Vijf dagen pendelen in een elektrische wagen

Vragen, suggesties, reviews, discussies over elektrische voertuigen en opladen doe je hier!
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Ik wil de charme van een verbrandingsmotor.
Ik wil op de staart kunnen duwen wanneer ik het wil.
Ik wil mijn airco, radio, etc kunnen gebruiken wanneer ik het wil, zonder me zorgen te moeten maken of ik vanavond nog wel thuis zou raken.
Als het op is, dan stop ik even op een magische plek en 5 minuten later ben ik weer weg, wel wat eurotjes armer maar dat nemen we erbij.

Sorry voor alle "treehuggers" maar ik moet niet weten van electrisch/hybride en andere zever.
En ja ik ga met de fiets werken, mijn vrouw met de auto ook al is het maar 5km. Maar ik begrijp haar ook, om 5u45 naar't werk fietsen, of bij de late om 21u30 naar huis rijden is niet leuk. En na een nacht al helemaal niet.

Nu is de technologie er nog helemaal niet rijp voor, misschien ooit. Maar ik twijfel of het puur elektrisch gaat worden. Hybride geloof ik ook niet in.
Hoe dan ook, er zijn teveel belanghebbenden bij de verbrandingsmotor momenteel zodat er niet snel een volwaardige oplossing gaat komen.

En dat iedereen het voor zichzelf bekijkt en een ander vrij laat kiezen!
En zoals altijd, de moraalridders, in dit geval de eco-ridders, zijn heel dikwijls nog de slechtste leerling van de klas ;)
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

thamar schreef:Ik wil op de staart kunnen duwen wanneer ik het wil.
Indien gelijk vermogen zou je nog wel eens aardig kunnen verschieten van een elektromotor hoor.
Steeds maximaal koppel beschikbaar :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer

Ecoridders en treehuggers zijn misschien wel mensen die uw levenskwaliteit verbeteren, 't gaat niet zozeer over moraal, des te meer over een product of businessmodel ontwikkelen dat objectief (mede dankzij onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek) gezien beter is dan de vorige generatie zwaar vervuilende(!) producten.
Een product dat geen vervuiling teweegbrengt is objectief gezien toch beter omdat de kostprijs om vervuiling op te kuisen enorm hoog is. Of is vervuiling een positief én gewenst effect misschien?

Neem nu bijvoorbeeld de Tesla Model S (http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/ ... -6-40.html)
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 476 keer
Bedankt: 106 keer

selder schreef:Leuk artikel, de laatste 2 zinnen hebben de meeste betekenis.

Electrische wagens - of beter wagens die niet meer afhankelijk zijn van fossiele brandstoffen - zijn de toekomst. Alleen zijn die modellen die nu beschikbaar zijn een beetje zoals de eerste tablet PC van Microsoft in 2001 ... Niemand (de markt, de klanten, de technologie) is er op dit moment klaar voor.
Elektrische wagens bestaan al lang dan die met verbrandingsmotor hoor. Het is de toenmalige goedkope olie die ervoor gezorgt heeft dat ze van geen betekenis waren.
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Ik denk dat er veel technologie bestaat waar wij geen weet van hebben.
Deze worden allemaal opgekocht door de olielanden, in ruil voor de doofpot en een luxeleven.
Eenmaal de olie op is, blijft het geld in dezelfde richting stromen hoor :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 476 keer
Bedankt: 106 keer

@Honda4life,

Doet mij denken aan the great american streetcar scandal
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 174 keer
Provider

thamar schreef:Ik wil de charme van een verbrandingsmotor.
Ik wil op de staart kunnen duwen wanneer ik het wil.
Ik wil mijn airco, radio, etc kunnen gebruiken wanneer ik het wil, zonder me zorgen te moeten maken of ik vanavond nog wel thuis zou raken.
En ik wil om 3 uur 's nachts op volle bak naar mijn muziek kunnen luisteren.
En mijn hond uitlaten zonder leiband, en zonder dat ik zijn gevoeg moet opruimen.
...
Feit is dat niemand hier op alleen op een eiland of in de woestijn leeft.
Dus iedereen dient in zekere mate rekening met elkaar te houden.
Als ik 's nachts naar muziek wil luisteren wil luisteren, neem ik mijn koptelefoon.
Als ik mijn hond uitlaat, zorg ik ervoor dat ik zijn afval kan opruimen.

Nu hebben heel wat stadsbewoners last van al die vervuilende diesels, om nog maar te zwijgen over al die SUV's die niet berekend zijn op de kleinere straten in de meeste steden, waardoor je bijna van de weg gemaaid wordt als je met je fiets rijdt. En dan zwijg ik nog over al die mensen die extra optrekken aan een zebrapad om toch maar niet te moeten stoppen en 15 seconden wachten(alhoewel men wettelijk verplicht is voetgangers aan een zebrapad zonder lichten voorrang te verlenen).

