Opgelost hier. Profiel stond nog op 30/6. Staat nu inderdaad op 16.5/10.
Upload gemiddeld 888~905 KB/s. Soms pieken naar 1126.4.
155.262 seconds (measured here), 0.81 Mbytes per second
Status: Bestandsoverdracht succesvol, 131.068.772 bytes in 156 seconden overgedragen
Download +/- 13.21 Mbps.
Enkele dagen geleden was de upload nog lager. Maar de download mag toch ook over de 16 gaan vind ik...
Overhead en andere bullshit met profielen moeten ze maar voor hun rekening nemen en leveren wat ze adverteren.
16.5 Download / 10 mbps upload beschikbaar voor particuliere
- Ken
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 94 keer
Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
- Joachim
- ISP Staff
- Twitter: jslabbaert
- Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
- Bedankt: 382 keer
Hey Ken, ik ben blij te horen dat het eindelijk opgelost is
In verband met je snelheden, we kunnen maar aanbieden wat er is, maar als het nu eenmaal niet kan, het is echt niet dat we je willen pesten hoor
Als je niet tevreden bent met de huidige situatie kan je steeds een ticket openen, en we trachten dit zeker tot het uiterste goed te krijgen.
![Beerchug :beerchug:](./images/smilies/icon_beerchug.gif)
In verband met je snelheden, we kunnen maar aanbieden wat er is, maar als het nu eenmaal niet kan, het is echt niet dat we je willen pesten hoor
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Als je niet tevreden bent met de huidige situatie kan je steeds een ticket openen, en we trachten dit zeker tot het uiterste goed te krijgen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 146 keer
- Bedankt: 30 keer
Ik ervaar op dit moment een extreem trage verbinding, met een download lager dan 0,5 Mbps. De upload is wel 'normaal' rond de 4 Mbps.
Hebben jullie hier ook last van of zou het een lokaal probleem zijn?
Dat EDPnet een zware overboeking op hun VLAN's toepast was me al duidelijk, maar dit is echt niet aangenaam meer![Sad :-(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Hebben jullie hier ook last van of zou het een lokaal probleem zijn?
Dat EDPnet een zware overboeking op hun VLAN's toepast was me al duidelijk, maar dit is echt niet aangenaam meer
![Sad :-(](./images/smilies/icon_sad.gif)
-
- Elite Poster
Met clients scheelt niets..(bedraad, linux/windows/mac)
Uiteraard geen andere downloads of uploads.
Testen gedaan via zowel verschillende protocollen en verschillende bronnen, o.a. speedtest.net, speedtest.edpnet.be en speedtest.telenet.be
*EDIT* 19u55
Alles ineens in orde nu..download vlot over de 15Mbps en upload rond de 7 Mbps
Ik haal wel ook nooit meer dan 8.2 Mbps upload, dat is nog altijd minder dan 10Mbps - 10% overhead.
Uiteraard geen andere downloads of uploads.
Testen gedaan via zowel verschillende protocollen en verschillende bronnen, o.a. speedtest.net, speedtest.edpnet.be en speedtest.telenet.be
*EDIT* 19u55
Alles ineens in orde nu..download vlot over de 15Mbps en upload rond de 7 Mbps
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
Ik haal wel ook nooit meer dan 8.2 Mbps upload, dat is nog altijd minder dan 10Mbps - 10% overhead.
-
- Elite Poster
Probleem doet zich weer voor en *toevallig* weer in het weekend tijdens drukke uren..
Reactie op mijn ticket:
Reactie op mijn ticket:
Lijkt me allesbehalve relevant. Toch maar eens geprobeerd en er is geen verschil:Beste meneer Jorgo,
Dat kan zijn dat de modem gewoon handmatig herstart moet worden, die is al 39 dagen ononderbroken online.
Met vriendelijke groeten,
Code: Selecteer alles
Download Speed: 1924 kbps (240.5 KB/sec transfer rate)
Upload Speed: 6022 kbps (752.8 KB/sec transfer rate)
Latency: 38 ms
zaterdag 4 augustus 2012 19:53:13
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Zo irrelevant is dat niet hoor. Gebeurd wel eens vaker dat dit kan.
