Crashplan
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 70 keer
Ziet er inderdaad een intressante private server uit, maar een atom is niet vet qua cpu.
- Trojan
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
- Bedankt: 241 keer
Ik heb er zo 3 en die werken goed voor wat ze moeten doen.
(2 van de 3 staan momenteel te idlen.)![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
(2 van de 3 staan momenteel te idlen.)
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
En kan ik dat draaien als Windows service op m'n server... en netjes unattended continue een backup laten nemen (zoals ik met Crashplan doe) ?krisken schreef:zet er owncloud (owncloud.org) op![]()
-
- Elite Poster
- Bedankt: 451 keer
@r2504: Dit draait op zowat elk platform want dit is een php script met héél veel functies. Dus apache + php installeren en dit zal wel gaan.
De software connecteerd met webdav en synct folders die je wilt
EDIT: Als je een live test ervan wilt doen, laat maar weten heb hier een machine draaien met deze service geïnstalleerd
De software connecteerd met webdav en synct folders die je wilt
EDIT: Als je een live test ervan wilt doen, laat maar weten heb hier een machine draaien met deze service geïnstalleerd
-
- Elite Poster
Ik heb die owncloud wat verder bekeken, het is qua features wel ok, maar toch iets zwaarder qua setup dan crashplan, wat voor mij wel een nadeel is want ik wil mijn ouders gaan betrekken in mijn cloud. Dan moet het echt wel fire and forget zijn op alle vlakken.
-
- Elite Poster
@boran_blok: Er zijn aanbieders / providers die dit opzetten voor je zodat je er niet naar moet omkijken ![Very Happy :-D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :-D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
- Deel van't meubilair
Ik had het over de client... Crashplan is bij mij een Windows service... geen tray icon (daar ben ik niets meer... op m'n server is namelijk niemand aangelogged). Wat ik tot op heden heb gewonden is Mirall (wat dus een tray icon applicatie is) maar de documentatie en screenshots hiervan zijn precies beperkt.Tim.Bracquez schreef:@r2504: Dit draait op zowat elk platform want dit is een php script met héél veel functies. Dus apache + php installeren en dit zal wel gaan.
Trouwens ik lees hier prijzen van 15 euro per maand... terwijl ik bij Crashplan amper 40 euro voor een jaar betaal.
-
- Elite Poster
@r2504: Waar zie jij die prijzen, want ik bied dit zelfs goedkoper aan
Dit zijn de sync clients: http://owncloud.org/sync-clients/
Je kan ook gewoon de webdav mounten en gebruiken. Echter is dit geen service zoals je aangeeft
Dit zijn de sync clients: http://owncloud.org/sync-clients/
Je kan ook gewoon de webdav mounten en gebruiken. Echter is dit geen service zoals je aangeeft
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Dankzij de recente discussies op 't forum hier en de recente upgrades van Fibernet (vooral dan de unlimited...erm... free download), begint mijn interesse in online backup toch ook wel toe te nemen. Tot nu toe nam ik wekelijks backup van 6 PCs hier thuis op lokale externe disks via EMC Retrospect (dat ik al jaaaaren heb en best tevreden van ben). Het grote/enige probleem is uiteraard dat ik daardoor geen offsite backup heb.
Dat loste ik ten dele op door één van mijn backup drives bij familie te bewaren. Om hen niet wekelijks te ambeteren was dit een backup set die ik slechts om de 6 weken draai. Daarnaast heb ik 2 andere backup sets voor wekelijkse backups en die ik via een afwisselend rotatie-schema om de 6 maand recycle, i.e. all backups van de set worden weggegooid en ik begin terug van scratch voor die set.
Ik vraag me af hoe gemakkelijk ik dit schema kan vertalen naar een online backup bij Crashplan. Of dat er misschien zelfs betere schema's zijn om online te gebruiken, aangezien je bvb sowieso al het probleem niet hebt van limited storage en dus de noodzaak van recycling ?
Concreet had ik de volgende vragen:
* Kan je een nieuwe backup set definiëren die gebaseerd is op een vorige backup ? De bedoeling is hiervan namelijk dat je bij de nieuwe backup set niet ineens weer alles moet gaan uploaden.
* Kan je backup nemen van je hele PC, dus bvb inclusief alle mogelijke systeem-directories en dergelijke ? Ik ben altijd van mening geweest dat ik beter 100.000 files teveel backup dan 1 file te weinig.
* Het enige dat ik uiteraard niet backup zijn cache- en temp-files. Heeft Crashplan daar interessante defaults voor, of moet je het toch een beetje zelf tweaken wat je wel/niet wil backuppen ? In Retrospect had ik gewoon 'selectors' waarmee je via regex-achtige patterns kon opgeven welke files niet moesten gebackupt worden. Tijdens de jaren zijn mijn selectors redelijk goed getuned geraakt waarbij dus een hoop onnodige rommel niet mee gebackupt wordt.
* Welk betalingsplan gebruiken de meesten ? Je kan tot 4 jaar op voorhand betalen wat je 50% korting oplevert, maar de keerzijde is natuurlijk dat als die morgen overkop gaan, je je geld kwijt bent.
