Ik ben wat aan het rondkijken voor een betere internetverbinding voor de VZW waar ik werk.
Nu zitten we bij belgacom en hebben een oude 4/0.5 adsl verbinding voor 83 euro/maand en isdn voor 34 (+ telefooncentrale maar dit is voor in VOIP forum)
Overschakelen naar EDPnet lijkt mij het interessantste, voornamelijk omdat we het high upload profiel goed zouden kunnen gebruiken. Belgacom zei dat we 30mbit vdsl profiel konden krijgen, iemand een idee naar wat dit bij een high upload profiel zou geven van snelheden?
Als ik kijk naar de verschillen tussen VDSL pro en Newer & faster valt mij vooral het vaste IP op. Is dit tegenwoordig niet echt meer nodig met deftige dynamic dns services? Kan iemand mij vertellen hoeveel IP changes je krijgt, is dit 1/dag? En worden die 's nachts doorgevoerd?
Het 2de verschil is de mogelijkheid tot een SLA, maar ik vraag mij hier het nut een beetje van af. Ik denk niet dat EDPnet de reputatie heeft van veel plat te liggen, en bij situaties zoals die van 27juni is het voor iedereen en helpt een SLA ook niet. Bij het huidige abo van belgacom zit ook een SLA, maar ik denk niet dat we dit ooit al hebben moeten gebruiken. Voel u toch vrij om mij te overtuigen van het nut hiervan.
De prijzen zijn 65 vs 30 euro/maand. Als VZW probeer ik altijd het goedkoopste uit te zoeken, maar een 35euro verschil voor een vast IP en professionele helpdesk lijkt mij wel vrij veel. Zie ik iets over het hoofd?
En nu ik hier toch vragen aan het stellen ben: hoe zit dat met die isdn lijn? Als ik zou overschakelen naar VOIP is die niet meer nodig, maar VDSL heeft nog altijd een lijn nodig. Moet er dan raw copper voor 10euro/maand ofzoiets extra er bij genomen worden? Of zit dit al in de prijs somehow, want ik zie hier niet direct iets over op de site van EDPnet. Of dan beter een simpele telefoonlijn bij belgacom vragen, kan dan ook handig zijn als backup.
VDSL pro (SLA?) vs Newer & faster
-
- Elite Poster
- Berichten: 837
- Lid geworden op: 27 apr 2006, 16:54
- Locatie: 51RUI0
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 53 keer
- Contacteer:
http://www.destiny.be is zeker ook een te overwegen provider! Wij hebben bij ons op 't werk zo 'n 20 lokaties via EFM, fiber & vdsl2 op destiny zitten en "it works like a charm"! Ook high upload via VDSL2 is bij hen mogelijk.
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Appletv & Netflix/Disney+
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Er is maar één high upload profile, namelijk 16.5/10. Als je ee 30mbit profiel kan krijgen, kan je ook een high upload krijgen.Tom36 schreef:Overschakelen naar EDPnet lijkt mij het interessantste, voornamelijk omdat we het high upload profiel goed zouden kunnen gebruiken. Belgacom zei dat we 30mbit vdsl profiel konden krijgen, iemand een idee naar wat dit bij een high upload profiel zou geven van snelheden?
Kijk zeker eens op de EDPNet lijntest.
Bij Belgacom VDSL2 is dit om de 96 uur (= 4 dagen). Dit is niet 's nachts maar exact 96.00.00 uur na de vorige disconnect.Tom36 schreef:Als ik kijk naar de verschillen tussen VDSL pro en Newer & faster valt mij vooral het vaste IP op. Is dit tegenwoordig niet echt meer nodig met deftige dynamic dns services? Kan iemand mij vertellen hoeveel IP changes je krijgt, is dit 1/dag? En worden die 's nachts doorgevoerd?
Bij EDPNet denk ik dat je geen disconnect krijgt. Dus quasi vast.
Vind ik ook ...Tom36 schreef:Het 2de verschil is de mogelijkheid tot een SLA, maar ik vraag mij hier het nut een beetje van af.
De prijzen zijn 65 vs 30 euro/maand. Als VZW probeer ik altijd het goedkoopste uit te zoeken, maar een 35euro verschil voor een vast IP en professionele helpdesk lijkt mij wel vrij veel.
