Ik ben in december 2007 overgeschakeld van Scarlet naar Edpnet op een Discovery line, en ben sindsdien van een 4Mbps naar een 1Mbps lijn gedegradeerd. Ben ondertussen al een hele tijd (bijna 2 jaar schat ik) info aan het verzamelen over de situatie - niet altijd even simpel als je niet weet waar zoeken.
Ik heb onlangs vernomen van Eva van bgc dat er nog geen VDSL aansluiting gepland is voor mijn adres, al las ik net op UB over het Broadway 3 project, wat in principe pas VDSL zou betekenen in 2014 voor het hol van pluto waar ik woon. Om die reden tracht ik al zo lang om iets aan de snelheid van de lijn te verbeteren, tot op heden zonder succes.
De situatie is blijkbaar zeer ongewoon, bij edp geraken ze er zelf niet aan uit : ik zou op 7km van de centrale zitten, maar bij de laatste lijntest zou dat maar 4,5km zijn. Via het fameuze kaartje heb ik nu ook gezien dat ik vroeger bij Scarlet op de meest logische ldc zat aangesloten, enkele straten verder, op 2,2km van ons adres. Op welke ldc ik nu zit weet ik niet, maar ik weet wel dat die in een andere deelgemeente(?) staat. Edp heeft mij ook gemeld dat er op de lijn blijkaar een 4.6Mbps profiel mogelijk zou zijn. Huidige waarden van de lijn (ik haal dus soms zelfs geen 1Mbps) :
DownstreamAttenuation = 47.0
UpstreamAttenuation = 23.0
DownstreamBitRate = 960.0
UpstreamBitRate = 256.0
DownstreamNoiseMargin = 6.0
UpstreamNoiseMargin = 17.0
Ik vind het persoonlijk tamelijk straf dat men als isp-klant nog steeds enkel met lede ogen toe kan kijken hoe er soms schijnbaar at random aansluitingsmogelijkheden worden bepaald - maar die discussie doet hier niets ter zake, ik tracht enkel te weten te komen wat het probleem is, en of/hoe ik dit kan oplossen. Moest er trouwens iemand zijn die mij kan helpen de copper/synch analysis waarden te interpreteren, much obliged !
En dan nog iets waar ik de mening van een expert ter zake zou appreciëren : hier komen 6 koperparen binnen. What's up with that?
Vragen over mijn Belgacom lijn.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Dat laatste is wel interessant. Het zou dus inderdaad kunnen dat er bij deze koperparen er enkele tussen zitten, waarmee je betere snelheid zou hebben. Het is niet abnormaal dat het ene paar 6km van de centrale staat (retour), en het andere paar maar 4.5 km (direct paar) ....ElSmurf schreef:En dan nog iets waar ik de mening van een expert ter zake zou appreciëren : hier komen 6 koperparen binnen. What's up with that?
Zonder enige steen te werpen naar edpnet, is jouw probleem wellicht het gevolg van niet bij Belgacom te zitten met je internet. Nu zal edpnet de schuld naar Belgacom sturen, en Belgacom zal er niet veel aan veranderen, gezien je bij hen geen klant bent.
Indien voor een verbetering van jouw situatie een Belgacom interventie vereist is, zal BGC waarschijnlijk de rekening naar edpnet sturen .... vandaar dat zij zo'n interventie niet graag zien komen (tenzij jij bereid bent de rekening te betalen?)
Nu je lijnwaarden:
* jouw modem synct aan 960/256. Jouw download snelheid zal dus hooguit 800 mbps zijn (zoals je al ondervonden hebt)
* DownstreamAttenuation = 47.0 dB
- Theoretsich komt dit overeen met een afstand van ca 3.400 meter (dus toch dichter dan wat je denkt).
Indien de afstand 4500 meter zou zijn, dan zou je Attn rond de 62 dB liggen, en je snelheid max 2 mbps.
Indien je afstand 7000 meter zou zijn, zou je niet eens internet hebben
Bij een afstand van 3.400 meter (47 dB) hoort theoretisch een snelheid van 6.4 mbps (dus een sync van 4.6 mbps is perfect haalbaar)
- Dit duidt aan dat jouw modem het maximum krijgt wat de lijn aankan....
