Politiek wil positie tv-zenders versterken

Voor alle discussies over streaming, cord cutting, ...
sky
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Uit de morgen: "De Vlaamse meerderheidspartijen sp.a, N-VA en CD&V hebben een voorstel klaar dat de positie van de tv-zenders tegenover de distributeurs (Telenet en Belgacom) moet versterken in de discussie rond het uitgesteld kijken. Zo zouden de omroepen meer controle krijgen over wat de distributeurs met hun tv-signaal doen. Groen-parlementslid Bart Caron vreest dat de kijker de dupe wordt en in de toekomst mogelijk moet betalen om uitgesteld te kijken."

Het zal dus gedaan zijn met het doorspoelen van de reclame vrees ik, terug naar de jaren stillekes.
lion51
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 72 keer

Zo zie je maar da de politieke partijen door externe groepen worden gecommandeerd en mogelijks zelfs partijkas worden gespijsd.
Alles in belang van het kapitaal en steeds maar meer winst maken op de gewone burger
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

'De omroepen worden voortaan als 'eigenaar' aangeduid in het hele televisieaanbod. Derden mogen aan die 'signaalintegriteit' niet raken, door erin te knippen en plakken, door op het scherm ook andere zaken te tonen, behalve mits nadrukkelijke toestemming van de omroepen', zegt sp.a-fractieleider Bart Van Malderen.

Voila gedaan met uitgesteld kijken dus. Hopelijk kunnen er nog "opnames" gemaakt worden al kan het goed zijn dat je ook die niet meer kan doorspoelen.
Of hoe (technologische) vooruitgang opzettelijk teruggedraaid word voor de commerce. En ik die dacht dat het communisme de dooddoener van de vooruitgang was.

Hij trekt overhaaste en verkeerde conclusies', aldus Van Malderen. 'Bedoeling is vooral om een aantal perverse effecten weg te werken en om tot een evenwichtige dialoog te komen tussen de distributeurs en aanbieders', aldus Van Malderen.

Perverse effecten.. zoals?

Schaamteloos! Start eens een petitie iemand.

Groen is tegen, ze zijn ook tegen acta. Ik "had" een beetje een afkeer van groen en hun sandalen gedachtengoed maar als ik zie dat de populaire partijen een regelrecht gevaar voor de democratie en/of vooruitgang vormen blijven zij en de pvda mijn enige opties.

Afbeelding
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer

Dit is iets waar ik al van bij het begin van digitale TV voor waarschuw, maar ik werd vaak weggehoond.
Ik zag het allemaal veel te negatief, ze gaan dat nooit doen, enz.
Voilà, we zijn zover.
Niet dat ik verwacht dat het echt betalen zal zijn om te mogen opnemen.
Ik verwacht een Vlaamse variant op het vermaledijde HD+ : (http://www.youtube.com/watch?v=mvXQqnggZWs:) de volledige controle bij de zenders om te bepalen wat je kunt opnemen en wat niet, hoe lang je het kunt bewaren, enz.

Spijtig dat N-VA hier zijn medewerking aan verleent.
Dit is echt niet de kracht van de verandering die de kijker nodig heeft...

Wat je natuurlijk kunt doen is ofwel zoveel mogelijk naar niet-commerciële zenders kijken, zodat je van die beperkingen geen last hebt.
Een ander alternatief is TV Vlaanderen, want daar is het weinig waarschijnlijk dat zij de software aanpassen opdat de zenders die beperkingen zouden kunnen opleggen.
Bovendien kun je daar bijv. een VU+ gebruiken en heb je gewoon toegang tot je opnames, en die software zal nooit die beperkingen inbouwen.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Heronic
Elite Poster
Elite Poster

Wet is wet he en ook tvv zal zich hier als distributeur in belgie naar moeten schikken.
boulder
Elite Poster
Elite Poster

Een TVV kaart werkt niet alleen in TVV ontvangers, en die software van die andere ontvangers (VU+, Dream, etc.) staat buiten de controle van TV Vlaanderen.
Volgens mij ontsnappen die kijkers wel aan de dwang, misschien niet die met TVV ontvangers, maar dan nog betwijfel ik of TVV dit in al in hun ontvangers zal inbouwen.
En ontvangers blijven natuurlijk te koop in het buitenland...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

boulder schreef:Een TVV kaart werkt niet alleen in TVV ontvangers, en die software van die andere ontvangers (VU+, Dream, etc.) staat buiten de controle van TV Vlaanderen.
Maar misschien dat de zenders dat wel kunnen eisen van TVV... de kaart koppelen aan het toestel net zoals bij TN.

