Opstoot van klachten over illegaal geplaatste GSM-repeaters

Plaats reactie
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Bij het BIPT merkten ze de laatste weken een gevoelige stijging in het aantal klachten over gsm- en umts-signaalversterkers, zogenaamde 'repeaters'. Het telecomwaakhond zet daarom in een mededeling de puntjes op de 'i'.

Repeaters 'herhalen' de gsm- of umts-frequentie(s): ze zenden het ontvangen signaal na versterking opnieuw uit. De toestellen zijn vrij en legaal in de handel verkrijgbaar, zolang ze tenminste de gepaste wettelijke CE-markering dragen. De prijs, vaak afhankelijk van de specificaties van het toestel, varieert tussen de 250 en de 2500 euro.

Bron: http://datanews.knack.be/ict/nieuws/nie ... 768590.htm
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

....Is natuurlijk makkelijker dan zorgen voor een degelijk signaal.... een typisch Belgische kwaal ?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Tja als een huisdokter die met moeite een griep kan vaststellen een mast laat verbieden op basis van een "gevoel" ben je natuurlijk wel gezien als provider.

Wel grappig die jongeren... maar klagen over de "straling"... terwijl ze volop in de zon z'n kankerverwekkende "straling" stonden :bang:
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Heb het ook gezien. Klagen over straling maar waarschijnlijk hebben ze allen een gsm, wifi, luisteren ze naar de radio, gebruiken ze een gps etc etc etc

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Espresso
Starter Plus
Starter Plus

krisken schreef:Heb het ook gezien. Klagen over straling maar waarschijnlijk hebben ze allen een gsm, wifi, luisteren ze naar de radio, gebruiken ze een gps etc etc etc
Een GPS is een ontvanger en dus kan het toch geen straling uitzenden. Of ben ik mis ?
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 117 keer

Waar je ook gaat of staat op deze planeet: je wordt gebombardeerd door allerhande straling.
Niet in het minst dan nog stralingen waar je niks aan kan veranderen (van onze zon en andere hemellichamen etc..)

Als de personen in kwestie zich diep onder de grond laten ingraven in een loden container zal het misschien nog beperkt blijven...

Vergeet dan ook maar dingen zoals afstandsbedieningen, wifi, gsm, internet, microgolfovens en eigenlijk zowat alle electronische toestellen (electromagnetische straling..) en ga terug in een grot wonen als je dat wil - ik denk niet dat iemand je dit verbiedt, maar zelfs dan ga je nog straling hebben!

Dat de door de mens geproduceerde straling gecontroleerd, gereguleerd moet worden staat buiten kijf - maar men moet ook niet overdrijven:

Het zou beter zijn een degelijke en gecoördineerde dekking te voorzien voor 2G/3G/4G/LTE/wifi ZONDER een overdaad van masten te creëren (en waarom ook niet het vaste netwerk, e.g. uitrol fiber) dan de huidige wildgroei te laten verdergaan... Verplicht de operatoren van samen te werken en masten te delen!

Is DAT net niet de taak van een regulator?
Afbeelding
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Espresso schreef:
krisken schreef:Heb het ook gezien. Klagen over straling maar waarschijnlijk hebben ze allen een gsm, wifi, luisteren ze naar de radio, gebruiken ze een gps etc etc etc
Een GPS is een ontvanger en dus kan het toch geen straling uitzenden. Of ben ik mis ?
Ben je, denk ik, volledig correct in. Maar radio is ook enkel ontvangst. Ik wou duidelijk maken dat je continue in "stralingen" loopt. Want in geval van gps zijn de diverse sat's de zenders. Aangezien je deze kan ontvangen in je wagen zit je dus ook in die stralingen.

Ik wil gewoon mijn punt duidelijk maken : iedereen wilt het gemak van overal te kunnen bellen (vast en mobiel/gsm), te kunnen surfen (wifi), tv te kijken (sat of norkingdingen of via tablet), etc. Maar ze staan er wel als eersten om dan te klagen dat er "straling" is.

