Beste,
Sedert enkele weken kunnen wij met onze Panasonic TH-42 PZ85EA, dewelke over een DVB-T transmittor beschikt, in de regio Roeselare niet meer overschakelen naar digitale kwaliteit voor de "gratis" zenders Een, Canvas, Ketnet op12 en kunnen we tevens geen radio meer beluisteren via dezelfde frequentie. Heb de "DVB services" al gereset, en al eens op een ander land gezet, doch dezelfde problemen blijven. DVB Signaalsterkte overal 5 /10, signaalkwaliteit bij posten als VT4 10/10 - en vermelding op scherm "geen beeld "(logisch, want betalen hier niet voor)doch bij de "VRT-zenders" en radio 0/10 met vermelding op scherm "geen signaal". Reactie Telenet: " kans heel groot dat de coaxkabel defect is, gelieve deze te vervangen a.u.b. en ons opnieuw te berichten indien het probleem nog niet opgelost is". Woensdag e.k. komt men op uitdrukkelijke vraag van mezelf kijken naar het probleem, want ik hecht echt geen geloof eraan dat "toevallig" enkel bij de digitale kanalen er een probleem is, en bij de analoge niet.
Is er iemand van jullie die nog ideëen heeft over wat we nog kunnen proberen, of die hetzelfde probleem heeft? We gebruiken enkel deze digitale kanalen voor Canvas, want bij de analoge is deze hier niet beschikbaar (heeft nog nooit gefunctioneerd)
Alvast heel hartelijk bedankt voor de tips!
Mvg,
Misbe
DVB-T / Panasonic / geen signaal
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 136 keer
- Bedankt: 53 keer
Telenet kan nogtans gelijk hebben: zulke problemen worden vaak opgelost door een nieuwe coaxkabel, gecertifieerd door Telenet.
Indien de technieker bij u inderdaad dit opmerkt, ligt de fout niet bij Telenet en moet u betalen voor de interventie.
Bij een defecte of verouderde coax is er op bepaalde frequenties een slecht signaal. Dat betekent dus dat sommige zenders perfect werken en andere storing ondervinden of zelfs geen beeld hebben. Dat lijkt me bij u het geval
[
Post made via mobile device ]
Indien de technieker bij u inderdaad dit opmerkt, ligt de fout niet bij Telenet en moet u betalen voor de interventie.
Bij een defecte of verouderde coax is er op bepaalde frequenties een slecht signaal. Dat betekent dus dat sommige zenders perfect werken en andere storing ondervinden of zelfs geen beeld hebben. Dat lijkt me bij u het geval
[

Beste,
De ouderdom van de coaxkabel in de woning is nog geen 4 jaar in nieuwbouwwoning (ouderdom kabels buiten ? geen enkel idee). Coax boven aangesloten door telenet-technieker, verder loopt kabel in de muur (kan dus daar mijn inziens niet beschadigd geraken). Wat zijn dan de mogelijke redenen van defect? Kan een kabel in een periode van minder dan 4 jaar verslijten?
Mvg
Misbe
De ouderdom van de coaxkabel in de woning is nog geen 4 jaar in nieuwbouwwoning (ouderdom kabels buiten ? geen enkel idee). Coax boven aangesloten door telenet-technieker, verder loopt kabel in de muur (kan dus daar mijn inziens niet beschadigd geraken). Wat zijn dan de mogelijke redenen van defect? Kan een kabel in een periode van minder dan 4 jaar verslijten?
Mvg
Misbe
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Een transmitter is een zender, een receiver is een ontvanger... ik hoop dus voor jou dat het geen "transmittor" ismisbe schreef:dewelke over een DVB-T transmittor beschikt

Euh... analoge kanalen geen probleem... maw. je hebt dus een abonnement bij TN en je coax is dus aangesloten op de kabel ? In dat geval moet je de digitale zenders ontvangen met een DVB-C ontvanger, niet met een DVB-T ontvanger wat dat is voor een signaal via een antenne op je dak.misbe schreef:Woensdag e.k. komt men op uitdrukkelijke vraag van mezelf kijken naar het probleem, want ik hecht echt geen geloof eraan dat "toevallig" enkel bij de digitale kanalen er een probleem is, en bij de analoge niet.
