powerline oplossing

Hier kunt u alles kwijt over TV over de kabel
Plaats reactie
LPS
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 37 keer

Binnenkort verhuizen we en nemen we digitale tv van Telenet met een digibox (geen -corder). Probleem: de aansluiting staat aan de andere kant van de kamer dan waar we de tv willen zetten. Nu dacht ik dat er een optie is om via het elektriciteitsnetwerk te gaan via powerline of zoiets. Maar volgens een ander forum zorgt de powerline enkel voor het interactieve gedeelte en moeten we sowieso coax hebben tot aan de digibox, die dan via bvb hdmi naar de tv gaat (en dat moet nu eenmaal dicht bij de tv zijn). Of zijn er andere oplossingen?
Een kabel heb je ALTIJD nodig.
Ofwel heb je de coax (tv-distributie) tot aan uw digibox ofwel zet je uw digibox verder van uw tv maar dan moet ge toch ook met een HDMI of andere kabel uw beeld naar uw TV krijgen. Dit laatste is wat moeilijker mits de beperking in lengte.
Is daar een mouw aan te passen?
Samsung A3 + Proximus forcms088
Pack: Proximus Familus
2Flip
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 33 keer
Contacteer:

Voor zover ik weet zijn powerlines enkel bruikbaar om internet te "verspreiden" via het elektriciteitsnet.
Het gequote antwoorden lijkt me inderdaad het enige mogelijke: coax tot aan digibox die aan de tv staat, of digibox verder van tv, en dan de afstand overbruggen met HDMI (afhankelijk van de kwaliteit van de kabel geen kwaliteitsverlies tussen 5 en 15 meter).
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Inderdaad... je hebt STEEDS een coax nodig bij Telenet (de powerlines is enkel voor het interactieve signaal).

Bij BGC-TV is het wel mogelijk omdat het TV signaal daar eigenlijk IP-gebaseerd is.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Je hebt tegenwoordig ook wireless HDMI maar ik heb er zelf geen ervaring mee.

mvg
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Het zal alléén een dure oplossing (de meeste die ik zien zitten rond 150 euro) worden dan vrees ik.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

ik geloof dat er ook een coax->utp ding bestaat, dat zou je dan eventueel icm de devolo's van belgacom (die van TN zijn zwakker) kunnen proberen,
dus coax => convertor => devolo => stroomnet => devolo => convertor => coax
LPS
Premium Member
Premium Member

Bedoel je dan de toestellen die in de volgende post staan:
http://www.9lives.be/forum/hardware/867 ... st16437608 ?

En wat betreft de devolo's, zijn die dus beter dan powerline? Welke zijn prijs-kwaliteit het beste?
Samsung A3 + Proximus forcms088
Pack: Proximus Familus
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

dat zijn de toestellen die ik idd ken, maar ik weet niet of die coax naar utp doen.
utp naar coax is namelijk eenvoudiger (qua frequenties)

eigenlijk ben ik er niet meer zo zeker van dat coax -> utp wel degelijk bestaat :(
ik wist utp naar coax, maar vergat even te denken dat het frequentieverschil nogal groot is,
dus geen idee of het omgekeerde daadwerkelijk zal bestaan.

telenet gebruikt ook powerlines van devolo, maar een zwakker model.
ze moeten er inderdaad enkel het interactieve over sturen.
als je ze dan eens test op een belgacom tv installatie zal je al gauw zien dat je storingen krijgt,
dus zijn ze niet zo goed als die van belgacom.

prijs/kwaliteit geen idee - er is veel op de markt, dus kan je best zelf eens rondkijken.

neem anders belgacom? ;)
LPS
Premium Member
Premium Member

Merci voor de toelichting, het gaat ofwel een dure ofwel een lelijke zaak worden dus... Belgacom gaat wel maar is financieel voor ons niet zo interessant, ik heb internet via het werk en dat is niet cumuleerbaar met tv in een pack, dus zouden we de volle pot moeten betalen (20 euro per maand). Bij telenet wilden we eigenlijk gewoon kabel maar mits opleg van 50 euro voor ne digibox konden we aan de prijs van de kabel via een refurbishede box digitaal kijken (uiteraard zonder de specifieke digicorderfaciliteiten)...