Ik zou toch een ticket laten aanmaken bij edpnet, en hen verzoeken dit op te lossen (eventueel erbij vermelden dat er verschillende paren bij jou binenkomen, en hen verzoeken om te kijken of deze een beter signaal geven).
PS
Heb je al eens geprobeerd met een andere modem ?
Is je binnenbekabeling in orde ?
Eens proberen met je modem direct op de Belgacomlijn (intro) en alle andere verbindgen (vb telefoon) te onderbreken?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- Petervanakelyen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
- Bedankt: 169 keer
Oei, een 1Mbps profiel is echt wel niet meer van deze tijd.
De attenuation is de lijnverzwakking, hoe verder van de centrale hoe hoger. Met 47dB heb je een behoorlijke verzwakking, maar 4.6Mbit zou normaal wel mogelijk moeten zijn. De noise margin is de hoeveelheid ruis in vergelijking met het signaal, 6dB is zowat het absolute minimum.DownstreamAttenuation = 47.0
UpstreamAttenuation = 23.0
DownstreamBitRate = 960.0
UpstreamBitRate = 256.0
DownstreamNoiseMargin = 6.0
UpstreamNoiseMargin = 17.0
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
- Bedankt: 214 keer
Ik vraag me af of je installatie wel 100% correct is. Heb je overal splitters steken en zijn er geen defecte exemplaren ? Zoals anderen reeds suggereerden, steek de modem eens direct op de Belgacom aansluiting waar die binnenkomt en koppel al de rest los.
En die 6 paar kabel is niet raar, ik heb hier ook meer dan 2 paar binnesteken maar dit heeft te maken met al mijn huurlijnen uit het verleden
En die 6 paar kabel is niet raar, ik heb hier ook meer dan 2 paar binnesteken maar dit heeft te maken met al mijn huurlijnen uit het verleden
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Bedankt voor al de reacties. Al zeer interessante dingen te weten gekomen. Nog wat bijkomende info die ik vergat te vermelden (het is dan ook een hele soep...)
- ticket is aangemaakt bij edp aangaande dit probleem op 4 mei '12. ze zijn er nog mee bezig maar hun standpunt is dat het enige wat mogelijk voor verbetering van de situatie kan zorgen de binnenbekabeling is.
- binnenbekabeling is sinds 5 minuten als volgt : modem - kabel - aansluitdoos belgacom. modem syncte op 896kbps, met zelfde lijnwaarden.
- ivm overstap naar telenet - hier komt geen coax binnen, dus die zou moeten aangelegd worden, en 'het bakje' staat aan de overkant van de straat, iemand enig idee wat dat zou kosten (los van de lijnsnelheid zit ik ook liever bij edp dan telenet, maar dat doet niet veel ter zake spijtig genoeg)
- daarop verdergaand, hoeveel zou een bgc interventie kosten? kwestie van de twee naast elkaar te leggen?
- noise margins voor downstream waren tot voor enkele maanden ook net iets hoger, 7-10dB, waarom die opeens gekelderd zijn (bij momenten had ik waarden van 1 of zelfs 0 db) is ook een raadsel
- bij overstap van het maxdyn naar just in case abo enkele maanden terug stond ik opeens op een 2Mbps profiel, wat ik heb moeten laten downgraden omdat de lijn niet stabiel was. iemand moet echter wel het idee gehad hebben dat mijn lijn dat zou aankunnen, dus ik vermoed ook dat er iets grondig verkeerd loopt met mijn lijn.
- ik ben zelf deze week op zoek gegaan naar wat de reële snelheidsmogelijkheid is voor mijn lijnwaarden en dan kom ik ook aan minder als 4,5km uit (exacte afstand volgens lijntest van edp = 4870m) maar meer uitleg heb ik daarover niet gehad.
Ook meer info over hoe ik kan bepalen wat er met die 5 andere koperparen gebeurt zou zeer geappreciëerd worden. Ik ben alleszins zeer dankbaar voor wat ik nu al bijgeleerd heb in deze post !