Beste,
Bedankt voor de opmerkingen, het is inderdaad een DVB transmitter die in het TV toestel ingebouwd zit. De standaard coax kabel zit aangesloten, hier maken we dus geen gebruik van een bijkomende interne of externe atenne. Wij wonen op "de boerenbuiten" dus hinder is er niet door gebouwen e.d. meer.
Mijn verontschuldigingen m.b.t. benaming DVB-T i.p.v. DVB-C: ben hier dus volledig een leek in.
Probleem blijft echter dezelfde: sedert nieuwe TV (is toch al meer dan twee jaar) nog nooit problemen gehad, is -volgens mij- sedert intrede "teletenne" dat we wel problemen hebben.
Graag daarom jullie advies?
Alvast bedankt,
Mvg,
Misbe
Bedankt voor de opmerkingen, het is inderdaad een DVB transmitter die in het TV toestel ingebouwd zit. De standaard coax kabel zit aangesloten, hier maken we dus geen gebruik van een bijkomende interne of externe atenne. Wij wonen op "de boerenbuiten" dus hinder is er niet door gebouwen e.d. meer.
Mijn verontschuldigingen m.b.t. benaming DVB-T i.p.v. DVB-C: ben hier dus volledig een leek in.
Probleem blijft echter dezelfde: sedert nieuwe TV (is toch al meer dan twee jaar) nog nooit problemen gehad, is -volgens mij- sedert intrede "teletenne" dat we wel problemen hebben.
Graag daarom jullie advies?
Alvast bedankt,
Mvg,
Misbe
-
- Deel van't meubilair
Nogmaals... in TV's zitten geen transmitters... transmitters zijn ZENDERS... in je TV zit een receiver, een ontvanger dus.misbe schreef:het is inderdaad een DVB transmitter die in het TV toestel ingebouwd zit
En waarop is die aangesloten... op de kabel van TN ? In dat geval gebruik je DVB-C (zo kan je enkele zenders digitaal bekijken) en komt Teletenne (wat DVB-T is) er helemaal niet aan te pas.misbe schreef:De standaard coax kabel zit aangesloten, hier maken we dus geen gebruik van een bijkomende interne of externe atenne.
Als ik je goed begrijp ben je aangesloten op de kabel en maakt het niet uit waar je woont... je gebruikt namelijk helemaal geen Teletenne.misbe schreef:Wij wonen op "de boerenbuiten" dus hinder is er niet door gebouwen e.d. meer.
Geen probleem... maar besef wel dat het een zeer belangrijk gegeven is in je uitleg.misbe schreef:Mijn verontschuldigingen m.b.t. benaming DVB-T i.p.v. DVB-C: ben hier dus volledig een leek in.
Enige tijd geleden heeft men de zenders aangepast op DVB-C... scan ze anders eens opnieuw in.misbe schreef:Probleem blijft echter dezelfde: sedert nieuwe TV (is toch al meer dan twee jaar) nog nooit problemen gehad, is -volgens mij- sedert intrede "teletenne" dat we wel problemen hebben.
Beste,
OK, ik heb het begrepen, ik doe geen uitspraken meer over onderdelen in de TV aanwezig
M.b.t. tip opnieuw inscannen: Heb de zenders deze week al meerdere keren opnieuw ingescand (via automatische module - ook al eens een ander land aangeduid als oorsprong met de hoop om de zenders alsnog te vinden, doch dit haalde niks uit). Ik weet dat dit voor het inscannen "Een plus" bijvoorbeeld nog in het lijstje stond (ook al waren er geen uitzendingen meer) , nu komt dit niet meer voor in het lijstje. Volgens mij hier dus niets verkeerds gedaan
Hoe groot is kans dat er in mijn TV toestel iets "selectief" kapot kan gaan, waardoor deze ene frequentie (CH22) een signaalkwaliteit "0" verkrijgt en CH43 een signaalkwaliteit "10"?