Dat loste ik ten dele op door één van mijn backup drives bij familie te bewaren. Om hen niet wekelijks te ambeteren was dit een backup set die ik slechts om de 6 weken draai. Daarnaast heb ik 2 andere backup sets voor wekelijkse backups en die ik via een afwisselend rotatie-schema om de 6 maand recycle, i.e. all backups van de set worden weggegooid en ik begin terug van scratch voor die set.
Ik vraag me af hoe gemakkelijk ik dit schema kan vertalen naar een online backup bij Crashplan. Of dat er misschien zelfs betere schema's zijn om online te gebruiken, aangezien je bvb sowieso al het probleem niet hebt van limited storage en dus de noodzaak van recycling ?
Concreet had ik de volgende vragen:
* Kan je een nieuwe backup set definiëren die gebaseerd is op een vorige backup ? De bedoeling is hiervan namelijk dat je bij de nieuwe backup set niet ineens weer alles moet gaan uploaden.
* Kan je backup nemen van je hele PC, dus bvb inclusief alle mogelijke systeem-directories en dergelijke ? Ik ben altijd van mening geweest dat ik beter 100.000 files teveel backup dan 1 file te weinig.
* Het enige dat ik uiteraard niet backup zijn cache- en temp-files. Heeft Crashplan daar interessante defaults voor, of moet je het toch een beetje zelf tweaken wat je wel/niet wil backuppen ? In Retrospect had ik gewoon 'selectors' waarmee je via regex-achtige patterns kon opgeven welke files niet moesten gebackupt worden. Tijdens de jaren zijn mijn selectors redelijk goed getuned geraakt waarbij dus een hoop onnodige rommel niet mee gebackupt wordt.
* Welk betalingsplan gebruiken de meesten ? Je kan tot 4 jaar op voorhand betalen wat je 50% korting oplevert, maar de keerzijde is natuurlijk dat als die morgen overkop gaan, je je geld kwijt bent.
-
- Elite Poster
Deze vraag snap ik niet helemaal, maar CrashPlan werkt met differential blocks, dus als je een 1 GB bestand hebt waarvan er 1 MB aangepast is zal crashplan plusminus 1 MB uploaden.
Crashplan heeft dit niet als doel en is hiervoor dus niet echt optimaal, vooral aangezien er heel veel systeembestanden frequent aangepast worden, wat bijgevolg erg veel trafiek zou genereren. Er is wel niets wat je tegenhoudt om dit echt te proberen, de enige defaults die vanuit crashplan enforced worden zijn enkele gekende cache directories.
dit is een beetje in tegenstelling tot je voorgaande vraag.
Default selecteert crashplan je gehele gebruikersprofiel(en) inclusief de appdata minus enkele gekende cache locaties. Ik heb dit echter zelf wat getweaked, in de appdata zitten nog vele andere caches.
Ik ben hier op dit moment ook over aan het piekeren (zit nog in trial periode), ga een beetje hun historiek bekijken alvorens ik de jump maak, maar 4J ineens is wel een serieuze korting tov 1 jaar.
Deze vraag snap ik niet helemaal, maar CrashPlan werkt met differential blocks, dus als je een 1 GB bestand hebt waarvan er 1 MB aangepast is zal crashplan plusminus 1 MB uploaden.
Crashplan heeft dit niet als doel en is hiervoor dus niet echt optimaal, vooral aangezien er heel veel systeembestanden frequent aangepast worden, wat bijgevolg erg veel trafiek zou genereren. Er is wel niets wat je tegenhoudt om dit echt te proberen, de enige defaults die vanuit crashplan enforced worden zijn enkele gekende cache directories.
dit is een beetje in tegenstelling tot je voorgaande vraag.
Default selecteert crashplan je gehele gebruikersprofiel(en) inclusief de appdata minus enkele gekende cache locaties. Ik heb dit echter zelf wat getweaked, in de appdata zitten nog vele andere caches.
Ik ben hier op dit moment ook over aan het piekeren (zit nog in trial periode), ga een beetje hun historiek bekijken alvorens ik de jump maak, maar 4J ineens is wel een serieuze korting tov 1 jaar.
-
- Elite Poster
Dat begrijp ik wel en is hoe het binnen 1 backup set gebeurt. (Dit is ook intelligenter dan Retrospect die incrementeel backupt tot op file-niveau. Dus een file met 1 bit gewijzigd wordt integraal terug op backup geschreven.)boran_blok schreef:Deze vraag snap ik niet helemaal, maar CrashPlan werkt met differential blocks, dus als je een 1 GB bestand hebt waarvan er 1 MB aangepast is zal crashplan plusminus 1 MB uploaden.
