"Weergave oproeper" verschijnt niet meer sinds VDSL.

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
GIJoe
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Provider

Hallo

Ik heb een jaar geleden een probleem gehad, ik woon op een appartement, en iemand boven/onder mij moet zitten klooien hebben in de kolom waar de telefonie doorloopt, gevolg => helemaal géén telefoon/internet meer.

Belgacom technieker is toen langs geweest, breuk ergens in de kabel, dus nieuwe bekabeling leggen. Die man heeft alles terug aangesloten aan het bestaande "stopcontact" waar de telefoonlijn binnenkomt. Dit is géén kastje, zoals ntp2007 of andere modernere contacten, maar een eenvoudig stopcontactje met die cirkelvormige gaatjes die je voor een cent in de doe-het-zelver koopt.

Nu krijg ik al een héle tijd het nummer niet meer te zien van degene die me belt, vroeger wel (betaal ook nog extra voor die functie), en ik vermoed dat dit niet meer functioneerd van sinds het moment dat die technieker de herstellingen is komen doen.

Ik heb echt maar een héél flauwe kennis van die dingen.

Aan het contact waar de telefoonlijn binnenkomt zijn 2 telefoonkabels aangesloten.

- 1 die naar mijn telefoon in de living loopt (waar ik vroeger wél te zien kreeg wie me belde, nu niet meer).
- 1 die naar de slaapkamer loopt waar nog een telefoon aangesloten is + mijn Sagem voor VDSL.

Het stopcontactje waar ik het over heb heeft niks van inwendige hardware hoor, gewoon een paar klemmetjes waar de inkomende draden ingeschroefd zitten, en de aftakkingen naar de 2 "uitgaande kabels".

Weet iemand of mijn huidige manier van aansluiten de oorzaak zou kunnen zijn van het niet werken van die "Nummer van oproeper" functie aub ?
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer
Provider

Volgens mij is dat eerder een probleem (weergave oproeper verschijnt niet) voor de technische dienst of de klantendienst.
Als ze u vragen gaan stellen over uw setup, ga je vermoedelijk problemen krijgen. De enige aanvaarde setup, voor zover ik weet, is het VDSL aansluitpunt op de eerste en enige plaats waar Belgacom binnen komt. Vanaf daar moet je dan vertakken naar andere telefoontoestellen...

Voor telefoon is dat geen probleem. Er zijn klemmetjes voorzien in die NTP doos.
Voor VDSL zou dat ook geen probleem mogen zijn, in hun folder vermelden ze dat je daar een kabel op kan aansluiten zodat je de modem eender waar in huis kan zetten. In de praktijk is het niet zo eenvoudig en krijg je geen technische ondersteuning van de helpdesk. Ik heb het niet aan de praat gekregen.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:
Provider

zou het eigenaardig vinden mocht het een met het ander gelinkt zijn... de 2 draads telefonie is analoog, als de telefoon gewoon werkt moet de weergave oproeper ook werken.
Wat wel soms gebeurt is dat bij aanpassing van je tariefplan of abonnement opties kunnen naar de basisinstelling gaan.
Best even bellen en vragen of die optie nog wel is gectiveerd...
Een ander verhaal wanneer je belt over het internet via VOIP, dan kan de weergave oproeper plots niet meer werken wanneer dit over een andere server loopt en je provider dit bvb niet ondersteund.
Bij Voipbuster werkt het wel en bij internetcalls niet, het is hetzelfde bedrijf die de service uitbaat maar het loopt over andere servers...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer
Provider