Nogmaals bedankt voor de reacties,
Mvg,
Misbe
OK, ik heb het begrepen, ik doe geen uitspraken meer over onderdelen in de TV aanwezig

M.b.t. tip opnieuw inscannen: Heb de zenders deze week al meerdere keren opnieuw ingescand (via automatische module - ook al eens een ander land aangeduid als oorsprong met de hoop om de zenders alsnog te vinden, doch dit haalde niks uit). Ik weet dat dit voor het inscannen "Een plus" bijvoorbeeld nog in het lijstje stond (ook al waren er geen uitzendingen meer) , nu komt dit niet meer voor in het lijstje. Volgens mij hier dus niets verkeerds gedaan
Hoe groot is kans dat er in mijn TV toestel iets "selectief" kapot kan gaan, waardoor deze ene frequentie (CH22) een signaalkwaliteit "0" verkrijgt en CH43 een signaalkwaliteit "10"?
Nogmaals bedankt voor de reacties,
Mvg,
Misbe
-
- Deel van't meubilair
Je mag gerust uitspraken doen... maar dan wel de juiste (en wil je daarbij gewoon helpen).misbe schreef:OK, ik heb het begrepen, ik doe geen uitspraken meer over onderdelen in de TV aanwezig![]()
Die kans is enorm klein... maar een gewone knik in een coax kan al voor dergelijke vreemde resultaten zorgen.misbe schreef:Hoe groot is kans dat er in mijn TV toestel iets "selectief" kapot kan gaan, waardoor deze ene frequentie (CH22) een signaalkwaliteit "0" verkrijgt en CH43 een signaalkwaliteit "10"?
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Dit kan dus ook niet. Canvas is overal in Vlaanderen - dus ook bij jou op de boerebuiten - op de analoge Telenet kabel aanwezig.misbe schreef: We gebruiken enkel deze digitale kanalen voor Canvas, want bij de analoge is deze hier niet beschikbaar (heeft nog nooit gefunctioneerd)
Het feit dat je ook hiermee een probleem hebt, duidt inderdaad op een slechte verbinding. Dit kan zijn:
- - slechte coax.
- slechte NUI.
- probleem met de Telenet aansluiting buiten.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Deel van't meubilair
Als de fout natuurlijk niet binnen zit... anders gaat het geld kosten !philippe_d schreef:Je hebt er m. i. goed aangedaan een technieker te laten komen.
Beste,
We hebben 2 tv's met analoge TV (1 met DVB - optie), op geen van beiden ontvangen we Canvas -> dus 2 coax kabels met slechte verbinding (?). Ik hou jullie zeker op de hoogte van de afloop hiervan, ik weet nu enkel dat we zelf niets meer kunnen doen dan wat we al allemaal gepoogd hebben.
Met vriendelijke groeten,
Misbe
We hebben 2 tv's met analoge TV (1 met DVB - optie), op geen van beiden ontvangen we Canvas -> dus 2 coax kabels met slechte verbinding (?). Ik hou jullie zeker op de hoogte van de afloop hiervan, ik weet nu enkel dat we zelf niets meer kunnen doen dan wat we al allemaal gepoogd hebben.
Met vriendelijke groeten,
Misbe
-
- Deel van't meubilair
-
- Moderator
Het kan hem maximaal de interventie van de Telenet technieker kosten....r2504 schreef:Als de fout natuurlijk niet binnen zit... anders gaat het geld kosten !philippe_d schreef:Je hebt er m. i. goed aangedaan een technieker te laten komen.
