Evaringen bbq toestellen?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

Mijn oude(zelfgemaakte) roestbak is eens aan vervanging toe.

Goedkoop, duurzaam(2 woorden die vloeken in dezelfde zin), in hoogte verstelbaar, luchttoevoer regelbaar, makkelijk in onderhoud en ruim. (De mijne is +-1m op 50cm)
Ruimte is laagste prioriteit. Ribbekes voor 6 pers is wel leuk.
Eventueel een schaaltje om wat burenkruiden enzo op te zetten.

Ik heb wat schrik van de "gamma" bbq's vandaar.

Ben ja al jaren tevreden van uw bbq? Was die niet duur? Welk model en vanwaar + eventuele prijs.
Laatst gewijzigd door Heronic 18 aug 2012, 12:59, in totaal 1 gewijzigd.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Zeer tevreden van een gas bbq, deze zijn wel wat duurder maar gaan dan ook jaren mee.
Qua smaak zijn die met lavasteen toch wel erg te vergelijken met een gewone bbq. Je boet natuurlijk wel wat smaak in, maar eenmaal je het gemak van gas gewoon bent neem je dat er heel graag bij :lol:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Heb een Weber gekocht... meteen de eerste en de laatste.
De rooster is namelijk niet in hoogte te verstellen, wat wel wat problemen oplevert. Dit samen met de kuipvorm die enkel geconcentreerde hitte toelaat.

Het beste is en blijft een 'doorgezaagd olievat'-stijl bbq of een voldoende grote rechthoekige waar je verschillende temperaturen kan in creëren door je kolen of briquetten wat te verdelen.
En dat is ook meteen wat je meestal ziet bij de professionele BBQ-traiteurs (en neen... de gebruiken echt geen gasbarbecue )
Heronic
Elite Poster
Elite Poster

AAh hoogteverstelling die was ik vergeten. Is ook een must.
Geen weber.

Gas ben ik geen fan van maar ik heb van die lekkere kruiden om op de kolen te strooien en die geven toch wel dat extra'tje.
Mijn voorkeur gaat uit naar een rechte maar die heb ik nog niet gezien in het goedkopere assortiment
bombas
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 36 keer

Ik heb nu al enkele jaren een Sterling gas bbq en ik ben der zeer tevreden mee. Is zeer degelijk materiaal.
Het heeft natuurlijk niet de gerookte smaak. Dit mis ik niet meer.
Bakken met gas heeft ook heel wat voordelen.
- ik hoef niet een half uur op voorhand met het vuur aanmaken te beginnen, na 5 minuutjes ben ik aan het bakken
- niet rondzeulen met zakken houtskool
- het is gezonder dan houtskool
- de bbq is uitgerust met 2 bekkens, ik kan dus aan de ene kant iets op een lagere temperatuur bakken en andere kant iets op hoge temp.
- door het feit dat de temperatuur kan geregeld worden moet men het rooster niet telkens van hoogte wijzigen
- als er nog iets extra moet gebakken worden achteraf geen probleem, even aansteken en hup weer vertrokken, met houtskool moet men weer wachten
- het rooster heeft een emaille finish, is dus heel snel en gemakkelijk te reinigen

In mijn bbq is bovenaan (in het deksel nog een extra rooster, dus daar kan ik vlees leggen dat klaar is maar niet mag afkoelen. Dus kan ik alle vlees tegelijkertijd opdienen en kan ik ook mee eten.
Gezien er een deksel op dergelijke bbq's staat, voorzien van een thermometer, kan men de bbq gebruiken als oven, handig voor het bakken van hele kippen of bijvoorbeeld pizza's voor de kids.
Heb er ook een bakplaat bij gekocht. Hierop bakken we na afloop van de bbq flensjes of pannekoeken als desert.

Dus ik ben er zeer tevreden over. Al 4 personen die hier eens mee gebarbecued hebben, hebben zich ook een gasbbq aangeschaft en zijn er zeer positief over.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 451 keer

Zowel op gas als op een gewone BBQ gedaan. Zelf ervaar ik op hout / cocos bricketten het beste de BBQ smaak, want dit is namelijk BBQ, anders kan je die beter op de grill in huis bakken, juist hetzelfde. Op het vuur doe je dan verse kruiden uit de tuin voor een goede geur.

Hier heeft de vriendin van de schoonouders een BBQstel gekregen waar ik op mag bakken. Dit was van de ALDI en kostte 50 euro. Er zullen er zoveel betere zijn, maar deze is wel groot, verstelbaar en met achterwand zodat de wind er niet aan kan. Onderaan schuifje voor as, en luchtinlaat. In het midden kan je mooi onder de rooster je aanmaakblokje leggen in een apart compartimentje, volledig in inox. Was deze: http://www.koopjespakker.nl/5537754/RVS-barbecue.html

Al voor 40 man op gebakken, werkt perfect zodat iedereen gelijktijdig vlees had. Het is wel geen BBQ voor het leven, maar mits goed onderhoud zal dit wel lang mee gaan.
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer

hier een barbecook. Heel snel in gang, in hoogte verstelbaar en een warmhoudrooster. Vanonder zuurstofregeling (eigenlijk zet je dit gewoon dicht als je BBQ goed aan het branden is). Eenvoudig onderhoud, gewoon even met de staalborstel er door en het onderste opvangbakje ledigen.

