Beste VDSL2 modem op de moment ?

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2377
Lid geworden op: 07 nov 2007, 21:52
Locatie: 2800 Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 62 keer
Contacteer:

Zou misschien overstappen naar VDSL2

Welke modem raden jullie aan

Ik heb (nu nog ) geen hi-end gedoe nodig , misschien VoIp in de toekomst

Wireless graag en liefst 4 wired 100/1000 poorten zodat ik men energievretende switch kan verwijderen die nu draait

Bbox 2 is uiteraard een optie , maar wat zijn zijn beperkingen en/of mogenlijkheden ?

Waar doet hij het slechter tov een Draytec Vigor of Fritzbox met VDSL2 mogenlijkheid ?
The eternal and true pessimist :D
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Koop geen VDSL2 modem maar een deftige router die je de PPPOE connectie laat opbouwen. De BBOX2 krijg je toch gratis en indien er in de toekomst een nieuw model/nieuwe technolgie komt (vectoring,...) heb je geen nutteloze investering gedaan.
Enige nadeel is iets meer electriciteitsverbruik.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Bbox2 is natuurlijk de "verplichte" (lees: supported) modem, heeft wireless (g), maar geen gigabit
FritzBox (7390) heeft wel gigabit, is duur, maar vooral gericht op VoIP. Heeft ook 3G fallback (UTMS stick nodig).
Draytec Vigor ken ik niet.

Als je al een router hebt kan je best een 2de-handse bbox2/sagem aanschaffen (<30 eur?), en je internetverbinding (pppoe) laten maken door je router. Je hebt dan we 2 apparaten (modem + router), maar het voordeel is
  • a) je werkt met de "supported" modem
    b) je kan de (eigen) router volledig instellen naar je eigen behoeften
//EDIT
VoiD was mij voor, maar ik denk dat we eigenlijk hetzelfde zeggen :-D .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

TG789vn: nadelen bbox2:

Reboot's (upgrades) als je bezig bent.
Niet stabiel, spontane reboot's.
Bij iedere nieuwe firmware release nieuwe issues, features die verdwijnen.
Profiel downgrades (Scarlet)
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2377
Lid geworden op: 07 nov 2007, 21:52
Locatie: 2800 Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 62 keer
Contacteer:

heb nu een ADSL modem/router met 1 poort en een switch erachter + extremeport voor wireless

Als ik zie naar edpnet bvb (sterke kanshebber) zou ik een modem moeten aankopen ...

Ik dacht gelezne te hebben dat de bbox2 fully routed 4 werkende wired ports had (wel vereiste die 4 poorten eigenlijk)

En liefst niet teveel devices , verbruik is nu al hoog genoeg :p
The eternal and true pessimist :D
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

En liefst niet teveel devices , verbruik is nu al hoog genoeg
TG789vn: goedkoop te vinden (kpn experia box): wifi N (zeer goed bereik), Voip, 4 poorts ethernet, usb aansluiting, ...
Fritzbox 7570 als je er goedkoop aan kan geraken (Ik gebruik er een op 3G verbinding, zonder vdsl2).
Ik dacht gelezne te hebben dat de bbox2 fully routed 4 werkende wired ports had (wel vereiste die 4 poorten eigenlijk)
: afhankelijk van de firmware.
depeje
Premium Member
Premium Member
Berichten: 695
Lid geworden op: 22 jan 2011, 00:27
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 31 keer
Contacteer:

Je kan denk ik ook de 2 TV poorten instellen dat die deel moeten uitmaken van het gewone LAN ipv het iptv vlan. En dat zonder iptv te routeren.
Gebruikersavatar
fieldoxide
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 mei 2006, 15:07
Locatie: Heverlee
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 25 keer

Heeft iemand ook nog enkele tips om het draadloze signaal van de bbox2 te versterken ? Ben net overgestapt van telenet naar belgacom . Ik moet nu wel zeggen dat het draadloze signaal van die eurodocsis 3.0 ook te wensen overliet maar dat van de bbox2 is toch nog slechter . Zou eventueel een extra router kunnen aanschaffen om het signaal te versterken en er toch minstens een wireless N van te maken .
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

ik word hier toch ook een beetje tureluut van al die modems. Dus voor mij ongeveer zelfde vraag....

Ik heb nu edpnet enough internet.... wil mij nu al een nieuwe modem kopen die ik later ook kan gebruiken als ik overga naar vdsl + eventueel voip
Dus de modem moet dan zowel vdsl als adsl ondersteunen. De modem die edpnet aanbiedt zegt mij niets (2 ethernet poorten is te weinig, ik wil er graag 4)

De fritzbox 7390 zegt me wel wat, maar het topic dat ik hier lees (ik heb het niet volledig uitgelezen) laat mij vermoeden dat hij zeer complex te setuppen is omdat hij eigenlijk voornamelijk gemaakt is voor duitsland.