Als hij het zelf niet kan vinden, heb je dan een andere oplossing ? Een radio/tv hersteldienst laten komen zou hem wsl nog meer kosten (min 30 eur verplaatsing + 15 eur per gewerkt kwartier

Er is daar duidelijk een probleem met de aansluiting - of het nu binnen of buiten is - dus de TN technieker zal de oorzaak wel vinden/oplossen!
Als beide TV's hetzelfde probleem hebben, en beide zijn correct aangesloten op de NUI, dan is dit duidelijk een Telenet probleem.misbe schreef:We hebben 2 tv's met analoge TV (1 met DVB - optie), op geen van beiden ontvangen we Canvas -> dus 2 coax kabels met slechte verbinding (?).
Als je natuurlijk de 2de TV zelf aangesloten hebt (vb afgetakt aan de eerste TV) dan kan het nog altijd aan je binnenbekabeling schelen!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Beste,
Manueel instellen hebben we inderdaad ook al gepoogd, was ook vruchteloos. De TN technieker heeft de beide kabels aangesloten, hebben hier zelf niets rond ondernomen of gewijzigd.
Woensdagavond plaats ik hier zeker een update, da's beloofd.
Mvg,
Misbe
Manueel instellen hebben we inderdaad ook al gepoogd, was ook vruchteloos. De TN technieker heeft de beide kabels aangesloten, hebben hier zelf niets rond ondernomen of gewijzigd.
Woensdagavond plaats ik hier zeker een update, da's beloofd.
Mvg,
Misbe
Beste,
Zoals beloofd een update m.b.t. de 2 problemen.
1. Blijkbaar is het toch een DVB-T onderdeel dat in ons TV toestel aanwezig is.
Volgens de TN technieker kan de reden waarom we tot op heden altijd wel digitaal beeld hebben gehad, zijn dat de coax als antenne gefungeerd heeft door een fout ergens bij de bekabeling (extern in hun netwerk). Door vb. een extra aansluiting in de buurt, kan men dit probleem vastgesteld hebben en dit in orde hebben gebracht, waardoor bij ons de coax opeens niet meer als antenne fungeerde, en we dus geen signaal meer krijgen. Het plaatsen van een DVB-T antenne kan hier een oplossing voor bieden, waardoor we zowel analoog als digitaal TV zullen kunnen kijken.
2. Geen Canvas (analoog)
De streek is ervoor gekend of geen of een slecht signaal te ontvangen voor deze zender. De TN technieker heeft door het vervangen van een onderdeel gezorgd voor een sterker signaal, waardoor we nu wel Canvas analoog kunnen bekijken, doch met heel veel ruis op het beeld. Toch is dit al een verbetering t.o.v. de vorige situatie.
De TN was heel vriendelijk en duidelijke uitleg verschaft. Toch bedankt voor jullie insteek m.b.t. dit onderwerp!
Mvg,
Misbe
Zoals beloofd een update m.b.t. de 2 problemen.
1. Blijkbaar is het toch een DVB-T onderdeel dat in ons TV toestel aanwezig is.
Volgens de TN technieker kan de reden waarom we tot op heden altijd wel digitaal beeld hebben gehad, zijn dat de coax als antenne gefungeerd heeft door een fout ergens bij de bekabeling (extern in hun netwerk). Door vb. een extra aansluiting in de buurt, kan men dit probleem vastgesteld hebben en dit in orde hebben gebracht, waardoor bij ons de coax opeens niet meer als antenne fungeerde, en we dus geen signaal meer krijgen. Het plaatsen van een DVB-T antenne kan hier een oplossing voor bieden, waardoor we zowel analoog als digitaal TV zullen kunnen kijken.
2. Geen Canvas (analoog)
De streek is ervoor gekend of geen of een slecht signaal te ontvangen voor deze zender. De TN technieker heeft door het vervangen van een onderdeel gezorgd voor een sterker signaal, waardoor we nu wel Canvas analoog kunnen bekijken, doch met heel veel ruis op het beeld. Toch is dit al een verbetering t.o.v. de vorige situatie.