De toekomst van het transport zal geen gemakkelijk vraagstuk worden en op meerdere niveau's moeten gebeuren(aanpak bedrijfswagens voor mensen die hem niet nodig voor professionele doeleinden, promoten openbaar vervoer, maar ook andere technologieën zoals hybride/electrisch.

Overigens heb ik helemaal geen auto, maar doe ik al mijn verplaatsingen met trein, tram, bus, fiets, te voet en heel occaioneel(=minder dan 10xjaar) Taxi.
Dus ik ben wel vrij ecologisch bezig.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Stroper schreef:En dan zwijg ik nog over al die mensen die extra optrekken aan een zebrapad om toch maar niet te moeten stoppen en 15 seconden wachten(alhoewel men wettelijk verplicht is voetgangers aan een zebrapad zonder lichten voorrang te verlenen).
Ik ken die voetgangers... ze zouden liever onder je auto springen dan 3 seconden te wachten en achter je over te steken. Vaak zie ik in m'n achteruitkijkspiegel in de verste verte geen auto aankomen, maar dat soort voetgangers zou dan wel willen dat je plots op je rem gaat staan en terug vertrekt (over ecologisch gesproken !).
Stroper schreef:Overigens heb ik helemaal geen auto, maar doe ik al mijn verplaatsingen met trein, tram, bus, fiets, te voet en heel occaioneel(=minder dan 10xjaar) Taxi.
Dat zegt genoeg... ik ben automobilist, voetganger en fietser... ik begrijp tenminste de andere partij, jij duidelijk niet.
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Muziekbos schreef: De regering zal wel zorgen dat er hier ook wel belasting op wordt geheven als er elektrisch zal gereden worden of als iedereen met de fiets gaat rijden. Ik durf er zelfs op wedden dat de Groenen en / of de Sossen nog als eersten zullen komen om hierop extra belastingen op te gaan heffen.

De regering wacht gestaag af tot er voldoende mensen zijn die overstappen om dan "tsakka" te gaan belasten of extra legale voordelen af te schaffen. Zie de eco-premies voor de wagens, zie de zonnepanelen, zie .... 1001 voorbeelden op te sommen.
Zonder over politieke partijen uit te wijken : wij Belgen hebben JAREN belastingen betaald op de fiets! Wie kent het ijzeren plaatje nog dat je links vooraan je stuurvork moest hangen? Ik heb geen idee wat het toen kostte noch hoelang dit ingevoerd is, maar heb dit al dikwijls zien hangen aan oudere fietsen (en nu nog hier en daar). Dus zoals men zegt : wees gerust dat één of andere "slimme" bol het nog in zn gedachten gaat krijgen om taksen/belastingen te heffen op elektrisch/milieuvriendelijk rijden...

Ik vermoed dat er vrij veel ongevallen gaan gebeuren met dergelijke auto's, zeker in de wintertijden. Elektrische wagens hoor je niet afkomen. Dus onvoorzichtige voetgangers en fietsers gaan vermoedelijk sneller prijs hebben. Dit ligt uiteraard aan hun eigen fout maar in stadsverkeer ben ik ook geen liefhebber ervan om steeds over de schouder te moeten kijken. De hand uitsteken in de richting dat je uitwilt is iets wat ik nog steeds doe (ook al is het niet meer verplicht) maar ik merk dat veel autobestuurders dit signaal/teken niet kennen en je gewoon voorbij razen. Met een fiets rijden betekend ogen EN oren gebruiken, dus dit gaat ergens tricky worden (maar goed, heb begrepen dat de autoindustrie bezig is met oplossingen hiervoor)

Ikzelf ken niet veel van elektrische wagens, maar kunnen mensen hierop antwoorden:
- Wat te doen met een elektrische wagen die betrokken is bij een auto-ongeluk (of erger : in de fik staat)? Bij een auto-ongeluk is het van prioritair belang om eerst de elektrische circuits uit te schakelen. Zeker bij accidenten waar de brandweer ter plaatse moet komen en het voertuig getakeld word zal men dit altijd doen. Bij de meeste auto's weten we (brandweer) de accu onderhand zitten maar bij sommigen moeten we er nog steeds achter zoeken (zoals een goed half jaar geleden met een bmw x5). Hoe zit dat met die elektrische wagens? Aangezien dit hoogspanning is, kan je daar wel aankomen of het circuit uit schakelen???