Doet TVV niet dat geven de zenders hun aanbod niet meer door aan TVV... en ik twijfel of er dan nog iemand TVV zal nemen.

Nu als de zenders het zo smerig spelen is het aan de drie providers om SAMEN ook NEE te zeggen tegen deze praktijken.
mattionline
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 10 keer

r2504 schreef:
boulder schreef: Nu als de zenders het zo smerig spelen is het aan de drie providers om SAMEN ook NEE te zeggen tegen deze praktijken.
Telenet is er alvast niet over te spreken!

Laat consument de vrije keuze hoe hij tv kijkt
boulder
Elite Poster
Elite Poster

Ik weet niet of dat technisch kan, r2504.
TVV kan niet zomaar van encryptiesysteem veranderen, en er zijn al vele modellen en types decoder verkocht, ik zie ze niet de software in al die verschillende modellen hieraan aanpasssen.
Als TVV dezelfde beperkingen invoert als TN en BGC is in Vlaanderen ook hun voornaamste verkoopsargument weg.
In Nederland zijn er nog grote gebieden waar noch kabel noch glasvezel noch IPTV een goede optie zijn, dus daar blijft er sowieso een nichemarkt ontstaan, maar hier in Vlaanderen lijkt mij dat zeer twijfelachtig.
Ik denk eerder dat de politiek erop rekent dat de kijker niet zo gauw een schotel wil, en dus niet zal overschakelen buiten het duopolie.
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
Bedankt: 91 keer

mattionline schreef:Telenet is er alvast niet over te spreken!

Telenet dat zich opwerpt als verdediger van de innovatie; kan het nog ironischer?
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Die houden liever zelf de touwtjes in handen. + als reclame niet meer door te spoelen is of opnames tegengehouden worden den ik dat bij veel mensen digitale tv buiten ligt, ook niet goed voor hun business.
roo
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Telenet kan misschien eens laten 'horen' dat ze dan de klanten, tegen eventueel een iets hogere prijs, vrije hardwarekeuze zullen aanbieden.
Ik veronderstel dat er wel een oplossing te vinden is om dit mogelijk te maken.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

De omroepen worden voortaan als 'eigenaar' aangeduid in het hele televisieaanbod
Als zij eigenaar zijn zou het ook logisch zijn dat ze zelf mogen bepalen of hun zenders met of zonder encrypte uitgezonden worden ...

Daar lees ik echter niets over in de krantenartikels, allicht terug een aanwijzing dat het niet de bedoeling is de kijker het gemakkelijker te maken :-(
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

mattionline schreef:Telenet is er alvast niet over te spreken!

Woehaahaha, hun uitspraak...
Bovendien zou deze beperking uniek zijn in de wereld en haaks staan op het snel evoluerende televisielandschap.
... is echt wel een giller van formaat. Telenet is haast synoniem voor dingen die uniek in de wereld zijn en haaks staan op de evolutie :bang:
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

Ik stel dan ook voor dat telenet het gebruik van de "rode knop" afschaft zodat de zenders ook deze inkomsten niet meer hebben en alle betalende content, zoals herbekijken uitzendingen of de preview ervan allemaal niet meer toelaat !!!!! Al deze zaken bezorgen de televisiezenders extra inkomsten! Met de oude video konden we ook opnemen, met een hdrecorder ook, een digitale settopbox combineert gewoon 2 toestellen, niet meer of minder.......Telenet moet betalen om VTM en consoorten op de kabel te mogen hebben, wij moeten ook betalen en de adverteerder nog eens.
Dat men eens begint met alle heruitzendingen te stoppen en interessante programma's te maken en de advertentieinkomsten zullen terug stijgen.
Zorg voor een goed management en de zaken zullen beter draaienm hier in belgie is alles veel duurder dan rondom onsm, energie, telefoon, internet tv....en we krijgen nog veel minder voor ons geld ook...het is voor ons ook crisis, wij zijn geen melkkoeien ! VMM ga desnoods terug naar 1 degelijke en winstgevende zender ipv alles te willen maar niet te kunnen !!
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Indien de Vlaamse commerciële zenders al van in het begin van de digitale televisie gevraagd hadden om al hun programma's zonder encryptie op de kabel te hebben, dan was het nooit zo ver gekomen.
De meeste kijkers zouden nooit een digiorder in huis hebben gehaald, maar:
  • - alle programma's kunnen bekijken via hun ingebouwde DVB-C tuner.
    - of zich een gewoon, goedkoop, vrij te krijgen DVB-C set-top boxje hebben aangeschaft.
Het feit dat de digitale kijker in Vlaanderen massaal via een digicorder (moet) kijken is de VMM hun eigen schuld, en nu zien ze de negatieve kant ?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
karp_p
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 3 keer