[Edit] zie Joachim's antwoord hieronder
Eerst en vooral de vraag waarom je ISDN nodig hebt. Gewoon om 2 lijntjes te hebben ? Of heb je nog een ISDN binneninstallatie die je verder wil gebruiken?Tom36 schreef:hoe zit dat met die isdn lijn? Als ik zou overschakelen naar VOIP is die niet meer nodig, maar VDSL heeft nog altijd een lijn nodig. Moet er dan raw copper voor 10euro/maand ofzoiets extra er bij genomen worden? Of zit dit al in de prijs somehow, want ik zie hier niet direct iets over op de site van EDPnet. Of dan beter een simpele telefoonlijn bij belgacom vragen, kan dan ook handig zijn als backup.
Bij EDPNet (newer and faster aan 35.95€) heb je nog altijd een Belgacom classic lijn nodig, ofwel moet je extra betalen voor "raw copper" aan EDPnet. Indien je bij EDPNet ook VoIP neemt (één nummer), betaal je geen raw copper, maar 10€ extra voor Telephony. Dus het goedkoopste is dan 45.95 €. Zie onze tabel Internet Abonnementen.
Ik zou dus in jouw geval:
- - EDPnet + Telephony nemen
- je huidige ISDN nummers (indien nog nodig) porteren naar een VoIP provider, zoals OVH, WeePee, ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- Joachim
- ISP Staff
- Berichten: 472
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 22:12
- Twitter: jslabbaert
- Locatie: Sinaai-Waas
- Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
- Bedankt: 382 keer
Beste Tom36, allereerst bedankt om edpnet in overweging te nemenTom36 schreef:Het 2de verschil is de mogelijkheid tot een SLA, maar ik vraag mij hier het nut een beetje van af. Ik denk niet dat EDPnet de reputatie heeft van veel plat te liggen, en bij situaties zoals die van 27juni is het voor iedereen en helpt een SLA ook niet. Bij het huidige abo van belgacom zit ook een SLA, maar ik denk niet dat we dit ooit al hebben moeten gebruiken. Voel u toch vrij om mij te overtuigen van het nut hiervan.
Blijkbaar heb je al antwoorden op zo goed als alle vragen, maar voor SLA wens ik toch even een bijkomende uitleg te geven.
Bij de pro abonnementen is het mogelijk om een improved SLA te nemen (next business day €10, of 24/7 €50), standaard zit in elk abonnement een 'best effort' SLA, dat wil zeggen, ik heb een probleem met mijn lijn, Belgacom komt binnen 5 dagen langs om dit op te lossen (no shit, it happens).
Bij een improved SLA is Belgacom verplicht binnen 8u bij u ter plaatse te staan, meestal is dit zelfs binnen 4u! Elk zichzelf respecterend bedrijf (zonder backup verbinding) zou dit moeten kopen, die €10/mnd zou echt geen probleem mogen zijn voor een bedrijf, en de zekerheid die je hierdoor krijgt is echt enorm.
Voor general outages is zo'n SLA van geen enkel nut, als er iets aan de hand is, doen we sowieso ons best dit zo snel mogelijk van de baan te hebben, SLA of niet.
Ik begrijp dat je voor een VZW nog meer dan anders de kosten in overweging moet nemen, ik stel dan ook voor om zelf in te schatten hoe groot uw probleem zal zijn als je zonder internet zit voor een dag of 3, en welke backup oplossing je hebt, soms kan personeel verder werken van thuis bvb.
Edpnet heeft sinds kort trouwens ook SIP trunk oplossingen, waarbij we ook ISDN lijnen aanbieden, hiervoor contacteer je me best rechtstreeks dan maken we een offerte op maat op.
- Sinna
- Elite Poster
- Berichten: 2417
- Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
- Twitter: KrSi78
- Locatie: Brugge
- Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
- Bedankt: 152 keer
Ik sluit met volledig aan bij Joachim's uitleg.
Ik zit zelf in het proces voor VDSL Pro (ook voor een vzw) die moet dienen als backuplijn voor de volgende redenen:
Ik zit zelf in het proces voor VDSL Pro (ook voor een vzw) die moet dienen als backuplijn voor de volgende redenen:
- vast IP-adres (nodig voor mailserver fallback)
- duidelijke SLA, en dus geen 'best effort' wat in de praktijk waardeloos is (5 dagen, ook bij Telenet Business Fibernet!)
Computer(k)nul
-
- Elite Poster
- Berichten: 2432
- Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
- Locatie: Herent
- Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
- Bedankt: 214 keer
Ik vind dat je beter 2 verschillende verbindingen kan nemen (en een verschillende technologie uiteraard VDSL2/Kabel) dan bij te betalen voor SLA's. Zoals Joachim aanhaalt ben je bij een general outage niets met je SLA.