Ik was eigenlijk ook naar een Weber aan het kijken, en idd dat niet in hoogte verstelbaar zijn zou ook een gemis zijn.
Edpnet VDSL XL - 100/30 Fritz!Box 7530
Orange go plus
StarWing
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 65 keer

Ik heb al een 7tal jaar nen barbecook van uit de makro.

De rooster is in hoogte verstelbaar, luchttoevoer is aparte te regelen, de voet is verzwaard met water en dooft tevens de uitgevallen brokken houtskool.
Bovenaan is een apart rekske om nog eea op te leggen.
Na die jaren begint de rooster wel wa krom te trekken, maar die kan je nog steeds los kopen.
De kuip en voet zijn van Inox en mij kennende staat die niet altijd binnen bij vorst en regen, en nog geen plekske roest.

Kostte toen ongeveer 100€kes.

Houtskool erin, een goei prop papier onder de rooster en gaaze geven :)
Heronic
Elite Poster
Elite Poster

Is da in inox of email? (ben niet zo voor email)
http://www.barbecook.de/nl/products/cha ... 2000&tab=b
Deze staat al op mijn lijstje 150€ in de winkel om de hoek.
Laatst gewijzigd door Heronic 18 aug 2012, 15:53, in totaal 1 gewijzigd.
StarWing
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 65 keer

inox
metal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 8 keer

Awel, ik heb al een 6 jaar een goedkope bbq van den hubo. Was toen dacht ik 30euro. Ze lijken heel hard op de ronde versie van barbecook. Hij is nog altijd zoals nieuw, alleen de rooster hebben we nu moeten vervangen omdat die versleten was. Maar daar hebben we nu eentje van barbecook van gekocht. Paste wel niet helemaal maar met de slijpschijf is da wel inorde gekomen. Dus nog altijd heel tevreden van, maar de volgende gaat zeker een barbecook worden. Ik hoor daar alleen maar positieve dingen over. Maar wel prijzig.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Hmmzzz... professioneel bak ik op houtskool, privé wil ik niks anders dan gas ;-)

Over de Weber's, je moet daar leren op bakken... je controleert de temperatuur door de verluchting open of toe te zetten, niet door het rooster hoger of lager te laten zakken...
Kolen geven trouwens geen "smaak" af, op m'n gas bbq gebruik ik druiventakjes in alu gewikkeld om de rooksmaak te bekomen of van die voorverpakte houtschilfers. Dit werkt trouwens enkel goed met grote stukken vleesch....
Er gaat niks boven een beercan chicken of zelf gerookte ribbekes....

Dus... kleine gemarineerde stukken... traditionele bbq.
Grote stukken of stukken met lange braad tijd.... gesloten gasgrill of een Weber.
Heronic
Elite Poster
Elite Poster

Gas hebben we nog niet gekookt maar we hebben wel al hetzelfde bbq vlees op een elektrische grill klaargemaakt en dat is toch niet helemaal hetzelfde. Vermoed dat gas gelijkaardig is.

Ik zou zo graag eens een cote alos doen maar durf niet goed. Heb dat eens gegeten gebakken door een professional en dat was toch echt wel fantastisch.
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Wat durf je er niet aan? BBQ goed hard zetten en enkele minuten beide kanten bruin bakken, dan BBQ zacht zetten (luchtgat dicht) en 15 minuten laten doorbakken, af en toe draaien.

En dan hopen dat het gelukt is :D! Ook wel een goed stuk vlees kopen hé, want er is van die côte à l'os die één en al vet en zenuwen is, bah.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
stefke
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 21 keer

Het beste volgens mij is nog steeds echt bakken met hout eiken hout of fruitbomen hout. druivenranken enz. Maar daarvoor kan je geen gewone BBQ voor gebruiken maar moet je al investeren in een Zuid-Afrikaanse Braai zie deze link http://www.comforttrade.nl/html/index.p ... d=45&cid=1

Er wordt door middel van de kolenmaker een houtvuur in het midden van de braai gestookt. De kolenmaker zorgt voor een constante aanvoer van eigengemaakte kooltjes en voor een gezellig vuurtje tijdens het koken. Qua smaak is dit het betere werk. Je hebt er wel even werk aan om deze aan te steken. Op een half uurtje kan je stilaan beginnen en na een uur op volle power en dit kan je blijven zolang je maar vlees of groenten hebt om te bakken.

