres. Dit fysiek adres kan enerzijds een vast adres zijn, of in het geval van mobiel internet een IMEI nummer, waarvan men opnieuw kan bepalen waar deze zit via de masten. Dus hoezo kan men niet achterhalen waar je zit?Stroper schreef:Kijk het is gewoon het een of het ander.
Een geografisch nummer moet expliciet gekoppeld zijn aan een adres en alleen dan kan je de hulpdiensten bellen.(Bij een GSM kan men in tegenstelling tot VOIP wel locatiebepaling doen, maar die is niet altijd even nauwkeurig, in tegenstelling tot een gekend adres bij een nummer)
Dus als ze dat zomaar toelaten kunne ze ook een proces aan hun been hebben omdat er een ziekenwagen uitrukt naar hun adres in Antwerpen terwijl jij hen via je Smartphone hebt opgebeld in Brussel met een 03-nummer.
Inderdaad moet er een goeie database voorhanden zijn, maar dit kan in tijden van informatisering toch geen probleem zijn?
Inderdaad, iedereen die VOIP neemt, weet dit. Maar in een paniekreactie weet je nooit hoe beredeneerd je nog zult reageren.Stroper schreef: Ik neem trouwens aan dat iemand die overstapt naar VOIP wel weet waar ie aan toe is,
bij 3starsnet staat in hun gebruiksvoorwaarden expliciet vermeld alles kosten bij nomadisch gebruik via een geografisch nummer op jouw verhaalt zullen worden(bv. ziekenwagen laten uitrukken).
Ooit zelf voorgehad, jaren geleden stuikte iemand van mijn klas ineen in mijn armen. Paniek alom. Al schuddend en bevend bedenk ik mij dat ik beter de receptie zou bellen. Ik neem mijn gsm en ik geloof dat ik toch een minuut nodig had om tot het besef te komen dat ik helemaal geen intern nummer had om naar te bellen... Welnu, bij mij thuis hebben ze nu ook Weepee, met een geporteerd geografisch nummer. Ik heb mijn ouders op het hart gedrukt dat ze hun gsm moeten nemen indien er iets zou gebeuren. Wel, ik hoop dat ze die reflex nog zullen hebben indien er echt iets zou gebeuren...
Kortom, ik ben dus helemaal niet akkoord om dit als iets "banaals" van de hand te doen...
-
- Elite Poster
- Berichten: 1749
- Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 140 keer
Zelfs in tijden van informatisering lijkt mij zoiets lichtelijke overkill.
=> Mijn 3starsnet Geografisch VOIP nummer 09/ XXX XX XX is gekoppeld aan de XXXstraat nr X in Gent.
Als ik verhuis moet ik 3starsnet verwittigen en zij zullen dan wel de hulpdiensten verwittigen om hun db te updaten(of hoe zoiets ook moge werken).
Of in het geval van een GSM=>providerdata opvragen.
Als ik met een nomadisch nummer bel van bv. WeePee zal men in realtime(Service via WeePee die waarschijnlijk ook wel eens plat kan liggen) mijn IP Moeten achterhalen(kan zijn:Proximus(onderweg), Scarlet(bij mij thuis), Telenet(op bezoek bij mijn ouders), Wifi van mijn werk,...
Dan moet men nog eens zien of het een vaste of mobiele verbinding, en via de provider de adresgegevens, opnieuw Live gaan opvragen.
Als je op voorhand weet, dat je niet weet hoe je gaat reageren dan moet je dit gewoon incalculeren.
Noodnummers kunnen bellen is dé reden waarom ik voor 3starsnet VOIP gekozen heb en niet voor WeePee.(dit is geen verwijt naar WeePee, er zijn genoeg (commerciële) redenen om voor een nomadisch nummer te kiezen, maar je moet gewoon weten wat je krijgt.
=> Mijn 3starsnet Geografisch VOIP nummer 09/ XXX XX XX is gekoppeld aan de XXXstraat nr X in Gent.