Mijn vraag gaat eerder over meerdere backup sets, die overlappend zijn. In mijn geval is die overlap zelfs simpel: elke set (3 in totaal) bevat gewoon alle data van alle PCs op een externe disk (heb dus ook 3 externe disks). Waarom dan 3 sets ? Omdat ik elke week maar 1 van de 3 gebruik, maar elke set na een bepaalde tijd recycle (lees: gewoon compleet weggooi en terug laat beginnen met een full backup) omdat elke set blijft groeien en je uiteindelijk toch zonder diskspace geraakt. Door met verschillende sets te werken heb ik bij een recycle nog altijd recente backups die op de andere sets gezet waren. Als je slechts met 1 set werkt, en die uiteindelijk moet recyclen, verlies je op dat moment je volledige backup, wat uiteraard een slecht idee is. Ik moet echter wel toegeven dat dit principe nog komt uit de tijd van backuppen op tape en dvd's. Bij harddisk backups kun je wellicht ook gewoon de oudste backups weggooien om diskspace vrij te maken. De backup software moet gewoon zo intelligent zijn dat een file die bvb bij de oudste backup hoort, maar sindsdien niet meer wijzigde, niet mee weg te gooien natuurlijk.
In zekere zin zou je bij Crashplan gewoon nooit kunnen weggooien wegens unlimited online, maar sowieso zou ik de feature willen gebruiken waarbij zowel lokaal (op externe disk) als online de backup bewaard wordt, en dat eerst zorgt er dus nog altijd voor dat je vroeg of laat (oude) backups wil weggooien om diskspace vrij te maken.
Dit begrijp ik niet goed. Als er 1 ding is dat je toch zeker met een backup wil kunnen doen is dat je bij een complete harddisk crash gemakkelijk de disk kunt replacen en met zo weinig mogelijk werk je hele systeem weer wil restoren. Ik zou hopen dat zoiets met CRASHplan ook kanboran_blok schreef:Crashplan heeft dit niet als doel en is hiervoor dus niet echt optimaal, vooral aangezien er heel veel systeembestanden frequent aangepast worden, wat bijgevolg erg veel trafiek zou genereren. Er is wel niets wat je tegenhoudt om dit echt te proberen, de enige defaults die vanuit crashplan enforced worden zijn enkele gekende cache directories.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Er worden op weekbasis inderdaad wel een hoop systeemfiles gewijzigd maar dit zijn typisch heel kleine files en is misschien hooguit 100MB per week per PC.
EDIT: besef nu zelfs dat ik eigenlijk gewoon mijn normale RetroSpect backups zou kunnen blijven doen, en dan deze backups zelf online backuppen met CrashPlan. Aangezien hier alle backups gedraaid worden vanop een centrale server (waar de externe harddisks aanhangen) zou ik zelfs genoeg hebben met de single-PC licensie
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
- Elite Poster
PS, ik zie overigens wel conflicting info op hun site, of beter: ze hebben nogal een rare definitie van 'geen data weggooien' :
We never throw anything away
Unlike other backup products, CrashPlan keeps your deleted files forever (unless you tell us not to.) No matter how much time passes after you delete a file, you can get it back. (Files backed up to CrashPlan Central are retained as long as you have an active subscription or free trial).
...
Flexible Version Retention
By default CrashPlan retains more versions of newer files and fewer versions over time. With CrashPlan+ you can adjust the number of backup versions being retained to meet your retention requirements.
Dat laatste is toch echt wel data weggooien. Als ik 10x een of andere project-file gebackupt heb, en dan later merk dat ik vanaf de 4de backup een screwup had en terug wil restoren naar versie 3, dan lijkt het mij niet zo leuk als dan blijkt dat die versie er niet meer is. Dat is toch niet wat ik begrijp onder 'never throw anything away'.
We never throw anything away
Unlike other backup products, CrashPlan keeps your deleted files forever (unless you tell us not to.) No matter how much time passes after you delete a file, you can get it back. (Files backed up to CrashPlan Central are retained as long as you have an active subscription or free trial).
...
Flexible Version Retention
By default CrashPlan retains more versions of newer files and fewer versions over time. With CrashPlan+ you can adjust the number of backup versions being retained to meet your retention requirements.
Dat laatste is toch echt wel data weggooien. Als ik 10x een of andere project-file gebackupt heb, en dan later merk dat ik vanaf de 4de backup een screwup had en terug wil restoren naar versie 3, dan lijkt het mij niet zo leuk als dan blijkt dat die versie er niet meer is. Dat is toch niet wat ik begrijp onder 'never throw anything away'.
-
- Deel van't meubilair
Men schrijft dan ook .... 'you CAN' !
Probeer het eens uit zou ik zeggen... het zit zeer goed in elkaar.
Probeer het eens uit zou ik zeggen... het zit zeer goed in elkaar.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
- Bedankt: 214 keer
Ik heb al enkele jaren m'n eigen Crashplan server draaien en da's gewoonweg een simpel, geweldig en betrouwbaar systeem. Backups worden iedere 15 minuten genomen en een jaar bijgehouden. Al een paar keer restore moeten doen en nooit problemen gehad. Je moet er niet naar om kijken en da's toch wel extra comfort ipv. doe-het-zelf oplossingen waardat je met verschillende clients zit per OS en geen versioning etc.
Een onbetrouwbare backup is geen backup. Een backup systeem moet gewoonweg 100% betrouwbaar en feilloos zijn anders is het waardeloos. Ik ben nog niets beter tegengekomen momenteel. En hun hosted oplossing is echt wel een koopje volgens mij.
