Wat voor een rups is dit?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

Er zitten allemaal zwarte vlokjes op mijn munt plantjes. Ik heb afgelopen jaren wat last gehad van muntkevers en ben die nu eens aan het uitkuisen (plukken en weggooien.) Er is ook al behoorlijk wat opgevreten de vermoedelijke dader :

Afbeelding

Iemand enig idee wat voor een rups dit is?
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Er bestaat een biologisch middel genaamd pyretrex. Dat zou de plaag moeten inperken. Zoals ikkan merken zal het de een of andere vlinder of mot worden.
Heronic
Elite Poster
Elite Poster

Dit middel werkr enkel tegen zachte insecten wat nu wel het geval i maar niet tegen de kevers.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

kevers moet je eigenlijk te lijf gaan als ze beginnen op te komen of nog in hun pop zitten . Dit heb ik even gegoogled.

http://biocontrole.nl/nematoden-tegen-t ... evers.html

Edit : De rups is een aardrups.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Staan die plantjes binnen ? Zet die eens buiten en laat de natuur zijn werk doen....
Heronic
Elite Poster
Elite Poster

Ze staan buiten, de rups ligt al in de afvalbak. Had het een mooie vlinder geweest had ik hem laten leven.

Tegen muntkevers doet de natuur zijn werk niet helaas. Die beestjes zitten vol geconcentreerde menthol en hebben geen natuurlijke vijanden behalve de mens. (Ik dan toch.)
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer

soms helpt het om je te beschermen gewas beschut op te stellen achter andere dingen die ofwel afleiden of de geur of andere kenmerken waarop zulke diertjes afkomen te maskeren (voorbeeld ajuin planten rond wortelen helpt tegen wortelvlieg die zijn eitjes legt aan de wortel)
Edpnet VDSL XL - 100/30 Fritz!Box 7530
Orange go plus
kaas2
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 7 keer

Er zijn nog genoeg andere cocktails waarvoor je geen munt nodig hebt.... Misschien eens wat variëren en wat minder mojito?

b.v. een lazy red cheeks.

http://www.njam.tv/recepten/lazy-red-ch ... zen-limoen
Heronic
Elite Poster
Elite Poster

Das een beetje moeilijk te doen, onze "kruiden" en blommen staan in een lange smalle strip langs de tuin. Wel een goeie tip anders!

edit @ kaas

Ja kweethet.. bij de eerste zonnestralen als de munt pas begint te schieten zijn het caipirinha's.
En inderdaad hier gaat enige stengel munt de mojito(met bruine havana club) in gedurende de rest van de zomer :)
Ik heb ook graag eens een mai tai maar ik vind die siroopkes nie direct in de omgeving.

Ik ben nogal een rhum liefhebber (excl bacardi)
kaas2
Pro Member
Pro Member

siroop kan je ook makkelijk zelf maken op de site van njam vind je dat terug.. En anders vervangen door vloeibare rietsuiker siroop dat kan je in elke GB, delhaize, SPAR, colr... etc vinden.
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Heronic schreef:En inderdaad hier gaat enige stengel munt de mojito(met bruine havana club) in gedurende de rest van de zomer :)
Ik maak die met die van 3 jaar oud, als je die van 7 jaar gebruikt in combinatie met rietsuiker en munt en het troebele limoensap heb je precies moeraswater :).
Tegenwoordig gebruik ik enkel nog rietsuiker in siroopvorm, mengt zich ook veel makkelijker (maar geen crunch meer natuurlijk :-))

(Whoppa, van rupsen over naar mojito in 1 topic)
kaas2
Pro Member
Pro Member

Siroop + een klein schepje suiker voor de crunch is de oplossing van mijn vrouw.

Je kan natuurlijk ook de rupsen erin laten zitten voor de ....
Heronic
Elite Poster
Elite Poster

Kan ik mij voorstellen, vind het kleur van de gewone bruine wel goed zo (lichtbruin/geel).
Wat de suiker betreft is het hier omgekeerd gegaan. Van siroop naar korrel, die korreltjes door dat rietje horen erbij vind ik persoonlijk.
De siroop die ik zoek is voor mai tai. Afhankelijk van welk recept zijn het andere siroopjes.
Ik weet waar ik hem graag lust maar is al meer dan 2 jaar geleden dat ik er nog geweest ben. Zal nog eens een uitstapje gent moeten plannen.
Er zat 3x drank in, waarvan zeker 2x verschillende rhum de 3e zou triple sec(Heerlijk in de warme chocoladesaus voor op een ijsje) kunnen zijn maar dit weet ik niet zeker.
kaas2
Pro Member
Pro Member