- Indien wagenbrand : het is inmiddels al geweten dat zonnepanelen een ware ramp zijn voor hulpdiensten (google er maar eens op). Ik spreek dan niet over dakpannen die niet of amper bereikbaar zijn maar de elektrische stroom in combinatie met water. Eénieder weet dat dit geen gezonde combinatie is. Motorvoertuigen gaat de brandweer nooit blussen met water maar met schuim. Kan dit ook gebruikt worden bij elektrische voertuigen of krijgen we dan ook kortsluitingen (en dus een extra risico op gevaar en verwondingen)?

- Het is al moeilijk genoeg om in de sneeuw te rijden met een verbrandingsmotor. De meeste ongelukken gebeuren door een te hoge snelheid in slechte weersomstandigheden (het zogenaamde "onaangepast weggedrag"). Hoe gedragen elektrische wagens zich op ijs/sneeuw als je steeds de maximale kracht tot jouw beschikking hebt?

- In deze thread heb ik één post gelezen die mij per direct kan aanzetten tot elektrisch rijden : namelijk dat men in de huidige tankstations volgeladen batterijen zou verkopen zodat je de actieradius meteen vergroot. Zijn batterijen van elektrische wagens uitwisselbaar of heeft elk merk een eigen soort batterij, en bestaat elke "merkbatterij" uit x aantal types?

Overigens : ikzelf noch mijn vriendin hebben een eigen wagen, de meeste verplaatsingen doen we te voet, per fiets of per bus/trein/tram. Echter als ik een auto nodig heb kan ik steeds gebruik maken van de 2 wagens bij mijn ouders (volvo v40 diesel en volvo 340 benzine), de wagen van de ma van mijn vriendin (hyundai i30), haar broer (Citroen Xantia) of één van de wagens van een verkeersveiligheidsorganisatie waar ik lid van ben (Smart fortwo, Mercedes Vito, Volvo s60 en een jeep die dient als trekkend voertuig voor de tolwagen). Minstens eens per week lenen wij wel ergens een voertuig om naar de winkel te gaan. Ikzelf en mijn vriendin gaan liever niet per fiets naar de winkel elke 2/3 dagen omdat je per fiets amper iets kan meenemen. Per auto is natuurlijk véél gemakkelijker met grote hoeveelheden/zware gewichten. Ik kan dus perfect meespreken vanuit het standpunt van zwakke weggebruiker, automobilist, gebruiker van openbaar vervoer alsook een standpunt innemen vanuit het opzicht van spoorvoertuigen (tram) of vrachtwagenchauffeur...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
vasonline
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 117 keer
Bedankt: 18 keer

<dromerij mode aan ;) >

1) Bovenleiding hangen.
2) Elke auto 'n pantograaf op het dak :D
3) Batterijprobleem opgelost.

En rijden maar :)

Groetjes,

</dromerij mode uit ;) >

(dit lijkt nog het meest op 'n trolleybus eigenlijk)
joriz
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 59 keer
Bedankt: 49 keer

Hoe ga je wisselen van rijvak opvangen met een bovenleiding? :) Met een batterij kan eventueel een korte onderbreking opgevangen worden. Binnenwegen zonder bovenleiding kan je puur op batterij rijden, vanzodra je terug op een hoofdweg zit zal ze weer opgeladen worden.

Verder dromen :-D :-D
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

De meest realistisch oplossing is vandaag nog steeds het vervangen van de batterijen bij een "tankbeurt" zoals iemand anders al schreef.

Ik dacht dat een aantal landen hiervoor reeds de nodige "tankstations" hadden maar heb geen idee hoe het zit met standaardisatie (niet alléén qua vorm maar ook bereikbaarheid in de wagen).
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 450 keer

Waar zijn electrische wagens een probleem, lange afstanden (autostrades dus)
Hang daar een systeem dat je wagen gelijktijdig mee kan opladen, kan je door vroemen in de stad en betalen op de autostrades :-D
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Ik stel voor dat de TS zijn 5 dagen neerschrijft in de vorm van een dagboek en we nadien kunnen concluderen of het haalbaar is voor zijn situatie. Nadien zien we wel verder. Ikzelf heb de auto al lang aan de kant gezet omwille van ecologische redenen en de daaruit volgende gezondheidsredenen. Een elektrische wagen is ook niet mijn ding omdat voor de elektrisch energie je ergens ook wel een vorm van verbranding zal hebben om deze op te wekken.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

mailracer schreef:Ikzelf heb de auto al lang aan de kant gezet omwille van ecologische redenen en de daaruit volgende gezondheidsredenen.
Naief, ... geen idee hoe ik het moet noemen als je weet dat India (en de overige landen in Azie zullen alléén maar volgen) meer nieuwe auto's per seconde in gebruik neemt dan jij vingers en tenen aan je lichaam hebt.

