extra router als accesspoint

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
DenDries
Plus Member
Plus Member
Berichten: 120
Lid geworden op: 21 mei 2006, 00:06
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 5 keer

Een vriend van mij heeft thuis een telenet-installatie, echter is de draadloze dekking hiervan verre van optimaal.

Via een powerline-adapter, hebben we op een andere plaats een Linksys EA4500 geplaatst, welke in bridge modus staat. Dit werkt zoals het hoort.

Probleem is dat zodra we met het ene draadloze netwerk verbinden, er geen internettoegang meer mogelijk is via het andere. Een reboot van de modem lost dit wel op, maar praktisch is dit zeker niet...

Is het mogelijk om ervoor te zorgen dat de MAC-adressen in de modem na x seconden worden gewist? Of hoe valt dit probleem op te lossen?
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1613
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer

Wat bedoel je met "in bridge geplaatst"?

1. Je schakelt DHCP uit op je linksys en geeft hem een vast ip-adres (buiten de DHCP-range van Telenet)
2. Je sluit je linksys aan op LAN1-poort via powerlines (NIET de WAN/Internet-poort).
3. Stel je Wifi in op je linksys. Kies een ander kanaal, dezelfde beveiliging en dezelfde SSID.

Dat lijkt mij voldoende en dan zou normaal alles moeten werken zoals het moet (ook via Telenet-router)
DenDries
Plus Member
Plus Member
Berichten: 120
Lid geworden op: 21 mei 2006, 00:06
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 5 keer

In "bridged"-mode, fungeert de linksys-router enkel als wireless accesspoint, er is dus geen DHCP server op actief.

Qua IP adres had ik hem reeds een vast ip gegeven, wel in dezelfde range als de telenetrouter (192.168.0.107, kan toch geen kwaad?). De powerline is inderdaad enkel aangesloten op de LAN-poorten van de linksys, de WAN poort wordt niet gebruikt.

Heb bij wijze van test een compleet verschillend SSID genomen, maar het probleem doet zich daarbij nog steeds voor.

De reden is volgens mij dat de telenetrouter de ARP-tabel met MAC-adressen niet aanpast, waardoor deze de packets voor de client-pc blijft doorsturen naar zijn ingebouwde WiFi (ipv naar de poort, waar via de powerlines, de linksys aan hangt). Ik heb echter geen idee, hoe dit kan worden verholpen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Het zou mij verbazen moest er een ARP probleem zijn... meerdere mensen gebruiken dergelijke setup hier op het forum.
DenDries
Plus Member
Plus Member
Berichten: 120
Lid geworden op: 21 mei 2006, 00:06
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 5 keer

Aan wat zou het eventueel nog kunnen liggen? Eens ik verbonden geweest ben met de ingebouwde Wifi van de telenetrouter, kan ik niet meer verbinden met de Linksys. En vice versa...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Maak eens een tekening hoe je het precies allemaal hebt aangesloten... soms zegt dit meer dan 1000 woorden.
DenDries
Plus Member
Plus Member
Berichten: 120
Lid geworden op: 21 mei 2006, 00:06
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 5 keer

Wel, heb deze tekening van hem gekregen. De linksys heb ik een vast IP gegeven, nl. 192.168.0.107.
Netwerk.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Tja, er is niets op aan te merken.

Probleem is om je ARP probleem te staven moet je de tabel kunnen opvragen op de TN router... en dat kan je niet.

Test eens met een wired client te verplaatsen van Linksys naar TN router... in theorie zou je het probleem dan ook moeten hebben als jou theorie klopt (dat het louter op wireless een probleem zou zijn kan ik nog moeilijker geloven).
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1613
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer

Ik kan mij vergissen, want ik heb zelf geen Telenet, maar ik dacht ergens gelezen te hebben dat de DHCP-range bij Telenet begint bij *.100. Dus om problemen te vermijden, kies je beter een vast ip-adres onder 100.

Ik heb er ook geen ervaring mee, en het lijkt mij weinig waarschijnlijk; maar misschien eens testen zonder powerlines? Als het dan ook niet werkt, dan kan je dat al uitsluiten en je richten op de linksys.
DenDries
Plus Member
Plus Member
Berichten: 120
Lid geworden op: 21 mei 2006, 00:06
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 5 keer

r2504 schreef:Tja, er is niets op aan te merken.

Probleem is om je ARP probleem te staven moet je de tabel kunnen opvragen op de TN router... en dat kan je niet.

Test eens met een wired client te verplaatsen van Linksys naar TN router... in theorie zou je het probleem dan ook moeten hebben als jou theorie klopt (dat het louter op wireless een probleem zou zijn kan ik nog moeilijker geloven).
Inderdaad, die telenetrouters zijn echt tè beperkt in beheer.

Wel, wanneer de client via de linksys surft en nadien verbinding maakt met de TN router, werkt dit. Terugswitchen nadien is echter niet mogelijk. De client met UTP aan de linksys hangen lukt echter wel...
driesve schreef:Ik kan mij vergissen, want ik heb zelf geen Telenet, maar ik dacht ergens gelezen te hebben dat de DHCP-range bij Telenet begint bij *.100. Dus om problemen te vermijden, kies je beter een vast ip-adres onder 100.