Een onbetrouwbare backup is geen backup. Een backup systeem moet gewoonweg 100% betrouwbaar en feilloos zijn anders is het waardeloos. Ik ben nog niets beter tegengekomen momenteel. En hun hosted oplossing is echt wel een koopje volgens mij.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
-
- Deel van't meubilair
Da's ook nog eens een extra voordeel... je hoeft geen abonnement te nemen bij Crashplan maar je kan toch hun software gebruiken voor een eigen server of onderling met vrienden/familie.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 23 keer
heb het hier ook draaien in test...
enkele nadelen;
ivm "system files" blijkt hij de "ACL's" niet correct te backuppen... zo had ik het hyper-v "virtual disks .VHD" laten backuppen... en eens laten restoren... de virtuele machine kon niet starten want hij had geen Read/execute rechten... ik kon ook niet zo op 123 "virtual machine" rechten erop geven... manueel dus "everyone" rechten op gegeven (t'is toch maar een test omgeving) opgelost...
maar als iemand er idd zijn "system files" mee wilt backuppen (nu... als die kapot zijn... zie ik je hiermee nog niet direct booten met crashplan)
Bij "instellingen -> frequentie/versies" kun je idd instellen dat hij "verwijder gewiste bestanden" van NOOIT naar bijv ... al na 1 dag kunt doen.
heb je dus een ISO file gedelete van een oude linuxdistributie...dan zal je die plaats terugwinnen binnen de 24h... anders ga je idd veel plaats verliezen... zeker al die tijdelijke bestanden die sommigen evt continue backuppen en die continue van naam veranderen
... wat zit je dan te "cleansweepen" als je backup tool het toch maar mooi backupped ![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
-> maar zo op 123 direct alle "deleted" files echt weg krijgen... lijkt niet mogelijk?
inzake versies is het idd beetje zoals een "mrtg".... elke 15min per dag; elke dag; elke week; elke maand; elk jaar ...
dus binnen de 24h heb je dus max 96 versie veranderingen in je backupset.... heb je pas na 24h de wijziging gezien, blijft alleen die laatste verandering bewaard(de laatste) ... dan heb je dus 1-X man dag verloren... nu je kan het op een andere locatie terugzetten...en een "diff" doen ?
bij het herstellen is het "lastig"
- je hebt een [ ] show hidden en [ ] show deleted files.... redelijk belangrijke flags als je bijv de "user" folder meebackupped... standaard is je "user" folder nl aangeduid en zal hij ook de "hidden" data copieren...dus wat voor jouw hooguit 1 document in je documenten folder is... gaat standaard veel verder met al die hidden windows user application stuff... normaliter tag ik vanuit de root aan... en deselect wat ik niet moet hebben ([x] show hidden) zodat de "path" info bewaard blijft (allez die visuele indruk heb ik dan);
- je kunt alleen vanuit path -> file naar de verschillende backup sets per file kijken... je kunt niet een overzicht van alle wijzigingen tussen bepaalde tijdset opvragen en die aanduiden.... wel kun je zeggen om "de meest recente of van bepaald tijdstip" alle bestanden terug te zetten (of op andere locatie)
- de "zoek" instructie geeft geen pad informatie... als je dus een "files.bbs" opvraagt... dan zie je daar 1001 .bbs files maar niet uit welke folder ze komen.... welke wil je dus restoren?
enkele nadelen;
ivm "system files" blijkt hij de "ACL's" niet correct te backuppen... zo had ik het hyper-v "virtual disks .VHD" laten backuppen... en eens laten restoren... de virtuele machine kon niet starten want hij had geen Read/execute rechten... ik kon ook niet zo op 123 "virtual machine" rechten erop geven... manueel dus "everyone" rechten op gegeven (t'is toch maar een test omgeving) opgelost...
maar als iemand er idd zijn "system files" mee wilt backuppen (nu... als die kapot zijn... zie ik je hiermee nog niet direct booten met crashplan)
Bij "instellingen -> frequentie/versies" kun je idd instellen dat hij "verwijder gewiste bestanden" van NOOIT naar bijv ... al na 1 dag kunt doen.
heb je dus een ISO file gedelete van een oude linuxdistributie...dan zal je die plaats terugwinnen binnen de 24h... anders ga je idd veel plaats verliezen... zeker al die tijdelijke bestanden die sommigen evt continue backuppen en die continue van naam veranderen
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
-> maar zo op 123 direct alle "deleted" files echt weg krijgen... lijkt niet mogelijk?
inzake versies is het idd beetje zoals een "mrtg".... elke 15min per dag; elke dag; elke week; elke maand; elk jaar ...
dus binnen de 24h heb je dus max 96 versie veranderingen in je backupset.... heb je pas na 24h de wijziging gezien, blijft alleen die laatste verandering bewaard(de laatste) ... dan heb je dus 1-X man dag verloren... nu je kan het op een andere locatie terugzetten...en een "diff" doen ?