- ticket is aangemaakt bij edp aangaande dit probleem op 4 mei '12. ze zijn er nog mee bezig maar hun standpunt is dat het enige wat mogelijk voor verbetering van de situatie kan zorgen de binnenbekabeling is.
- binnenbekabeling is sinds 5 minuten als volgt : modem - kabel - aansluitdoos belgacom. modem syncte op 896kbps, met zelfde lijnwaarden.
- ivm overstap naar telenet - hier komt geen coax binnen, dus die zou moeten aangelegd worden, en 'het bakje' staat aan de overkant van de straat, iemand enig idee wat dat zou kosten (los van de lijnsnelheid zit ik ook liever bij edp dan telenet, maar dat doet niet veel ter zake spijtig genoeg)
- daarop verdergaand, hoeveel zou een bgc interventie kosten? kwestie van de twee naast elkaar te leggen?
- noise margins voor downstream waren tot voor enkele maanden ook net iets hoger, 7-10dB, waarom die opeens gekelderd zijn (bij momenten had ik waarden van 1 of zelfs 0 db) is ook een raadsel
- bij overstap van het maxdyn naar just in case abo enkele maanden terug stond ik opeens op een 2Mbps profiel, wat ik heb moeten laten downgraden omdat de lijn niet stabiel was. iemand moet echter wel het idee gehad hebben dat mijn lijn dat zou aankunnen, dus ik vermoed ook dat er iets grondig verkeerd loopt met mijn lijn.
- ik ben zelf deze week op zoek gegaan naar wat de reële snelheidsmogelijkheid is voor mijn lijnwaarden en dan kom ik ook aan minder als 4,5km uit (exacte afstand volgens lijntest van edp = 4870m) maar meer uitleg heb ik daarover niet gehad.
Ook meer info over hoe ik kan bepalen wat er met die 5 andere koperparen gebeurt zou zeer geappreciëerd worden. Ik ben alleszins zeer dankbaar voor wat ik nu al bijgeleerd heb in deze post !
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 31 keer
zou je technische situatie wel eens willen zien. heb al dsl lijnen gezien die niet van de meest logische punt vertrekken dus zou best kunnen zijn dat als jouw lijn via en ldc loopt maar eigenlijk van de centrale komt. die 5 andere paren zou door belgacom kunnen gebrukt worden als dat rechtstreekse paren zijn dit zou de afstand kunnen verkorten. ook en andere "voedings" kabel uit en beter bundel zou veel kunnen doen.
@sbghannibal : ik begin de laatste dagen ook in te zien dat er weldegelijk oplossing zijn, maar dat het verdomd moeilijk is die daadwerkelijk doorgevoerd te krijgen. Wat bedoel je trouwens met 'technische situatie zien'.
Als ik op het kaartje kijk en mijn adres en dat van de lex in de gemeente in google maps zwier kom ik op 2 afstanden uit, uiteraard via het stratenplan berekend : 5,8 en 7,4km. Ik zit echt op de rand tussen 02 en 016, in de 02 zone, en de enige lex in 02 ligt daar dus.
Als ik op het kaartje kijk en mijn adres en dat van de lex in de gemeente in google maps zwier kom ik op 2 afstanden uit, uiteraard via het stratenplan berekend : 5,8 en 7,4km. Ik zit echt op de rand tussen 02 en 016, in de 02 zone, en de enige lex in 02 ligt daar dus.
-
- Pro Member
daar mee bedoel ik dat ik dan kijk hoe je lijn volgens de "boekhouding" van belgacom is aangesloten, maar dat kan ik niet zonder je lijn nummer
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
- zeker dat in de aansluitdoos belgacom geen enkele aftakking zit (doosje eens opendoen) ?ElSmurf schreef:- binnenbekabeling is sinds 5 minuten als volgt : modem - kabel - aansluitdoos belgacom. modem syncte op 896kbps, met zelfde lijnwaarden.
- alle contacten eens goed oxidatievrij maken ?
- verbinding controleren vanaf de belagcom intro (waar die 6 paren binnenkomen) en de aansluitdoos ?