Ik heb er ook geen ervaring mee, en het lijkt mij weinig waarschijnlijk; maar misschien eens testen zonder powerlines? Als het dan ook niet werkt, dan kan je dat al uitsluiten en je richten op de linksys.
Dit weekend zal ik eens langsgaan en een vast IP instellen onder de 100, denk inderdaad dat de range vanaf 192.168.0.100 begint. Normaalgezien kan dit toch geen kwaad als het IP van de linksysrouter (192.168.0.107) voordien nog vrij was? De DHCP van de TN router zal dit toch niet uitdelen?

Zal meteen dan ook eens proberen zonder de powerlines.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

DenDries schreef:Terugswitchen nadien is echter niet mogelijk. De client met UTP aan de linksys hangen lukt echter wel...
Je wired is natuurlijk wel een ander MAC adres dan je wireless... of hing je client voordien ook wired aan de TN router ?
DenDries schreef:Dit weekend zal ik eens langsgaan en een vast IP instellen onder de 100
Da's puur je managements interface... die heb je voor niets nodig... maakt dus ook niet uit waar die zit.
DenDries
Plus Member
Plus Member
Berichten: 120
Lid geworden op: 21 mei 2006, 00:06
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 5 keer

Mijn kameraad heeft nog eens geprobeerd en blijkbaar lukt het switchen perfect wanneer er geen gebruik wordt gemaakt van tussenliggende powerlines. Kunnen die de reden zijn dat de ARP-tabel problemen geeft?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Vraag eens een arp tabel op en kijk eens naar de IP-adressen die aan de andere kant zitten...
DenDries
Plus Member
Plus Member
Berichten: 120
Lid geworden op: 21 mei 2006, 00:06
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 5 keer

Heb hem gevraagd om voor beide WiFi's een screenshot te maken van de ARP tabel.

ARP-tabel, opgevraagd na verbonden te zijn met telenetrouter:
arp telenetrouter.png
ARP-tabel, opgevraagd na verbonden te zijn met de linksys (geen internettoegang op dat moment door het probleem):
arp linksys.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Je moet tussendoor wel even alles resetten zodat je het probleem niet hebt.

Op die manier kan je tweemaal kijken naar bv. een toestel (andere PC of zo) dat wired is aangesloten op je TN router (normaal moet dit tweemaal hetzelfde MAC adres hebben, tenzij je powerline dus voor problemen zorgt). Dezelfde controle kan je doen vanaf die wired PC... telkens naar je wireless laptop.
DenDries
Plus Member
Plus Member
Berichten: 120
Lid geworden op: 21 mei 2006, 00:06
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 5 keer

r2504 schreef:Je moet tussendoor wel even alles resetten zodat je het probleem niet hebt.

Op die manier kan je tweemaal kijken naar bv. een toestel (andere PC of zo) dat wired is aangesloten op je TN router (normaal moet dit tweemaal hetzelfde MAC adres hebben, tenzij je powerline dus voor problemen zorgt). Dezelfde controle kan je doen vanaf die wired PC... telkens naar je wireless laptop.
Wel, thuis ondervind ik net hetzelfde probleem met mijn BBOX2, waarop een extra accesspoint (Us Robotics) is aangesloten via een powerline (netgear). Ik heb het volgende geprobeerd:

- "ARP-a" op laptop die wireless verbonden is met US Robotics
Afbeelding

- "ARP -a" op server die wired is aangesloten op bbox2.
Afbeelding

- "ARP-a" op zelfde laptop die nu wireless verbonden is met BBOX2 (terugswitchen naar US Robotics niet meer mogelijk!)
Afbeelding

- "ARP -a" nogmaals op server die wired is aangesloten op bbox2
Afbeelding

Aangezien het MAC-adress van de laptop (met IP 192.168.1.6), 2x hetzelfde blijkt denk ik niet dat de powerline hier voor problemen zorgt?

Is het resetten noodzakelijk? Heb het nu voorlopig niet gedaan. Moet dit enkel doen wanneer ik van BBOX2 terug met de andere AP wil surfen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Het feit dat je wireless laptop (ongeacht waar hij geconnecteerd is) je server en BBOX steeds met hetzelfde MAC adres zien geeft alvast aan dat je powerline transparant werkt en deze normaal niet het probleem zou mogen zijn.

Misschien eens proberen of je het probleem kan oplossen door static arp entries aan te maken en/of je routing aan te passen (al is dat eerder een workaround dan een oplossing).
DenDries
Plus Member
Plus Member
Berichten: 120
Lid geworden op: 21 mei 2006, 00:06
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 5 keer

r2504 schreef:Het feit dat je wireless laptop (ongeacht waar hij geconnecteerd is) je server en BBOX steeds met hetzelfde MAC adres zien geeft alvast aan dat je powerline transparant werkt en deze normaal niet het probleem zou mogen zijn.

Misschien eens proberen of je het probleem kan oplossen door static arp entries aan te maken en/of je routing aan te passen (al is dat eerder een workaround dan een oplossing).
Ik zal dit de komende dagen eens proberen, bijna op verlof.

Bedankt voor alle hulp!
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”