Als ik verhuis moet ik 3starsnet verwittigen en zij zullen dan wel de hulpdiensten verwittigen om hun db te updaten(of hoe zoiets ook moge werken).
Of in het geval van een GSM=>providerdata opvragen.
Als ik met een nomadisch nummer bel van bv. WeePee zal men in realtime(Service via WeePee die waarschijnlijk ook wel eens plat kan liggen) mijn IP Moeten achterhalen(kan zijn:Proximus(onderweg), Scarlet(bij mij thuis), Telenet(op bezoek bij mijn ouders), Wifi van mijn werk,...
Dan moet men nog eens zien of het een vaste of mobiele verbinding, en via de provider de adresgegevens, opnieuw Live gaan opvragen.
Als je op voorhand weet, dat je niet weet hoe je gaat reageren dan moet je dit gewoon incalculeren.
Noodnummers kunnen bellen is dé reden waarom ik voor 3starsnet VOIP gekozen heb en niet voor WeePee.(dit is geen verwijt naar WeePee, er zijn genoeg (commerciële) redenen om voor een nomadisch nummer te kiezen, maar je moet gewoon weten wat je krijgt.
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Al mijn WeePee nummers (en GSM nummers) staan in de Witte Gids. Je moet hiervoor zelf het initiatief nemen, ofwel:johan.devos schreef:Hoe zit het eingenlijk met de vermelding in de witte gids en 1207 van de geporteerde WeePee nummers? Sinds mijn portering ben ik verdwenen uit de witte gids en 1207. Is dit bij alle WeePee nummers het geval?
- - via het on-line formulier op http://www.phoneinfo.be/nl/changerequest.html
- via een e-mail naar het Phoneinfo e-Customer Care Team: [email protected]
Als je een adres opgeeft in Antwerpen, zelfs heb je daar een 02 nummer, zal het in principe in de witte gids van Antwerpen komen.Stroper schreef:Zal waarschijnlijk dezelfde reden zijn als bij de noodnummers: weepee biedt geen geografische nummers aan. Dus heeft het ook weinig zin om bv jouw 02 nummer in de witte gids van Brussel te zetten als je hem evengoed in Antwerpen mag gebruiken.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Denk niet dat je het zo simplistisch mag stellen. Wat met bvb VPN verbindingen?woutervh schreef: VOIP = voice over IP. IP is gekoppeld aan een MAC-adres, een mac-adres aan een fysieke modem en een fysieke modem al dan niet aan een fysiek adres. Dit fysiek adres kan enerzijds een vast adres zijn, of in het geval van mobiel internet een IMEI nummer, waarvan men opnieuw kan bepalen waar deze zit via de masten. Dus hoezo kan men niet achterhalen waar je zit?
Inderdaad moet er een goeie database voorhanden zijn, maar dit kan in tijden van informatisering toch geen probleem zijn?
En geloof mij, in tijden van informatisering is dit een groot probleem. Er zijn maar 2 provincies waar oproepen met een GSM wel deftig werken (en opzoekingen op gsm mast redelijk nauwkeurig zijn). De rest is "natte vinger werk"...
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Eerst en vooral wordt je IP adres niet meegestuurd met een oproep naar de hulpdiensten, alléén je telefoonnummer.woutervh schreef: Dit fysiek adres kan enerzijds een vast adres zijn, of in het geval van mobiel internet een IMEI nummer, waarvan men opnieuw kan bepalen waar deze zit via de masten. Dus hoezo kan men niet achterhalen waar je zit?.
En zelfs als dat toch het geval zou zijn is er absoluut geen fysische plaatsbepaling mogelijk aan de hand van het IP (hooguit het adres van deze internet aansluiting, maar niet het adres van de persoon die deze aansluiting gebruikt (vb VPN, NAT, IPv6 tunnels, enz ...).
Geen idee hoe het zit bij andere mobiele operatoren, maar bij MV krijg je bijvoorbeeld geen publiek IP, maar zit je achter een NAT.
Het probleem van nomadische nummers is volgens mij héél simpel op te lossen:
- 1) Iedere VOIP klant verplicht laten kiezen of hij vanop zijn aansluiting toegang wil tot nooddiensten (opt-in of opt-out).
