ViewPoint VP1996VHT - CRT 19"
1600x1200 - 75Hz (volgens Windows 7)
Werkt nog, ben er nu op bezig als test.
Alleen af te halen te Westerlo.
Indien tegen vrijdag geen interesse, gaat ie zaterdag naar het containerpark.
CRT monitor 19"
- depeje
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
- Bedankt: 44 keer
In zo'n crt zit wel een flyback transformer. Bij mij op de hogeschool willen ze ook af van die schermen en geven ze die gratis mee met studenten. Na de kortste keren lagen ze allemaal opengemaakt in de container, ... zonder flyback transfo. (Wel oppassen met die dingen, die kunnen pijn doen als je ze niet juist behandelt).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 386 keer
- Bedankt: 192 keer
Ik deel hem ook hoor.svenska schreef:Ik zeg altijd: het containerpark is de enige plaats waar CRT's vandaag de dag thuishoren...
Maar dat is mijn persoonlijke mening!

Maar heeft zoveel geld gekost in 2000..

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
- Bedankt: 53 keer
Ik heb even gegoogled, maar... wat kan je er dan mee? Let op, ik ben he-le-maal geen elektronica kenner, uitleggen in jip&janneke taal dusdepeje schreef:In zo'n crt zit wel een flyback transformer. Bij mij op de hogeschool willen ze ook af van die schermen en geven ze die gratis mee met studenten. Na de kortste keren lagen ze allemaal opengemaakt in de container, ... zonder flyback transfo. (Wel oppassen met die dingen, die kunnen pijn doen als je ze niet juist behandelt).

- Kitt
- Elite Poster
- Twitter: kitt1977
- Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
- Bedankt: 45 keer
Flyback is bij mijn weten de Hoogspanning Trafo .. die zo met een soort zuignap op de beeldbuis klikt.. kan je inderdaad een serieuze patat van krijgendepeje schreef:In zo'n crt zit wel een flyback transformer. Bij mij op de hogeschool willen ze ook af van die schermen en geven ze die gratis mee met studenten. Na de kortste keren lagen ze allemaal opengemaakt in de container, ... zonder flyback transfo. (Wel oppassen met die dingen, die kunnen pijn doen als je ze niet juist behandelt).

Vraag me wel af wat die studentjes er dan wel mee doen ...
Ik gok zoiets ...
Ik heb vroeger zo nog een elektrocutie machientje gemaakt .. met een oude uitgangs- transfo van een radio .. met 1,5Volt batterijtje .. paar 1000 volt opwerken ( verry low current niet dodelijk ) maar wakker kom je er wel van

- depeje
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
- Bedankt: 44 keer
Met die transfo en een paar goedkope componenten kan je heel gemakkelijk hoogspanning genereren uit een paar volt voedingsspanning. Flyback transfo's worden ook heel vaak gebruikt om de spanning te verlagen, al denk ik niet dat die in beeldbuizen daarvoor geschikt zijn.NickG schreef:Ik heb even gegoogled, maar... wat kan je er dan mee? Let op, ik ben he-le-maal geen elektronica kenner, uitleggen in jip&janneke taal dus
Kitt: Goede gok. Als je een beetje creatiever bent dan de maker van dat filmpje, kan je op die arc een muzieksignaal moduleren. Zo kan je een heel energie-inefficiente luidspreker maken. Die overslag maakt dan muziek in plaats van die hoge ruis die je in dit filmpje kon horen.
Ik heb ergens ooit berekeningen gezien die bewijzen dat je met een 1,5V batterij een dodelijke combinatie stroom/spanning kan genereren. Sommige batterijen kunnen genoeg vermogen leveren. De efficientie van je transfo is waarschijnlijk te laag om iemand te kunnen doden, maar misschien toch eens narekenen.Kitt schreef:Ik heb vroeger zo nog een elektrocutie machientje gemaakt .. met een oude uitgangs- transfo van een radio .. met 1,5Volt batterijtje .. paar 1000 volt opwerken ( verry low current niet dodelijk ) maar wakker kom je er wel van
Nog een waarschuwing: Ook al staat de voeding af, kan er een pijnlijke lading staan op de condensator die in de transfo verwerkt zit. Deze moet je ontladen voordat je de terminals aanraakt. De vriend met wie ik die audioversterker heb gemaakt is er het nog levende bewijs van.
Als je je scherm niet kwijtraakt, is er misschien wel interesse in die transfo. Die zelf gaan winden is duurder en moeilijker dan die uit een scherm slopen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 104 keer
Hah, aan die flyback transformer heb ik nog toffe herinneringen. zo een snok da ik der nekeer van gehad heb, wel slim genoeg om der met één hand aan te prutsen. Ik dacht dat 5 dagen zonder stroom de boel wel ontladen zou hebben, niet dus.
- Kitt
- Elite Poster
- Twitter: kitt1977
- Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
- Bedankt: 45 keer
Ik had er vroeger hopen .. oude schermen / beeldbuizen .. ondertussen allemaal naar de container gedaan ..
De meeste beeldbuizen heb ik wel de nek omgewrongen ( met een tang of met hamertje van de andere best ) .. leek me iets veiliger voor transporteren ..
Zijn ze wel kapot natuurlijk ( zijn nie meer vacuum ).. ja kan ze ook ontladen met een dikke weerstand of 2 schroevendraaiers of een hsprobe ...
Vroeger kon je nog es iets herstellen aan een crt .. nu met die lcd's ..meestal de moeite niet meer ..
De meeste beeldbuizen heb ik wel de nek omgewrongen ( met een tang of met hamertje van de andere best ) .. leek me iets veiliger voor transporteren ..
Zijn ze wel kapot natuurlijk ( zijn nie meer vacuum ).. ja kan ze ook ontladen met een dikke weerstand of 2 schroevendraaiers of een hsprobe ...
Vroeger kon je nog es iets herstellen aan een crt .. nu met die lcd's ..meestal de moeite niet meer ..