De TN was heel vriendelijk en duidelijke uitleg verschaft. Toch bedankt voor jullie insteek m.b.t. dit onderwerp!
Mvg,
Misbe
-
- Deel van't meubilair
Het maken van kosten voor DVB-T (een aparte antenne) lijkt me gewoon weggesmeten geld.
Koop je dan gewoon een Digibox voor 79 euro zou ik zeggen.
Koop je dan gewoon een Digibox voor 79 euro zou ik zeggen.
- Xplod
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Als je dicht genoeg bij een DVB-T zender woont kan dit echt wel hoor.
Ik heb het gisteren zelfs nog meegemaakt bij een kennis die haar nieuwe TV op de kabel had aangesloten terwijl er niet eens een analoog signaal op de kabel aanwezig was.
Dit omdat ze nog maar net is verhuisd en wacht op haar telenet aansluiting volgende week.
Een DVB-T antenne moet anders niet zoveel geld kosten.
Een simpel antennetje van z'n 15cm hoog met een magneetvoetje kostte mij anders op eBay géén 10€
Ik woon vlakbij Gent en kan hiermee probleemloos alle DVB-T zenders vanuit Gent prima ontvangen.
Ik heb het gisteren zelfs nog meegemaakt bij een kennis die haar nieuwe TV op de kabel had aangesloten terwijl er niet eens een analoog signaal op de kabel aanwezig was.
Dit omdat ze nog maar net is verhuisd en wacht op haar telenet aansluiting volgende week.
Een DVB-T antenne moet anders niet zoveel geld kosten.
Een simpel antennetje van z'n 15cm hoog met een magneetvoetje kostte mij anders op eBay géén 10€
Ik woon vlakbij Gent en kan hiermee probleemloos alle DVB-T zenders vanuit Gent prima ontvangen.
- iceke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
- Bedankt: 611 keer
Ik vraag me of hoe je en analoog en dvb-c en dvb-t combineert ? of je steekt uw coax cabel in de telenet contactdoos en dan pak je een paar dvb-c kanalen en de rest analoog, of je steekt er een antenne op en dan pak je een paar "andere" zenders via dvb-t.
Hier (regio antwerpen) is het trouwens al genoeg om gewoon een stukje koperdraad van de coax cabel bloot te maken om de dvb-t zenders te kunnen ontvangen, maar het is altijd een of/of verhaal, niet en/en.
Hier (regio antwerpen) is het trouwens al genoeg om gewoon een stukje koperdraad van de coax cabel bloot te maken om de dvb-t zenders te kunnen ontvangen, maar het is altijd een of/of verhaal, niet en/en.
-
- Moderator
Telenet gebruikt de VHF band (47MHz-460MHz) voor DVB-C + analoog, terwijl DVB-T uitzendt op de UHF band (470MHz-860MHz).
Volgens mij kan je theoretisch deze 2 antennesignalen samenvoegen op één coax, zonder dat de kanalen overlappen.
Dit vermijdt het ompluggen.

Zoals het ook perfect mogelijk is om het Telenet signaal + satelliet op één coax samen te voegen (en terug te splisten), mits de juiste hardware.
Enig probleem bij combineren kabel + air is de overlappende FM band (87MHz-108MHz).
Volgens mij kan je theoretisch deze 2 antennesignalen samenvoegen op één coax, zonder dat de kanalen overlappen.
Dit vermijdt het ompluggen.

Zoals het ook perfect mogelijk is om het Telenet signaal + satelliet op één coax samen te voegen (en terug te splisten), mits de juiste hardware.
Enig probleem bij combineren kabel + air is de overlappende FM band (87MHz-108MHz).
-
- Deel van't meubilair
Volgens mij gaat men ondertussen al hoger ook.philippe_d schreef:Telenet gebruikt de VHF band (47MHz-460MHz) voor DVB-C + analoog