scarlet vdsl2 als modem?
beste forum leden,
mijn eerste berichtje hier, doch al regelmatig geraadpleegd
Zit met een vraagje over scarlet, een kantoor waar ik de pfsense heb geinstalleerd heeft nog een oude adsl aansluiting van scarlet. Niet echt een referentie meer . Ik zou hun abonnement kunnen upgraden naar VDSL2 en het zal misschien nog goedkoper zijn ook.
Ik wou nog eens bevestiging krijgen van jullie of het wel degelijk mogelijk is de scarlet VDSL2 modem/router enkel te gebruiken als modem? Zoniet zou pfsense niet zo goed meer werken
Zijn er andere zaken waar ik nog op moet letten icm pfsense? Ik las verder ook iets van disconnects per 36u?
bedankt,
Tom
mijn eerste berichtje hier, doch al regelmatig geraadpleegd
Zit met een vraagje over scarlet, een kantoor waar ik de pfsense heb geinstalleerd heeft nog een oude adsl aansluiting van scarlet. Niet echt een referentie meer . Ik zou hun abonnement kunnen upgraden naar VDSL2 en het zal misschien nog goedkoper zijn ook.
Ik wou nog eens bevestiging krijgen van jullie of het wel degelijk mogelijk is de scarlet VDSL2 modem/router enkel te gebruiken als modem? Zoniet zou pfsense niet zo goed meer werken
Zijn er andere zaken waar ik nog op moet letten icm pfsense? Ik las verder ook iets van disconnects per 36u?
bedankt,
Tom
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
- Bedankt: 88 keer
De scarlet vdsl2 modem/router werkt perfect als modem met een router er achter.
En als je nog een beetje wacht zal je nog meer reacties krijgen van forumleden met ervaring met pfsense.
Normaal is dit geen probleem.
En als je nog een beetje wacht zal je nog meer reacties krijgen van forumleden met ervaring met pfsense.
Normaal is dit geen probleem.
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Neen hoor, werkt perfect!
Gewoon PPPoE uitzetten in de modem en klaar
Gewoon PPPoE uitzetten in de modem en klaar
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
- Bedankt: 100 keer
Werkt perfect zou ik het niet duven noemen maar goed, ik heb de scarlet modem vervangen door een thompson (en geen spontane upgrades meer in het midden van de dag). Ik kreeg tevens gratis profieldowngrades met die sagem van scarlet (Ook een van de redenen waarom ik blij ben met mn thompson).
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 2 keer
Is het eigenlijk ook mogelijk om PPPoE uit te schakelen op de Sagem en om toch nog digitale TV en telefonie van Scarlet te gebruiken? Heb overlaatst alles in hetzelfde subnet gezet en nu gebruik ik een dd-wrt router die enkel als access point dienst doet en laat ik de Sagem optreden als DHCP-server etc. maar die heeft eigenlijk serieuze problemen van zodra het netwerk ietwat belasting heeft.
Huidige setup is dus:
en vanuit de Sagem natuurlijk ook de aansluitingen voor telefonie en TV.
Nu zou ik graag gaan naar:
Huidige setup is dus:
Code: Selecteer alles
Sagem (DHCP) -> switch -> dd-wrt router (access point, geen DHCP)
-> server
Nu zou ik graag gaan naar:
Sagem -> switch -> dd-wrt router (maakt PPPoE session aan, access point, DHCP server)
-> server
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 15 keer
- Contacteer:
Wel.....
Hier hangt de sagem met erachter een tplink TL-WR1043ND (zalig die wifi N en gigabit poorten).
Het enige wat ik heb gedaan bij de sagem is bij network interfaces de wan sessie gedisabled en de dhcp uitgezet. Van de sagem LAN1 poort ga ik met een kabel naar de WAN poort van de tplink en laat deze de verbinding opbouwen.
TV en telefoon blijven normaal werken (al heb ik blijkbaar last van wat voip problemen, maar die staan los van de aparte router aangezien soortgelijke setup nooit problemen heeft opgeleverd tot de laatste weken) en mijn verbinding gaat 's nachts 1 minuutje oflline en terug online.
Als je achteraf nog in de sagem moet zijn dien je wel een laptop of pc te verbinden aan de sagem LAN1 poort en de switch...... die mag ertussenuit.
Hier hangt de sagem met erachter een tplink TL-WR1043ND (zalig die wifi N en gigabit poorten).