Ik heb er geen probleem mee om 300€ te spenderen voor direct iets goed. Maar tmoet wel easy blijven + geen extra bakskes als switchen etc....

Is bbox niet alleen voor belgacom? Of werken die ook voor edpnet?
de koe zegt boe
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Der zijn 2 versies van de FB 7390 een Duitse en een internationale.
Zolang je de internationale koopt(normaliter default in Belgische webshops) is er geen probleem.
De duitse (soms goedkoper op eBay) moet je reflashen en is dus niet voor mensen die niet weten hoe dit moet).

Een BBox is in weze een Sagem, dus ik vermoed dat ie ook werkt bij EdpNet.
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2377
Lid geworden op: 07 nov 2007, 21:52
Locatie: 2800 Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 62 keer
Contacteer:

ik heb me een 7390 besteld

de vele functies , easy setup ! en overzichtelijkheid EN mogenlijke functionaliteiten naar de toekomst toe spraken me aan

2dehandsmarkt 2 weken in het ook gehouden , zijn weinig verkrijgbaar behalve op ebay , en daar zijn vooral duitse versies (al spreken ze van internationaal) blijven het duitse versies
The eternal and true pessimist :D
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Bij EDPNet kan je een modem kopen voor 99€
Bij een ADSL abbo wordt standard de FritzBox 7360 geleverd, bij een VDSL2 abbo de Sagem (wegens de officiële verplichting voor de Sagem).
Gezien de FritzBox 7360 een VDSL2 modem is, zouje deze in principe ook kunnen gebruiken voor Newer en Faster!

Zoals hierboven al vermeld kan je de Duitse FritzBox 7390 die je meestal op e-bay vindt, alleen gebruiken na re-flashen.
Een nieuwe internationale 7390 kost in België rond de 260€-270€ (voipandgo 258€, fritzwebshop 269€).
Bij momlic (frankrijk) kan je die on-line kopen voor 202.5€.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2377
Lid geworden op: 07 nov 2007, 21:52
Locatie: 2800 Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 62 keer
Contacteer:

bij newer and faster kan je enkel een webracer aankopen , via ticket bevestigen ze deze keuze ook de enige mogenlijk hoe spijtig genoeg ...
The eternal and true pessimist :D
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

bedankt voor jullie antwoord. Ik zag op edpnet dat de 7360 enkel te krijgen is aan 99€ bij aanvang van een abbo. Als je hem apart besteld kost hij 199€

Het zal dus de Fritz!box 7390 worden. A3ke heeft mij overtuigd dat de setup en bediening ervan niet te moeilijk is.

Hoe zit het met het draadloos bereik? Momenteel heb ik een zyxel p-660hw-d1 en daarmee heb ik ontvangst tot halfweg mijn tuin (ongeveer 25m). Zal dit met de fritzbox evengoed zijn? Of toch maar die AVM FRITZ!Wlan Repeater N/G erbij kopen?
de koe zegt boe
Gebruikersavatar
fieldoxide
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 mei 2006, 15:07
Locatie: Heverlee
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 25 keer

Heb ook al zeer goede dingen gelezen over de fritzbox . Zeker aangezien dit een gecombineerd toestel is . Voor de moment heb ik het draadloze signaal van de bbox2 uitgezet en mijn time capsule van apple geconfigureerd als draadloze router en moet zeggen dat het signaal al een heel pak beter is . Enkel nogal een hoge ping maar download en upload komt ongeveer overeen met de specificaties van mijn abonnement .
OP de website van AVM staat nu ook een nieuw model : de Fritzbox 3270 .
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2386
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

bambipower schreef: Hoe zit het met het draadloos bereik? Momenteel heb ik een zyxel p-660hw-d1 en daarmee heb ik ontvangst tot halfweg mijn tuin (ongeveer 25m). Zal dit met de fritzbox evengoed zijn? Of toch maar die AVM FRITZ!Wlan Repeater N/G erbij kopen?
Wat betreft Wifi, is de fritzbox een middenmoot vergeleken met andere routers. Met mijn 7390 heb ik overal bereik, behalve in 1 slaapkamer die aan de andere kant is dan waar de fb beneden staat. Ik heb ook zo'n repeater van AVM geplaatst om dit op te lossen. Bijkomend voordeel is dat de repeater een ethernet poort heeft. Daarom heb ik de repeater bij de tv geplaatst, zodat de media-player nu ook in het netwerk zit.
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 99 keer

silencer schreef:Profiel downgrades (Scarlet)
Wat bedoel je hiermee?
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2377
Lid geworden op: 07 nov 2007, 21:52
Locatie: 2800 Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 62 keer
Contacteer:

