Muziekbos schreef:
De regering zal wel zorgen dat er hier ook wel belasting op wordt geheven als er elektrisch zal gereden worden of als iedereen met de fiets gaat rijden. Ik durf er zelfs op wedden dat de Groenen en / of de Sossen nog als eersten zullen komen om hierop extra belastingen op te gaan heffen.
De regering wacht gestaag af tot er voldoende mensen zijn die overstappen om dan "tsakka" te gaan belasten of extra legale voordelen af te schaffen. Zie de eco-premies voor de wagens, zie de zonnepanelen, zie .... 1001 voorbeelden op te sommen.
Zonder over politieke partijen uit te wijken : wij Belgen hebben JAREN belastingen betaald op de fiets! Wie kent het ijzeren plaatje nog dat je links vooraan je stuurvork moest hangen? Ik heb geen idee wat het toen kostte noch hoelang dit ingevoerd is, maar heb dit al dikwijls zien hangen aan oudere fietsen (en nu nog hier en daar). Dus zoals men zegt : wees gerust dat één of andere "slimme" bol het nog in zn gedachten gaat krijgen om taksen/belastingen te heffen op elektrisch/milieuvriendelijk rijden...
Ik vermoed dat er vrij veel ongevallen gaan gebeuren met dergelijke auto's, zeker in de wintertijden. Elektrische wagens hoor je niet afkomen. Dus onvoorzichtige voetgangers en fietsers gaan vermoedelijk sneller prijs hebben. Dit ligt uiteraard aan hun eigen fout maar in stadsverkeer ben ik ook geen liefhebber ervan om steeds over de schouder te moeten kijken. De hand uitsteken in de richting dat je uitwilt is iets wat ik nog steeds doe (ook al is het niet meer verplicht) maar ik merk dat veel autobestuurders dit signaal/teken niet kennen en je gewoon voorbij razen. Met een fiets rijden betekend ogen EN oren gebruiken, dus dit gaat ergens tricky worden (maar goed, heb begrepen dat de autoindustrie bezig is met oplossingen hiervoor)
Ikzelf ken niet veel van elektrische wagens, maar kunnen mensen hierop antwoorden:
- Wat te doen met een elektrische wagen die betrokken is bij een auto-ongeluk (of erger : in de fik staat)? Bij een auto-ongeluk is het van prioritair belang om eerst de elektrische circuits uit te schakelen. Zeker bij accidenten waar de brandweer ter plaatse moet komen en het voertuig getakeld word zal men dit altijd doen. Bij de meeste auto's weten we (brandweer) de accu onderhand zitten maar bij sommigen moeten we er nog steeds achter zoeken (zoals een goed half jaar geleden met een bmw x5). Hoe zit dat met die elektrische wagens? Aangezien dit hoogspanning is, kan je daar wel aankomen of het circuit uit schakelen???
- Indien wagenbrand : het is inmiddels al geweten dat zonnepanelen een ware ramp zijn voor hulpdiensten (google er maar eens op). Ik spreek dan niet over dakpannen die niet of amper bereikbaar zijn maar de elektrische stroom in combinatie met water. Eénieder weet dat dit geen gezonde combinatie is. Motorvoertuigen gaat de brandweer nooit blussen met water maar met schuim. Kan dit ook gebruikt worden bij elektrische voertuigen of krijgen we dan ook kortsluitingen (en dus een extra risico op gevaar en verwondingen)?
- Het is al moeilijk genoeg om in de sneeuw te rijden met een verbrandingsmotor. De meeste ongelukken gebeuren door een te hoge snelheid in slechte weersomstandigheden (het zogenaamde "onaangepast weggedrag"). Hoe gedragen elektrische wagens zich op ijs/sneeuw als je steeds de maximale kracht tot jouw beschikking hebt?
- In deze thread heb ik één post gelezen die mij per direct kan aanzetten tot elektrisch rijden : namelijk dat men in de huidige tankstations volgeladen batterijen zou verkopen zodat je de actieradius meteen vergroot. Zijn batterijen van elektrische wagens uitwisselbaar of heeft elk merk een eigen soort batterij, en bestaat elke "merkbatterij" uit x aantal types?
Overigens : ikzelf noch mijn vriendin hebben een eigen wagen, de meeste verplaatsingen doen we te voet, per fiets of per bus/trein/tram. Echter als ik een auto nodig heb kan ik steeds gebruik maken van de 2 wagens bij mijn ouders (volvo v40 diesel en volvo 340 benzine), de wagen van de ma van mijn vriendin (hyundai i30), haar broer (Citroen Xantia) of één van de wagens van een verkeersveiligheidsorganisatie waar ik lid van ben (Smart fortwo, Mercedes Vito, Volvo s60 en een jeep die dient als trekkend voertuig voor de tolwagen). Minstens eens per week lenen wij wel ergens een voertuig om naar de winkel te gaan. Ikzelf en mijn vriendin gaan liever niet per fiets naar de winkel elke 2/3 dagen omdat je per fiets amper iets kan meenemen. Per auto is natuurlijk véél gemakkelijker met grote hoeveelheden/zware gewichten. Ik kan dus perfect meespreken vanuit het standpunt van zwakke weggebruiker, automobilist, gebruiker van openbaar vervoer alsook een standpunt innemen vanuit het opzicht van spoorvoertuigen (tram) of vrachtwagenchauffeur...