Het enige wat ik heb gedaan bij de sagem is bij network interfaces de wan sessie gedisabled en de dhcp uitgezet. Van de sagem LAN1 poort ga ik met een kabel naar de WAN poort van de tplink en laat deze de verbinding opbouwen.
TV en telefoon blijven normaal werken (al heb ik blijkbaar last van wat voip problemen, maar die staan los van de aparte router aangezien soortgelijke setup nooit problemen heeft opgeleverd tot de laatste weken) en mijn verbinding gaat 's nachts 1 minuutje oflline en terug online.
Als je achteraf nog in de sagem moet zijn dien je wel een laptop of pc te verbinden aan de sagem LAN1 poort en de switch...... die mag ertussenuit.
Mobile: Motorola Moto G 4G - KING Supersize
Internet: Sagem f@st + TP-Link TL-WR1043ND - Scarlet ONE
PC: in aankoop
Laptop 1: Toshiba L300-1DN AZ
Mediaplayer: MINIX NEO X5 mini
-
- Member
Ik neem aan dat je TPLink dan de PPPoE sessie aanmaakt als WAN connection door daar in de settings je Scarlet login/password op te geven?Van de sagem LAN1 poort ga ik met een kabel naar de WAN poort van de tplink en laat deze de verbinding opbouwen.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
correct
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Contacteer:
Om het makkelijk uit te leggen: TV en voip hebben beide een soort van 'aparte verbinding'. Die zijn niet afhankelijk van je PPPoE sessie. Zolang ze verbinding kunnen maken met de nodige servers zullen voip en tv blijven werken... ook al is er geen directe PPPoE verbinding.
-
- Member
- Bedankt: 4 keer
Ook ik heb zo een TP-link router gekocht omdat de wifi van de scarlet niet snel genoeg is om HD films te streamen. Heb het nu zo opgesteld dat er in feite 2 netwerken zijn. Graag zou ik nog is overlopen wat er juist moet gedaan worden zodat de TP-link als enige router werkt en mijn NAS dus ook van buitenaf kan benaderd worden (nu werkt die perfect lokaal, maar dat is natuurlijk niet enkel de bedoeling van een NAS)
De TPlink is via de WAN poort verbonden met LAN1
1. Bij de sagem zet ik de PPPoE uit (Advanced Settings, Network Interfaces, WAN PPPoE, Disable, Apply)
2. bij de TP link ga ik naar NETWORK en dan WAN. Dat zet ik op PPPoE/Russian PPPoE
3. Zet als username mijnscarletnummer (met of zonder @SARLET?) en paswoord. Dan op connect klikken en alles zou in orde moeten zijn?
Klopt dit?
De TPlink is via de WAN poort verbonden met LAN1
1. Bij de sagem zet ik de PPPoE uit (Advanced Settings, Network Interfaces, WAN PPPoE, Disable, Apply)
2. bij de TP link ga ik naar NETWORK en dan WAN. Dat zet ik op PPPoE/Russian PPPoE
3. Zet als username mijnscarletnummer (met of zonder @SARLET?) en paswoord. Dan op connect klikken en alles zou in orde moeten zijn?
Klopt dit?
-
- Moderator
username@SCARLET + paswoord
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
-
- Member
ok, als ik mijn moed bijeen heb ga ik de veranderingen doen.
De lan poort op de SAGEM die ik LAN 1 noem is de eenzame poort. NIET diegene naast de 2 TV poorten, maar die aan de andere kant van het toestel. Net naast de stroomtoevoer. Geen idee of het belangrijk is welke poort. Graag bevestiging of dat een verschil maakt.
De lan poort op de SAGEM die ik LAN 1 noem is de eenzame poort. NIET diegene naast de 2 TV poorten, maar die aan de andere kant van het toestel. Net naast de stroomtoevoer. Geen idee of het belangrijk is welke poort. Graag bevestiging of dat een verschil maakt.
- honda4life
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Je hoort het me hier vaak zeggen indien het niet lukt:
Verander je wachtwoord op mijn.scarlet.be, wacht even, test met je Sagem, en steek het dan in je eigen router...
Ik heb echt ontzettend lang gezocht waarom dit niet werkte met een router, maar wel via Windows (heel vreemd).
Verander je wachtwoord op mijn.scarlet.be, wacht even, test met je Sagem, en steek het dan in je eigen router...