In Merelbeke is er ook zo een grap : er kwam aan de gemeentehallen een mast van Mobistar. De hele installatie was zo goed als klaar (lees : de piloon stond al recht, alle kabels waren aangesloten, ze moesten bij wijze van spreken enkel het knopje omdraaien en hij was actief) en hupla er kwam een petitie (http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... d=JV25DFJG). Ze hebben dan als maatregel de antennes in de kerk wat bijgeregeld om die wijk te "bereiken" en wat blijkt...nu is er opnieuw een petitie uit diezelfde wijk : er zijn veel mobistarabonees die geen ontvangst hebben (of amper ontvangst) en nu vragen aan Mobistar om maatregelen te nemen of ze gaan massaal "op een ander". Hoe krom denken sommige mensen...

Telefonie = EDPnet + OVH
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Stormlord schreef: *knip*

Het zou beter zijn een degelijke en gecoördineerde dekking te voorzien voor 2G/3G/4G/LTE/wifi ZONDER een overdaad van masten te creëren (en waarom ook niet het vaste netwerk, e.g. uitrol fiber) dan de huidige wildgroei te laten verdergaan... Verplicht de operatoren van samen te werken en masten te delen!
Als ik mij niet vergis is het zo dat het net dankzij de vele masten is dat de stralingsnormen laag blijven. Mobiele telefonie en internet is namelijk 2-richtingsverkeer: hij moet kunnen versturen naar de zendmast en de zendmast verstuur naar jou.

Dat wil dus zeggen dat - indien je minder zendmasten plaatst - het zendvermogen van uw toestel hoger zal moeten zijn. Da's ook de reden waarom een GSM met slechte ontvangst minder lang zal meegaan op batterij (heeft meer vermogen nodig om verder te versturen) dan eentje die dicht bij zendmast gebruikt wordt.

In feite heb je dus minder sterke straling als je dicht bij een zendmast staat dan veraf: hoe minder uw eigen toestel moet terugstralen, hoe beter.
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 117 keer

TomG,

mijn punt is juist niet te overdrijven als het niet nodig is en een goeie balans te zoeken tussen aantal masten en zendsterkte en niet meerdere masten plaatsen voor verschillende providers, maar telkens maar 1 mast met alle providers erop. M.a.w. betere coördinatie van plaatsing van masten en gedeeld gebruik. Gedaan ook met betere dekking provider x vs provider y. M.a.w. een onderscheid maken tussen de uitbouw van het fysieke netwerk en de provider en dit onder controle van een regulator. Idem voor de local loops van de kabel en telefoon: verplicht delen van infrastructuur en gereguleerde aanleg van nieuwe infrastructuur ...
Afbeelding
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Vandaag nog iets interessants gelezen.

Rondje welles-nietes over gsm-straling na “gedesoriënteerde” mieren-experiment

Zet je gsm ‘s nachts uit of leg hem ver genoeg van je bed. En leg hem niet in een mierenhoop want de kolonie geraakt hopeloos gedesoriënteerd. Het eerste is common knowlegde. De verwarde mieren zijn het resultaat van een zeer recent Belgisch experiment aan de Université libre de Bruxelles (ULB). Mieren die blootgesteld werden aan een straling kleiner dan die van de meeste gsm-toestellen (900 Mhz, 2 watt) zagen hun geur- en visuele capaciteiten met 50 procent verminderen. Ze vonden de weg naar het nest niet terug, sommige mieren stierven.

Bij tests 30 uur na de blootstelling aan de straling herstelden de capaciteiten van de mieren tot 60 procent van wat ze voordien konden, maar niet verder.