bij het herstellen is het "lastig"
- je hebt een [ ] show hidden en [ ] show deleted files.... redelijk belangrijke flags als je bijv de "user" folder meebackupped... standaard is je "user" folder nl aangeduid en zal hij ook de "hidden" data copieren...dus wat voor jouw hooguit 1 document in je documenten folder is... gaat standaard veel verder met al die hidden windows user application stuff... normaliter tag ik vanuit de root aan... en deselect wat ik niet moet hebben ([x] show hidden) zodat de "path" info bewaard blijft (allez die visuele indruk heb ik dan);
- je kunt alleen vanuit path -> file naar de verschillende backup sets per file kijken... je kunt niet een overzicht van alle wijzigingen tussen bepaalde tijdset opvragen en die aanduiden.... wel kun je zeggen om "de meest recente of van bepaald tijdstip" alle bestanden terug te zetten (of op andere locatie)
- de "zoek" instructie geeft geen pad informatie... als je dus een "files.bbs" opvraagt... dan zie je daar 1001 .bbs files maar niet uit welke folder ze komen.... welke wil je dus restoren?
-
- Deel van't meubilair
Persoonlijk heb ik (in princiepe) niets op m'n PC staan... alles staat op een netwerk share van m'n server. Dit maakt het backuppen heel eenvoudig (Crashplan staat op de server) maar het heeft ook z'n consequenties (bij een crash moet ik eerst zelf m'n OS en applicaties gaan opbouwen).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 23 keer
ook "raar" is dat ik 571gb heb gebackupped...niet tegenstaande m'n crashplan folder slechts 103gbyte is...
die data deduplicatie is wel "enorm" ... je zou toch denken minstens even groot+ alle block differences van elke versie?
die data deduplicatie is wel "enorm" ... je zou toch denken minstens even groot+ alle block differences van elke versie?
-
- Elite Poster
gohjah, eerlijkgezegd ben ik afgestapt van dat imagen van mijn PC.
een nieuwe Pc opzetten kuist de boel eens op, en als de appsettings meekomen heb ik al redelijk veel van mijn instellingen terug.
een nieuwe Pc opzetten kuist de boel eens op, en als de appsettings meekomen heb ik al redelijk veel van mijn instellingen terug.
-
- Elite Poster
Is er eigenlijk een mogelijkheid om een lokale backup te copiëren naar de cloud ? Crashplan zegt dat je tegelijk lokaal en online kunt backuppen en beschrijft hoe je dit kan doen met meerdere backup sets. Maar wat ik zoek is om realtime te backuppen naar een lokale server, maar vervolgens delayed (namelijk tijdens Telenet's groene uren
) je lokale backup door te sassen naar de cloud. Ik vermoed eigenlijk dat ze zelf gewoon bedoelen dat je tegelijk zowel lokaal als online kunt backuppen en dat de lokale backup veel rapper zal klaar zijn, maar dat je dan nog altijd wel je machine moet laten aanstaan voor de online backup. Probleem daarmee is dat je dan bijna per definitie in de rode uren van Telenet zit. Enig alternatief dat ik zie is om de backup directory op je server vervolgens zélf te backuppen naar de cloud tijdens de groene uren. (Dat was eigenlijk ook het idee dat ik hierboven al opperde ivm huidige Retrospect backups).
EDIT: op die manier kan je overigens wel enorm de kosten drukken, want zo kan je ook een onbeperkt aantal clients backuppen, en zelfs backups van 'friends' met een simpele CrashPlan+ Unlimited (voor 1 PC dus) subscription. Je moet dan natuurlijk wel een home server met voldoende diskspace hebben...
![Razz :p](./images/smilies/icon_razz.gif)
EDIT: op die manier kan je overigens wel enorm de kosten drukken, want zo kan je ook een onbeperkt aantal clients backuppen, en zelfs backups van 'friends' met een simpele CrashPlan+ Unlimited (voor 1 PC dus) subscription. Je moet dan natuurlijk wel een home server met voldoende diskspace hebben...
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
- Bedankt: 31 keer
- Contacteer:
Zo doe ik het thuis ook. Ik back alle PC's up naar mijn linux server via samba, nfs, ... Die server back ik dan up naar crashplan met een client op de server.
-
- Elite Poster
Goh, de incrementele traffiek is niet zo groot hoor, tenminste als je je beprekt tot het backuppen van je gewone documenten, als je je legaal gerpite DVD's ook gaat backuppen als deze net geript zijn ga je natuurlijk wel redelijk wat traffiek genereren.
Maar ik backup gewoon een ruwe bestandslijst van die grote bestanden, als ze zouden verdwijnen kan je deze natuurlijk altijd gewoon opnieuw legaal rippen.
Maar ik backup gewoon een ruwe bestandslijst van die grote bestanden, als ze zouden verdwijnen kan je deze natuurlijk altijd gewoon opnieuw legaal rippen.
-
- Elite Poster
Ivm rips backuppen: vroeger deed ik dat ook niet. Maar als ik dan uiteindelijk zag hoe lang ik bezig geweest ben om 1000+ CDs te rippen, dan heb ik écht geen zin om dat ooit nog een tweede keer te doen hoor. Als die rips vliegen dus ook mee in de backup en zorgen dan idd wel voor serieus wat volume bij de initiële full backup.