- - klanten (zoals je ouders) die hun VOIP uitsluitend op één vaste locatie gebruiken zullen willen wel toegang
- klanten die hun VoIP hoofdzakelijk nomadsich gebruiken zullen uitschrijven.
3) Het feit dat je een 02 nummer gebruikt in Antwerpen zou niets mogen uitmaken, zolang als aan dit 02 nummer een correct adres in Antwerpen gekoppeld is.
4) Dit alles juridisch/contractueel waterdicht maken - - klanten (zoals je ouders) die hun VOIP uitsluitend op één vaste locatie gebruiken zullen willen wel toegang
Volgens de huidige regels moet dit gebeuren op basis van de Belgacom LEXen. De VOIP providers moeten dus precies weten welke Belgacom LEX ieder adres bedient ...
Bijvoorbeeld: een VOIP klant in het Oost-vlaamse Zulte, die zelf een 09 nummer heeft, maar in een straat woont die door Belgacom op een 056 centrale aangesloten werd, moet wettelijk doorverbonden worden met de noodcentrale van Brugge (i.p.v Gent).
Ik denk dat WeePee zich die hele implementatie rompslomp ontziet (en andere prioriteiten heeft).
Het systeem van OVH is ook niet waterdicht. Het adres dat OVH van jou heeft, is gebaseerd op een telefoon-, electriciteit- of waterfactuur op jouw naam. Dit is niet noodzakelijk het adres waarop je dit nummer gaat gebruiken (vb: kotstudent die een OVH nummer aangevraagd heeft, maar thuis gedomicilieerd is, enz ...)
Ik denk dat het heel zelden voorkomt dat de hulpdiensten naar het verkeerde adres gestuurd worden. Dit gebeurt alleen in geval dat de beller geen adres kan doorgeven, verbroken lijn, enz .... De hulpdiensten rukken in eerste instantie uit naar de plaats die door de beller doorgegeven wordt.Stroper schreef:Dus als ze dat zomaar toelaten kunne ze ook een proces aan hun been hebben omdat er een ziekenwagen uitrukt naar hun adres in Antwerpen terwijl jij hen via je Smartphone hebt opgebeld in Brussel met een 03-nummer.
Dat is correct. Het probleem is dat niet iedereen die jouw telefoon gebruikt voor een eventuele noodoproep hiervan op de hoogte is.Stroper schreef:Ik neem trouwens aan dat iemand die overstapt naar VOIP wel weet waar ie aan toe is,
Vandaar dat bij ons thuis op ieder telefoontoestel een zelfklever hangt dat nooddiensten niet bereikbaar zijn, en ook de geografische nummers van de plaatselijke politie en brandweer. Dit is een tip die ik iedere VoIP gebruiker aanraad.
Buiten kantooruren worden oproepen naar de plaatselijke politie en/of brandweer automatisch doorgeschakeld naar resp. 101/100 centrales, met andere woorden: je komt dus ook direct bij de nooddiensten aan.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Die uitleg van Philippe ivm de noodcentrales is wel interessant...maar op welke manier doet Telenet dit dan doet bvb. Dit is ook VoIP maar op gebied van straten is dit zelfs anders...
Bvb een leuke noot : ik ken iemand die woont tussen Dendermonde en Wetteren. Exact dezelfde situatie als Philippe omschrijft : de ene kant heeft 09, de andere kant 052. Hijzelf had vroeger een telefoonnummer bij Belgacom, en heeft dit geporteerd naar Telenet. Hij heeft netjes zijn nummer behouden zonder enig probleem. Zijn ene gebuur had vroeger Belgacom (09 nummer) en is verhuisd. De nieuwe bewoners hebben besloten om telenet te nemen en tada, ze krijgen een 052 nummer toegewezen (nieuw nummer, dus geen verhuis oid).