Een gelijkaardig onderzoek in 2008 aan de UCL toonde aan dat bij ratten die gedurende lange tijd werden blootgesteld aan gsm-straling het geheugen serieus achteruitging.
GSM in een bijenkorf = katastrofe

Dit experiment met mieren onder leiding van Marie-Claire Cammaerts werd gepubliceerd in het gezaghebbende tijdschrijft Electromagnetic Biology and Medicine. Volgens Cammaerts is de uitkomst van het experiment logisch omdat gsm-straling inwerkt op de celmembranen en dus ook invloed heeft op het zenuwstelsel. “Er is geen reden waarom dat niet ook zo bij cellen van mensen zou zijn”.

Ze pleit ervoor om de voorzorgsmaatregelen op te voeren – in het bijzonder voor degenen die in de buurt van zendmasten wonen (wattage nog veel hoger). “Onze wereld kan misschien niet meer zonder draadloze technologie, maar verdere studies zijn nodig. Men heeft me verboden te werken met bijen, maar andere wetenschappers hebben aangetoond dat een gsm in een bijenkorf voor de bijen een echte katastrofe is”, aldus de onderzoekster in Le Soir.

“Zegt niets over de mens”

Het onderzoek lokte kritiek uit. Luc Verschaeve, medewerker bij het Wetenschappelijk Instituut voor de Volksgezondheid, twijfelt aan de resultaten van het experiment. “Het zegt niets over de effecten van deze straling op mensen”, aldus Verschaeve.
Hij heeft de beschrijving van het experiment door een ingenieur laten nakijken. Daaruit blijkt volgens hem dat de mieren zich mogelijk door het geluid en het windje van de generator die de straling opwekte anders zijn gaan gedragen. “Dat is niet uigesloten”.
Status quo

Verschaeve wijst op andere studies met gsm-straling op insecten waarbij niets werd gevonden. “Is bellen met de gsm kankerverwekkend of tast het onze hersenen aan? De meeste studies stellen ons gerust. De wetenschappelijke consensus is ook dat het gevaar niet bewezen is. Maar enkel de onderzoeken die dat bewijs zogezegd wél leveren, halen de media”, zegt Verschaeve in een reactie in De Standaard.

Volgens de huidige wetenschappelijke kennis zijn er wel degelijk effecten van langdurige blootstelling aan elektromagnetische straling: effecten op het DNA, verstoring van de elektrische activiteit in de hersenen, effecten op de bloeddruk… Maar bij gebrek aan wetenschappelijke consensus kiezen de overheden voor preventie door de toegelaten straling te beperken.
Aanbevelingen

Daarom even de aanbevelingen van de Stichting tegen kanker (Gsm verhoogt wellicht risico op kanker) herhalen:

geen GSM laten gebruiken aan kinderen jonger dan 12 (behalve in noodgevallen)
korte gesprekken en bij voorkeur SMS gebruiken
niet bellen in een rijdend voertuig (het vermogen dat de GSM dan uitstraalt om de dichtstbijzijnde antenne te zoeken is dan heel groot)
het toestel niet te dicht bij het oor houden wanneer het oproepnummer wordt gebeld
de GSM niet op je dragen, zelfs niet in waaktoestand (gemiddeld gebeurt er immers om de 5 minuten een geo-localisatie).

Bron: http://www.vief.be/gezondheid/rondje-we ... iment.html
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

AnD schreef:“Zegt niets over de mens”
Tuurlijk niet... met een lucifer kan ik een mier vermoorden... moeten we nu lucifers verbieden ?

Dacht dat het bijen onderzoek ondertussen ook al lang is tegengesproken.
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Ik weet het niet meer goed, de ene zegt dit de andere zegt dat.
Wat moet je nu nog geloven ?
Laatst gewijzigd door AnD 26 jul 2012, 15:34, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

't Ja, als de CEO van Belgacom al geen fan is van straling ...

http://www.beperkdestraling.org/index.p ... s-algemeen

met artikel uit De Morgen.

Net zoals Monsanto in eigen bedrijfskeuken GMO's weert ...

http://www.independent.co.uk/environmen ... 37948.html

De elite is maar al te goed op de hoogte van de gevaren en vermijd ze zelf als de pest, maar niet voor hun klanten ...