laroyj schreef:zou het eigenaardig vinden mocht het een met het ander gelinkt zijn... de 2 draads telefonie is analoog, als de telefoon gewoon werkt moet de weergave oproeper ook werken.
Weergave oproeper is digitale informatie, dat tussen het eerste en tweede belsignaal doorgestuurd wordt. Een niet conforme telefoonlijn kan wel bellen, maar toch de weergave oproeper signalering beïnvloeden...
laroyj schreef:Een ander verhaal wanneer je belt over het internet via VOIP, dan kan de weergave oproeper plots niet meer werken wanneer dit over een andere server loopt en je provider dit bvb niet ondersteund.
Bij Voipbuster werkt het wel en bij internetcalls niet
Dat begrijp ik niet zo goed .... "weergave oproeper" gaat over binnenkomende gesprekken, Voipbuster/internetcalls gaat over uitgaande oproepen. Ik zie het verband niet.
GIJoe schreef: Aan het contact waar de telefoonlijn binnenkomt zijn 2 telefoonkabels aangesloten.
  • - 1 die naar mijn telefoon in de living loopt (waar ik vroeger wél te zien kreeg wie me belde, nu niet meer).
    - 1 die naar de slaapkamer loopt waar nog een telefoon aangesloten is + mijn Sagem voor VDSL.
Dit ziet er niet conform uit.
- Als ik het goed begrijp heb je dus een vertakking ter hoogte van de Belgaom intro naar living en slaapkamer
- In slaapkamer telefoon + VDSL2 modem (zonder NTP2007 of splitter) ??

Theoretisch moet de NTP en splitter op de plaats van de Belgacom intro:
  • - Op de groene klemmen kan je het telefoonpaar naar de living aansluiten, en het telefoonpaar naar de slaapkamer (alleen voor telefoon)
    - Op de blauwe klemmen moet het telefooonpaar komen naar de modem.
    Dit veronderstelt dat de kabel naar de slaapkamer 2 paar bevat...
Een alternatieve opstelling die ook werkt is de volgende (ook 2 paar naar slaapkamer nodig):
  • - De Belgacom intro doorverbinden met het eerste kabelpaar naar de slaapkamer.
    - In de slaapkamer dit kabelpaar aansluiten op de zwarte klemmen van de NTP2007 (intro).
    - In de slaapkamer het tweede kabelpaar aansluiten op de groene klemmen van de NTP2007 (telefoon).
    - TF 2007 splitter en hierop je VDSL2 modem.
    - In de Belgacom aansluitdoos, het tweede kabelpaar (telefoon) van de slaapkamer doorverbinden met het paar naar de living.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Je kan het VDSL signaal ook doorgeven via een gewone kabel, als ik me niet vergis een blauwe connector in de VDSL aansluitdoos.
Hoe moet je daar dan een modem op aangesloten krijgen? Heb je nog zo'n VDSL doos nodig? Hoe moet je de kabel in die 2 aansluitdoos dan aansluiten?

edit: bijlage toegevoegd
Bijlagen
install-fixed-line-ntp2007.pdf
(386.55 KiB) 73 keer gedownload
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer
Provider

Zou idd wel kunnen dat het niet meer werkt door verkeerde aansluiting aan splitter.

Bij oudere binnenhuis-telefooncentrales gaat dat specifieke signaal ook niet door de centrale.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:
Provider

ja, had het verkeerd, verwarde met de nummerweergave......
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

heist_175 schreef:Je kan het VDSL signaal ook doorgeven via een gewone kabel, als ik me niet vergis een blauwe connector in de VDSL aansluitdoos.
Hoe moet je daar dan een modem op aangesloten krijgen? Heb je nog zo'n VDSL doos nodig? Hoe moet je de kabel in die 2 aansluitdoos dan aansluiten?
Zoals ik de vorige post zei: je kan aan de blauwe aansluitklemmen de kabel naar de modem aansluiten ...
Je hebt daar natuurlijk géén "VDSL doos" meer voor nodig.
  • - Ofwel gebruik je een gewoon belgacom stopkontakt (en gebruik je een belgacom stekker met een rj11 uitgang).
    - Ofwel gebruik je een RJ11 contactdoos (zonder filter!).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Provider

- Wat voor kabel moet ik gebruiken om in die blauwe connector te steken? Ik heb dat gisteren geprobeerd met een UTP kabel, maar het signaalverlies was te groot. (ik had dat op de zwarte connector aangesloten (het inkomende signaal dus) en de modem dan op een nieuwe NTP doos)
- Als ik een kabel in die blauwe connector steek, wat moet ik aan de andere kant hebben? Een stekker, een stopcontact, ...? Want ik moet de stekker van de modem toch ergens insteken, niet?
GIJoe
Starter Plus
Starter Plus
Provider

Sorry dat ik zo laat reageer. Op de slaapkamer zitten wel splitters(?) achter gewone telefoonaansluiting & vóór de VDSL aansluiting.

