Ja, maar er is toch altijd wel iemand die een gsm heeft, je hoeft zelfs geen simkaart te hebben.meon schreef:Ik kan me voor telecommunicatie-leveranciers wel iets voorstellen met prioritaire voertuigen: wat als er door een ongeval of panne telefonie platligt? Dan kunt ge ook geen brand, ongeval of whatever meer melden eh!
112 bellen zonder SIM (was: telenet prioritaire voertuigen)
-
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
- Bedankt: 386 keer
- Petervanakelyen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
- Bedankt: 179 keer
Met welke GSM-mast verbind een telefoon zonder SIM-kaart eigenlijk als je een noodnummer belt? Degene met de sterkste ontvangst, onafhankelijk van de provider?
In principe met de eerste die antwoord. In de praktijk kan het wel zo zijn dat er meerdere kandidaten zijn, en de telefoon zou er eventueel uit kunnen kiezen. Nu is het wel zo dat een mast niet noodzakelijk direct antwoord (te druk, juist niet gehoord, wil prioriteiten anders leggen, etc ..). Dan kan de telefoon proberen opnieuw contact te leggen, maar zal dit doen op een hoger power-level. Eventueel kan dit ervoor zorgen dat een andere (zwakkere) mast eerst antwoord.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 29 keer
In BE kan je geen noodnummers vormen zonder SIM kaart!
Ok, ok, da's inderdaad geblokkeerd om misbruik tegen te gaan. Maar het lukt wel met een willekeurige SIM card van een provider die hier niet herkend wordt (toerist uit een ver land zonder roaming agreements bv), zelfs als je card afgesloten is, en zelfs als je de PIN code niet kent. En het lukt ook met je BASE SIM als je pakweg in het midden van een Ardens bos staat, waar natuurlijk juist geen dekking is.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3720 keer
bluezy schreef:In principe met de eerste die antwoordtPetervanakelyen schreef:Met welke GSM-mast verbind een telefoon zonder SIM-kaart eigenlijk als je een noodnummer belt?
In de eerste post geef je hier een deskundige uitleg hoe noodoproepen werken zonder SIM kaart. Jouw uitleg is geloofwaardig, en doet vermoeden dat je er alles van afweet ...bluezy schreef:cyberbozzo schreef:In BE kan je geen noodnummers vormen zonder SIM kaart!
Ok, ok, da's inderdaad geblokkeerd om misbruik tegen te gaan. Maar het lukt wel met een willekeurige SIM card van een provider die hier niet herkend wordt
In de tweede post spreek je jezelf dan weer tegen, en bevestig je dat het niet werkt zonder SIM

Kan iedereen (ik spreek nu algemeen) die iets niet (100 %) zeker weet, dit ook in zijn post nuanceren, met woorden als "ik denk dat ...", "volgens mij is het zo dat ..." .
Wat betreft de noodoproepen zonder SIM: dit is voor mij ook absoluut nieuwe (choquerende) informatie. Ik heb mij altijd laten wijsmaken (o.a. dooor de user manuals van gsm toestellen) dat noodoproepen zonder SIM mogelijk zouden zijn ? Ik dacht zelfs dat een oude niet gebruikte GSM in het handschoenbakje een goed idee was voor geval van nood. Niet dus

VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
- Bedankt: 264 keer
Je kunt inderdaad niet bellen. ALthans niet in Belgie. Het hangt af van het land...
http://ec.europa.eu/information_society ... dex_en.htm
In UK, Nederland en Frankrijk dan weer niet.
http://ec.europa.eu/information_society ... dex_en.htm
In luxemburg en spanje bv. kan dat alweer wel.Can I call 112 from a mobile phone that does not have a SIM card?
No
In UK, Nederland en Frankrijk dan weer niet.
De reden waarom ik er meer van weet, is dat ik voor een grote telecom fabrikant werk. En in het verleden heb ik een gedeelte van softswitch software (op de centrales dan) geschreven, met raakvlakken hierover.
Je kan wel degelijk bellen zonder SIM card, maar ik was vergeten dat men dit tegenwoordig in Belgie geblokkeerd heeft (vroeger niet), om steeds toch een zekere traceerbaarheid over te houden (mensen die valse noodoproepen doe en zo). De provider, of je krediet hebt, of je wel degelijk de pin code hebt, en of het toestel mogelijk geblokkeerd is, heeft geen belang. Alleen een SIM card met een nummer, zelfs ene oud nummer. En vergeet ook niet dat je IMSI nummer ook genoteerd wordt, je SIM card verwisselen voor een andere helpt ook niet.
http://www.polfed-fedpol.be/faq/faq_contact_nl.php
http://www.veit.nl/305342-112-bellen-met-een-gsm
Je kan wel degelijk bellen zonder SIM card, maar ik was vergeten dat men dit tegenwoordig in Belgie geblokkeerd heeft (vroeger niet), om steeds toch een zekere traceerbaarheid over te houden (mensen die valse noodoproepen doe en zo). De provider, of je krediet hebt, of je wel degelijk de pin code hebt, en of het toestel mogelijk geblokkeerd is, heeft geen belang. Alleen een SIM card met een nummer, zelfs ene oud nummer. En vergeet ook niet dat je IMSI nummer ook genoteerd wordt, je SIM card verwisselen voor een andere helpt ook niet.
http://www.polfed-fedpol.be/faq/faq_contact_nl.php
http://www.veit.nl/305342-112-bellen-met-een-gsm
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Zelfs als je geen bereik hebt ???FedPol schreef:Met een GSM kan u overal in Europa terecht op het nummer 112 op voorwaarde dat uw gsm met een SIM-kaart is uitgerust (zelfs als u geen bereik of krediet hebt).
-
- Moderator
Bedankt voor de uitleg.bluezy schreef:De reden waarom ik er meer van weet, is dat ik voor een grote telecom fabrikant werk. En in het verleden heb ik een gedeelte van softswitch software (op de centrales dan) geschreven, met raakvlakken hierover.
Eigenlijk jammer dat de vrees voor (eventueel) misbruik primeert boven deze extra veiligheid die ingebouwd zit in de GSM standaard, en dat er dus géén uniformiteit is binnen Europa.
Maar die tip van een oude SIM kaart is misschien wel goed ....
Wat bedoel je met een "SIM kaart met nummer" ? Een oude SIM kaart is gewoonlijk niet meer gelinkt met een GSM nummer. Of bedoel je het SIM kaart nummer ?
Zo staat het op de politie site. Hiermee bedoelen ze heel waarschijnlijk als je geen bereik hebt bij je eigen providerr2504 schreef: Zelfs als je geen bereik hebt ???