-
- Elite Poster
Klein vraagje: ik heb nog niet goed kunnen uitpluizen hoe de backups zelf eruit zien, maar gaat hij daar niet constant een hoop data naar de cloud zitten sturen doordat je backup files geëncrypteerd zijn, en de data deduplication dus ook helemaal niet gaat werken (i.e. 1 byte veranderen en je geëncrypteerde file is wellicht compleet veranderd) ?depeje schreef:Zo doe ik het thuis ook. Ik back alle PC's up naar mijn linux server via samba, nfs, ... Die server back ik dan up naar crashplan met een client op de server.
-
- Elite Poster
Je hebt encryptie die werkt op block level. Waarbij de volgorde van de data in het geëncrypteerde bestand plusminus overeenkomt met de originele volgorde, maar dan in blokken van 4 Kb bvb.
-
- Elite Poster
Hoe heb jij dit werkend gekregen ? Bij mij weigert hij de backup files mee te nemen in de online backup. Hij bleek maar een handvol kleine files gebackupt te hebben. Wanneer ik op Change klik om de file-selectie te controleren, dan blijken al die grote data-files (in folders cp*) niet-selecteerbaar: ze hebben een icoontje in de vorm van een blad met een verboden doorgang icoon erop.depeje schreef:Zo doe ik het thuis ook. Ik back alle PC's up naar mijn linux server via samba, nfs, ... Die server back ik dan up naar crashplan met een client op de server.
EDIT: ben nu helemaal benieuwd, want ik vond het volgende in hun FAQ :
Can I back up my CrashPlan archives with CrashPlan?
No. CrashPlan excludes its own backup archives from the file selection. This is hardcoded and cannot be changed.
If you'd like your backup data stored at multiple locations, simply back up your files to multiple destinations.
-
- Elite Poster
ahjah, als je met een centralisatie wil werken zal je je bestanden moeten centraliseren op een andere manier dan met crashplan.
Ik vermoed dat die limiatie er in zit om lussen te gaan vermijden.
Ik vermoed dat die limiatie er in zit om lussen te gaan vermijden.
-
- Deel van't meubilair
Waarom zou je trouwens een backup willen gaan backuppen... plaats gewoon je data op een centrale server of NAS (er zijn er die de Crashplan client kunnen draaien) en laat die éénmalig de backup doen.
-
- Elite Poster
Ik gebruik hier wel degelijk een centrale file-server, maar het is een illusie te denken dat je gewoon alle data van alle PCs daar kwijt kan. Denk maar bvb aan configuratie-directories van al je software, of aan data op een laptop die je 'on-the-go' ook offline nog altijd beschikbaar wil hebben (en ok, daarvoor bestaan wel sync-oplossingen), om maar 2 voorbeelden te geven.r2504 schreef:Waarom zou je trouwens een backup willen gaan backuppen... plaats gewoon je data op een centrale server of NAS (er zijn er die de Crashplan client kunnen draaien) en laat die éénmalig de backup doen.
Uiteraard is op zich een backup zélf ook gaan backuppen redelijk belachelijk, maar ik heb hierboven al uitgelegd wat het probleem is. Ik wil namelijk van de ene kant wel de real-time backup mogelijkheden van CrashPlan, maar van de andere kant wil ik de online backup enkel tijdens Telenet's groene uren laten lopen. De realtime backup moet dus wel louter naar mijn server, maar dan is het de vraag hoe je die backups van alle PCs 's nachts dan in de cloud krijgt. De enige manier lijkt mij van op de server zelf dan een (online) CrashPlan backup te runnen waarbij je in CrashPlan kunt aangeven dat de backup alleen mag runnen tussen bvb middernacht en 8u 's morgens.
Offtopic: dit illustreert overigens hoe je met online backup onmiddellijk tegen de limieten aanloopt van Telenet's zogezegde limietloze offering.
-
- Deel van't meubilair
Die illusie heb ik niet... en ik probeer ze ook niet te backuppen (dan spreekt je over een ander soort backup dan Crashplan).Tomby schreef:het is een illusie te denken dat je gewoon alle data van alle PCs daar kwijt kan. Denk maar bvb aan configuratie-directories van al je software
Ik documenteer m'n configuraties... en bij een crash zal ik ze dan gewoon terug opbouwen door een reinstall.
