'Bewustzijn', 'vrijheid', '(be)oordelen' en 'waarheid' zijn thema's die me nauw aan het hart liggen.
In het debat over de duimpjes haalde ik hiervoor Sartre al eens kort aan:
Filosofie is niet zo handig als bv een Fritzbox. Je kan er niet meteen iets mee "doen". Het is geen 'ding'. Wel kan filosofie soms interessant zijn, om je 'bewustzijn' mee te verruimen. Je verder tot nadenken te zetten. Je geest te vormen (of ontvormenGent32m schreef:Zoals Sartre ooit schreef. Het bewustzijn bestaat niet. Want bewustzijn is geen zelfstandig naamwoord. Dit is een FOUT in onze taal. Bewustzijn is geen DING! Het is een (ongrijpbaar en ondefinieerbaar) proces. Het is datgene, wat ons beoordeling, benoeming, meten, weten, etc... mogelijk maakt. Maar het is niet iets. Het is 'ondefinieerbaar'. Mensen zijn voor mij ook zo. Een mens kun je niet 'statisch' beoordelen, in kotjes steken.

Aan de Userbasers die dit ook interessante 'materie' vinden, laat ik jullie hier graag kort even kennis maken met een kerngedachte uit Jean Paul Sartre zijn hoofdwerk: L'Être et le Néan.
Sartre splitste 'het zijn' op in twee delen:
- het 'en-soi': het zijn van de dingen.
- het 'pour soi': ons bewust-zijn.
In welk opzicht is Sartre (voor mezelf) interessant ?
Neem bv mijn zoontje. Hij is bijna 4 maanden oud. Praten doet hij nog niet. Maar in zijn 'mentale' ontwikkeling is hij volop bezig contact met zijn buitenwereld aan het maken. Mijn zoontje heeft een 'subject' (bewustzijn) in wording. Dit subject-zijn (en ook het subject-zijn van alle andere wezens op deze planeet) blijft voor mij (als waarnemer) verborgen. Ik 'denk' het bewustzijn van mijn zoontje niet. Gelukkig maar

Sartre kent aan ons bewustzijn een absolute en onbeperkte vrijheid toe.
Ieder mens is vrij, maar kan 'onvrij' worden. Wat bedoelt hij daarmee precies.
Ik haal hiervoor een passage van 'Ger Groot' uit Filosofie magazine aan (van zoveel jaren terug):
'Oordelen'.In de blik van een ander persoon ben je altijd een object. Je verschijnt als een iets, als buspassagier, groenteman of manager. In de ogen van de ander ben je eigenlijk een soort bloemkool, want die blik pint je vast op een wezen. Daardoor word je radicaal in je vrijheid beperkt.
In het toneelstuk Huis Clos (Achter gesloten deuren) vat Sartre dat gevoel samen in de beroemde zin: "L'Enfer, c'est les autres: de hel, dat zijn de anderen." Er is maar één manier om aan de hel van de fixerende blik van de ander te ontkomen, en dat is die blik te weerstaan en de ander op jouw beurt tot jouw object te maken.
Wie in vrijheid wil leven moet zorgen dat hij of zij zich niet tot object laat maken. Maar dat gebeurt volgens Sartre voortdurend, namelijk in de blik van de ander. In die blik word ik GEOBJECTIVEERD. De ander komt mij tegen, ziet mij en KARAKTERISEERT mij. En zo krijg ik een wezen. Ik ben dan IETS, een ding, hoewel ik eigenlijk niet goed kan achterhalen wat ik ben. Er is een soort identiteit, die ik niet kan achterhalen, aan mij toegevoegd door een ander. Maar ik weet wel dat ik een object ben geworden, een EN-SOI, een "op zich" noemt Sartre het.
Je kan er een haat/liefde verhouding mee hebben.

Langs de ene kant, heb je het soms nodig. Want zonder oordelen (zonder iets te benoemen), welke waarheid heb je dan nog om op voort te gaan ? Als je bv 'weet' dat die bankier helemaal niet te vertrouwen is, ga je dan toch (naïef als je bent of wilt zijn) je zuurverdiende centjes op een rekening bij hem zetten ? Of geef je gehoor aan je oordeel (gevoel/intuïtie). Zonder 'oordeel', verliezen we een groot stuk van onze waarneming, van onze houvast als mens in de wereld.
Langs de andere kant, heeft 'oordelen' ook een negatieve zijde. Want je maakt daarmee het 'beoordeelde' onvrij. Je neemt iets van zijn oorspronkelijke 'waarde' (vrijheid) af. Als ik iets benoem (objectiveer) als 'mooi' of 'lelijk', dan ontneem ik daarmee een stuk van zijn vrijheid (zijn oorspronkelijkheid en heelheid) weg. Oordelen kan een subject onvrij(er) maken.
Oordelen en vrijheid.
Een moeilijke combinatie.
Ik zal over mijn zoon zelf later ook moeten oordelen (bv zijn gedrag). Maar dit noemen we gemakkelijkheidshalve dan maar zijn 'opvoeding'



Deze 'en-soi/pour soi' theorie van Sartre vind ik wel goed gevonden. Voor het overige ben ik zeker geen Sartre kenner. Sartre schijnt ook nogal pessimistisch van aard te zijn (in zijn mens-visie). Een visie die ik zelf niet deel. De hel dat 'kunnen' de anderen (voor mij) zijn. Maar zijn ze (bij definitie) zeker niet (zoals Sartre wel beweert). Eens je bv dit stuk van Sartre kent, kun je daarmee ook richting het Oosten (bv Boeddhisme) eens gaan. Om te zien hoe ze daar naar dergelijk dualisme aankijken (bv het 'onderscheid' object-subject dat zo sterk in ons Westers denken leeft). Maar dat is misschien voor een andere keer...
Filmpje:
[youtube]yZ8pPVCrp_g[/youtube]
Groetjes,
Gent32m