Je kan straling bagatelliseren, maar als ik één telefoontje pleeg met de GSM aan mijn oor, heb ik drie dagen last van een drukkend gevoel in m'n oor. Dus ik bel met de speaker op luid of met de carkit maar nooit aan m'n oor, dan heb ik veel minder last. Trouwens, straling van de coyote radarverklikker kan ik BLIND waarnemen, zie

http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 92#p403022

Is niet de eerste keer dat ik blinde spontane authentieke waarnemingen rond straling doe, dus probeer straling zoveel mogelijk te vermijden.
In de toekomst zal wel blijken hoe schadelijk het wel is, maar nu wordt er voor elke studie een tegenstudie besteld om het te ontkrachten of weg te skepperen.
Laatst gewijzigd door ubremoved_2964 26 jul 2012, 13:51, in totaal 1 gewijzigd.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Tja... de site "beperk de straling" zal natuurlijk niks positiefs op zijn site zetten hé. En opletten met wat journalisten schrijven, zou niet de eerste keer zijn dat het vol leugens en halve waarheden staat...

Telefonie = EDPnet + OVH
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

krisken schreef:Tja... de site "beperk de straling" zal natuurlijk niks positiefs op zijn site zetten hé.
In tegendeel... die trekken zelfs nog eens alles uit hun context ook... da's gewoon een propaganda site tegen alles wat straalt.

Trouwens grappig artikel van Bellens... "naar verluidt", "verduidelijkt een bron", "tekende La Capitale op", ... weinig directe referenties van Bellens zelf. En verder bijft het frappant dat de opwarming van het lichaam de enige meetbare gevolgen zijn van GSM gebruik... terwijl iedereen vandaag stevig opwarmt in de zon (laten we die meteen ook verbieden, je krijgt huidkanker van die straling) :bang:
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

't ja de zonnebrand leugen is een slechte analogie

http://www.wacholland.org/nl/nieuws/de- ... veroorzaak
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

De originele topic ging over klachten over "illegale" repeaters, die storingen veroorzaken op naburige GSM netwerken.

Ik stel vast dat de discussie (weeral eens) uitmondt in een welles-nietes debat over de schadelijkheid van straling. Dit is eigenlijk volledig off-topic hier, en werd al veelvuldig besproken in andere topics (zoals hier).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Terug on-topic... ik wil trouwens de halve lezers even verwittigen bij het lezen van de zin "De toestellen zijn vrij en legaal in de handel verkrijgbaar" ! Dit wil namelijk NIET zeggen dat je dit als particulier mag kopen laat staan in gebruik nemen (beide zijn WEL illegaal).

Best dus het artikel VOLLEDIG lezen voor je eraan denkt ergens zo'n ding te kopen (bij een duistere verdeler).
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

philippe_d schreef:De originele topic ging over klachten over "illegale" repeaters, die storingen veroorzaken op naburige GSM netwerken.

Ik stel vast dat de discussie (weeral eens) uitmondt in een welles-nietes debat over de schadelijkheid van straling. Dit is eigenlijk volledig off-topic hier, en werd al veelvuldig besproken in andere topics (zoals hier).
Ik ben eens gaan kijken op de site van verkopers van die repeaters. Er wordt daar geschermd met: je GSM moet slechts met enkele milliwatts zenden, dus minder straling aan je oor. Dat klopt inderdaad en dat maakt het bij het bellen gezonder (minder straling is beter), maar er wordt over de binnenantenne die een extra stralingsbron is en dag en nacht aanstaat, en gewoon alle GSM communicatie versterkt dan weer niks gezegd.

Er wordt ook beweerd dat die repeaters een circuit hebben tegen oscilleren, maar het feit dat je buur bvb 2 gsm signalen ziet, het direct signaal van de mast, en het repeated signaal van je versterker, zal wellicht de reden zijn dat het voor anderen minder goed wordt.

De nadelen worden door verkopers van die repeaters handig verzwegen.
Plaats reactie

Terug naar “GSM, SmartPhones en Telefoontoestellen”