Fietsen door het rood licht met speciaal borden. Goed idee?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Graag had ik eens de meningen geweten van userbase betreffende dit artikel.

Code: Selecteer alles

Brussels minister van Vervoer, Brigitte Grouwels, en Brussels staatssecretaris voor Mobiliteit, Bruno De Lille, hebben vanmiddag een proefproject voorgesteld met de nieuwe verkeersborden B22 en B23. Die borden laten fietsers in bepaalde omstandigheden toe om door het rood te rijden. Het proefproject loopt tot eind september op tien plaatsen in Brussel.
Bron: HLN

Ik persoonlijk ben er tegen:
  • * Ze rijden overal waar het hun uitkomt (voetpad, foute richting op fietspad, verboden richting)
    * Ze rijden altijd door het rood en als je zegt: "hé, je had rood" krijg je praktisch altijd een agressief getinte antwoord terug.
Ik denk met zulke borden dat het allemaal erger gaat worden. Ik moet nu gemiddeld 2x dag alles dichtgooien voor een fietser/voetganger/brommer die door het rood vlamt. Als je op de foto naar de borden kijkt vind ik de borden heel raar. Volgens onze wet heeft een verkeersbord "nooit" voorrang op een verkeerslicht... Is en blijft door een rood licht een "misdrijf" waarvoor je naar de rechtbank kan verwezen worden... Ik zie meer accidenten met fietsen, brommers... gebeuren in de toekomst omwille van deze regeling.

Afbeelding
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
t-town
Premium Member
Premium Member
Twitter: ttown2
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 22 keer

Het erge is dat het dus echt nog steeds een zware overtreding is, omdat er nog geen wet voor is goedgekeurd...
Nieuwsblad
TiTanium
Moderator
Moderator

Het moeilijkere deel is voor mensen met kinderen. Ze leren overal door het rood gaan is foei... legt ze dan maar eens uit waarom die dat wel mogen. Hetgeen mij opvalt dat er nog eens een onderbord onder staat, met de voorrangsregels in tekst... Is toch al geen simpel verkeersbord meer als je nog ga moeten lezen :)
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Heel slecht idee, daar komen nog ongelukken van !
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
mattionline
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 10 keer

Om naar rechts af te slaan negeer ik als fietser praktisch altijd het rood licht aangezien je er toch niemand mee hindert als het fietspad rechts afbuigt.
Ik snap wel niet dat er ook een bord bestaat waarmee je als fietser rechtdoor door het rood mag rijden, dat is gewoon levensgevaarlijk :eek:
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ik heb zowat dezelfde reactie als titanium : consequentie! Hoe ga je dat uitleggen tov kinderen?
En zoals gezegd : is en blijft een risky iets...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Leg een fietspad aan rechts van het verkeerslicht. Heb je zo'n idiote borden en onveilge situaties helemaal niet nodig
ChelloExtremer
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 30 keer

mattionline schreef: Ik snap wel niet dat er ook een bord bestaat waarmee je als fietser rechtdoor door het rood mag rijden, dat is gewoon levensgevaarlijk :eek:
Dat bord is voor een T-kruispunt.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Tegen!
Ten eerste is het bord niet geldig en het creëert een gevaarlijke situatie voor voetgangers op kruispunten waar deze groen hebben.

Een fietspad rechts (of de verkeerslichten links) lost dit op zonder aanpassing van gelijk welke wet. Het creëert ook verder de "fietser mag alles" mentaliteit waarbij altijd de "behalve" vergeten wordt.
Naast elkaar rijden mag behalve....
In een verboden richting rijden mag maar alleen....
Nu ook door rood mag als.....

Ik woon in de buurt van een school en zie dagelijks fietsers op straat terwijl er in elke richting een fietspad is, met 6-7-8 naast elkaar zodat auto's aan de kant moeten om ongelukken te vermijden, laat staan dat ze nog door kunnen. Voorrang van rechts?? nooit van gehoord. Aan een rotonde gewoon doorrijden terwijl er "haaientanden" op de grond staan en een "omgekeerde driehoek" is voor de fietsers zelfs onder de neus van de politie die op de school uren toezicht houd.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

ik ben voor....

En logisch dat kinderen niet geboren worden met de kennis van de verkeerswetten. Dus nog logischer dat automobilisten daar rekening mee houden...

ook trouwens zeer erg, dat van fietsers verlangt wordt dat ze verkeersfoutvrij gaan fietsen, maar dat de automobilist negen fouten op vijfig mag maken :bang: :
Het theoretisch rijexamen bestaat sinds 5 september niet langer uit 40 maar uit 50 vragen. Daarbij zijn voortaan negen fouten toegestaan in plaats van acht en wordt geen onderscheid meer gemaakt tussen zware en lichte fouten
http://www.hbvl.be/Archief/guid/jongere ... 621e08bff1
de koe zegt boe
TiTanium
Moderator
Moderator

Ik ben nu geen automobilist maar rijdt voor men werk op een scooter. Ik doe nu al men best om "alle" fietsers op tijd te zien en er rekening mee te houden. Maar het is logisch/gemakkelijk om te zeggen dat een voertuig met motor er maar rekening mee moet houden...