Ik heb echt ontzettend lang gezocht waarom dit niet werkte met een router, maar wel via Windows (heel vreemd).
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
- Contacteer:
lol.... Veel moed is er niet nodig
Het is inderdaad de onderste LAN poort (waar de voeding en telefoonaansluitingen zitten die je moet verbinden met de WAN poort (blauw) op de TP link.
Bij network in de tp link kies je inderdaad voor pppoe/russion pppoe
je login als jelogin@SCARLET en daaronder je wachtwoord.
Bij de sagem de wan disablen en de dhcp uitzetten. Je kan alsnog als het echt moet in de sagem gaan rommelen door op die onderste lanpoort direct een pc te koppelen.
Wel 1 tip: indien je een nachtelijke disconnect wilt kan dat enkel als je Time Based Connecting instelt op 0:0 to 23:59 en de klok van de tp link 6 uur achteruit zet op de belgische tijd (18 uur belgie is dan 12 uur tp link). Zo krijg je een nachterlijke disconnect om 5:59 en ben je weer verbonden om 6:00. Dat is de enige manier hoe je het kan doen.
Het is inderdaad de onderste LAN poort (waar de voeding en telefoonaansluitingen zitten die je moet verbinden met de WAN poort (blauw) op de TP link.
Bij network in de tp link kies je inderdaad voor pppoe/russion pppoe
je login als jelogin@SCARLET en daaronder je wachtwoord.
Bij de sagem de wan disablen en de dhcp uitzetten. Je kan alsnog als het echt moet in de sagem gaan rommelen door op die onderste lanpoort direct een pc te koppelen.
Wel 1 tip: indien je een nachtelijke disconnect wilt kan dat enkel als je Time Based Connecting instelt op 0:0 to 23:59 en de klok van de tp link 6 uur achteruit zet op de belgische tijd (18 uur belgie is dan 12 uur tp link). Zo krijg je een nachterlijke disconnect om 5:59 en ben je weer verbonden om 6:00. Dat is de enige manier hoe je het kan doen.
- honda4life
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Heel leuk voor de gamers onder ons
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Member
Wilde maar niet lukken, toen LAN-kabel herstoken naar LAN1 van de Sagem model en ging nog steeds niet. Was zeker dat alle instellingen correct waren dus net toen ik terug wilde overschakelen naar de oude settings de Sagem ook eens herstart en daarna de router. Nu werkt het eindelijk! Bedankt voor alle tips hier
-
- Member
Hmm, clients die aangesloten worden op de switch krijgen nu wel geen IP geassigned; zelf een statisch IP opgeven helpt ook niet want de clients krijgen geen verbinding met de router. Huidige setup is nu dus:
Iemand soms een idee waarom clients die worden aangesloten op de dd-wrt router (wireless of wired) wel een IP geassigned krijgen en clients die ik aansluit op de switch niet? DHCP is gedisabled op de Sagem modem en ik neem dus aan dat de DHCP requests van clients die aangesloten zijn op de switch uiteindelijk toch geforward moeten worden naar de dd-wrt router?
LAN1 van de Sagem is verbonden met de switch, waaruit één ethernetkabel vertrekt naar de dd-wrt router en één ethernetkabel naar mijn server.
Sagem -> switch -> dd-wrt router (maakt PPPoE session aan, access point, DHCP server)
-> server
LAN1 van de Sagem is verbonden met de switch, waaruit één ethernetkabel vertrekt naar de dd-wrt router en één ethernetkabel naar mijn server.
-
- Moderator
Neen, dat is een verkeerde conclusie.bbyte schreef:DHCP is gedisabled op de Sagem modem en ik neem dus aan dat de DHCP requests van clients die aangesloten zijn op de switch uiteindelijk toch geforward moeten worden naar de dd-wrt router?
De clients die aangesloten zijn op de switch, zien alleen de WAN poort van de dd-wrt router ... dus niet de DHCP.
Als je de Sagem alleen als modem wil gebruiken, en de dd-wrt router als de centrale router, moeten alle clients (ook je server) aangesloten worden achter de router.