Het zijn de 2 bakjes die standaard bij die Sagem geleverd werden.

Om het te proberen volledig in tekst voor te stellen :

-INKOMENDE DRADEN- gekoppeld aan een gewoon telefoonstekkertje (dus zonder weerstandjes of andere hardware)
--> een dradenpaar rechtstreeks gekoppeld aan het inkomend paar (via gewone klemmetjes) naar de telefoon in living.(crappy Belgacom Maestro 300)
--> een dradenpaar rechtstreeks gekoppeld aan het inkomend paar (via gewone klemmetjes) naar de slaapkamer.

--> IN SLAAPKAMER : (op het blokje waar de draden toekomen, gestapeld in volgende volgorde)
1) gewoon eenvoudig doosje waarin de kabel naar een vaste telefoon in de slaapkamer geklikt zit.
2) daarop de grijze "ADAPTOR 5-6" waarop vanuit 1 v/d "TEL" aansluitingen de kabel gaat naar het basisstation van een goedkoop paar draagbare telefoontjes (BlueSky BDE3300)
3) daarop de andere grijze adaptor die bij de sagem zat, waarop vanuit de "DSL" een blauwe kabel naar de Sagem loopt.

Dit is het in mijn "gebroken kennis" taal.

Die 2 adaptors die bij de Sagem zitten, zijn die conform, en in mijn situatie correct "geplaatst" ? Ik zou begot niet weten wat de oorzaak van het niet verschijnen
van het nummer van oproeper zit.

Ik had voor de zekerheid dat het probleem niet bij Belgacom zelf zit, die dienst 14 dagen geleden gedeactiveerd, en vorige week terug aangevraagd (volgens de brief die ik ontving zou deze optie terug moeten werkend sinds 30 juli, maar nog steeds niks. OF HET IS TE ZEGGEN, er verschijnt enkel een getal in de 70 op die Maestro telkens er iemand belt, als het iemand is die via GSM belt kan dat best zijn dat dit niet verschijnt, maar zelfs voor gesprekken vanop een vast toestel geeft ie ook telkens dat 2 cijferig nummer weer, en dat is het dan...
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

GIJoe schreef:Die 2 adaptors die bij de Sagem zitten, zijn die conform, en in mijn situatie correct "geplaatst" ? Ik zou begot niet weten wat de oorzaak van het niet verschijnen van het nummer van oproeper zit.
Neen, uw situatie is absoluut niet conform geplaatst.
Zoals je zelf beschrijft heb je beneden, op de inkomende Belgacom lijn een aftakking, waarop een telefoontoestel aangesloten is.
Dat is absoluut verboden voor VDSL2. Alle telefoons - ook die van beneden - moeten achter de splitter komen.

Als deze splitter in de slaapkamer staat, dan zal je een "retour paar" moeten gebruiken om de telefoon beneden op aan te sluiten. Met een beetje geluk kan je misschien vaststellen dat de kabel naar de slaapkamer 2 paar bevat. Dan is het een "piece of cake" om dit te verwezenlijken.

Jouw niet-conforme installatie kan zelfs tot gevolg hebben dat je modem niet synct op de goede snelheid, ofwel op een repair profiel terecht komt, of niet meer zal kunnen profiteren van toekomstige verhogingen. Het is dus in jouw voordeel om de situatie recht te zetten.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:
Provider

Wat Philippe zegt, klopt volledig.
Dit is één van de redenen waarom weergave oproeper niet werkt.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
GIJoe
Starter Plus
Starter Plus
Provider