Aan de overkant van de straat doet zich het andere voor : daar zitten mensen bij telenet met een 09 nummer, terwijl iedereen daarrond 052 nummers hebben. De klant doet een aanvraag voor een verhuis naar Belgacom en krijgt een brief dat een verhuis onmogelijk is omdat hij zijn nummer niet kan behouden. De reden : hij moet aangesloten worden op een 052 lex! Die klant heeft het opgelost door enkel internet en tv te nemen bij belgacom, en heeft besloten om zijn nummer te verhuizen naar WeePee.
Philippe heeft mij wel aan het denken gezet met deze situatie.
Volgende keer dat ik daar ben, toch eens 112 bellen
Bvb een leuke noot : ik ken iemand die woont tussen Dendermonde en Wetteren. Exact dezelfde situatie als Philippe omschrijft : de ene kant heeft 09, de andere kant 052. Hijzelf had vroeger een telefoonnummer bij Belgacom, en heeft dit geporteerd naar Telenet. Hij heeft netjes zijn nummer behouden zonder enig probleem. Zijn ene gebuur had vroeger Belgacom (09 nummer) en is verhuisd. De nieuwe bewoners hebben besloten om telenet te nemen en tada, ze krijgen een 052 nummer toegewezen (nieuw nummer, dus geen verhuis oid).
Aan de overkant van de straat doet zich het andere voor : daar zitten mensen bij telenet met een 09 nummer, terwijl iedereen daarrond 052 nummers hebben. De klant doet een aanvraag voor een verhuis naar Belgacom en krijgt een brief dat een verhuis onmogelijk is omdat hij zijn nummer niet kan behouden. De reden : hij moet aangesloten worden op een 052 lex! Die klant heeft het opgelost door enkel internet en tv te nemen bij belgacom, en heeft besloten om zijn nummer te verhuizen naar WeePee.
Philippe heeft mij wel aan het denken gezet met deze situatie.
Volgende keer dat ik daar ben, toch eens 112 bellen
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Berichten: 2432
- Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
- Locatie: Herent
- Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
- Bedankt: 214 keer
Een opt-in systeem waarbij de klant zelf het adres opgeeft en volledige verantwoordelijkheid neemt lijkt me toch niet zo moeilijk. Bijna alle andere providers ondersteunen wel noodnummers.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Persoonlijk begrijp ik nog altijd niet waarom de toegang tot noodnummers ontzegd wordt wegens het niet beschikbaar zijn van een adres.
- a) Ik neem aan dat de dringende noodzaak om het adres te kennen voorkomt in minder dan 5pct van de oproepen .... Dat wil dus zeggen dat de toegang tot noodnummers ontzegd wordt voor de 95% waar dit geen probleem met zich meebrengt.
b) Bij mobiele oproepen is er ook geen enkele adresvermelding, alleen (na opzoeking) een indicatieve locatie.
Eigenlijk is dit dikke zever van Belgacom, om 2 redenen:krisken schreef:Aan de overkant van de straat doet zich het andere voor : daar zitten mensen bij telenet met een 09 nummer, terwijl iedereen daarrond 052 nummers hebben. De klant doet een aanvraag voor een verhuis naar Belgacom en krijgt een brief dat een verhuis onmogelijk is omdat hij zijn nummer niet kan behouden. De reden : hij moet aangesloten worden op een 052 lex!
- 1. Portatie van uw (vast) telefoonnummer is een wettelijk recht in België. Als een klant een 09 Telenet nummer heeft, moet Belgacom dat nummer porteren als de klant op hetzelfde adres blijft.
2. Tegenwoordig (in tegenstelling tot vroeger) wordt een telefoonnummer gewoon softwarematig toegekend. Het is dus technisch perfect mogelijk om een 09 nummer te zetten op een lijn die aangesloten is op een 052 lex...
Dat zal in jouw voorbeeld niet veel uitmaken, gezien de oproepen vanuit 09 en 052 naar dezelfde noodcentrale (O-Vl) dooorgeschakeld worden, denk ik. Op een provinciegrens is dat anders ...krisken schreef:Philippe heeft mij wel aan het denken gezet met deze situatie.
