van ISDN + intern systeem naar VOIP

Plaats reactie
Tom36
Starter
Starter
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jun 2012, 12:45
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Momenteel hebben wij hier een ISDN lijn van belgacom, met 1 telefoonnummer en een faxnummer, met daarachter een "centrale" waaraan een hoop telefoons hangen.

Nu ben ik aan het kijken om dit om te zetten naar VOIP, in combinatie met een EDPnet vdsl en telephony abo.

Ik veronderstel dat ik dit faxnummer niet meer nodig heb en fax op het 1ste nummer zet met fax to mail.
Ik zie ook dat sommige modem-routers een ISDN aansluiting hebben, bv sommige Fritzboxen, blijft alle apparatuur die daar dan aanhangt dan transparant werken, bv als ik onze ISDN centrale daar op aansluit? Doorschakelen naar andere (interne) nummers, meerdere inkomende gesprekken, voicemails, zo van die dingen.

Kunnen er meerder gesprekken tegelijkertijd over 1 VOIP lijn lopen? Bv als er 2 mensen tegelijkertijd bellen, of heb ik daar een VOIP trunk voor nodig. Als ik het goed lees is een trunk enkel nodig als je meerdere externe nummers wilt?

EDPnet's telephony is ook VOIP, kan ik die dan gewoon gebruiken als binnenkomende connectie, of zijn er nog andere voordelen aan iets als WeePee hiervoor te gebruiken. Misschien is meerdere gelijktijdige gesprekken hier 1 van, want volgens de site van EDPnet kan je maar 1 gelijktijdig gesprek met hun telephony abo voeren. In dit forum zegt iemand dat je 31 kanalen krijgt bij WeePee, maar ik zie dit niet direct ergens op hun site.
Ook ga ik er van uit dat EDPnet zoals iedereen zijn telephony via een apart VLAN doet. Maakt dit het er (veel) moeilijker op, met bv verschillende inkomende en uitgaande providers te gebruiken?

Alvast bedankt voor uw tijd!
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Tom36 schreef:Ik veronderstel dat ik dit faxnummer niet meer nodig heb en fax op het 1ste nummer zet met fax to mail.
Dit is niet zo evident.
  • - als je alles op één nummer laat binnenkomen, heb je ook nog eens een fax switch nodig.
    - geen idee of EDPNet een fax switch aanbiedt op hun VOIP nummer.
    - geen idee of EDPNet een fax-to-mail aanbiedt op hun VOIP nummer.
    - binnenkomende gesprekken worden door de fax switch "aangenomen", er onstaan dus altijd verbindingskosten voor degene die jou belt, ook al ben je niet thuis.
    - De FritzBox heeft een ingebouwde fax switch & fax-to-mail, maar dat werkt alléén op de analoge telefoonlijn, niet vooor VoIP.
Persoonlijk zou ik je aanraden om jouw bestaand faxnummer te porteren naar een provider die fax-to-mail aanbiedt. Dan behoudt je een apart telefoon- en faxnummer ?
Tom36 schreef:Ik zie ook dat sommige modem-routers een ISDN aansluiting hebben, bv sommige Fritzboxen, blijft alle apparatuur die daar dan aanhangt dan transparant werken, bv als ik onze ISDN centrale daar op aansluit? Doorschakelen naar andere (interne) nummers, meerdere inkomende gesprekken, voicemails, zo van die dingen.
- Ja, inderdaad, alles blijft werken als voorheen (op voorwaarde dat je de vroegere nummers correct als "MSN" inbrengt in je FritzBox).
- Wat betreft het dooorschakelen: dat gebeurt in je ISDN centrale, de FritzBox komt daar niet in tussen.
- Wat betreft meerdere inkomende gesprekken: gezien de ISDN verbinding tussen de FritzBox en jouw ISDN centrale een gewone ISDN-2 bus is, is het aantal beperkt tot 2 gelijktijdige gesprekken (derde gesprek zal "aankloppen"). Als je natuurlijk rechtsreeks op de FritzBox nog andere toestellen hebt (vb DECT) kunnen hier nog meer gelijktijdige gesprekken gevoerd worden.
Tom36 schreef:EDPnet's telephony is ook VOIP, kan ik die dan gewoon gebruiken als binnenkomende connectie, of zijn er nog andere voordelen aan iets als WeePee hiervoor te gebruiken. Misschien is meerdere gelijktijdige gesprekken hier 1 van, want volgens de site van EDPnet kan je maar 1 gelijktijdig gesprek met hun telephony abo voeren. In dit forum zegt iemand dat je 31 kanalen krijgt bij WeePee, maar ik zie dit niet direct ergens op hun site.

Je moet de voordelen en nadelen van iedere provider vergelijken, en de keuze maken die overeenkomt met jouw belprofiel. Bijvoorbeeld: wil je EDPNet/WeePee/OVH etc.. alleen gebruiken voor inbound of ook voor outbound, enz ..
De 31 kanalen zijn natuurlijk alleen te gebruiken als je hardware & bandbreedte hebt om dit te ondersteunen 
Als je bij EDPNet de kost van raw copper wil vermijden, neem je best sowieso één VOIP lijn bij EDPNet (die je al dan niet gebruikt, of alleen inbound + noodnummers …)
Tom36 schreef:Ook ga ik er van uit dat EDPnet zoals iedereen zijn telephony via een apart VLAN doet. Maakt dit het er (veel) moeilijker op, met bv verschillende inkomende en uitgaande providers te gebruiken? .
Nee, EDPNet telephony gaat over de EDPNet internetverbinding. Er is dus geen moeilijke configuratie nodig, en perfect te combineren met andere inkomende en uitgaande providers

@EDPNet, verbeter mij als ik verkeerde info geef ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

EDPnet telefonie gaat niet via een aparte vlan, zoals Philippe zegt. Gaat volledig via internet.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”