Speedtouch Home, Eicon Multi-PC of 2 ADSL modems?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ali Babo
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 jan 2003, 07:19

Ik heb nu een Alcatel Speedtouch PC, en ik ga binnenkort een nieuwe pc kopen.
Wat zou ik nu doen om alle 2 pc's te laten werken op internet?
Met een speedtouch home of eicion multipc modem, of nog een ADSL modem kopen, en zo met 2 modems surfen? (ik heb ADSL Plus)
noppes
Premium Member
Premium Member
Berichten: 677
Lid geworden op: 17 sep 2002, 13:09
Locatie: Torhout
Contacteer:

Gewoon je speed touch home modem tweaken, dan kun je met beide pc's gelijktijdig op het inet...

Let wel: dit mag niet met een go-abbonement !!
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Bedoel je de interne PCI modem?
Het is perfect mogelijk adsl te delen indien je in één pc die modem steekt + een netwerkkaart en dan via die netwerkaart de 2de pc aansluit.
Dan moet je enkel nog software installeren (of de aanwezige ICS van microsoft gebruiken) om internet te delen.
Het enige nadeel is dat PC1 dus moet opstaan opdat PC2 op internet zou kunnen.
Je kan je modem ook in een oude pc steken, en dan met linux (of windows) er een permanente 'internet deel pc' van maken. Dan sluit je deze pc aan op een hub/switch en kunnen je beide andere pctjes onafhankelijk van elkaar op internet (maar dan moet de dedicated 'internet deel pc' wel altijd aanstaan).
Indien je een makkelijke (en stroomvriendelijkere) methode wenst te volgen kan je misschien beter een adsl router (die PPPoE ondersteund) met ingebouwde switch + een Alcatel Speedtouch Home kopen. Deze laatste is wel iets duurder kwa aanschafprijs.
Ik heb hier thuis een dedicated 'internet deel pc' staan (klein kastje met p133, 2 netwerkkaarten en linux) dat dag en nacht aanstaat en ben daar zeer tevreden van (het geeft je meer power, instelmogelijkheden (lees vrijheid) dan een adsl router die je koopt)

In ieder geval de Crew van de SuB heeft gepland om werk te maken van een heel uitgebreide handleiding om internet te delen (gaande van ICS tot freeBSD).
NuKeM
Gebruikersavatar
All Your Base
Plus Member
Plus Member
Berichten: 190
Lid geworden op: 17 sep 2002, 11:57

Je kan ook 1 Speed Touch Home aansluiten (zonder te hacken) via een hub en dan nog op twee PC's gelijktijdig verbinden.
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Berichten: 4143
Lid geworden op: 15 sep 2002, 09:08
Locatie: Belgium, Haacht
Contacteer:

gaat dat tegelijk? hoe dan 1 van de pc's moet toch verbinding maken met de modem en hoe doet de andere dat dan?

ik heb het nog niet geprobeert

als je je speedtouch home modem zou tweaken dan moet je weten dat je geen garantie meer hebt!! dus dit is geheel op eigen risico
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

All your base, dan moet er nog altijd een computer opstaan om je internet te delen he (zonder de modem te hacken) met die hack moet je geen pc meer oplaten staan om je inet te delen, da's juist het leuke. ;)

Of tenzij ik mij hier serieus vergis...

greetz,

Nob
Gebruikersavatar
All Your Base
Plus Member
Plus Member
Berichten: 190
Lid geworden op: 17 sep 2002, 11:57

neenee, die modem kan verschillende pppoe sessies tegelijkertijd aan. gewoon enternet 300 gebruiken op beide pc's

http://www.turboline.be/support/supptmp.php?Lg=NL&Url=multipppnl.html&Type=6&Seq=14&SubSeq=1&Text=ADSL+Teleworking/Multi-PPPoE
Laatst gewijzigd door All Your Base 22 jan 2003, 13:15, in totaal 1 gewijzigd.
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Berichten: 4143
Lid geworden op: 15 sep 2002, 09:08
Locatie: Belgium, Haacht
Contacteer:

handig om te weten
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
noppes
Premium Member
Premium Member
Berichten: 677
Lid geworden op: 17 sep 2002, 13:09
Locatie: Torhout
Contacteer:

Maar dan heb je nog het probleem dat beide pc's moeten aanstaan, of nie ?
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Berichten: 4143
Lid geworden op: 15 sep 2002, 09:08
Locatie: Belgium, Haacht
Contacteer:

neen als je de modem aan dze hub/switch hangt en met de pc waarmee je online wil gaan maak je verbinding met de modem, en je an met beide pc's ook online gaan

de modem dus niet aan een pc hangen maar aan de hub/switch
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ali Babo
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 jan 2003, 07:19

noppes schreef:Maar dan heb je nog het probleem dat beide pc's moeten aanstaan, of nie ?


ja, en dat wil ik net niet
daarom vroeg ik ook, of ik bv, 2 Alcatel SPeedtouch PC's of een andere ADSL modem (geen router) heb, 1 in elk PC, zou dat werken?
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Ok, een aanvulling naar aanleiding van All Your Base zijn post :) , indien je dus een Plus abo hebt kan je het volgende doen:
één externe modem kopen (als je hem nog niet hebt) van het type:
- Speed Touch Home
- Speed Touch 510 (multi-pc)
- Eicon 2430 IG
één switch of hub kopen
de modem hierop aansluiten
beide pctjes ook op die switch/hup aansluiten
en dan kan je met elke pc gewoon doen of de modem direct hieraan geconnecteerd is...

Deze methode is wel beperkt tot 2 pc's die tegelijkertijd online kunnen.
Indien je er met meer online wil kan je best voor een router zorgen.
Is dit een beetje goed samengevat?
NuKeM
Gebruikersavatar
All Your Base
Plus Member
Plus Member
Berichten: 190
Lid geworden op: 17 sep 2002, 11:57

ja klopt, twee modems op 1 lijn zetten is niet aangeraden, omdat beide modems niet tegelijkertijd kunnen synchroniseren. dus ofwel werk je met twee PPPoE sessies op een van de 3 modems met een hub, ofwel gebruik je een router.

gebruik je een hub, dan moet je dus niet beide pc's aanschakelen om te verbinden.
Gebruikersavatar
Ali Babo
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 jan 2003, 07:19

NuKeM schreef:Ok, een aanvulling naar aanleiding van All Your Base zijn post :) , indien je dus een Plus abo hebt kan je het volgende doen:
één externe modem kopen (als je hem nog niet hebt) van het type:
- Speed Touch Home
- Speed Touch 510 (multi-pc)
- Eicon 2430 IG
één switch of hub kopen
de modem hierop aansluiten
beide pctjes ook op die switch/hup aansluiten
en dan kan je met elke pc gewoon doen of de modem direct hieraan geconnecteerd is...

Deze methode is wel beperkt tot 2 pc's die tegelijkertijd online kunnen.
Indien je er met meer online wil kan je best voor een router zorgen.
Is dit een beetje goed samengevat?


als dus 2 adsl modems niet gaat, dan lijkt deze optie me het beste. Kun je me ook aanraden welke van die 3 modems eigenlijk het beste is?
Gebruikersavatar
All Your Base
Plus Member
Plus Member
Berichten: 190
Lid geworden op: 17 sep 2002, 11:57

kzou zeggen de 510, maar die kan je even goed configureren als router, ipv 2 pppoe sessies te starten. bovendien wordt de pstn versie momenteel nog niet verkocht.

dus een degelijk, en niet het duurste alternatief is de st home.
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Kan er is iemand uitleggen hoe dit precies werkt ? (dat van die 2 pc's op 1 modem)

Ik heb momenteel de volgende situatie:

2 PC's met winxp
1 Modem (speed touch home)
1 4-poorts hub (D-link)

Dus de pc's verbind ik zo:
pc1 netwerkkaart -> slot 1 van de hub
pc2 netwerkkaart -> slot 2 van de hub
modem -> slot 3 van de hub (dus bij de modem pak ik de uitgang waar ik normaal mijn pc mee verbind)

Na dit geprobeerd te hebben werkt dat niet (ik kan met geen van beide pc's inloggen)

Iemand dus raad hoe dat dan juist moet ??
(uplink van de hub heb ik ook al geprobeerd, maar nog niet alle combinaties ;) )

greetz,

Nob
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Niemand een idee hoe dit precies moet ? (of wat ik fout doe ?)

greetz,

Nob
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar vindt je verbindingsprogramma de modem? Indien dit zo is ligt het probleem dus al niet aan de bekabeling en kan je al ergens anders beginnen zoeken.
All your base zei dat het met Ethernet ging dus...
Is je modem misschien getweakt (home -> pro)? Het zou zeer onlogisch zijn, maar misschien gaat dit niet meer via een getweakte modem, ge weet nooit hé :)
NuKeM
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Nope, de modem wordt niet gevonden. Nu ja, 'k zal misschien effe wachten tot All your Base hier wat meer over post ;)

greetz,

Nob
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Nog iemand die weet voor wat die: "The optional ATM25.6 port" dient ? (naast de ehternet poort)

greetz,

nob
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Ok, het werkt (heb de speed touch home manual is nagelezen ;) )