Een automobilist/moto/scooter (B) moet:
  • * Verkeerssituaties/gevaren op alle momenten inschatten en zo nodig reageren
    * Alle borden zien en verwerken in luttele seconden (en dat zijn er veel zenne op sommige punten)
    * Kijken of er niets afkomt in alle mogelijke richtingen
    * Zien dat er niks of niemand het "rode licht" passeert (zowel fietsers als voetgangers) om niemand aan te rijden
    * ...
Dan verwacht jij nog eens dat deze mensen gaan beginnen om op luttele seconden in te schatten hoe oud een kind is, om een voorbeeld te geven. Bij de Joden kinderen zijn vanaf 5 a 6 jaar actief in het verkeerd (zonder ouders) deze kleintjes wachten nog braaf tot het licht op groen staat omdat rood = stoppen is. Als ze daar ineens gaan zien dat "iedereen" door het rode licht begint te rijden terwijl het rood is, gaan deze kinderen een mentaliteit krijgen van, als die door het rood mag mag ik dat ook... Deze kinderen gaan dat nieuw verkeersbord nog niet direct begrijpen, laat staan er op gaan letten hoe het pijltje staat (pijtje naar rechts en kindje ga rechtdoor). Een volwassen heeft op sommige kruispunten al moeite om alle borden te verwerken, laat staan dat zo een kleintje er aan moet beginnen...
Als we de regels toch gaan "stretchen". Waarom mogen wij niet door het rood als het bijvoorbeeld 's nachts geen verkeer meer is en wij voor niets wachten en benzine/diesel gaan verbruiken (terug optrekken etc). Regels zijn er gemaakt om iedereen duidelijk te maken wat kan en niet kan. Het stretchen van KB's of het omgooien van dit bord heeft voorrang op dit verkeerslicht is gewoon belachelijk voor woorden.
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

Ik ben op zich niet tegen het principe, maar het is duidelijk dat dit verschrikkelijk slecht is uitgewerkt door de verschillende overheden. Borden die geplaatst worden zonder dat de wetgeving is aangepast... :nono: En daarbij, dit principe is niet alleenstaand: in de VS mogen auto's dit op bepaalde kruispunten ook.

Ik kan me wel inbeelden dat er nood is aan meer verkeersinzicht bij (hoofdzakelijk) jongeren. Zelf rij ik dagelijks in totaal 3 km van en naar het station, voor een groot deel op een fietspad. Veel verkeersschokkende dingen zie ik niet. Ik stop zelf altijd voor het (enige) rood licht op mijn weg, zelf indien er geen verkeer is. Maar ik rij wel 1x /dag op het 'verkeerde' fietspad (tegen de rijrichting in). In dat geval heb ik geen voorrang als ik een straat oversteek, maar daar hou ik dan ook rekening mee en vertraag/stop ik als er een auto aankomt. Vele anderen rijden (onwetend) gewoon door.

Het is een feit dat fietsers en voetgangers het vaak, ondanks hun stempel van 'zwakke weggebruiker', minder nauw met de verkeersregels nemen (ik zie slechts zelden auto's expres door het rode licht rijden). Het zou geen kwaad kunnen dat de politie daar af en toe eens wat strenger tegen optreedt. In al die jaren (>6) dat ik naar het station fiets (langs het politiekantoor!) ben ik slechts 1x gecontroleerd geweest op de werking van mijn lichten. En als je ziet hoeveel er tijdens de donkere wintermaanden zonder licht rijden is dat gewoon triestig.
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster

Dan verwacht jij nog eens dat deze mensen gaan beginnen om op luttele seconden in te schatten hoe oud een kind is, om een voorbeeld te geven.
Tgaat niet alleen over kinderen.... tgaat erover dat je als fietser, rolstoelgebruiker, skateboarder, voetganger niet de verkeerswetten moet kennen. Je kan dus achterlijk geboren zijn.... en de wetten niet snappen. We kunnen die mensen niet verbieden hun eigen boodschappen te doen.... Je moet er dus als automobilist rekening mee houden, dat er nog gebruikers zijn waar je niet op kan rekenen.... tenslotte is het de auto die het gevaar is. Fietsers (of rolstoelgebruikers, skateboarders, voetgangers) rijden maar zelden mensen dood
de koe zegt boe
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Als men gewoon dit principe aanneemt: "Je mag geen groen licht richting kruisen.", dan hoeven die borden niet.
TiTanium
Moderator
Moderator