En elke ISP overboekt zijn lijnen maar bij edpnet nooit last gehad van trage lijnen ze...
En elke ISP overboekt zijn lijnen maar bij edpnet nooit last gehad van trage lijnen ze...
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
Voor mij wel.
Modems zijn gemaakt om 24/7 aan te staan. Dat een lange PPPoE sessie voor problemen kan zorgen kan ik mogelijk nog inkomen. Vandaar dan even de proef op de som genomen, en het is enkel tijdens bepaalde periodes dat de snelheid inzakt.
Als het een hardware probleem was dan zou dit permanent zijn en niet meer wel dan niet werken, toevallig net in drukke periodes.
Dat ik niet 24/7 aanspraak kan doen met een consumentenlijn op 26,5 Mbps begrijp ik, maar dit is gewoon triestig.
Modems zijn gemaakt om 24/7 aan te staan. Dat een lange PPPoE sessie voor problemen kan zorgen kan ik mogelijk nog inkomen. Vandaar dan even de proef op de som genomen, en het is enkel tijdens bepaalde periodes dat de snelheid inzakt.
Als het een hardware probleem was dan zou dit permanent zijn en niet meer wel dan niet werken, toevallig net in drukke periodes.
Dat ik niet 24/7 aanspraak kan doen met een consumentenlijn op 26,5 Mbps begrijp ik, maar dit is gewoon triestig.
-
- Moderator
- Contacteer:
De modem an sich kan langere tijd aan staan, dat is geen probleem. Meestal is het routergedeelte het probleem. Heb jij een aparte router staan achter je vdsl2 modem? Die sagem durft (en dat is te merken bij veel bittorrentverkeer of veel p2p verkeer) wel eens op zijn spreekwoordelijk gat gaan als er teveel connecties open staan of open blijven staan.
Overigens, en dit is al eens besproken door gebruiken "Joachim" is er een continue monitoring per LEX naar de capaciteit.
Kan je eens je modemwaarden posten hier anders (via de vdsl2tool, te vinden op www.hierzo.net).
Overigens, en dit is al eens besproken door gebruiken "Joachim" is er een continue monitoring per LEX naar de capaciteit.
Kan je eens je modemwaarden posten hier anders (via de vdsl2tool, te vinden op www.hierzo.net).
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
Ja, pfSense met de BBOX2 in bridged mode.
Geen gebruik van bittorent / andere P2P.
Teveel openstaande connecties is ook niet mogelijk:
Current state count: 210
Lijnwaarden kan ik niet posten vermits de BBOX2 geen ip meer heeft nu.
Uit de vorige mail van EDPnet support was alles in orde:
Geen gebruik van bittorent / andere P2P.
Teveel openstaande connecties is ook niet mogelijk:
Current state count: 210
Lijnwaarden kan ik niet posten vermits de BBOX2 geen ip meer heeft nu.
Uit de vorige mail van EDPnet support was alles in orde:
Code: Selecteer alles
LineProfile = vdsl2_16500_10000_IL8262_v1
DownstreamAttenuation = 19.5
UpstreamAttenuation = 30.1
DownstreamBitRate = 16552.0
UpstreamBitRate = 10048.0
DownstreamNoiseMargin = 29.0
UpstreamNoiseMargin = 15.6
Laatst gewijzigd door jorgo 05 aug 2012, 12:00, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Als dit veelvuldig voorkomt moet je toch contact nemem emt EDPNet en hen de gegevens bezorgen.
Zij zullen, indien nodig, de capaciteit verhogen.
Dat ze overboeken is natuurlijk normaal.
Stel EDPNet heeft 10.000 klanten (louter fictief voorbeeld) verdeeld over 10 regio's.