Vanuit individueel standpunt gezien is het misschien moedig... maar het Westen maakt zichzelf gewoon kapot door allerhande beperkingen en regeltjes die helemaal niet van toepassing zijn in de rest van de wereld. Je kinderen hebben dus de keuze tussen een beetje smog of omkomen van de honger vanwege een economische instorting van ons systeem.

Wat dan wel de oplossing is... geen idee, maar met ecoridders, treehuggen en geitenwollensokken mentaliteit gaat het zeker niet beter worden.
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 763 keer
Te Koop forum

Inderdaad, waarom dan wel moedig zijn over die vervuilende auto's, maar niet de helft van je loon wegschenken aan de arme kindertjes van Wegveristan?

Omdat die auto wegdenken uit je leven veel beter past, en met een minimaal aan moeite je op de één of andere manier toch gemoedsrust geeft?
Met de helft van je loon zal je hier ook nog wel toekomen, kleineren woonst, minder luxe etc etc. Maar dat is meer moeite hé?

Nu dat ik het herlees: het is zéker niet persoonlijk bedoelt, maar het telt wel voor de geitewollensokken mentaliteit....
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 72 keer
Bedankt: 103 keer

Ik vermoed dat er vrij veel ongevallen gaan gebeuren met dergelijke auto's, zeker in de wintertijden. Elektrische wagens hoor je niet afkomen. Dus onvoorzichtige voetgangers en fietsers gaan vermoedelijk sneller prijs hebben. Dit ligt uiteraard aan hun eigen fout maar in stadsverkeer ben ik ook geen liefhebber ervan om steeds over de schouder te moeten kijken. De hand uitsteken in de richting dat je uitwilt is iets wat ik nog steeds doe (ook al is het niet meer verplicht) maar ik merk dat veel autobestuurders dit signaal/teken niet kennen en je gewoon voorbij razen. Met een fiets rijden betekend ogen EN oren gebruiken, dus dit gaat ergens tricky worden (maar goed, heb begrepen dat de autoindustrie bezig is met oplossingen hiervoor)
[_youtube_][/_youtube_]
(ehm waarom werkt dit niet?)
En af en toe kom ik wel eens een fisker karma tegen die maakt bijna geen geluid dus plots staat die achter je maar als het stil is klinkt het als een ruimteschip van in de films.

Ikzelf ken niet veel van elektrische wagens, maar kunnen mensen hierop antwoorden:
- Wat te doen met een elektrische wagen die betrokken is bij een auto-ongeluk (of erger : in de fik staat)? Bij een auto-ongeluk is het van prioritair belang om eerst de elektrische circuits uit te schakelen. Zeker bij accidenten waar de brandweer ter plaatse moet komen en het voertuig getakeld word zal men dit altijd doen. Bij de meeste auto's weten we (brandweer) de accu onderhand zitten maar bij sommigen moeten we er nog steeds achter zoeken (zoals een goed half jaar geleden met een bmw x5). Hoe zit dat met die elektrische wagens? Aangezien dit hoogspanning is, kan je daar wel aankomen of het circuit uit schakelen???
Dit vind je hier wel ergens
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster

Toch maar eens zo'n Tesla model S reserveren, 480KM op één laadbeurt, al is deze nog maar 50% van wat ze beloven, meer dan genoeg voor mij voor het dagelijks werk verkeer. Op vakantie gaan is toch met de wagen speciaal hiervoor, want dit zou met zo'n tesla nog niet lukken.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

vasonline schreef:<dromerij mode aan ;) >

1) Bovenleiding hangen.
2) Elke auto 'n pantograaf op het dak :D
3) Batterijprobleem opgelost.
4) met velen die hetzelfde traject afleggen in dezelfde grote auto
5) dedju, dat is een bus

En rijden maar :)

Groetjes,

</dromerij mode uit ;) >

(dit lijkt nog het meest op 'n trolleybus eigenlijk)
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
krisken
userbase crew
userbase crew

Wel eens gekeken op jouw link en nergens te vinden. Ook op hulpdienstenforum-vlaanderen.be staat het vol met vragen en gissingen...

Telefonie = EDPnet + OVH
q-tec
Elite Poster
Elite Poster

krisken schreef:Wel eens gekeken op jouw link en nergens te vinden. Ook op hulpdienstenforum-vlaanderen.be staat het vol met vragen en gissingen...
klik
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:
mailracer schreef:Ikzelf heb de auto al lang aan de kant gezet omwille van ecologische redenen en de daaruit volgende gezondheidsredenen.
Naief, ... geen idee hoe ik het moet noemen als je weet dat India (en de overige landen in Azie zullen alléén maar volgen) meer nieuwe auto's per seconde in gebruik neemt dan jij vingers en tenen aan je lichaam hebt.