ja, als je meer moet betalen, dan gooien een aantal mensen hun tv-abo buiten en downloaden alle buitenlandse series van het internet. Maar 90% blijft gewoon betalen en wordt zoals gewoonlijk uitgemolken.
Heronic
Elite Poster
Elite Poster

Die (film/serie) downloads kunnen gezien hun illegaliteit niet als argument aangevoerd worden.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Films/Series downloaden is helemaal niet illegaal, het aanbieden ervan wel.
De oorlog tussen vmm en Tn krijgt dus nog een politiek staartje, eentje die TN nooit gaat winnen :-(
Heronic
Elite Poster
Elite Poster

En als puntje bij paaltje komt en er bij jou thuis een boel copies(gedownload materiaal) gevonden word waarvan je het origineel niet hebt.. :cop:
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

De Belgische wetgeving is daar nogal onduidelijk in, in Nederland is dit beter geregeld. Video en audio mag je daar downloaden en dat telt als thuiskopie, software valt daar wel buiten omdat je daar een licentie voor nodig hebt.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

De Belgische wetgeving is daar helemaal niet onduidelijk in, je mag geen werk verspreiden waarvan je de auteur niet bent. (PUNT)
Het zijn de belangenorganisaties die het heel onduidelijk maken.
Heronic schreef:...je het origineel niet hebt.. :cop:
Het origineel is van de auteur, het origineel kan je dus nooit hebben.
boulder
Elite Poster
Elite Poster

Heronic schreef:Die (film/serie) downloads kunnen gezien hun illegaliteit niet als argument aangevoerd worden.
Dus als het niet mag van de wet, dan doen we alsof het niet bestaat ?
Als een wet totaal onrechtvaardig is, dan heb ik er geen problemen mee om die te overtreden.
Onze politiekers overigens ook niet.
Indertijd steunden ze het ANC tegen de Apartheidswetten in Zuid-Afrika, omdat die wetten compleet onrechtvaardig waren.
Wetten die u verbieden om opnames door te spoelen zijn dan misschien minder erg, ze zijn net zo onrechtvaardig, en dan zal ik als consument alle mogelijke middelen gebruiken om daaraan te ontsnappen.
tendonsie
Pro Member
Pro Member
Twitter: tendonsie
Uitgedeelde bedankjes: 653 keer
Bedankt: 40 keer
Contacteer:

Mensen willen allereerst flexibel zijn wanneer ze kunnen kijken.
Bepaalde series bv, wil je in één keer in een hele week erdoor draaien, en niet telkens week wachten enz.
Of je kan dat bepaald moment niet zitten voor je tv.

Moesten ze nu eens zoals vele sites, eens maken dat je gewoon je serie kunt aanklikken op je tv en dat je kunt kijken.
en maak twee versies.
Versie met reclame vooraan, midden en einde zonder doorspoel mogelijkheid.
en een versie die betalend is, met doorspoelen en zonder reclame, en vroeger beschikbaar om te huren bv.
De consument zal wel kiezen.

Ze mogen er wat creatiever mee zijn, en meer extraatjes erbij betrekken en lessen trekken uit wat de consument wil.
Vieten
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 6 keer
Contacteer:

Ze willen dus iedereen verplichten om naar de reclame te kijken ofwel meer betalen.
Diegenen die dat eerst door spoelden (ik ook) gaan zo een afkeer krijgen van de producten uit die spots, lijkt me sowieso een verloren zaak.
Heronic
Elite Poster
Elite Poster

boulder schreef:
Heronic schreef:Die (film/serie) downloads kunnen gezien hun illegaliteit niet als argument aangevoerd worden.
Dus als het niet mag van de wet, dan doen we alsof het niet bestaat ?
Als een wet totaal onrechtvaardig is, dan heb ik er geen problemen mee om die te overtreden.
Onze politiekers overigens ook niet.
Indertijd steunden ze het ANC tegen de Apartheidswetten in Zuid-Afrika, omdat die wetten compleet onrechtvaardig waren.
Wetten die u verbieden om opnames door te spoelen zijn dan misschien minder erg, ze zijn net zo onrechtvaardig, en dan zal ik als consument alle mogelijke middelen gebruiken om daaraan te ontsnappen.
Denk je dat ik er anders over denk?
Ik zeg alleen maar dat je dat niet als argument kan aanbrengen tegen dit decreet.
Je kan toch ook niet zeggen van : Als acta erdoor komt steel ik mijn films wel uit de videotheek. Daar hebben ze geen oren naar.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Als Acta er door komt kopieer ik inderdaad weer uit de video/audiotheek :banana: stelen is niet netjes en verboden bij wet.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

iceke schreef:De Belgische wetgeving is daar helemaal niet onduidelijk in, je mag geen werk verspreiden waarvan je de auteur niet bent. (PUNT)
Het zijn de belangenorganisaties die het heel onduidelijk maken.
Heronic schreef:...je het origineel niet hebt.. :cop:
Het origineel is van de auteur, het origineel kan je dus nooit hebben.
Over uploaden wel, maar het ging over downloaden. Op school hebben we 2 jaar geleden (als ik men cursus nog kan vinden post ik de bronnen) 3 verschillende regels gezien uit België en ze waren tegenstrijdig. 2 waren dat downloaden mag (video en audio, geen software), 1 dat downloaden niet mag, de vraag is dan welke regel echt van toepassing is.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Zoek maar, ge gaat het niet vinden ;-)

Soit, ik kijk al jaren geen commerciële tv meer en dat heeft inderdaad te maken met hun reclames.
De ene kijkt uitgesteld en de andere leeched zijn series van het net zeker ? Ik heb niks tegen reclames, maar doe het dan gvd voor of na de uitzending.
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

lion51 schreef:Zo zie je maar da de politieke partijen door externe groepen worden gecommandeerd en mogelijks zelfs partijkas worden gespijsd.
Alles in belang van het kapitaal en steeds maar meer winst maken op de gewone burger
Dat is al lang zo, en als je naar de VS kijkt zie je wat er wel zal komen (bedrijven geven openlijk hun steun (campagne gelden) aan presidentskandidaten die hun belangen verdedigen, bvb olie industrie).
boulder schreef:Ik weet niet of dat technisch kan, r2504.
TVV kan niet zomaar van encryptiesysteem veranderen, en er zijn al vele modellen en types decoder verkocht, ik zie ze niet de software in al die verschillende modellen hieraan aanpasssen.
Als TVV dezelfde beperkingen invoert als TN en BGC is in Vlaanderen ook hun voornaamste verkoopsargument weg.
In Nederland zijn er nog grote gebieden waar noch kabel noch glasvezel noch IPTV een goede optie zijn, dus daar blijft er sowieso een nichemarkt ontstaan, maar hier in Vlaanderen lijkt mij dat zeer twijfelachtig.
Ik denk eerder dat de politiek erop rekent dat de kijker niet zo gauw een schotel wil, en dus niet zal overschakelen buiten het duopolie.
Inderdaad, en ook: TV Vlaanderen vliegt al lang onder de radar (het is vooral Telenet en zelfs in mindere mate Belgacom wat betreft oa.a opnames doorspoelen).
philippe_d schreef:Indien de Vlaamse commerciële zenders al van in het begin van de digitale televisie gevraagd hadden om al hun programma's zonder encryptie op de kabel te hebben, dan was het nooit zo ver gekomen.
De meeste kijkers zouden nooit een digiorder in huis hebben gehaald, maar:
  • - alle programma's kunnen bekijken via hun ingebouwde DVB-C tuner.
    - of zich een gewoon, goedkoop, vrij te krijgen DVB-C set-top boxje hebben aangeschaft.
Het feit dat de digitale kijker in Vlaanderen massaal via een digicorder (moet) kijken is de VMM hun eigen schuld, en nu zien ze de negatieve kant ?
Je zou dan ook evengoed recorders kunnen kopen waarmee je opnames kon doorspoelen. Alleen zou Telenet niet meer de dirigent van dienst zijn die de decoders levert.
Echter veel meer verschillende types recorders in omloop = minder heisa omdat er niet 1 leveranciers meer is (Telenet). Alleen zouden er misschien veel minder gebruikers daadwerkelijk een recorder gehad hebben en zouden ze bijgevolg ook niet met het PVR concept kennis leren maken hebben.
karp_p schreef:ja, als je meer moet betalen, dan gooien een aantal mensen hun tv-abo buiten en downloaden alle buitenlandse series van het internet. Maar 90% blijft gewoon betalen en wordt zoals gewoonlijk uitgemolken.
Dat zie ik Jan modaal bijlange niet doen. De UB community is niet representatief voor de doorsnee bevolking.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