EDPnet haalt de internetstreams van hun klanten af vanaf één pop per regio (VLAN), dit is dus een stream van gemiddeld 1000 klanten. Als ze niet zouden overboeken, zouden ze dus een capaciteit moeten voorzien van 50 Gbps (symmetrisch) per VLAN. Dat is natuurlijk onbetaalbaar.
Zij monitoren de capaciteit, en waar nodig (vb wegens enkele heavy downoaders in een bepaalde regio) gaan ze capaciteit verhogen.
Belgacom moet de traffic van alle EDPNet klanten van één bepaalde regio in deze pop ter beschikking stellen.
De vetraging kan dus ook te wijten zijn bij Belgacom (die de streams vanaf de ROP's naar het "afhaalpunt" stuurt), en niet noodzakelijk bij EDPNet (VLAN vanaf de pop naar St-Niklaas).
Waarschijnlijk is dit technisch niet correct uitgelegd
, maar hoe ik begrijp dat de topologie in mekaar zit ...
Zij zullen, indien nodig, de capaciteit verhogen.
Dat ze overboeken is natuurlijk normaal.
Stel EDPNet heeft 10.000 klanten (louter fictief voorbeeld) verdeeld over 10 regio's.
EDPnet haalt de internetstreams van hun klanten af vanaf één pop per regio (VLAN), dit is dus een stream van gemiddeld 1000 klanten. Als ze niet zouden overboeken, zouden ze dus een capaciteit moeten voorzien van 50 Gbps (symmetrisch) per VLAN. Dat is natuurlijk onbetaalbaar.
Zij monitoren de capaciteit, en waar nodig (vb wegens enkele heavy downoaders in een bepaalde regio) gaan ze capaciteit verhogen.
Belgacom moet de traffic van alle EDPNet klanten van één bepaalde regio in deze pop ter beschikking stellen.
De vetraging kan dus ook te wijten zijn bij Belgacom (die de streams vanaf de ROP's naar het "afhaalpunt" stuurt), en niet noodzakelijk bij EDPNet (VLAN vanaf de pop naar St-Niklaas).
Waarschijnlijk is dit technisch niet correct uitgelegd
![Sad :-(](./images/smilies/icon_sad.gif)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Moderator
- Contacteer:
Doe eens die vdsl2tool?
290 is overigens niks![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Bij mij : Current state count: 41536
290 is overigens niks
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Bij mij : Current state count: 41536
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
Overboeking ben ik wel bekend mee hoor, en begrijp het verhaaltje wel.
Ik probeer gewoon aan te tonen dat er 99% zeker een (lokaal) capaciteitsprobleem is waarvan ik hoop dat ze dit snel oplossen.
Edit: krisken, vorige bericht aangepast. refresh eens.
En het is inderdaad verwaarloosbaar. CPU load is altijd <10% en <30% geheugen in gebruik..Daar zit dus zeker geen bottleneck.
Edit2: als de lijn "slecht" zou zijn, is het dan niet eigenaardig dat dit 80% van de tijd geen impact heeft op de snelheid, en enkel tijdens piekperiodes wel?
Ik probeer gewoon aan te tonen dat er 99% zeker een (lokaal) capaciteitsprobleem is waarvan ik hoop dat ze dit snel oplossen.
Edit: krisken, vorige bericht aangepast. refresh eens.
En het is inderdaad verwaarloosbaar. CPU load is altijd <10% en <30% geheugen in gebruik..Daar zit dus zeker geen bottleneck.
Edit2: als de lijn "slecht" zou zijn, is het dan niet eigenaardig dat dit 80% van de tijd geen impact heeft op de snelheid, en enkel tijdens piekperiodes wel?
Laatst gewijzigd door jorgo 05 aug 2012, 12:03, in totaal 2 gewijzigd.
-
- Moderator
- Contacteer:
Kan het niet gewoon zijn dat jouw lijn slecht is...
Daarom dat ik specifiek vraag achter je lijn waarden via de vdsl2 tool
Daarom dat ik specifiek vraag achter je lijn waarden via de vdsl2 tool
Telefonie = EDPnet + OVH