Ik ken em zo:

http://www.njam.tv/recepten/mai-tai

amandelsiroop kan je wel in een Chinese winkels vinden.

en hier blijkbaar ook: http://www.dekoffiethuiswinkel.nl/monin ... -1707.html
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Een egel zoeken en in u tuin zetten, ni normaal wat zo één beest opeet op een week tijd :lol:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Heronic
Elite Poster
Elite Poster

Nee de maitai die ik ken is donkerbruin. Het tegenovergestelde van die op njam. Van die "zwarte/belegen" rhum zit er zeker in.
@Honda even dacht ik dat je een "mol" had aanbevolen. Kan mij het resultaat op zo voorstellen :twisted:
Er zitten wel veel spinnen.
skipper
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 16 keer

Heronic
Elite Poster
Elite Poster

Zo'n (nacht)vlinder liefhebber ben ik niet maar echte vlinders mogen mijne munt opeten.
Vroeger zag dagelijks "Aglais urticae" kan er geen jaartal op plakken laatst nog een gezien te hebben. Moet wel zeggen dat we minder bloemen in de tuin hebben nu. Alhoewel er wel bloemen staan welke druk bezocht worden door bijen. Net naast het terras maar de bijen hebben meer interesse in de nectar dan in wat op tafel staat dus blijven ze leven.

Ik weet nie wa "gunder" gaat doen maar maar ik heb hier net al 2 glazen met geperste lemoenen (1vinger), bruine havana club (2.5 vingers), 2 soeplepels rietsuiker, en een stengeltje verse munt met gekneusde blaadjes in de frigo gezet. Staks een nog eens een halve bistro in schijfjes snijden (aanrader past er perfect bij) als aperitiefke voor een zwoele zomer namiddag/avond :bdaysmile:

Als achtergrond muziek ga ik gewoonlijk voor de "buddha bars" maar vandaag ga ik voor iets meer groove.
Playlist :
Mowgli featuring Amber Jolene - Back In The Day :
Parachute Youth - Can't Get Better Than This :
Armand Pena and Plastik Funk - One Love (Boris Roodbwoy and ezzy Safaris Remix) :
Dj Dan-Nasty Night Out (Original Mix) :
..

Enu stoppen me cuba libre's of tzijn straks vingers op de bbq ipv ribbekes ;)
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Heronic schreef: Ik weet nie wa "gunder" gaat doen maar...
Cara & cpex tot morgenvroeg :beerchug:
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Hmm geef mij maar Mojito ;)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
metal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 8 keer

Hebde zo nog wa van die receptjes?
Heronic
Elite Poster
Elite Poster

Minder verfrissend als een mojito op een snoeihete dag maar wel zeeeeer lekker :
Daiquiri banana http://www.cocktailz.nl/cocktails/banana-daiquiri.html (Banaan erin mixen vind ik best)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Heronic schreef:
Ik ben nogal een rhum liefhebber (excl bacardi)
Ik ben ook rum liefhebber maar aub, neem eens een goeie rum. Dat bacardi het slechtste van het slechtste is, dat weet iedereen. Havana club is al iets beter, maar ook die is niet speciaal. Zelf ben ik liefhebber van Cacique (Venezuela). En als je een goeie website wilt (Belgische) waar je een paar honderd merken rum en whisky kan vinden (ik koop mijn rum hier ook): www.whiskyhuis.be. Klik rechts op webshop en op de volgende pagina in de linkerkolom klik je onderaan op rum. Er gaat een wereld voor je open.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

kaas2 schreef:siroop kan je ook makkelijk zelf maken op de site van njam vind je dat terug.. En anders vervangen door vloeibare rietsuiker siroop dat kan je in elke GB, delhaize, SPAR, colr... etc vinden.
Waarom zou je dure rietsuikersiroop kopen in de winkel? Moleculair gezien zijn rietsuiker en bietsuiker identiek. Er is geen enkel verschil in smaak, dat zit enkel tussen de oren. Rietsuikersiroop bevat een bepaald percentage suiker opgelost in water, ik dacht 60%. Zo doe ik het: lege glazen fles vullen met halve liter lauw of warm water en daarin 300 gram suiker oplossen. Wat heen en weer schudden tot alles opgelost is en dan laten afkoelen en voila, je hebt je suikersiroop. Qua smaak is er geen enkel, maar dan ook geen enkel verschil met rietsuikersiroop. Alleen is de kostprijs van zelfgemaakte siroop een vijfde (of nog goedkoper) van zo een fles uit de winkel.
Heronic
Elite Poster
Elite Poster