iceke schreef:Zoek maar, ge gaat het niet vinden ;-)

Soit, ik kijk al jaren geen commerciële tv meer en dat heeft inderdaad te maken met hun reclames.
De ene kijkt uitgesteld en de andere leeched zijn series van het net zeker ? Ik heb niks tegen reclames, maar doe het dan gvd voor of na de uitzending.
Dat was dan ook het punt van de docent, aangezien er verwarring is gaan mensen voor de regel die het beste bij hen past :) meestal dus de regel dat downloaden mag.

Idem, ook vanwege de grote hekel aan reclame. Ik zou er nog met kunnen leven dat halfweg de film eens een reclameblokje is, maar het zijn er gewoon veel te veel. En elke keer nog eens de laatste minuut teruggespoeld na de reclame ook. Mijn vriendin kijkt in het weekend wel naar die zenders dus ik probeer ze zoveel mogelijk mee te sleuren op café :P
Heronic
Elite Poster
Elite Poster

Ik kijk zelden naar de vlaamse commerce omdat er geen zak op is. Ik kijk wel naar de discovery's en alhoewel daar wel (voor mij) leuke programma's op zijn is het daar even erg gesteld met de reclame. Gelukkig zijn 1 en canvas er nog maar de onderwerpen interesseren mij niet altijd(toch wel vaak emo tv en herhalingen).

En een pch om dat allemaal te compenseren he :angel:
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Hier geen Telenet of Belgacom voor televisie; komt er nooit in. Ik wil vrije keuze en geen opgelegd, heel erg beperkt, zender aanbod. Vandaar mijn keuze voor satelliet ontvangst. Ook geen "goedgekeurde" TV Vlaanderen ontvanger, ook al vanwege de beperkingen qua aantal geheugenplaatsen, geen ethernet aansluiting, overprijsd... Een Dreambox is mijn uiteindelijke keuze geworden en ben nu aan mijn tweede DB, een HD toestel. Opnemen, doorspoelen, op DVD branden,... het lukt allemaal perfect met zo een toestel. En ik heb ook mijn twijfels dat er in de toekomst gesleuteld gaat worden aan de encryptie of het signaal bij TVV, ik weet trouwens niet of hun ontvangers daar geschikt voor zijn. In elk geval zullen de schrijvers van de software voor Linux dozen hun uiterste best doen om dit "euvel" te omzeilen mocht het zich ooit voordoen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

zo is dat Jack, en mochten zij daar niet in slagen dan vliegt TVV eruit hier want ik heb meer dan voldoende aan FTA zenders en VRT zenders alleen...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 72 keer

MClaeys schreef:Dat was dan ook het punt van de docent, aangezien er verwarring is gaan mensen voor de regel die het beste bij hen past :) meestal dus de regel dat downloaden mag.

De verwarring is omdat de standaard google zoektocht resultaten aanleverd in een taal. Zoek je iets in het nederlands krijg je alle nederlandstalige hits. De meeste zijn dan al content dat ze wetgeving vinden, dat het van een ander land is zal de meeste worst wezen, ze hebben wat ze vonden. Wetgeving in het nederlands.
Heronic
Elite Poster
Elite Poster

@Jack & wied

Niet vergeten de providers zijn geen vragende partij. Het is de politiek die het "de providers" wil opleggen.
Dus tvv zal er niet aan kunnen ontsnappen. Ik zie 2 mogelijkheden :
Bij tvv blijven er via de vrije hw keuze en software controle achterpoortjes bestaan en indien dan voldoende mensen naar tvv gaan :
1. bgc en tn gedwongen te volgen.
2. Reeks processen tegen tvv(wegens via achterpoortjes mogelijk de wet te omzeilen) en tvv gaat tn bgc achterna.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

tja, diezelfde "politiek" welke heeft nagelaten in europa ook de LUCHTgrenzen op te heffen! Van die mensen moeten we niks verwachten...
Trouwens mijn keuze is snel gemaakt: TN, BGC of FTA satellietzenders (dat TVV over satelliet gaat is slechts een toevallige bijkomstigheid)...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

9livesuni schreef:
MClaeys schreef:Dat was dan ook het punt van de docent, aangezien er verwarring is gaan mensen voor de regel die het beste bij hen past :) meestal dus de regel dat downloaden mag.