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

LPS schreef:En wat betreft de devolo's, zijn die dus beter dan powerline? Welke zijn prijs-kwaliteit het beste?
Devolo is gewoon een merk van powerlines... en zo heb je nog verschillende andere merken. Het verschil zit hem in de snelheid welke ze vermelden, maar weet dat dit puur theoretisch is en de praktijk helemaal anders kan zijn !
Splitter schreef:eigenlijk ben ik er niet meer zo zeker van dat coax -> utp wel degelijk bestaat :(
Het coax netwerk heeft een bandbreedte van 6 a 800 MHz... wat je niet over een UTP kabel krijgt (tenzij zeer speciale - een Cat6a gaat zelfs maar tot 500 MHz). Wat wel kan is UTP over coax (net zoals over het electriciteitsnet), maar daar ben je hier niets mee.
Splitter schreef:telenet gebruikt ook powerlines van devolo, maar een zwakker model.
ze moeten er inderdaad enkel het interactieve over sturen.
Vroeger wel... vandaag kan je ook opnames van een andere decoder bekijken en heb je dus wel hogere snelheden nodig.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

coax gaat wel verder dan 800 mhz hoor het is gewoon een kwestie van correctie die ook hoger kan zijn dan 800 maar voor de kabel moet dit niet.

mvg.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Coax to UTP converters blijken te bestaan. Maar dan nog ga je geen powerline kunnen gebruiken.
Het is namelijk naar alle waarschijnlijkheid zo dat de goedkope oplossingen (lees gerust: alles onder 500 euro) wel het coax signaal zullen overbrengen op UTP kabel, maar eigenlijk "misbruiken" ze die kabel.

Wat ik daarmee bedoel is dat het signaal wel over een UTP kabel gaat, maar niet omgezet is in een netwerk IP signaal (TCP/IP).
Dat signaal is dus geen IP netwerk signaal, is dus niet routable, en daar kan je powerline (die een IP netwerk signaal verwacht) dus helemaal niet mee overweg.
(Voor de gevorderden: dit soort conversies houdt zelfs geen rekening met de twisted pairs in de kabel, dus een kabel splitten in twee om de twee ongebruikte pairs voor een ander netwerksignaal te gebruiken is dus ook uit den boze)

Dit probleem ga je trouwens met al dit soort converters hebben. Ik zocht laatst ook iets om VGA of HDMI en USB over te zetten via UTP, maar de 50 euro oplossingen converteren alleen maar fysiek naar de kabel, niet naar TCP/IP; en een fatsoenlijke converter (eigenlijk een KVM over IP) begint zo rond de 700 euro :-)

Samengevat: het is dus niet omdat het signaal over UTP gezet wordt dat het ineens ook een netwerk signaal is. En zonder netwerk protocol kan een switch, powerline, of eender welk network device, daar echt niks mee doen. Dit is enkel geschikt voor point to point.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Of zet je Digiboc/Corder waar de coax binnenkomt, en dan een lange HDMI kabel naar de TV.
Moet je wel zappen naar achteren... :-)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

ITnetadmin schreef:Coax to UTP converters blijken te bestaan.
Uiteindelijk zijn dat gewoon balun's... maar je zit puur met de bandbreedte beperking van UTP zoals ik al eerder schreef. Verder ben je correct dat je dan nog steeds geen TCP/IP verkeer hebt maar gewoon het elektrisch signaal over UTP laat gaan.
ddd schreef:en dan een lange HDMI kabel naar de TV.
Dan kan hij evenzeer een coax leggen natuurlijk.
Plaats reactie

Terug naar “Kabel TV (Telenet, Numericable, Voo, Orange)”