Oplichters lokken u met simpel trucje naar dure betaallijn

Plaats reactie
Gebruikersavatar
LPS
Premium Member
Premium Member
Berichten: 529
Lid geworden op: 10 jun 2008, 17:12
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 37 keer

Eén of twee keer laten rinkelen en hopen dat u terugbelt: met dat trucje bestoken oplichters dezer dagen Belgische nummers. De gemiste oproep op uw schermpje komt van een betaallijn en zo hopen ze geld af te troggelen. Mobistar probeert de nummers te blokkeren, Proximus noemt dat ‘dweilen met de kraan open'. ‘We kunnen u alleen maar aanraden om vooral niet terug te bellen.'

...

http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 0_00264533
Samsung A3 + Proximus forcms088
Pack: Proximus Familus
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Hopelijk leert dat die irritante gewoonte fa bij sommige mensen om altijd terug te bellen naar onbekende nummers. Ik krijg het ervan. Als ik je echt nodig heb, dan bel ik je wel terug.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
khsw
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1158
Lid geworden op: 03 maa 2004, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 16 keer

Terugbellen is ook een vorm van klantenservice natuurlijk...

Vorige week ook telefoon gehad van een nummer waar ik niet echt naar terugbel: +1 (767) 503-4687 (ik vermoed dat dit dezelfde oplichterij is)
MrBlueSky
Premium Member
Premium Member
Berichten: 486
Lid geworden op: 22 maa 2012, 19:29
Uitgedeelde bedankjes: 136 keer
Bedankt: 53 keer

Telkens gaat het om nummers uit Dominica, een eiland in de Caribische Zee met landcode +176, of om nummers van internationale satelliettelefoons met de code +88.
Inderdaad khsw, het is dezelfde oplichterij :wink:
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

khsw schreef:Terugbellen is ook een vorm van klantenservice natuurlijk...

Vorige week ook telefoon gehad van een nummer waar ik niet echt naar terugbel: +1 (767) 503-4687 (ik vermoed dat dit dezelfde oplichterij is)

Ik verlede week van +1 (767) 503-4697 moest direct denken aan oplichters toen ik "Dominica" op men telefoon zag staan
savino
Starter
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 dec 2005, 15:15

You Are Scammed....Door My goed.... :nono:
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Gray schreef: Ik verleden week van +1 (767) 503-4697 moest direct denken aan oplichters toen ik "Dominica" op men telefoon zag staan
Hoe kan een ontvanger van een Dominica nummer geld verdienen?
Ik dacht dat speciale en/of betaalnummers niet bereikbaar waren vanuit het buitenland.
Het kost jou toch hooguit de normale internationale tarieven naar +1 (767), of zie ik dat verkeerd?

Los van dit, ik bel ook nooit terug naar een onbekend nummer, tenzij de persoon een boodschap heeft achtergelaten op de voicemail.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

philippe_d schreef: Hoe kan een ontvanger van een Dominica nummer geld verdienen?
Ik dacht dat speciale en/of betaalnummers niet bereikbaar waren vanuit het buitenland.
Als ze er niks met verdienen gaan ze het ook niet doen.

Nu een tijd terug een oproep van een zone 9 nummer (dacht ik) ik bel terug wat blijkt ik zit in Nieuw zeeland, auckland :lol: die hebben dezelfde nummers als België 0032 9 3771 55 55 dus draai je 0064 kom je bij een kiwi terecht (hoe je 32 & 64 kan wisselen geen idee maar blijkbaar toch gebeurt)
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

q-tec schreef:Als ze er niks met verdienen gaan ze het ook niet doen.
Ja dat begrijp ik ook wel ... ik wil gewoon weten hoe het systeem werkt ....
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Ja dat begrijp ik ook wel ... ik wil gewoon weten hoe het systeem werkt ....
Voor zover ik weet kan je naar betaallijnen in het buitenland bellen dus veel valt daar niet achter te zoeken?

(ik heb eens naar de USA betaal lijn gebeld (trouwens veel leuker dan onze lijnen hier is het toets 1 toets 5... daar spreek je gewoon tegen de computerstem i like) en dat was een €2.7 per minuut denk ik. Dus waarom zou dat niet werken voor andere landen?
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

q-tec schreef:ik heb eens naar de USA betaal lijn gebeld en dat was een €2.7 per minuut denk ik. Dus waarom zou dat niet werken voor andere landen?
... Omdat ik nog nooit, in geen enkele prijslijst van internationale tarieven (Belgacom, Proximus, Mobile Vikings, WeePee, enz ...), de kosten voor "USA betaallijnen" heb gezien. In al deze prijslijsten bestaat er maar één tarief naar de VS (vaste lijn en mobiel zijn zelfs gelijk). Ik geloof het verhaal van de USA betaallijn dus niet :? .