Vanuit individueel standpunt gezien is het misschien moedig... maar het Westen maakt zichzelf gewoon kapot door allerhande beperkingen en regeltjes die helemaal niet van toepassing zijn in de rest van de wereld. Je kinderen hebben dus de keuze tussen een beetje smog of omkomen van de honger vanwege een economische instorting van ons systeem.

Wat dan wel de oplossing is... geen idee, maar met ecoridders, treehuggen en geitenwollensokken mentaliteit gaat het zeker niet beter worden.
Sorry, maar ik ben geen groentje die geitenwollensokken aandoet en bomen knuffelt zoals jij dit jezelf voorstelt. Er is eigenlijk niet veel moed voor nodig om de wagen aan de kant te laten staan. Voor mij athans een kleine opoffering. Het heeft me ook jaren gekost om werk te vinden kort bij huis en te wonen in een buurt waar alles voor handen is. Maar het resultaat mag er zijn. Mijn woning is hierdoor meer waard dan op den boerenbuiten overigens. En neen ik heb geen zonnepanelen.
Zelf kan me het ook weinig schelen wat in de rest van de wereld gebeurd. Denk dat degene die het ecosysteem om zeep helpt eerder naief is, dan ik die het voor mezelf beter wil. Iemand zei dat een wagen rond de 500 Euro kost per maand. Wel die steek ik op zak waardoor ik me andere dingen kan permiteren dan uren in een wagen te zitten radio luisteren. Bijvoorbeeld eten kopen voor mijn kinderen of in andere zaken te steken om onze economie te laten draaien.

selder schreef:Inderdaad, waarom dan wel moedig zijn over die vervuilende auto's, maar niet de helft van je loon wegschenken aan de arme kindertjes van Wegveristan?

Omdat die auto wegdenken uit je leven veel beter past, en met een minimaal aan moeite je op de één of andere manier toch gemoedsrust geeft?
Met de helft van je loon zal je hier ook nog wel toekomen, kleineren woonst, minder luxe etc etc. Maar dat is meer moeite hé?

Nu dat ik het herlees: het is zéker niet persoonlijk bedoelt, maar het telt wel voor de geitewollensokken mentaliteit....
Dit topic ging over het gebruik van een elektrische wagen. Niet over hongersnood en gemoedsrust. Ik denk niet dat je de twee in verband kan brengen. Overigens is een elektrische wagen een luxeproduct gezien de hoge kostprijs
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

Er is eigenlijk niet veel moed voor nodig om de wagen aan de kant te laten staan. Voor mij athans een kleine opoffering.
Zonder auto leven is een way of life... je zoekt werk dicht bij huis, alles wat je doet of gaat plannen, moet in je leven zonder auto passen... als je je daar aan houdt, dan is het allemaal zo moeilijk niet. Tis maar vanaf je afwijkt, dat je je zelf het moeilijk maakt. Een weg terug kost geld.

En zoals je zegt : met 500€ in de maand kan je wat mee.... wat heb je aan een dure wagen als er geen geld meer is om nog eens weg te gaan :-)

Tdoet goed, dat er toch nog nuchtere mensen zijn, ipv zij die anderen naief noemen maar zelf egoist zijn...
de koe zegt boe
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster

mailracer schreef:ijvoorbeeld eten kopen voor mijn kinderen of in andere zaken te steken om onze economie te laten draaien.
Spijtig genoeg draait de economie rond transport en vervuiling, hoe meer vervuiling hoe "beter".
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1450 keer
Provider
Te Koop forum

Leven en laten leven zeg ik altijd. Ieder zijn ding. Ik heb ook maar een auto en geen twee zoals de meesten en voel dat ook in mijn portemonnee. Als je het zonder kan, nog beter! :) ik doe het dan weer zonder cafegaan en zo. :)

[Afbeelding Post made via mobile device ]
q-tec
Elite Poster
Elite Poster

Tim.Bracquez schreef:
mailracer schreef:ijvoorbeeld eten kopen voor mijn kinderen of in andere zaken te steken om onze economie te laten draaien.
Spijtig genoeg draait de economie rond transport en vervuiling, hoe meer vervuiling hoe "beter".
Ja, moest iedereen ineens stoppen met benzine tanken is België Griekenland2.
Waar halen ze al hun inkomsten: http://brandstofprijzen.vroom.be/index.php/super95

Iemand met geld trekt hem dat toch niet aan, als je u een dure wagen kan permitteren kan je dat voor de benzine etc ook.
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
krisken
userbase crew
userbase crew

q-tec schreef:
krisken schreef:Wel eens gekeken op jouw link en nergens te vinden. Ook op hulpdienstenforum-vlaanderen.be staat het vol met vragen en gissingen...
klik
Zoals ik dus zei : het blussen van elektrische voertuigen is een ware ramp. Giftige/bijtende batterijdampen, moeilijk te bereiken batterijcompartimenten, niet weten hoeveel batterijen er in dat voertuig zitten en waar/hoe men die kan bereiken, kortsluiting bij het blussen met water etc etc etc...
bambipower schreef:je zoekt werk dicht bij huis, alles wat je doet of gaat plannen, moet in je leven zonder auto passen... als je je daar aan houdt, dan is het allemaal zo moeilijk niet. Tis maar vanaf je afwijkt, dat je je zelf het moeilijk maakt. Een weg terug kost geld.