Kwestie van alle problemen met de binneninstallatie uit te sluiten ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
@ philippe_d :
Belgacom doos ligt open, heb de binnenbekabeling losgemaakt en de kabel uit modem rechtstreeks op't actieve paar aangesloten - de kabels die uit de muur komen zal ik eens aanvallen met wat schuurpapier en laat het resultaat daarvan weten. Heb ondertussen van sbghannibal geleerd dat er geen tf2007 aan de kabel hangt, ik vermoed dat dat bij moderne installaties wel gebeurt - de installatie hier is gemakkelijk 35 jaar oud. Hij stelde mij ook voor er een andere modem aan te hangen, mijn Dlinkje is al +4 jaar oud, blijkbaar hebben die dingen een bepaalde levensduur - wat ik dus zo snel mogelijk ga proberen.
Ter info, en daar heeft sbghannibal mij ook op gewezen, mijn buurvrouw van 3 huizen verder haalt 3.3Mbps, en die zit blijkbaar op een vergelijkbare afstand (- de 30 meter tussen haar en ons huis uiteraard).
Belgacom doos ligt open, heb de binnenbekabeling losgemaakt en de kabel uit modem rechtstreeks op't actieve paar aangesloten - de kabels die uit de muur komen zal ik eens aanvallen met wat schuurpapier en laat het resultaat daarvan weten. Heb ondertussen van sbghannibal geleerd dat er geen tf2007 aan de kabel hangt, ik vermoed dat dat bij moderne installaties wel gebeurt - de installatie hier is gemakkelijk 35 jaar oud. Hij stelde mij ook voor er een andere modem aan te hangen, mijn Dlinkje is al +4 jaar oud, blijkbaar hebben die dingen een bepaalde levensduur - wat ik dus zo snel mogelijk ga proberen.
Ter info, en daar heeft sbghannibal mij ook op gewezen, mijn buurvrouw van 3 huizen verder haalt 3.3Mbps, en die zit blijkbaar op een vergelijkbare afstand (- de 30 meter tussen haar en ons huis uiteraard).
-
- Pro Member
en bepaalde levens duur zou ik het niet noemen maar het geeft wel vaak en indicatie of en modem mogenlijk zou kunnen defect zijn. of er nu en ntp aan hangt is niet zo heel belangrijk.
Hypothetische vraag, sinds edp maar rond de pot blijft draaien en zelf blijkbaar niet weet wat het probleem is, in welke mate zou ik verbetering in mijn verbinding zien moest ik klant worden bij BGC? Sinds mijn eerste post in deze thread synct de modem maar op 896kbps meer.
Of toch maar direct Telenet nemen?
Of toch maar direct Telenet nemen?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
- Bedankt: 542 keer
Voor 25€/maand heb je bij Telenet "Basic Internet" 30 Mbit down/2.5 Mbit up en een volume van 100GB.
Is dit volume voor jou voldoende dan zou ik niet twijfelen: Telenet.
Yup ik denk dat het dat zal worden, tnx eternum !eternum schreef:Voor 25€/maand heb je bij Telenet "Basic Internet" 30 Mbit down/2.5 Mbit up en een volume van 100GB.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
- Bedankt: 542 keer
't Mooiste zou natuurlijk VDSL2 zijn...
Maar ja, BGC kan dit momenteel nog niet overal leveren.
Net eens een "Telenet Speedtestje" gedaan terwijl ik wat aan het stoeien ben met nzbs (via IPv6) op een Telenet "Basic Internet" lijntje (geen QOS).
Ping 127ms...
In zulk geval zou mijn BGC VDSL2 lijntje zeer zeker véél vlotter draaien.
Maar ja, BGC kan dit momenteel nog niet overal leveren.
Net eens een "Telenet Speedtestje" gedaan terwijl ik wat aan het stoeien ben met nzbs (via IPv6) op een Telenet "Basic Internet" lijntje (geen QOS).
Ping 127ms...
In zulk geval zou mijn BGC VDSL2 lijntje zeer zeker véél vlotter draaien.