Voor Dominica zijn er meestal 2 tarieven: vast (43 cent/min bij WeePee) en mobiel (52 cent/min bij WeePee); via Belagcom vast en mobiel 119 cent/min (piek) of 102 cent/min (dal).
Dit zijn wel zéér dure bestemmingen, maar ik zie nog altijd niet hoe de ontvanger daarbij geld in zijn zak steekt. Ik zie hier ook geen aparte tarieven naar betaalnummers.

.... en omdat Belgische betaalnummers (090x) vanuit het buitenland meestal ook niet bereikbaar zijn.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

@philippe_d: Je betaald ook gewoon de communicatiekost denk ik van belgacom (internatinaal bellen) + nog eens de 0900 lijn.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

... Omdat ik nog nooit, in geen enkele prijslijst van internationale tarieven (Belgacom, Proximus, Mobile Vikings, WeePee, enz ...), de kosten voor "USA betaallijnen" heb gezien. In al deze prijslijsten bestaat er maar één tarief naar de VS (vaste lijn en mobiel zijn zelfs gelijk). Ik geloof het verhaal van de USA betaallijn dus niet :? .
Ik ga er mijn hoofd niet op verwedden maar kan ook iets ala 070 van hier geweest zijn.

En toch even opgezocht wat betreft 0900
-De meeste zijn enkel nationaal bereikbaar.
-Maar:

bellen.com
De meeste Nederlandse 0800- of 0900-nummer zijn niet vanuit het buitenland te bereiken.

Mocht dat wel het geval zijn, houdt u dan rekening met hoge gesprekskosten. Voor bellen naar koop- en servicenummers gelden namelijk afwijkende tarieven, er kan bijvoorbeeld een toeslag zijn voor bellen vanuit het buitenland, opgehoogd met een toeslag voor bellen met mobiel.
telport.nl
Your company improves its (inter)national accessibility as well as stimulates interaction with potential customers by implementing access solutions of TELPORT.
TELPORT offer Local, National & Global Access Solutions.

Options: 0800 & 090x national servicenumbers, 088, Geographic numbers or SMS numbers. These numbers open an extra entrance for your consumer and prospect.
TELPORT combines these numbers with among others (inter)national Routing and Interactive Voice Response (IVR).
&
Routeren internationale 0900 gesprekken

Voys kan de binnenkomende gesprekken van een internationaal 0900-nummers afleveren op nationale en internationale eindbestemmingen. Ook afleveren op VoIP is mogelijk. Voor meer informatie over de mogelijkheden neem je contact met ons op.
Dus met behulp van deze systemen lijkt het wel doenbaar voor iets crimineel op te zetten...
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

De voorbeelden die je geeft (telfort, voys) gaat over Nederlandse 0900 nummers die in het buitenland afgeleverd worden.
Met andere woorden: buitenlandse klanten kunnen in Nederland een nationaal 0900 aanvragen ...
Daar is natuurlijk niets crimineels aan, je weet op voorhand dat bellen naar 0900 kosten met zich meebrengt.
zie: http://www.voys.nl/internationaal-0800-0900/
Een Nederlands 0900-nummer kun je alleen vanuit Nederland bellen. Dit geldt ook voor 0900-nummers in het buitenland. Een Duits, Engelse of Belgisch 0900-nummer kan alleen vanuit de desbetreffende landen worden gebeld.
De discussie gaat over het terugbellen naar een "gemiste" oproep van een buitenlands nummer. Ik begrijp nog altijd niet hoe de ontvanger hiermee geld verdient ...
De antwoorden die ik hierboven lees zijn gissingen :-( .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Hier in Gent was er ook zo een slimmerik die zijn telefoonnummer een beetje anders schreef dan gebruikelijk...

0902 123 45 werd plots 09 021 23 45

En zo een schrijfwijze wekt natuurlijk bij velen het gedacht op dat ze naar een 09 nummer bellen

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

De Belgische "Flexible Charging Numbers" 0909 kunnen ook héél snel erg zwaar doortellen: tot €31 per oproep.
Bron: Welke zijn de speciale nummers: 070, 0900, ...?

Uiteraard kan ook dit geschreven worden als 09 09x xx xx waarbij mensen denken naar een iemand in het Gentse te bellen...
Effe drie keer bellen en je bent bijna 100 euro lichter. :bang:
Ideaal voor iemand die meer wil verdienen aan de telefonische oproepen dan aan de aangeboden "diensten".
Ooit ben ik zo eens eentje tegengekomen van iemand die iets verhuurde aan een wel erg lage prijs (haha, natuurlijk).
Gelukkig was het bedrag per oproep van zulke nummers me wel bekend. 8)
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Krijg je bij 0903 en 0909 geen bandje te horen dat deze oproep je x euro kost?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
LPS
Premium Member
Premium Member
Berichten: 529
Lid geworden op: 10 jun 2008, 17:12
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 37 keer