Vast IP is wat mij betreft ook overbodig. Voor de meerkost van een verbinding met een vast IP kan je bij OVH reeds een server huren met meerdere vaste IP adressen.
Vast IP is wat mij betreft ook overbodig. Voor de meerkost van een verbinding met een vast IP kan je bij OVH reeds een server huren met meerdere vaste IP adressen.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
-
- Elite Poster
- Berichten: 874
- Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 70 keer
Mijn vader moet quasi constant van thuis uitwerken en die heeft gewoon telenet en ADSL (Scarlet) genomen. De kans dat beide tergelijkertijd plat gaan is veel kleiner aangezien ze over verschillende netwerken lopen.
Het is nu nog niet zo, amar het is dan wel de bedoeling uiteindelijk dat de telenet gereduceerd wordt tot het minimum internetpakket zodat hij dat enkel in nood zou gaan gebruiken.
Het is nu nog niet zo, amar het is dan wel de bedoeling uiteindelijk dat de telenet gereduceerd wordt tot het minimum internetpakket zodat hij dat enkel in nood zou gaan gebruiken.
-
- Premium Member
- Berichten: 524
- Lid geworden op: 03 aug 2010, 14:43
- Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
- Bedankt: 82 keer
Even out of the box denken:
als
-je enkel internet nodig hebt in 1 ruimte met 3-4 pc's die via wifi werken bij uitval van de normale verbinding
-de vzw al een gsm nr heeft of er graag een zou hebben of vaste telefonie zou kunnen opzeggen als er een gsm is
-je vzw in 3g-gebied zit
dan
-1 consumenten abbo
-1 gsm met proximus generation connect (in een smartfoon android)
Voor de 15€ per maand die dat kost heb je een parallel systeem waarop je ook nog wat kunt bellen en sms-en + je kan het tot een jaar lang gewoon niet herladen en dus ook gewoon niets betalen. De 2000mb volstaat normaal wel voor enkele dagen moest het internet ooit uitvallen.
Ik haal thuis, op't werk en bij de ouders steeds +- 8mbit daarmee. Moet volstaan als failover voor enkele dagen voor een kleine vzw.
als
-je enkel internet nodig hebt in 1 ruimte met 3-4 pc's die via wifi werken bij uitval van de normale verbinding
-de vzw al een gsm nr heeft of er graag een zou hebben of vaste telefonie zou kunnen opzeggen als er een gsm is
-je vzw in 3g-gebied zit
dan
-1 consumenten abbo
-1 gsm met proximus generation connect (in een smartfoon android)
Voor de 15€ per maand die dat kost heb je een parallel systeem waarop je ook nog wat kunt bellen en sms-en + je kan het tot een jaar lang gewoon niet herladen en dus ook gewoon niets betalen. De 2000mb volstaat normaal wel voor enkele dagen moest het internet ooit uitvallen.
Ik haal thuis, op't werk en bij de ouders steeds +- 8mbit daarmee. Moet volstaan als failover voor enkele dagen voor een kleine vzw.
-
- Elite Poster
- Berichten: 755
- Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 53 keer
- Contacteer:
Als je redundancy wilt zonder daarvoor naar een datacenter ofzo te stappen.
Dan is de eerste stap zeker 2 internetlijnen.
Maar denk ook aan jezelf, draai je servers?
Koop dan zeker een paar ups systemen want de stroom valt vaker weg dan internet.
Dan is de eerste stap zeker 2 internetlijnen.
Maar denk ook aan jezelf, draai je servers?
Koop dan zeker een paar ups systemen want de stroom valt vaker weg dan internet.
- Joachim
- ISP Staff
- Berichten: 472
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 22:12
- Twitter: jslabbaert
- Locatie: Sinaai-Waas
- Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
- Bedankt: 382 keer
De fritzbox die wij (edpnet) verdelen heeft ook de mogelijkheid om via een 'USB 3G stick' je backup meteen via dezelfde router te laten lopen.