Tdoet goed, dat er toch nog nuchtere mensen zijn, ipv zij die anderen naief noemen maar zelf egoist zijn...
Nogmaals : opletten met dergelijke uitspraken (zeker mbt die laatste zin! Heb dit al eens uitgelegd in deze thread! Werk bij huis vinden is alles behalve evident! Vergeet niet dat we nog steeds in een economische crisis zitten en je al blij mag zijn als je werk hebt!

Telefonie = EDPnet + OVH
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

Tim.Bracquez schreef:
mailracer schreef:bijvoorbeeld eten kopen voor mijn kinderen of in andere zaken te steken om onze economie te laten draaien.
Dat is niet correct. Als ik mijn centen uitgeef aan zaken die in de buurt worden gemaakt, dan draait de economie ook, alleen is het transport dan minder, en mogelijk ook de vervuiling.
Iemand met geld trekt hem dat toch niet aan, als je u een dure wagen kan permitteren kan je dat voor de benzine etc ook.
Dat is waar, energie besparen en ecologisch leven is een mentaliteit die je niet van vandaag op morgen aangeleerd krijgt. Net zoals je de oudere generatie niet kunt aanmanen eens een goedkoper abonnement te proberen.
Laatst gewijzigd door mailracer 20 aug 2012, 18:43, in totaal 1 gewijzigd.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster

Nogmaals : opletten met dergelijke uitspraken
opletten? Voor wie? De koe?

Vind je het dan niet absurd dat er smorgens 10000den arbeiders van gent naar antwerpen rijden om te gaan werken, maar dat er tegelijkertijd ook 10000den rijden van antwerpen naar gent om te gaan werken. Er is meer dan genoeg werk te vinden in je buurt.... als je wil tenminste. En dat gaat allemaal niet supersnel, dat weet ik, maar als het een 'way of life' is, dan lukt dat, omdat het niet anders kan.

Ik werk als gezins en bejaardenhelpster, in mijn sector schreeuwen ze achter volk... je moet het alleen willen doen. En als je het wil doen, dan kan je in je buurt werken. U verdient niet superveel, maar hoeft ook niet elke dag 4 uur in de file te staan. U hebt dan ook geen dure auto nodig... en uiteindelijk hou je misschien wel meer over, dan iemand die meer verdient maar elke dag ook 4uur meer van huis is met zijn dure auto.
de koe zegt boe
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

Mensen naief of gierig noemen hoort gewoon niet bambipower. Het is niet de bedoeling persoonlijk mensen in twijfel te trekken over hun mening
bambipower
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:
I know... zeg dat tegen de juiste :nono:
de koe zegt boe
krisken
userbase crew
userbase crew

Toevallig doet mijn moeder dezelfde job in de regio merelbeke/oosterzele/melle en dit al meer dan 35 jaar. Zoveel als ze kan doet ze per fiets maar op sommige dagen is de afstand tussen 2 klanten meer dan 15km! Daar uzelf ook werkt in de dezelfde sector dan weet u waarschijnlijk zelfs beter dan ik hoe hard mensen kunnen zagen als je daar 5 minuten te laat toekomt! Als je 3 of 4 posten per dag hebt, in een grote regio (ik zou zeggen gebruik google maps eens bij de regio die ik omschreef) dan is een auto onontbeerlijk! Het bedrijf waar mijn ma voor werkt zorgt zoveel mogelijk voor werk in dezelfde buurt maar kan dit niet garanderen!

En wat je zegt klopt volledig, in de zorgsector is er meer dan werk genoeg. 't Is een knelpuntberoep voor iets. Maar als ik mijn vriendin als voorbeeld zou nemen (die nu werk zoekt als ergotherapeut) dan denk ik niet dat ze het zou zien zitten om gezins/bejaardenhelpster te worden. Ze heeft jaren mogen studeren voor haar diploma, dus lijkt het mij logisch dat ze werkt zoekt naar haar diploma. Waarom zouden haar ouders anders jaren aan een stuk geïnvesteerd hebben in haar toekomst om uiteindelijk iets onder haar diploma te moeten doen? Overigens is er een grote kans dat mocht ze solliciteren als gezins/bejaardenhelpster ze doodleuk geweigerd zou worden wegens "te hoog geschoold".