Je kan dus best je dd-wrt router direct op de Sagem aansluiten, en je switch achter de router, voorbeeld:
Sagem (DHCP) -> dd-wrt router (PPPoE) -> clients
-> switch -> clients
-> server
-
- Member
Ah ok, dat ze enkel de WAN poort zien is inderdaad logisch maar dat ze daardoor niet aan de DHCP server konden wist ik niet, bedankt! De setup die je nu voorstelt wou ik zelf ook maar die is om praktische redenen nogal moeilijk aangezien de router dan in de kelder zou staan en de wifi dan eerder beperkt is. Als we de kabel doortrekken naar boven dan zou er nog een kabel terug moeten komen naar de kelder om te verbinden met de switch en dat gaat nogal moeilijk op dit moment.
Laatste probleempje dat ik nu heb is dat de Scarlet telefonie blijkbaar niet meer werkt. Ik dacht dat deze onafhankelijk was van de PPPoE sessie en dus steeds bleef werken? De digitale televisie (Belgacom digitale televisie via Scarlet) werkt nog steeds perfect, zowel SD als HD-kanalen maar als ik de telefoon opneem hoor ik een continu gekraak. Het is ook niet mogelijk om te bellen naar de vaste lijn. Ik had het wachtwoord van het internet eerst veranderd op de Scarlet website (voor PPPoE) en dacht dat het hier misschien aan lag maar nu heb ik het terug veranderd naar het oude wachtwoord en nu werkt het nog steeds niet na een reboot van de Sagem.
Stel dat ik terug verbinding wil maken met de Sagem, dan kan ik in principe toch gewoon een laptop nemen, statisch IP assignen in zelfde subnet en dan verbinding maken via LAN2/3, niet?
*Edit: de VOIP was blijkbaar automatisch uitgeschakeld, heb deze terug ingeschakeld op de Sagem en alles werkt nu terug. Behalve dat ik nu op een 20/2 profiel ben gezet, waarschijnlijk door de vele resets.. Maar daar heb ik een nieuw topic voor aangemaakt.
Laatste probleempje dat ik nu heb is dat de Scarlet telefonie blijkbaar niet meer werkt. Ik dacht dat deze onafhankelijk was van de PPPoE sessie en dus steeds bleef werken? De digitale televisie (Belgacom digitale televisie via Scarlet) werkt nog steeds perfect, zowel SD als HD-kanalen maar als ik de telefoon opneem hoor ik een continu gekraak. Het is ook niet mogelijk om te bellen naar de vaste lijn. Ik had het wachtwoord van het internet eerst veranderd op de Scarlet website (voor PPPoE) en dacht dat het hier misschien aan lag maar nu heb ik het terug veranderd naar het oude wachtwoord en nu werkt het nog steeds niet na een reboot van de Sagem.
Stel dat ik terug verbinding wil maken met de Sagem, dan kan ik in principe toch gewoon een laptop nemen, statisch IP assignen in zelfde subnet en dan verbinding maken via LAN2/3, niet?
*Edit: de VOIP was blijkbaar automatisch uitgeschakeld, heb deze terug ingeschakeld op de Sagem en alles werkt nu terug. Behalve dat ik nu op een 20/2 profiel ben gezet, waarschijnlijk door de vele resets.. Maar daar heb ik een nieuw topic voor aangemaakt.
-
- Member
ondanks dat het internet perfect werkt heb ik toch een hele tijd problemen gehad mijn mijn telefoon die telkens na een drietal dagen of zo niet meer werkte. Ook versprong de datum van mijn telefoon soms, die ging dan ineens naar 1/1/02 of zo. Wat niet echt storend was, maar wel stom.
Vooral dat ik dus om de drie dagen of zo even de scarlet modem moest uittrekken om weer een werkende telefoonlijn te hebben zorgde voor een aantal 'leuke' chatsessies met de helpdesk en heel wat gegoogel. De uiteindelijke oplossing is wel simpel. Heb nu de TP link in de netwerkpoort aan de zijkant gestoken. Niets meer, niets minder. De telefoon blijft werken, ook internet en televisie.
Vooral dat ik dus om de drie dagen of zo even de scarlet modem moest uittrekken om weer een werkende telefoonlijn te hebben zorgde voor een aantal 'leuke' chatsessies met de helpdesk en heel wat gegoogel. De uiteindelijke oplossing is wel simpel. Heb nu de TP link in de netwerkpoort aan de zijkant gestoken. Niets meer, niets minder. De telefoon blijft werken, ook internet en televisie.
-
- Elite Poster
- Contacteer:
Dat kan je dus tegengaan door een timer toe te voegen tussen de stekker en stopcontact van de sagem... of inderdaad zo zoals je het nu hebt.