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Ook hier een VDSL2 van edpnet (op high upload profiel) met SLA en een extra iprange voor de servers. De servers zijn overigens voornamelijk webgerelateerde zaken (vps'en). De nameservers van alle domeinen op deze servers zitten in BE (DC Oostkamp), FR (OVH Roubaix) en NL (Leaseweb Amsterdam). Qua backupverbinding maak ik gebruik van de tweede VDSL2 lijn hier (WeePee VDSL2) en GSM (Proximus Generation). Ook levert mijn overgebuur een backupverbinding naar mij (en omgekeerd) via WiFi (Ik heb aan mijn raam een Meraki naar zijn raam, en vice versa). Dus snel ga ik hier niet zonder internet vallen denk ik
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Starter
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 30 jun 2012, 12:45
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 1 keer
Allemaal zeer bedankt voor de antwoorden, hopelijk helpt het ook anderen met gelijkaardige vragen.
Ik heb mijn telefonie vragen gebundeld in een VOIP topic.
Misschien nog een laatste vraagje hier: zijn er mensen die al hebben kunnen gebruik maken van hun SLA (of omgekeerd, er spijt van hadden er geen gepakt te hebben.) Want persoonlijk heb ik enkel ervaring met wat ik denk ofwel semi globale outages zijn of hardware problemen. Ik kan mij niet direct veel situaties voorstellen waarin maar 1 aansluiting bij betrokken is, en het niet door de klant is op te lossen.
Ik heb mijn telefonie vragen gebundeld in een VOIP topic.
Misschien nog een laatste vraagje hier: zijn er mensen die al hebben kunnen gebruik maken van hun SLA (of omgekeerd, er spijt van hadden er geen gepakt te hebben.) Want persoonlijk heb ik enkel ervaring met wat ik denk ofwel semi globale outages zijn of hardware problemen. Ik kan mij niet direct veel situaties voorstellen waarin maar 1 aansluiting bij betrokken is, en het niet door de klant is op te lossen.
Kan dit niet met iets ala no-ip.com/ worden opgelost? Tegenwoordig kunnen de meeste routers dit automatisch updaten, en met een TTL van 60seconden is dat het maximum dat je onberijkbaar bent na een nieuwe ip lease te krijgen. Je faillover mx record wijs je dan naar mijndynip.no-ip.net.Sinna schreef:
- vast IP-adres (nodig voor mailserver fallback)
-
- Elite Poster
- Berichten: 3202
- Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
- Bedankt: 451 keer
Hier al ervaring met de SLA van belgacom. Ik kan je zeggen dat de technieker na te bellen hier snel stond met piepende banden !
- Sinna
- Elite Poster
- Berichten: 2417
- Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
- Twitter: KrSi78
- Locatie: Brugge
- Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
- Bedankt: 152 keer
Ik dacht het niet. Het is niet omdat je zelf de TTL op 60 seconden zet, dat daarvoor alle andere clients minstens elke minuut een DNS Lookup gaan doen voor jouw domein (caching!)Tom36 schreef:Kan dit niet met iets ala no-ip.com/ worden opgelost? Tegenwoordig kunnen de meeste routers dit automatisch updaten, en met een TTL van 60seconden is dat het maximum dat je onbereikbaar bent na een nieuwe ip lease te krijgen. Je faillover mx record wijs je dan naar mijndynip.no-ip.net.Sinna schreef:
- vast IP-adres (nodig voor mailserver fallback)
Maar als mij kan overtuigen... heel graag
Computer(k)nul
- Sinna
- Elite Poster
- Berichten: 2417
- Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
- Twitter: KrSi78
- Locatie: Brugge
- Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
- Bedankt: 152 keer
Yep! Heb een kleine maand terug een major outage gehad op mijn drie Telenet-modems (bosmaaier die de kabel had overgetrokken) en ik mocht al blij zijn dat ze na 1 dag konden komen... Het was op een donderdag voorgevallen, en initieel gingen ze pas de maandag kunnen komen (best effort meneer!). Als je dan geen MX fallback hebt... ben je de sigaar!Tom36 schreef:Misschien nog een laatste vraagje hier: zijn er mensen die al hebben kunnen gebruik maken van hun SLA (of omgekeerd, er spijt van hadden er geen gepakt te hebben.) Want persoonlijk heb ik enkel ervaring met wat ik denk ofwel semi globale outages zijn of hardware problemen. Ik kan mij niet direct veel situaties voorstellen waarin maar 1 aansluiting bij betrokken is, en het niet door de klant is op te lossen.
Waarom denk je dat ik een VDSL-backup aangevraagd heb?
BTW: Ik merk dat je redenen zoekt om toch maar geen SLA te moeten nemen. Ik zou persoonlijk niet twijfelen (zoals ook al eerder in dit topic vermeld). Die 10€ (excl. BTW) extra per maand zal je na één outage zeer snel terugverdiend hebben.
Computer(k)nul