Volgende keer dat ik daar ben, toch eens 112 bellen
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Philippe,
Uit persoonlijke ervaring kan ik je zeggen dat in meer dan de helft van de gesprekken men achteraf nog mag opzoeken waar het exact is. De operator in kwestie kan soms geen speld tussen het geroep en het geschreeuw krijgen...
Uit persoonlijke ervaring kan ik je zeggen dat in meer dan de helft van de gesprekken men achteraf nog mag opzoeken waar het exact is. De operator in kwestie kan soms geen speld tussen het geroep en het geschreeuw krijgen...
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Meer dan de helft is misschien wat overdreven ?
Uit ervaring weet ik ook dat de operator - indien de situatie niet duidelijk is - na enkele minuten zal terugbellen naar de oproeper (terwijl de hulp al onderweg is), in de hoop dat de eerste paniek over is, of dat hij een andere persoon aan de lijn krijgt.
In ieder geval is zelfs dat geen reden, vind ik, om voor die andere 50% de toegang tot nooddiensten te blokkeren wegens geen adres. want dan moet je de GSM nemen ... en daar is ook geen eenduidend adres, so what?
Wat we ook vergeten, is dat niet alleen 100, 101, 112 geblokkerd zijn, maar wsl ook nummers als 102 (kindertelefoon), 105 (rode kruis), 110 (child focus). Bij deze nummers speelt het adres van de oproeper geen rol.
En zou 116000 vanaf WeePee / OVH / 3* enz. bereikbaar zijn (europees noodnummer voor vermiste kinderen) ???
Uit ervaring weet ik ook dat de operator - indien de situatie niet duidelijk is - na enkele minuten zal terugbellen naar de oproeper (terwijl de hulp al onderweg is), in de hoop dat de eerste paniek over is, of dat hij een andere persoon aan de lijn krijgt.
In ieder geval is zelfs dat geen reden, vind ik, om voor die andere 50% de toegang tot nooddiensten te blokkeren wegens geen adres. want dan moet je de GSM nemen ... en daar is ook geen eenduidend adres, so what?
Wat we ook vergeten, is dat niet alleen 100, 101, 112 geblokkerd zijn, maar wsl ook nummers als 102 (kindertelefoon), 105 (rode kruis), 110 (child focus). Bij deze nummers speelt het adres van de oproeper geen rol.
En zou 116000 vanaf WeePee / OVH / 3* enz. bereikbaar zijn (europees noodnummer voor vermiste kinderen) ???
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Philippe, dat is echt geen overdrijving. NC112 krijgt elke dag honderden telefoons binnen waarna men inderdaad mag terugbellen voor een plaatsbepaling. Heb er een deel van mijn badge 100 stage eens gezeten...om gek te worden!
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Berichten: 1571
- Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 147 keer
Inderdaad gewoon opt-in met adres opgeven, met volledige verantwoordelijkheid voor de klant.
Wat kan daar nu zo moeilijk aan zijn? En het is toch nog steeds beter dan niets?
Ik ga nu ook een dialing rule implementeren die ervoor zorgt dat noodnummers geforward worden naar de plaatselijke brandweerkazerne. Dit in de veronderstelling dat we dan tenminste bij hulpdiensten zitten die ons wel zullen verder helpen. Maar deze zullen dus niets van adres ter beschikking hebben, dus moeten we nog steeds onze gegevens telefonisch doorgeven. Een berekende gok zal zelfs niet mogelijk zijn...
Wat kan daar nu zo moeilijk aan zijn? En het is toch nog steeds beter dan niets?
Ik ga nu ook een dialing rule implementeren die ervoor zorgt dat noodnummers geforward worden naar de plaatselijke brandweerkazerne. Dit in de veronderstelling dat we dan tenminste bij hulpdiensten zitten die ons wel zullen verder helpen. Maar deze zullen dus niets van adres ter beschikking hebben, dus moeten we nog steeds onze gegevens telefonisch doorgeven. Een berekende gok zal zelfs niet mogelijk zijn...