Dus, dat wil zeggen dat de draden (30meter+) die van de inkom naar de slaapkamer lopen, moeten voorzien zijn van die clips (RJ11?) ? Want 'bovenop" die splitter voor de Sagem (waar blauw draad naar Sagem ingaat) is geen voorziening om er een andere adapter bovenop te plaatsen.
Bij de aankoop van zoveel meter cat5 kabel, heb ik niks anders gezien dan rollen met gewoon "bloot" uiteinde. Dat wil zeggen dat iedereen die (extra) telefoonkabel aanlegt in huis, zelf met zo'n tang die clipjes er (op de juiste manier) moet opmonteren ? :eek:

Ik heb die kabel van ingang, in de slaapk. gewoon in een standaard telefoonstekkertje gestoken, via een lipje dat ik moet afbreken, en de draden gewoon in de klemmetjes schroeven.

En als ik idd moet gaan klooien om die kabels van "clips" te voorzien, waar vindt ik dan op welke "contactstrook" welke draad moet komen aub ?

Als ik het goed begrijp eerst dus die "ADAPTOR 5-6", deze heeft 2 TEL-uitgangen, en de mogelijkheid om de splitter? (waar een DSL uitgang in zit) hierbovenop te plaatsen. Dan komt de VDSL aansluiting toch als laatste in de volgorde ? Want die DSL splitter biedt GEEN mogelijkheid om er nog een stekker bovenop te plaatsen ? :?

Wat het synchroniseren van de Sagem betreft, nooit problemen mee gehad, ook niet nadat ik hem in bridge gezet heb met een Netgear router erachter.
Snelheidstests via Telenet Speedtest geven steeds deftige resultaten (36ms ping, 31.221 kbps downrate, 4724 kbps uprate, dit met een 30/6 profiel)

Hier is een simpele schets van mijn huidige situatie. Fotootjes boven elkaar betekenen dat de bovenstaande ingeplugd is in de onderliggende, enz...
ps, aan de RJ11 plug van het blauwe "ADSL" bakje is niks verbonden. Die ADSL zat daar van vroeger en heb ik voor de zekerheid daar laten tussenzitten.
SCHETS : http://i.imgur.com/UCyMm.png

P.S. Ik heb stabiel VDSL2 30/6 profiel op Sagem.
GIJoe
Starter Plus
Starter Plus
Provider

Moet er wel bijvermelden dat de kabel van ingang naar slaapk. nog extra ongebruikte paren bevat.

Update : Na het er van tussenhalen van de telefoon op slaapkamer, verschijnt het nummer van de oproeper terug op telefoon living. :-o
Nu is het de vraag of, zoals philippe aanhalt, of BGC in de toekomst nog wel een profiel verhoging zou kunnen doen. Wat de stabiliteit van mijn synchro betreft heb ik ook echt niet te klagen. Dus momenteel eigenlijk géén werkelijke problemen meer. Zou uiteraard wel willen dat m'n opstelling tenminste wél conform de regels is.

P.S. Lijntest via BGC website geeft ook aan dat er géén problemen vastgesteld zijn, en een test via de EDPnet site geeft aan dat ik aanspraak kan maken op een hoger (50/6) profiel. :-)

Eén ding wat me wel opvalt zijn de slechte pingtijden (100ms+) die ik op de geprefereerde Belgische servers op http://www.speedtest.net/ telkens weer krijg. Ik zie dat daar mensen gemiddeld rond de 30ms ping halen, bij mij is dat nog nooit onder de 100ms geweest. (getest met computer via ethernet aan router, dus niet draadloos) terwijl ik bij de Telenet Speedtest telkens zo tussen de 35 en 40ms zit.
GIJoe
Starter Plus
Starter Plus
Provider

Kan er iemand zeggen dat de opstelling zoals de schets hierboven, min de blauwe ADSL splitter aan de inkom, een correcte, conform de regels is aub ?
Aangezien de splitter eigenlijk, via de directe doorverbinding van inkom naar slaapkamer, toch direct aan de ingang staat, vermoed mijn flauwe kennis van zaken dat dit toch conform is ?
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Dat is nog altijd dezelfde manier als vroeger, dus niet conform
De splitter staat niet op de intro, je hebt een aftakking (naar telefoon inkom) voor de splitter.

