Bbox2 + 2 switchen

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
sky
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 116 keer
Te Koop forum

In de huidige situatie is er op de internet aansluiting van de bbox2 een pc en een smart tv aangesloten + 2 decoders maar dat terzijde
In de toekomst zou ik dit willen uitbreiden met een nas en mediaspeler (zie ander topic nas + homecinema)
De nas zal waarschijnlijk bij de pc staan in de bureau en de mediaspeler in de living bij de tv.

Van de bbox2 lopen er 2 utp kabels naar de living één voor de decoder en één voor de tv.

Ik heb dus 2 aansluitingen tekort (nas + mediaspeler) (alle aansluitingen bbox2 zijn bezet)
Om naar giga-bit netwerk over te schakelen ipv. 10/100 van de bbox2 dacht ik eraan om de eerste internet poort van de bbox2 te verbinden met een gigabit switch (bv TP-LINK TL-SG1005D 10/100/1000).
Hierop zou ik de pc en nas aansluiten en de kabel de naar de living gaat (waar nu tv op is aangesloten).
In de living zou ik op die kabel die van de switch komt opnieuw een gigabit switch zetten waar ik de tv en mediaspeler zou op aansluiten.

Zodat pc + nas + mediaspeler allemaal op gigabit netwerk zitten en het streamen van de nas naar de mediaspeler niet via de bbox2 moet gebeuren.

Is deze opstelling haalbaar?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

Dit is volgens mij perfect werkbaar.
Alleen is een gigabit switch voor Smart-TV + mediaplayer een beetje over-kill (tenzij je hier grote bestanden wil gaan kopiëren).
Waarschijnlijk hebben beide toestellen een 10/100 poort, en voor het gewoon streamen heb je dat niet echt nodig.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Of iets goedkoper : als je maar één decoder hebt kan je een poort van de bbox veranderen van "tv" naar "pc" via de software van de bbox (routing)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
sky
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 116 keer
Te Koop forum

De smart tv is inderdaad 10/100 maar de mediaplayer (die ik trouwens nog niet heb, maar ben aan het kijken voor zo'n zotac id80 of ad04)
heeft Gigabit-LAN, WLAN (300 Mbit/s)

Eventueel zou ik ook een switch voor pc en nas kunnen voorzien, en de tv of mediaspeler draadloos en de andere dan via de overgebleven poort en kabel rechstreeks op bbox2 aansluiten.

Ik heb gezien dat zo'n gigabit swith al verkrijgbaar is voor 20€

@krisken, We hebben 2 decoders aangesloten, dus dat is niet mogelijk.
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 38 keer

Klein vraagje :

Moet de decoder altijd aan een TV poort van de bbox hangen ?

ik heb nm een nas drive die aan de bbox hangt + een PC smart tv is verbonden via wifi.. (dit geeft spijtig genoeg een haperend beeld bij streamen van bepaalde bestanden (AVCHD)

Nu zou ik graag de TV via kabel willen verbinden alleen heb ik maar 1 kabel die momenteel naar de decoder gaat.
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 179 keer

Normaal wel ja. Je kan "Full Routed" mode activeren (waardoor de decoder ook een IP krijgt uit de DHCP pool van je LAN) maar dit kan problemen geven.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”