Bedankt voor de tip. Ik heb ook cacacha 51 voor in de caipirinha.
K zal diene Cacique ne keer komen proeven ;)
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Jack Daniels schreef:[

Ik ben ook rum liefhebber maar aub, neem eens een goeie rum.
Is dat niet hetzelfde als nen baco maken met whisky van 100€ ? Ik drink graag Whisky, maar een baco maak ik met j&b of jw red.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

niet noodzakelijk; de Cacique hier aangehaald kost net geen 20 euro voor een fles. Maar voor die prijs krijg je wel een rum die 10 keer beter smaakt dan bacardi die maar een paar euro's goedkoper is. En geloof me vrij, je proeft gewoon het verschil. Ik zou zelf ook nooit een rum van 100 euro mixen met frisdrank.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Een baco maak je natuurlijk niet met Whisky :bang: die cara's hebben hun werk gedaan precies.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

een baco zoals je het zo mooi omschrijft is Bacardi cola. Helaas kennen de mensen hier niks anders dan bacardi cola. De juiste benaming is cuba libre. En cuba libre wordt gemaakt met witte rum en cola. Daarmee bedoel ik de originele Cuba libre, er zijn ondertussen varianten op met bruine rum. En Cacique is geen whisky maar Venezolaanse rum, een blend van 7 soorten als ik mij niet vergis. En als je een cuba libre vraagt in dit land, dan wordt je bekeken of je komt van een andere planeet. En dan geef je informatief mee dat het een cola is met rum gemixt. Rum meneer? Dat hebben wij niet. En wat denkt u dan dat bacardi is? Is dat rum? Ja, dat is rum. En dan krijg je (en daar krijg ik het vliegend sch**t van) een niet al te groot longdrink glas met een boel ijs en de rum erbij en daarnaast het flesje cola. Probeer dan maar eens die cola in dat glas te gieten. Met wat geluk gaat het er half in. En als je dan vraagt om een groot glas waar alles wel in kan, dan slaan ze al helemaal op tilt. En als je dan vraagt waarom ze daar dat flesje cola bijzetten in plaats van alles samen te mengen dan krijg je antwoorden gaande van... uit beleefdheid meneer of nog... iedereen doet dat toch zo meneer of ook nog... tja, dat weet ik eigenlijk niet en ook soms... daar heb ik nog nooit bij stilgestaan. Klinkt het bekend? Ik maak het elk weekend mee, in om het even welk etablissement. Een pint tappen dat kunnen ze en een koffie maken ook. Maar vraag niet om 2 drankjes samen in 1 glas te gieten, want daar zijn ze in de Belgische horeca niet toe in staat. Als ik in Spanje ben en ik vraag mij Coca Cola con Cacique dan krijg ik een ruim glas waar alles mooi in gaat. Hier moet je eerst je glas half leeg drinken dat dan veel en veel te straf is en als je glas dan half leeg is krijg je er de rest van het flesje cola in en dan proef je precies alleen maar Cola.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Hehehe, daarom dat ik in een cafe enkel "bier" en "cola" drink.
Een goei pint ga ik drinken in een speciaal café, een goeie whiskey ook, anders is het zonde.
Heronic
Elite Poster
Elite Poster

Das juist van die "bacardi cola" ik zeg ook altijd cuba libre maar dit kennen ze meestal niet inderdaad. Zelf doe ik er vaak (uit een fleske) een klein beetje citroensap bij.

@Jack als je nog flessen op overschot hebt of bij volgende bestelling bestel maar gerust een meer dan kom ik die wel afhalen (of laat ik die afhalen, vrouw zit 2x per week in dendermonde.) De verzendkosten maken zo'n fles iets te duur. Als ie echt zo goed ik wil ik er gerust meerdere bestellen. Alles >20€/70cl vind ik zoiezo te duur om in cocktails te jassen.

Maar smaak is alles natuurlijk. Ik proef zo waar bacardi in zit, ik vraag altijd naar havana club, liefst bruine(Ik gebruik Havana Club Anejo Especial, omdat ik die puur ook best nog goed vind kan ik er meer van indoen ;) ) als ik ergens een mojito drink omdat ze dat dikwijls wel in huis hebben.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

@Heronic: ik doe er inderdaad ook altijd wat citroen- of limoensap bij, kwestie van het zoete van de Cola te "breken". Ik heb hier nog wel een fles Cacique op overschot staan, laat maar iets weten. Ik rijd bijna dagelijks voorbij die winkel en hoef dus geen verzendingskosten te betalen. Ik bestel altijd per 5 of 6 flessen, afhankelijk van het seizoen. Bij mooi, warm weer drink ik er altijd eentje meer dan op een regenachtige herfstdag.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”