-
- Elite Poster
FWIW. Ik heb een workaround gevonden. Uit deze pagina kon ik immers afleiden dat die exclude van de archives zuiver op basis van een regex van de filepaden is. Het is dus enkel een kwestie van naar die archives te kunnen wijzen via een ander directory-path, en dat is in Windows mogelijk via zogenaamde 'junctions' (in Linux zou je gewoon een hardlink leggen) naar de target directory. De junction rename je dan gewoon naar iets anders en je laat CrashPlan die gejunctionde directory backuppen en dat slikt hij zonder probleem.Tomby schreef:Bij mij weigert hij de backup files mee te nemen in de online backup. Hij bleek maar een handvol kleine files gebackupt te hebben. Wanneer ik op Change klik om de file-selectie te controleren, dan blijken al die grote data-files (in folders cp*) niet-selecteerbaar: ze hebben een icoontje in de vorm van een blad met een verboden doorgang icoon erop.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
- Bedankt: 31 keer
- Contacteer:
Brand, blikseminslag, diefstal van je PC én NAS, ... En het hierboven aangehaalde argument van realtime backup van PC, en internetvriendelijke offsite backup. Ik wil niet mijn PC 24 uur laten draaien voor enkel backup, terwijl mijn server toch staat te draaien.r2504 schreef:Waarom zou je trouwens een backup willen gaan backuppen... plaats gewoon je data op een centrale server of NAS (er zijn er die de Crashplan client kunnen draaien)
Wat je trouwens bedoelt met
is me niet direct duidelijk.r2504 schreef:en laat die éénmalig de backup doen.
-
- Deel van't meubilair
Backup je NAS en je hoeft je PC geen 24u te laten draaien (consequenties zijn wel dat al z'n data op de NAS staat en dat je OS en programma's opnieuw moet installeren op je PC bij een crash). Je kan trouwens er niet vanuit gaan dat iedere keer wanneer je je PC gebruikt dat je op het einde eerst een volledige backup gaat maken en hierop wachten.depeje schreef:Ik wil niet mijn PC 24 uur laten draaien voor enkel backup, terwijl mijn server toch staat te draaien.
Wel... backup enkel je NAS (in plaats van ook nog eens eerst je PC's naar je NAS).depeje schreef:Wat je trouwens bedoelt met "en laat die éénmalig de backup doen" is me niet direct duidelijk.
-
- Elite Poster
@r2504: het is niet omdat het voor jou volstaat dat je alleen de data op je file-server backupt dat dat de enige normale manier van backuppen is, of zoals je het nog sterker uitdrukt "dan spreek je over een ander soort backup dan Crashplan". Crashplan heeft een aantal ingebouwde excludes van zaken zoals cache-directories, temp-files, recycle bin, enz... maar laat voor de rest gewoon probleemloos toe van je hele C-schijf te backuppen en ik zie niet in waarom dat een ander soort backup is. En ja, ik weet ook wel dat je daarmee geen compleet gecrashte schijf mee gaat terugzetten zonder eerst een install te doen; daarvoor heb je imaging software.
Soit, ondertussen draait CrashPlan op volle toeren en zijn alle PCs al centraal op mijn server gebackupt en worden 's nachts deze backups ook nog eens naar de cloud gebackupt met de workaround van hierboven. Met dank aan jullie (
) ivm de tip ivm data-center overigens, want ik zat eerst ook op een Atlanta-server waar ik met moeite 500kbps haalde, maar haal nu 3.5Mbps wat wellicht dus gewoon de cap van mijn Telenet verbinding is.
Soit, ondertussen draait CrashPlan op volle toeren en zijn alle PCs al centraal op mijn server gebackupt en worden 's nachts deze backups ook nog eens naar de cloud gebackupt met de workaround van hierboven. Met dank aan jullie (
![Beerchug :beerchug:](./images/smilies/icon_beerchug.gif)
-
- Deel van't meubilair
Daarom dat ik ook de consequenties vertel van mijn methode... niemand is verplicht deze te volgen.Tomby schreef:@r2504: het is niet omdat het voor jou volstaat
Zoals je aangeeft is het dan nog niet makkelijk je PC te recoveren... maar het is vooral de manier waarop je met PC's omgaat die het backuppen ervan moeilijk maakt. Stel je past enkel files aan, echter daarna zet je je PC af... Crashplan zal dus misschien pas enkele dagen later dit gaan backuppen, als je dan weer grote files copieerd of reeds al terug delete kom je in situaties waar je PC nooit zal bijgeraken (terwijl een server net constant opstaat en netjes z'n werk zal doen).Tomby schreef:maar laat voor de rest gewoon probleemloos toe van je hele C-schijf te backuppen en ik zie niet in waarom dat een ander soort backup is. En ja, ik weet ook wel dat je daarmee geen compleet gecrashte schijf mee gaat terugzetten zonder eerst een install te doen; daarvoor heb je imaging software.
Dus ja, je kan PC's backuppen met Crashplan en ik ga je niet tegenhouden (da's iedereen z'n eigen keuze)... maar besef wel wat je mag verwachten van dergelijke werkwijze.
Ik herinner me hier vaag iets van... maar heb je dan iets aangepast, kon je dit zomaar zelf ?Tomby schreef:Met dank aan jullie () ivm de tip ivm data-center overigens, want ik zat eerst ook op een Atlanta-server waar ik met moeite 500kbps haalde, maar haal nu 3.5Mbps wat wellicht dus gewoon de cap van mijn Telenet verbinding is.
-
- Elite Poster
je kan in de app.log gaan kijken welke server je toegewezen hebt als destination.
als deze begint met atl zit je op een datacenter in atlanta. Ik had daar heel trage verbinding naartoe (0,5 Mbps).