Heb het juist uitgeprobeerd met een heel oude Colombiaanse prepaid phone die ik hier nog had liggen, en wiens SIM card al vele jaren vervallen is. En 100% zeker niet bruikbaar in Belgie (geen roaming). Werkt nog altijd als de SIM card erin zit. Werkt niet zonder de SIM card.Maar die tip van een oude SIM kaart is misschien wel goed ....
Wat bedoel je met een "SIM kaart met nummer" ? Een oude SIM kaart is gewoonlijk niet meer gelinkt met een GSM nummer. Of bedoel je het SIM kaart nummer ?
Dat nummer slaagt inderdaad op je IMSI nummer van je SIM kaart, niet je publieke telefoonnummer (wat kan veranderen). Niet te verwarren met je IMEI nummer (serie-nummer van je telefoon). Maar het laten we nu niet te technisch worden, het is niet het juiste forum. Ik zit zelf met een paar vragen (wat er gebeurd met een SIM card die nog nooit gebruikt geweest is bv), maar zal het wel opzoeken in de vakliteratuur.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Als het daar mee werkt lijkt het argument van misbruik me een beetje absurd eigenlijk.bluezy schreef:Heb het juist uitgeprobeerd met een heel oude Colombiaanse prepaid phone die ik hier nog had liggen
Misschien dat er andere en betere forums zijn... maar ik zie niet in waarom hier ook niet iemand met die kennis zou zitten en het zou willen delen.bluezy schreef:Maar het laten we nu niet te technisch worden, het is niet het juiste forum. Ik zit zelf met een paar vragen (wat er gebeurd met een SIM card die nog nooit gebruikt geweest is bv), maar zal het wel opzoeken in de vakliteratuur.
-
- Moderator
@bluezy
Deel gerust je vragen en bevindingen in het Forum, zelfs indien je denkt dat het "te technisch" is. De meeste gebruikers van dit Forum hebben wel interesse in dit soort onderwerpen.
PS. Discussie over "112 bellen zonder SIM kaart" afgesplitsts, gezien beetje off-topic in een onderwerp over prioritaire voertuigen.
Deel gerust je vragen en bevindingen in het Forum, zelfs indien je denkt dat het "te technisch" is. De meeste gebruikers van dit Forum hebben wel interesse in dit soort onderwerpen.
PS. Discussie over "112 bellen zonder SIM kaart" afgesplitsts, gezien beetje off-topic in een onderwerp over prioritaire voertuigen.
- Ofloo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 92 keer
hoe kom je daar nu weer bij, .. volgens mij moet je zelfs geen pin code ingeven !? Ik weet niet of het nu nog zo is maar ik ben er bijna zeker van dat het vroeger wel kon, weet je wat neem een telefoon en test het.cyberbozzo schreef:In BE kan je geen noodnummers vormen zonder SIM kaart!
-
- Moderator
@Ofloo
Gelieve eerst de volledige topic te lezen vooralleer zo te reageren ... dan zou je het ook weten
.
Gelieve eerst de volledige topic te lezen vooralleer zo te reageren ... dan zou je het ook weten

-
- Elite Poster
Been there, done thatOfloo schreef:weet je wat neem een telefoon en test het.

-
- Elite Poster
Het argument misbruik vervalt toch hier ook voor een stuk, bij een eventuele noodoproep zonder SIM card (wat dus voor alle duidelijkheid onmogelijk is in BE) zou nog steeds het IMEI nummer meegestuurd worden.bluezy schreef: Dat nummer slaagt inderdaad op je IMSI nummer van je SIM kaart, niet je publieke telefoonnummer (wat kan veranderen). Niet te verwarren met je IMEI nummer (serie-nummer van je telefoon). Maar het laten we nu niet te technisch worden, het is niet het juiste forum. Ik zit zelf met een paar vragen (wat er gebeurd met een SIM card die nog nooit gebruikt geweest is bv), maar zal het wel opzoeken in de vakliteratuur.
Dat kan dan op zijn beurt weer gelinkt worden met eventuele IMSI nummers in het verleden gebruikt in combinatie met dezelfde IMEI.
Daarom ook dat een nieuwe SIM card kopen en daarna gebruiken in een telefoon die ooit gebruikt is geweest met een SIM met abo dat op naam stond, niet slim is indien je echt anoniem wilt blijven.
De linken kunnen wel degelijk gelegd worden in de databases (wordt door politiediensten ook actief gebruikt in gerechtelijke onderzoeken).
Ik weet wel dat er IMEI changers zijn voor Nokia dumpphones, maar toch.
Leuke anekdote: bij een verdwijningszaak in BE publiceerde de FedPol ooit in een opsporingsbericht het IMEI nummer van de telefoon van het slachtoffer. Een vriend van mij was toen op het stupide idee gekomen om zijn IMEI nummer eens te changen in het IMEI nummer van het opsporingsbericht en dan zijn gewone SIM card erin. Eens zien hoe lang het zou duren eer er een interventie-eenheid voor uw deur staat

Dat het werkt met een oude colombiaanse SIM maar niet met een 2G telefoon zonder SIM is geen argument om te verantwoorden dat het geblokkeerd is om misbruik tegen te gaan.