Nadeel om met 2 personen snel een BBQ te doen niet geschikt. Ik heb deze nu al 5 jaar en smaak is niet te vergelijken met andere soorten BBQ

Een echte oklahoma chuck wagon is natuurlijk ook subliem (ook met hout dus) http://www.oklahomabbq.nl/ Voordeel van deze is je kan ook deze gebruiken om te roken in plaats van gewoon te bakken. THE LEGENDARY OKLAHOMA JOES COUNTRY SMOKER CHUCK WAGON OFFSET SMOKER is zonder enige twijfel de Rolls Royce onder de barbecues. Met de oklahoma joe's country smoker bbq kunt u grillen, barbecueën, koken en roken op de us style

Ik heb thuis ook een gasbbq staan om snel iets te grillen als we alleen met het gezin zijn. Smaak tja is gegrild en daar is het dan ook mee gezegd. een kleine houtskool BBQ heb je snel aangebrand vlees mee vind ik. Kan je niet zo goed regelen koude zone's moet je hebben om goed te bakken.

De grote BBQ wedstrijden worden ook niet gedaan op een goedkope BBQ maar meestal op echte hout BBQ toestellen.

Als je echt wil BBQ dan komt er meer dan gewoon een worstje of een brochette bij kijken. Heb al een paar kerstfeestjes met 6 gangen op mijn Zuid-Afrikaanse braai gegeven en dit is niet te versmaden
Mobile Viking
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 7 keer

Ik heb een Weber en dat is echt goed materiaal. Je moet gewoon weten hoe je ermee moet werken.
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer

Tenzij je elk weekend gaat gaan barbecueën is zo'n gewoon staand model toch meer dan genoeg? Als je dan bij de iets bekendere merken blijft zit je zeker goed. In hoogte verstelbaar, regelbare luchttoevoer en ge hebt er niks van onderhoud mee buiten gewoon afkuisen. Denk dat de onze al bijna 6 jaar mee gaat en da's een simpele barbecook op houtskool. Al die grote spullen zijn serieus overkill in mijn ogen
Allez, zo denk ik er over. Voor die paar dagen goed weer hier in België zou ik alvast geen geld geven aan iets wat meer voor decoratie dient dan om op te bakken. Dan koop ik liever goeie een grill voor binnen.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Als kind zijn wij miskweekt geweest met barbecue. Dat was in de jaren 70. Toen had je alleen maar barbecue op houtskool. Ondertussen zijn er van die ondingen bij gekomen op gas of electriciteit. De enige echte smaak van barbecue ga je nog steeds hebben bij een toestel dat werkt met houtskool. En verder kan ik maar 1 ding meegeven over barbecue: iemand die écht kan bakken op een barbecue, die kan bakken op een toestel van 20 euro. Iemand die er de ballen verstand van heeft, die gaat zijn vlees zelfs nog verknoeien op een toestel van 500 euro. Ik mag van mezelf zeggen dat ik heel goed kan bakken op een barbecue. En ik heb een eenvoudig toestel op houtskool en de rooster is verstelbaar in de hoogte in 3 niveaus. En al dat gelul over luchttoevoer, soorten toestellen, gas, electriciteit, allerlei soorten toeters en bellen, dat is gewoon je reinste BS. Zoals al gezegd: iemand die het goed kan, die neemt genoegen met het goedkoopste toestel wat er is. Iemand die het niet kan, die gaat zelfs met het duurste toestel geen perfect lapje vlees kunnen serveren. En dat zegt uiteindelijk veel meer over de "kok" dan over het toestel.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Heronic
Elite Poster
Elite Poster

De goedkoopste toestellen zijn vaak gemaakt van met vuurbestendige verf behandeld plaatstaal.
Dit heeft geen impact op de bak kwaliteit wel op de duurzaamheid van het toestel.
Andere zaken zoals het in hoogte verstelbaar zijn en de uchttoevoer kunnen regelen zijn "comfort" en dus gewoon handig.
Het is mogelijk bergen te beklimmen met teenslippers maar geef mij toch maar een paar stevige botienen ;)
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

@Jack D.
het hangt er allemaal wat vanaf wat je zoekt in een BBQ natuurlijk, om dat meteen allemaal af te doen als BS is er wat over...
tuurlijk smaken je worst of kipfilet op een bbq van 20€ hetzelfde als op 1tje van 2000€, het is pas wanneer je wat andere technieken gaat toepassen dat al die andere toestellen tot hun recht komen.
Ik maar bv. regelmatig Beercanchicken of licht gerookt speenvarken, iets dat je op een open bbq gewoon niet kan.
Lamboluk
Starter
Starter

Hallo,

Ik ben op zoek naar een gasbarbecue maar twijfel nog tussen paar modellen.

1.Barbecook siesta 412
2.Weber SPIRIT S320 GBS PREMIUM
3.Weber EP-335

Iemand enige ervaring met deze? De siesta is wel duidelijker goedkoper maar is minder van kwaliteit denken we...
Alvast bedankt!
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Wat ik tegenwoordig veel zie bij professionele barbecue'ers zijn de "toestellen" van OFYR.

Mooi en fijn om mee te werken, maar zo duur mannekes, zo duur (1800 euro).
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Duur? Professioneel? Think again
https://www.josper-webshop.com/nl
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Plaats reactie