Hier hoe het werkt:

PC 1 verbonden met poort 2 van de hub, PC2 verbonden met poort 3 van de hub (allebei STP cat5 kabels). En dan de modem met zijn ehternetpoort verbonden naar de uplink van de hub. (ook met een cat5 STP kabel), indien je de modem zou willen verbinden met een andere poort op de HUB heb je een cross-over kabel nodig!!

Dus zo werkt het (en mijn power kabeltje van mijn hub zat los, ook al brande het power-ledje van de hub, de poort-ledjes wouden maar niet branden, dus check altijd goed je aansluitingen van alles! :) )

Nog 1 vraag blijft dus:
Nog iemand die weet voor wat die: "The optional ATM25.6 port" dient ? (naast de ehternet poort) (op de modem)

Ah en euhm, ik zit dus nu met 2 winxp pc's tegelijk op het net. Geweldige modem die Speed Touch Home. :)

greetz,

Nob
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Mooi :)
Voor de zekerheid wil ik het toch maar eens vragen (hoe dom het ook klinkt), maar deel je dan over die 2 verbindingen je bandbreedte? Want ik kende iemand die dit ook eens gedaan had en die mij zei dat je met elke verbinding toen nog max 1.1Mbit/s kon halen, tegelijkertijd...
NuKeM
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Ik zal dat morgen is testen en het je weten zeggen ;)

Met 1 Mbit gaat dat nog denk ik, maar die modem kan max 8 Mbit aan dacht ik, hoe gaat ie dat dan doen als je verbinding is gesynchroniseerd op bv 5 Mbit ? 2 X 5 Mbit kan die modem toch niet aan ?

Enfin ja, ik zal het je morgen weten te zeggen :)

greetz,

Nob
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

nob schreef:Ik zal dat morgen is testen en het je weten zeggen ;)

Met 1 Mbit gaat dat nog denk ik, maar die modem kan max 8 Mbit aan dacht ik, hoe gaat ie dat dan doen als je verbinding is gesynchroniseerd op bv 5 Mbit ? 2 X 5 Mbit kan die modem toch niet aan ?

Enfin ja, ik zal het je morgen weten te zeggen :)

greetz,

Nob

Awel ja, tis dat dat ik ook dacht toen diene mij da vertelde :)
NuKeM
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Ok, ik heb wat testjes gedaan!

Allereerst heb je 2 verschillende IP's.
Als ik download op de ene pc van ftp.skynet.be en op de andere van ftp.belnet.be zie ik dat mijn verkeer mooi wordt gereduceerd van ongeveer 50 KB/sec per pc, dus die 1 Mbit wordt verdeeld, het is dus niet zo dat je met elke pc 1 Mbit hebt.

En euhm, op het eerste zicht lijkt het allemaal niet erg stabiel, want na een paar minuten werd ik op beide pc's gedisconnect, op de ene pc terug inloggen bleek geen probleem, op de andere zei hij altijd: login/username is niet geldig op dit domein. Na een reboot van de pc lukte het echter weer wel en nu zit ik al een half uurtje te surfen op beide pc's. (dus misschien stom toeval)

Ik laat jullie weten als er nog problemen opduiken, maar voorlopig ziet het er goed uit!

greetz,

Nob
pacman

Misschien een domme vraag

Maar wat gebeurt er als je toch via de hiervoor uitgelegde methode werkt met een skynet adsl go of een wanadoo go abonnement.

Kan de provider dat zien ? Of niet zoals bij telenet.

gtz pacman :roll:
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Berichten: 4143
Lid geworden op: 15 sep 2002, 09:08
Locatie: Belgium, Haacht
Contacteer:

aangezien je (zoals nob zei) 2 IP's hebt ze dat kunnen zien en de 2e niet toellaten maar skynet laat 2 connecties toe van dezelfde account dus gaat het bij skynet waarschijnlijk wel lukken maar bij wannadoo heb ik geen idee
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
Gebruikersavatar
All Your Base
Plus Member
Plus Member
Berichten: 190
Lid geworden op: 17 sep 2002, 11:57

lukt enkel met plus abo's. bij go is de bas poort gelimiteerd op 1 verbinding.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”