Een conforme installatie is dat de splitter direct op de intro staat (zonder aftakkingen) en dat alle telefoons achter de splitter komen.
Zoals ik in een vorige post zei, moet je telefoon in de inkom aangesloten worden achter de splitter: hiervoor kan je een ander paar gebruiken vanaf de slaapkamer naar de inkom.
GIJoe
Starter Plus
Starter Plus
Provider

philippe,

Ik begrijp "achter de splitter" niet echt goed. Als ik nu dus die 2 plugs die nu op de slaapkamer inzitten, rechtstreeks aan de inkom steek, is het makkelijk de telefoon voor beneden aan te sluiten. Tot hiertoe alles logisch.
Maar wat met dat "ander paar" waarover je het hebt. Waar ergens, aan de inkom moet dit dan aangesloten worden ? via een RJ11 connector aan een uitgang van het 'dubbele telefoon'-aansluitingsblokje, of via een RJ11 connector aan de uitgang van de 'DSL'-aansluiting ?
Aangezien ik op de slaapkamer zowel een telefoon als de Router moet aansluiten.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

"achter de splitter" wil zeggen dat het telefoonsignaal eerst naar de splitter gaat, en van daaruit naar je telefoons
In jouw opstelling is er een telefoon aftakking (naar living) tussen de belgacom intro en de splitter (slaapkamer)

Ideaal moet je een "NTP 2007" installeren (in plaats van de 5-6 adaptor + filter). Maar als je dit niet hebt kan je toch als volgt te werk gaan. Je kan het probleem op 2 manieren oplossen; in beide gevallen moet je 2 paren gebruiken tussen inkom en slaapkamer.

1) splitter beneden / inkom:
  • - Belgacom intro op de telefoonprise ingang (zoals nu)
    - de verbinding naar slaapkamer loskoppelen
    - Beneden de 5-6 adaptor + VDSL filter
    - telefoon beneden aansluiten op één van de RJ11 van de adaptor
    - één paar naar de slaapkamer aansluiten op de andere RJ11 van de adaptor (telefoon)
    - één tweede paar naar de slaapkamer aansluiten op de RJ11 van de filter (modem)
    - in de slaapkamer telefoon en modem aansluiten op resp. eerste en tweede paar.
2) splitter boven / slaapkamer:
  • - Belgacom intro afkoppelen van de telefoonprise ingang, en direct doorverbinden met één paar naar de slaapkamer.
    - een tweede paar naar de slaapkamer aansluiten op de telefoonprise inkom.
    - Boven de 5-6 adaptor + VDSL filter
    - telefoon boven aansluiten op één van de RJ11 van de adaptor
    - het tweede paar van de kabel van de inkom aansluiten op de andere RJ11 van de adaptor (telefoon beneden)
    - modem aansluiten op de RJ11 van de filter (modem)
ik zou voor optie 2 gaan (iets minder prutsen met RJ11 stekkers).
GIJoe
Starter Plus
Starter Plus
Provider

dank u wel voor de duidelijk stappen. Die ntp2007 is waarschijnlijk enkel bij BGC te verkrijgen, behoorlijk duur, en niet zomaar in de grote doe-het-zelf ketens verkrijgbaar, waarschijnlijk ?
Zou het toch op die manier willen doen, zodat het geknoei met RJ11 stekkers maken weggelaten kan worden, idem voor die "terugkoppeling" via dradenparen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Als je optie 2 neemt, dan moet je maar één RJ11 stekker plaatsten, namelijk op de terugkoppeling voor de telefoon naar de inkom.
Je kan hiervoor een normaal telefoonkabeltje (met RJ11 stekkers) in 2 knippen, en hier de 2 middelste aders doorverbinden met het paar naar de inkom. Zoveel knoeien is dat nu ook niet :)
GIJoe
Starter Plus
Starter Plus
Provider

philippe_d,
OK, het is gelukt, dank u vriendelijk voor de vele duidelijke hulp ! :beerchug:
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”