De verwarring is omdat de standaard google zoektocht resultaten aanleverd in een taal. Zoek je iets in het nederlands krijg je alle nederlandstalige hits. De meeste zijn dan al content dat ze wetgeving vinden, dat het van een ander land is zal de meeste worst wezen, ze hebben wat ze vonden. Wetgeving in het nederlands.
Het gaat over een schoolcursus, niet over de eerste hit op Google :roll:
boulder
Elite Poster
Elite Poster

Heronic schreef:@Jack & wied

Dus tvv zal er niet aan kunnen ontsnappen. Ik zie 2 mogelijkheden :
Bij tvv blijven er via de vrije hw keuze en software controle achterpoortjes bestaan en indien dan voldoende mensen naar tvv gaan :
1. bgc en tn gedwongen te volgen.
2. Reeks processen tegen tvv(wegens via achterpoortjes mogelijk de wet te omzeilen) en tvv gaat tn bgc achterna.
Waarom zou de ene de andere moeten volgen ?
Kijk, sedert 2005 of zo bestaat digitale TV bij Telenet, Belgacom en Indi.
TV Vlaanderen startte iets later.
Bij TV Vlaanderen was er van in het begin vrije hardware keuze, bij de andere niet.
Op 7 jaar tijd is het dus nooit zo gebleken dat de ene de andere moest volgen.
Nu komen er regels vanuit de Vlaamse Overheid.
Jij zegt dat TVV zou moeten daaraan voldoen, maar het is zelfs geen kwestie van willen of niet, de software die in Dreamboxen, VU+, ET Trend en nog andere zit wordt eenvoudigweg niet door TV Vlaanderen geschreven.
De enige manier om die decoders een verplichting op te leggen is door een CAM module te lanceren, en dan de smartcard te koppelen aan die CAM module, de restricties moeten dan in de module geprogrammeerd zitten.
Dat is het systeem van CI+, maar...

* dat betekent dat de encryptie die gebruikt wordt dit moet voorzien, er moeten unieke keys zijn die dan nog op een veilige manier moeten kunnen overgaan van decoder of CAM op de smartcard.
* als dat met de huidige encryptie niet kan, moet er een andere encryptie komen, overschakelen kost tijd en geld.
Wie zal dat betalen ?
* op dit moment zijn er nog altijd decoders die geen CI slot hebben, en dus geen module kunnen gebruiken. Zij hebben een gewone kaartlezer, en werken met softcams die de decodering in software doen.
Voor die decoders betekent het dat ze gewoon niet meer compatibel zijn met TV Vlaanderen "extra veilig".
Opnieuw : wie gaat dat betalen ?

Je kunt zeggen : de klant zal die rekening wel betalen, maar ik denk niet dat TV Vlaanderen zomaar dit soort beperkingen zal inbouwen.
Ik denk eerder dat ze dan gewoon een proces gaan voeren tegen de Vlaamse regering, en dat kan weer een hele tijd duren.

Ik acht het echter nog veel logischer, dat de Vlaamse regering TV Vlaanderen gewoon met rust zal laten, omdat zij oordelen dat satelliet een niche markt is, die van in het begin open standaarden volgt, en dus niet zomaar van alles kan opgelegd worden.

Bovendien, blijft de vraag : wat doe je met Télésat ?
Télésat is een Franstalig Belgische aanbieder, je kunt die decoders en smartcards echter in heel België kopen, en sowieso ligt de taalgrens niet echt veraf.
De Vlaamse Regering kan geen regels uitvaardigen die gelden voor Waals grondgebied.
Maar op Télésat zitten ook VT4, VijfTV, 2Be, VTM, en nog een aantal andere Vlaamse zenders.

En er zijn nog heel wat achterpoortjes.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming, TV over internet”