Om dit te wijzigen moet je de command console van crashplan openen (dubbelklik crashplan logo rechtsboven) en dmv het guid commando je PC guid aanpassen. maar opgepast, dit verwijdert de link tussen de backups en je PC/server en je PC blijft nog bestaan bij crashplan tot als je hem verwijdert.
Indien je backups kritisch zijn haal dan eerst de guid op, noteer deze en in geval van nood kan je deze guid weer assignen indien er iets moest gebeuren alvorens de nieuwe backups gemaakt zijn.
En dit is ook een loterij, ik heb dat guid reset commando wel tien keer moeten uitvoeren alvorens mijn nas op een andere locatie zat en ik mijn volle 4 Mbps upload kon satureren.
En dit is uiteindelijk dan nog geen garantie op everlasting peace, want ik lees hier en daar dat mensen hun backups verhuisd worden van datacenter door crashplan zelf. Maar ATM zit ik dus met al mijn PC's ergens anders dan Atlanta.
Ivm je scenario van file aanpassen en pc afzetten, crashplan zal die file idd maar 3 dagen later backuppen als je je PC gedurende die drie dagen niet aanzet, elke aanpassing van een bestand wordt in de queue gestopt, dus als je pc eens 15 min aanstaat worden ze gebackupped. Het enige waarbij ik problemen zie om je PC backup goed te houden is als je sneller bestanden toevoegd dan je upload bandbreedte dit toelaat. Dit kan deels opgelost worden door een lokale backup te nemen op het netwerk.
Bij mij backen alle PC's up naar een storage serverke hier lokaal (gigabit, maar crashplan werkt maar tegen ongeveer 80 Mbps, wss wegens CPU limieten) en ook nog zelf naar crashplan central. Deze storage server bevat op zijn beurt ook data die hij dan stockeert op twee client PC's hier en crashplan central.
Ik heb nog geen P2P backups draaien, maar als ik mijn ouders op CrashPlan krijg zal er wel een P2P backup draaien tussen hen en mij.
als deze begint met atl zit je op een datacenter in atlanta. Ik had daar heel trage verbinding naartoe (0,5 Mbps).
Om dit te wijzigen moet je de command console van crashplan openen (dubbelklik crashplan logo rechtsboven) en dmv het guid commando je PC guid aanpassen. maar opgepast, dit verwijdert de link tussen de backups en je PC/server en je PC blijft nog bestaan bij crashplan tot als je hem verwijdert.
Indien je backups kritisch zijn haal dan eerst de guid op, noteer deze en in geval van nood kan je deze guid weer assignen indien er iets moest gebeuren alvorens de nieuwe backups gemaakt zijn.
En dit is ook een loterij, ik heb dat guid reset commando wel tien keer moeten uitvoeren alvorens mijn nas op een andere locatie zat en ik mijn volle 4 Mbps upload kon satureren.
En dit is uiteindelijk dan nog geen garantie op everlasting peace, want ik lees hier en daar dat mensen hun backups verhuisd worden van datacenter door crashplan zelf. Maar ATM zit ik dus met al mijn PC's ergens anders dan Atlanta.
Ivm je scenario van file aanpassen en pc afzetten, crashplan zal die file idd maar 3 dagen later backuppen als je je PC gedurende die drie dagen niet aanzet, elke aanpassing van een bestand wordt in de queue gestopt, dus als je pc eens 15 min aanstaat worden ze gebackupped. Het enige waarbij ik problemen zie om je PC backup goed te houden is als je sneller bestanden toevoegd dan je upload bandbreedte dit toelaat. Dit kan deels opgelost worden door een lokale backup te nemen op het netwerk.
Bij mij backen alle PC's up naar een storage serverke hier lokaal (gigabit, maar crashplan werkt maar tegen ongeveer 80 Mbps, wss wegens CPU limieten) en ook nog zelf naar crashplan central. Deze storage server bevat op zijn beurt ook data die hij dan stockeert op twee client PC's hier en crashplan central.
Ik heb nog geen P2P backups draaien, maar als ik mijn ouders op CrashPlan krijg zal er wel een P2P backup draaien tussen hen en mij.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 14 keer
Nog veel mensen tevreden over crashplan?
Ik zie van ovh enke die hubiC, is dat dan het equivalent van die public cloud op de nederlandse en engelse ovh site? (http://www.ovh.fr/hubiC/)
Kan ik dan die cloud van ovh laten verwijzen naar crashplan?
Ik zie van ovh enke die hubiC, is dat dan het equivalent van die public cloud op de nederlandse en engelse ovh site? (http://www.ovh.fr/hubiC/)
Kan ik dan die cloud van ovh laten verwijzen naar crashplan?
-
- Deel van't meubilair
Doet gewoon wat het moet doen voor een zeer lage prijs... en is de enige (consumer versie) die kan draaien als Windows service.Michaelv schreef:Nog veel mensen tevreden over crashplan?
Kan ik dan die cloud van ovh laten verwijzen naar crashplan?[/quote]
Waarom zou je dat willen ?Michaelv schreef:Kan ik dan die cloud van ovh laten verwijzen naar crashplan?