Overigens, neen ik vind het niet absurd dat tienduizenden arbeiders/bedienden elke dag in de auto stappen. Héél grote kans dat het mensen zijn die door de sociale ladder (promoties etc) hogerop zijn gekomen en dus moeten kilometers rijden eer ze op hu werk zijn. Om de simpele reden dat de functie die ze bekleden niet bestaat binnen de afdeling in hun buurt waar ze vroeger actief waren. Moet je daarom je jaren anciënniteit opgeven en zoveel minder gaan verdienen? Of extralegale voordelen?

Telefonie = EDPnet + OVH
bambipower
Elite Poster
Elite Poster

Dat ken ik krisken, ik doe dagelijks minstens 2 posts, wekelijks doe ik 150 a 200km met de elektrische fiets (ongeveer). Als het slecht weer is, kan ik ook vertraging oplopen. En dan zeuren mensen... en als ze wat hard zeuren, laat ik ze effe met de bureau bellen. Dan mogen ze daar wat tegen zagen... dan kan ik mijn werk doen ;-) En als ze niet braaf zijn, spelen ze hun hulp (mij dus) kwijt en ga ik bij iemand werken die wel dankbaar is en ook hulp nodig heeft.

En ik verdien liever wat minder, en ben graag snel thuis. Als je het klein beetje meer dat je kan verdienen moet afgeven (buiten aan de belastingen) aan een dure wagen, dan is het toch ook wel nutteloos.
de koe zegt boe
krisken
userbase crew
userbase crew

In de regen en de sneeuw ... liever jij dan ik!

Overigens je spreekt van 2 posten per dag, en 200km? Als ik dit bekijk op een 5-dagen week is dit 40km/dag dat je rijd of 20km/klant (met 2 posten)? Dus jij gaat eerst 10km fietsen, 4u werken, 20km fietsen, 4u werken en dan terug 10km fietsen? Als je weet dat een fietser tussen de 10 a 15km per uur fietst ben jij heen/terug van jouw posten ook al 45 minuten kwijt. En tussen de 2 posten door meer dan een uur?

Ik denk dat veel mensen er liever voor kiezen om die 2x45 minuten en dat meer dan een uur rijden s middags liever in een dure wagen te zitten dan in weer en wind op de fiets te mogen koersen en kletsnat toekomen bij klanten. Overigens : een elektrische fiets is een leuk vervoersmiddel maar ook niet echt goedkoop te noemen hé!

Ik vermoed dat jij, net als mijn ma, een half uur middagpauze hebt. Dus dan vertrek je een kwartier vroeger bij je eerste klant en kom je een kwartier te laat bij de tweede klant? Lijkt mij in elk geval niet acceptabel! Doet mij beetje denken aan de kuisvrouw hier (dienstencheques) : die moet om de 2 weken op een weekdag (woensdag) komen van 8u tot 12u. Die komt hier doodleuk toe om 8u45 en vertrekt hier al om 11u45. Het kot is gekuist, maar diverse zaken stelt ze dan uit naar "over 2 weken" omdat ze te weinig tijd heeft. Dit grapje heeft 8 weken geduurd tot ik het beu was en dat bureau heb gebeld dat ze iemand anders mogen sturen. Ik betaal nu nog steeds 4 cheques/2 weken voor iemand die perfect op tijd aankomt en die om 11u45 vertrekt aangezien dan effectief alles gedaan is.
En dan zeuren mensen... en als ze wat hard zeuren, laat ik ze effe met de bureau bellen. Dan mogen ze daar wat tegen zagen... dan kan ik mijn werk doen ;-) En als ze niet braaf zijn, spelen ze hun hulp (mij dus) kwijt en ga ik bij iemand werken die wel dankbaar is en ook hulp nodig heeft.
Wat zei je ook weer van egoïsme? Dat vind ik pas alles slaan... De mensen betalen jou vanaf een bepaald uur tot een bepaald uur. Als jij daar als helpster niet kan zijn, dan hebben deze mensen het recht om te zagen! Jij speelt tenslotte met hun geld?