Dat is verplicht ja, en bij mijn ervaringen ook zo in de praktijk.
De teller begint pas te lopen vanaf de beep na de melding.
Samsung A3 + Proximus forcms088
Pack: Proximus Familus
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Dit was vanavond op het journaal op één. Jammer genoeg ook complete verwarring.
  • - Enerszijds werd gezegd dat je dus niet mag terugbellen naar deze onbekende buitenlandse nummers gezien dit dure "betaallijnen" zijn.
    - Twee zinnen later wordt er gesproken over buitenlandse nummers in Dominica en over satelliet telefoons.
Dit laatste is correct:
  • +1 767 is Dominica. Dit is gewoon een dure bestemming (heeft dus niets met betaallijnen te maken, een gesprek met een doodgewoon nummer in Dominica - aan belgacom/Proximus tarieven - is gewoon peperduur.
  • +88 1 is satelliettelefoon. Een normaal gesprek naar een satelliettelefoon is gewoon héél duur. Heeft ook niets met betaallijnen te maken toch?
Begrijp nog altijd de link niet met "dure betaallijn" :-(
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

In Nl hadden ze dit ook voor, en als je de comments eens leest weten ze ook niet duidelijk hoe ze er geld aan verdienen


[veronderstelling]Maar wat ik wel tegenkwam een operator steekt zelf een stuk in zijn zakken: dat je in be geen eigen teleco kan oprichten logisch maar in bepaalde landen lukt dat wel als je wat politici omkoopt voor een krabbel, dus als crimineel richt je je eigen teleco op en steek je de winst in je zakken[/veronderstelling]
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

Of zijn ze niet gewoon alles aan het afbellen om telefoon nummers te hebben die 'werken' ?

Zo is een e-mail die geverifieerd is ook meer geld waard...
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Ofwel hebben zij een soort Weepee in de Domenicaanse en verdienen ze aan connectiekosten?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

LPS schreef:Mobistar probeert de nummers te blokkeren, Proximus noemt dat ‘dweilen met de kraan open'. ‘We kunnen u alleen maar aanraden om vooral niet terug te bellen.'
Je reinste bullshit. De Belgische telecomoperatoren hebben in het verleden nochtans al nummers geblokkeerd van VoIP providers (zoals Betamax clones) waardoor het niet meer mogelijk was om bv. een SMS te sturen via het internet naar een Mobistar of Proximus nummer. Als ze dat voor die providers kunnen, dan moet het technisch perfect mogelijk zijn om ook deze betaallijnen te blokkeren.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Zolang er legale calls naar dat soort nummers mogelijk zijn, lijkt het mij inderdaad dweilen met de kraan open. Vandaag blokkeer je één nummer, morgen hebben ze een ander.
Een hele functie blokkeren naar een bepaalde operator is veel gemakkelijker.

En van de andere kant, zij verdienen er vermoedelijk ook wel een goed centje aan, dus waarom zouden ze...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Comments op deze link = pure speculatie van mensen die er niets van af weten.
Goztow schreef:Ofwel hebben zij een soort Weepee in de Domenicaanse en verdienen ze aan connectiekosten?
q-tec schreef: [veronderstelling]Maar wat ik wel tegenkwam een operator steekt zelf een stuk in zijn zakken: ..., dus als crimineel richt je je eigen telco op en steek je de winst in je zakken[/veronderstelling]
Dit zijn volgens mij inderdaad de enige plausibele antwoorden:
De "scammers" verdienen gewoon geld aan de binnenkomende oproepen (terminatie), maar nogmaals, dat heeft absoluut niets met "betaallijnen" te maken. Je betaalt dus de gewone gesprekskosten volgens de tarieven die geldig zijn voor de gebelde bestemming.
Buitenlandse betaalnummers zijn vanuit België niet bereikbaar.

Iemand die iets anders beweert moet mij maar eens een kopie sturen van zijn factuur, waarop er abnormale kosten werden doorgerekend (buiten de normale gesprekskosten voor de gebelde bestemming).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Met het risico dat ik het verwijt krijg dat ik altijd "het laatste woord" wil hebben :wink: , heb ik contact opgenomen met de woordvoerder van Belgacom/Proximus. Na intern overleg werd mij formeel bevestigd dat:
  1. Het hier niet gaat over (dure) betaallijnen, maar over gewone internationale nummers (naar dure bestemmingen).
  2. Buitenlandse betaalnummers vanuit het Belgisch telefoonnet niet bereikbaar zijn (bijvoorbeeld buitenlandse televoting nummers - zoals tijdens Eurosong - die je op het scherm ziet, als je naar een buitenlandse zender kijkt)
Daarmee ben ik er nog altijd niet uit wat het business-model is van de oplichters (buiten een graantje meepikken van de terminatie?).

Hoe dan ook, het advies is heel duidelijk: bel nooit terug naar een gemiste oproep van een onbekend (buitenlands) nummer.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”