-
- Premium Member
- Berichten: 605
- Lid geworden op: 12 nov 2009, 12:21
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 72 keer
Weepee levert enkel nomadische nummers.
Dit is volgens de regels van BIPT verboden om toegang te verlenen voor nummers van hulpdiensten aan dat soort telefoonnummers.
Het staat zelfs vermeld in artikel 2 van hun algemene voorwaarden.
( De eindklant aanvaardt de wettelijk opgelegde ontoegankelijkheid van nooddiensten (100,101,112) via de voip dienst van WeePee )
Ik weet niet waarom men hier moet blijven over zagen.
Ze mogen het gewoon niet toelaten op straffe van verliezen van hun vergunning uitbating VOIP diensten in Belgie.
Dit is volgens de regels van BIPT verboden om toegang te verlenen voor nummers van hulpdiensten aan dat soort telefoonnummers.
Het staat zelfs vermeld in artikel 2 van hun algemene voorwaarden.
( De eindklant aanvaardt de wettelijk opgelegde ontoegankelijkheid van nooddiensten (100,101,112) via de voip dienst van WeePee )
Ik weet niet waarom men hier moet blijven over zagen.
Ze mogen het gewoon niet toelaten op straffe van verliezen van hun vergunning uitbating VOIP diensten in Belgie.
- WalterB1
- Elite Poster
- Berichten: 1890
- Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
- Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
- Bedankt: 133 keer
Ik sta wel men mijn vasttelefoonnummer, WeePee Voip, in 1207 en het papierentelefoonboek. Heb daar niets voor gedaan. Ook nergens aangegeven dat ik dat wou of niet wou bij WeePee of elders.johan.devos schreef:Hoe zit het eingenlijk met de vermelding in de witte gids en 1207 van de geporteerde WeePee nummers? Sinds mijn portering ben ik verdwenen uit de witte gids en 1207. Is dit bij alle WeePee nummers het geval?
Eerst was het een belgacomnummer, dan omgezet naar 3starsnet en waar was wel een optie over de vermelding in het telefoonboek in hun systeem. En dan omzetting naar WeePee maar dat is nu ook al jaren geleden.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1571
- Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 147 keer
Mijn ouders bijvoorbeeld hebben een geporteerd geografisch nummer, dus geen nomadisch... En dan nog...lion51 schreef:Weepee levert enkel nomadische nummers.
Dit is volgens de regels van BIPT verboden om toegang te verlenen voor nummers van hulpdiensten aan dat soort telefoonnummers.
Het staat zelfs vermeld in artikel 2 van hun algemene voorwaarden.
( De eindklant aanvaardt de wettelijk opgelegde ontoegankelijkheid van nooddiensten (100,101,112) via de voip dienst van WeePee )
Ik weet niet waarom men hier moet blijven over zagen.
Ze mogen het gewoon niet toelaten op straffe van verliezen van hun vergunning uitbating VOIP diensten in Belgie.
Ik weet ook dat het in hun algemene voorwaarden staat, maar dat wil toch nog niet zeggen dat ze er geen werk van mogen maken om dit wel in orde te brengen? Of tenminste hiervoor te ijveren bij het BIPT! Nu wordt het afgedaan als iets banaals en de moeite niet om er voor te kijken
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
... of het algemeen nummer van de lokale politiezone. Bij ons (zone Mira) werkt het als volgt:woutervh schreef:k ga nu ook een dialing rule implementeren die ervoor zorgt dat noodnummers geforward worden naar de plaatselijke brandweerkazerne
- tijdens kantooruren krijg je een bandje > druk "1" voor dringende hulp > je wordt doorgeschakeld naar de provinciale 101 centrale.
- na kantooruren > je wordt direct doorgeschakeld naar de provinciale 101 centrale.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Starter
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 30 jun 2012, 12:45
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 1 keer
Weet iemand btw hoeveel iemand betaald om te bellen naar iemand met Weepee? Ik zie op bv de site van belgacom niet meteen weepee staan tussen de andere netwerken waarvoor ze standaardkosten voor vragen
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Dat zijn de kosten "naar andere nationale vaste netwerken".
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.