Telefonie = EDPnet + OVH
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 721 keer
Bedankt: 472 keer
Provider

Uiteindelijk zijn er middelen genoeg om alternatieve zaken te bouwen, maar ze zullen hun best altijd doen om de economie te laten draaien, al is het slecht voor het milieu of gezondheid (spaarlampen het mooiste voorbeeld ;))...
Ik dacht zelfs ergens gelezen te hebben dat ze ergens begonnen zijn aan een massaproductie met wagens die op water rijden, voor geen al te hoge prijs.
Computer: Be Quiet! Dark Base 900 ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix OC
Home Assistant: NUC8i3BEH2 ~ 16GB DDR4 ~ Conbee II
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ Curved
Mobile: Samsung S24 Ultra 1TB & Samsung Tab S9 Ultra 5G
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
Provider: Telenet OneUP for 5 ~ CV8560E
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Ieder z'n job... misschien dat het voor laag geschoolden nog eenvoudig is om iets dicht bij huis te vinden, maar voor mensen die de nodige studies hebben gedaan liggen de jobs zeker niet naast je deur te rapen en is het meestal Antwerpen of Brussel waar het te doen is (en ik moet er geen tekening bijmaken dat er dan een auto aan te pas komt).

Trouwens ik wil gerust iets langer onderweg zijn als ik daardoor de nodige luxe en vakanties (en nee, niet de trein naar de Belgische kust) heb... ieder mens zijn ding, maar respecteer het dan ook en noem autorijders per definitie geen ketters van de natuur (als ik dan vertel dat het een firmawagen volgen de overige vooroordelen ook nog wel).
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 174 keer
Provider

Brussel (en in mindere mate Antwerpen) zijn prima te doen met de trein. Heb het vroeger gedaan naar Antwerpen en heden ten dage naar Brussel(werk als programmeur).
bambipower
Elite Poster
Elite Poster

voila, en ge kunt ook wel in brussel of antwerpen gaan wonen (ik woon daar ook, als ongeschoolde :roll: )

@krisken
maar wij zijn wel geen kuisvrouw hé... wij moeten mensen helpen voor het hoognodige, zodat ze verder kunnen. In principe zouden we dan kunnen doorgaan, want.... er zijn er veel die geen hulp krijgen omdat er geen volk voor is, en die die hulp ook nodig hebben. Ik doe minstens 2 posts, soms 3 en uitzonderlijk zijn dat er 4. Voor mijn transport krijg ik tijd, betaalde tijd... soms ben ik te laat bij mensen, soms ook te vroeg. Ge kunt ons niet vergelijken met een kuisvrouw.... (in sommige gevallen moeten mensen maar 2 a 3 € betalen per uur voor mijn hulp, afhankelijk van hun inkomen).

Mijn elektrische fiets heeft 1700€ gekost, maar is nu 6jaar oud. Opladen is spotgoedkoop... en 1 maal heb ik de batterij vervangen (650€). Ik krijg ook vervoersvergoeding. Ik vind niet dat ik te klagen heb.... integendeel. Mijn werk is zo een leuke afwisseling (babytjes, gehandicapten, bejaarden etc...) dat ik voor geen geld zou willen wisselen met bvb een bandwerker
de koe zegt boe
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Stroper schreef:Brussel (en in mindere mate Antwerpen) zijn prima te doen met de trein.
Zwijg me van de trein... heb één jaar in Brussel op een project gezeten en weet goed genoeg wat het is (en ik had dan nog de luxe op wandelafstand te werken van het station - nochtans was ik dan al reeds 1u30 onderweg !). Een kuisvrouw kan dan wel zeggen van nu ben ik weg... voor mij gaat dat niet altijd en als je dan één trein per uur hebt (voorzien van de nodige vertragingen) dan weet je het wel.

Maar ik heb geen zin m'n luxe te moeten verantwoorden... ik heb gestudeerd, ik werk ervoor en profiteer ervan. Het is aan jou om jou leven op jou manier in te vullen (en als je dat graag door weer en wind met je fietsje doet is dat mijn probleem niet, raar dat iemand anders altijd een probleem maakt van hoe ik het doe ?).
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 300 keer

Waarom toch altijd kankeren op die auto? In veel gevallen is er gewoonweg geen alternatief om op je werk te geraken! Geen openbaar vervoer om op tijd op je werk geraken omdat er gewoonweg op dat uur nog geen trein rijdt. en ik spreek hier dan van om 7:30 uur 's morgens starten of om 22 uur gedaan met werken. en wat gaan al die wereldverbeteraars doen als je van permanentie bent om een collega in nood te gaan helpen? "wacht efkes 2 of 3 uur omdat er net geen trein is".

Veel gewone dagdagelijkse beroepen hebben gewoonweg een auto nodig om uitvoerbaar te zijn. Maar blijkbaar zijn de Groenen en de Sossen blind op dit vlak. Maar met hun extreem anti-auto gedachtengoed brengen ze de jobs in gevaar van honderdduizenden mensen in deze samenleving. Ze hanteren het principe "wie werkt moet extra gestraft worden omdat die werkt"
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische voertuigen en opladen”