Dat gaat niet meer over de beste VDSL2 modem Valckx

Lees eens wat bij in het subtopic scarlet , je vind de vele discussies daar snel ;)
The eternal and true pessimist :D
MrBlueSky
Premium Member
Premium Member
Berichten: 486
Lid geworden op: 22 maa 2012, 19:29
Uitgedeelde bedankjes: 136 keer
Bedankt: 53 keer

philippe_d schreef: Bij momlic (frankrijk) kan je die on-line kopen voor 202.5€.
Vreemd genoeg is er van diezelfde shop nog een link met de Fritzbox 7390.
Daar wordt het helaas duidelijk dat €202.5 exclusief BTW is :(

Zie http://www.momilc.com/fr/20-avm-fritzbo ... -7390.html
Grigri
Plus Member
Plus Member
Berichten: 214
Lid geworden op: 25 maa 2012, 20:07
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 33 keer

Heb zeer goede ervaring met de Draytek Vigor 2820 (ADSL2+) en nu momenteel de 2950 (ADSL2+ en VDSL). Beiden komen met een 4-poort switch (2820 Fast Ethernet, 2950 Gigabit), eentje ervan is zelfs bruikbaar als 2de WAN moest je ooit overschakelen naar een kabelmodem bvb. Toestellen werken als een blok beton: nooit reboot nodig, steeds zeer stabiel en snel internet ook met veel gebruikers (tot 20-30-tal hier bij ons). Het is misschien wel een duurder high-end toestel, maar wel de moeite waard als je een toestel zoekt dat zeer uitgebreid configureerbaar is (er is een zeer goede handleiding en een vlotte Quick Stqrt Wizard beschikbaar). Beide toestellen hebben ook een uitstekende VOIP (vergelijkbaar qua kwaliteit met de Fritzbox, die een goede referentie is. Heb beide gebruikt doch verkies de Draytek omdat hij meer configureerbaar is). Verbruik ligt laat voor beide toestellen : 10W. Een goede webwinkel met goede service is routershop.nl (levering is vaak gratis in België). Prijscategorie is eerder hoog 280-320 euro (daarvoor heb je dan wel een zeer goed toestel - eerder Small Office/Home Office -, Draytek geeft je hiervoor ook 3 jaar garantie).
jorgo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 21 dec 2009, 15:59
Uitgedeelde bedankjes: 146 keer
Bedankt: 30 keer

Zijn er (grote) verschillen inzake stabiliteit tussen de bbox2 en de modem die Scarlet meegeeft, de De Sagem F@st 3464?

Ik las iets over automatische firmwareupdates waarna je een lager profiel krijgt en de modem instabiel wordt? :?
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 aug 2007, 17:18
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 117 keer

Voor zover ik weet is het enige verschil tussen de Sagem 3464 fast webr@cer en de BBOX2 de behuizing. Het betreft hetzelfde toestel, de BBOX2 is een OEM product dat voor Belgacom wordt gemaakt (zie ook de FAQ). De BBOX2 zal standaardmatig uitgerust zijn met een OEM logo van Belgacom in de firmware en een ander adminpaswoord dan deze voor de OLO's s (Dommel, EDPNET etc..) en de VOIP settings van Belgacom zijn vooraf ingesteld, maar bij mijn weten zijn ook qua functionaliteit deze voor dezelfde firmware versie in grote lijnen gelijk.
Afbeelding
Close_Up
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 sep 2010, 15:02

Is er nog steeds een beperking op het gebruik van vdsl2 modems op het belgacom netwerk ?

Ik zoek een andere modem omdat belgacom geen werkende kan leveren(First packet in connection is not a SYN packet, na omruiling modem heeft het 1 dag goed gewerkt)

Het enige dat die modem moet kunnen is de modem/router functie + draadloos.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Close_Up schreef:Het enige dat die modem moet kunnen is de modem/router functie + draadloos.
Het enige ? Heb je er ook nog die koffie zetten of zo ?
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Close_Up schreef:Is er nog steeds een beperking op het gebruik van vdsl2 modems op het belgacom netwerk ?

Ik zoek een andere modem omdat belgacom geen werkende kan leveren(First packet in connection is not a SYN packet, na omruiling modem heeft het 1 dag goed gewerkt)

Het enige dat die modem moet kunnen is de modem/router functie + draadloos.
Ik heb zelf ook al heel vreemde problemen opgelost door het PPPoE wachtwoord te wijzigen, dus misschien zou je dat eens kunnen proberen?
Ik denk trouwens dat het mogelijk is om te testen met een ADSL modem hoor...
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”