De auto of groter is inderdaad de gevaarlijke object en is in staat om te doden, maar soms kunnen ze er niet aan doen doordat de zwakkere zich niet aan de regels heeft gehouden. Mijn punt is dat de politiek denkt dat ze bepaalde wetten die staan als een huis via zulke zaken een omweg te geven, dat zelfs in strijd is met meerdere wetten. Overal netjes een fietspad leggen rechts van het licht zoals eerder aangehaald, is veiliger en de meest effectieve manier om discussies als dit te vermijden en eigen wetten te overtreden :)
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

bambipower schreef:Tgaat niet alleen over kinderen.... tgaat erover dat je als fietser, rolstoelgebruiker, skateboarder, voetganger niet de verkeerswetten moet kennen.
't Is niet omdat jij de wet niet kent dat hem niet MOET kennen. Elke burger wordt geacht de wet te kennen. Ik wil het je anders wel zien doen, stap te voet op de snelweg en zeg tegen de politie dat je niet wist dat het niet mag :bang:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Maglor schreef:En daarbij, dit principe is niet alleenstaand: in de VS mogen auto's dit op bepaalde kruispunten ook.
Als je dit als auto doet (in de US) dan besef je maar al te goed dat je goed moet uitkijken... fietsers hebben echter nogal eens de mentaliteit dat alles kan en mag omdat ze toch "zwakke" weggebruikers zijn.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster

Elke burger wordt geacht de wet te kennen.
ge moet hem zelfs al niet kennen als automobilist....

Het theoretisch rijexamen bestaat sinds 5 september niet langer uit 40 maar uit 50 vragen. Daarbij zijn voortaan negen fouten toegestaan in plaats van acht en wordt geen onderscheid meer gemaakt tussen zware en lichte fouten
enja, als je fouten maakt kan je boetes krijgen.... maar toch mag je rijden(fietsen, skateboarden, rolstoelen en autorijden), zelfs al ken je de wet niet.
de koe zegt boe
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Tja iedere weggebruiker moet de wet kennen.
Dus ook mijn 6-jarig nichtje die met haar fiets in een doodlopende straat fietst...op het voetpad...

Ben er in elk geval niet voor... Gaat zorgen voor ongelukken

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Buiten deze stomme borden, die inderdaad een gevaarlijke situatie zullen zijn, ben ik gewoon tegen ieder nieuw bord, of wijziging van het verkeersreglement, als dat niet Europees gebeurt.

Hoe dwaas is dit niet, in het huidige Europa, en internationaal vervoer, dat ieder land (en in België soms de deelstaten) hun eigen regels en borden gaan uitvaardigen ?
We hebben in België onze verkeerscode in de jaren 70 (dacht rond 1975 of zo) volledig aangepast aan de Europese .... maar intussen al weer tientallen regels gewijzigd en nieuwe borden uitgevonden ....
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Het principe is goed. Al eens in de VS geweest? Dat rechts afslaan aan lichten werkt gewoon goed, het is eventjes wennen maar het is iets dat werkt.

Hier kan dat ook werken, MAAR, er moet dan wel dringend in de wetteksten opgenomen worden dat indien iemand rechts afslaat bij rood, dat hij voorrang MOET geven op het verkeer dat groen heeft. Zwakke weggebruiker of niet.
Want er zijn er velen die met veel zwier en zwaai hun bocht pakken en half de rijbaan oprijden ipv op het fietspad te blijven. En dan krijg je idd ongevallen.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster

Rechtsaf door rood?
De nieuwe wettekst voorziet in de invoering van twee nieuwe verkeersborden die aangeven dat een fietser bij een verkeerslicht naar rechts mag afslaan of rechtdoor mag rijden. Voorwaarde is dat de fietsers voorrang verlenen aan andere weggebruikers (waaronder voetgangers op het zebrapad) en dat ze geen verkeersstroom moeten kruisen.
http://www.fietsersbond.be/faq/radr
de koe zegt boe
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

De invoering van zo'n bord toont nog eens mooi aan dat Belgische kruispunten nog steeds exclusief voor koning auto worden ontworpen.
Ik kom in heel Europa intelligente verkeersinfrastructuur tegen met ronde punten, afgescheiden fietspaden of aparte fietsverkeerslichten.

In België komt men op de proppen met nieuwe onduidelijke verkeersborden en regionalisering van het verkeersreglement. Idioter kan niet. Nog wat extra regionale overheidsdiensten met massa's ambtenaren die elk onafhankelijk van elkaar verkeersregels kunnen verzinnen waardoor er uiteindelijk te weinig budget overblijft om intelligente infrastructuur aan te leggen.
lion51
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 72 keer

bambipower schreef:
Rechtsaf door rood?
De nieuwe wettekst voorziet in de invoering van twee nieuwe verkeersborden die aangeven dat een fietser bij een verkeerslicht naar rechts mag afslaan of rechtdoor mag rijden. Voorwaarde is dat de fietsers voorrang verlenen aan andere weggebruikers (waaronder voetgangers op het zebrapad) en dat ze geen verkeersstroom moeten kruisen.
http://www.fietsersbond.be/faq/radr
Echt gevaarlijke wet en zeker voor voetgangers die groen hebben dan op dat kruispunt. Nu al houden de meerderheid van de fietsers geen rekening meer met voetgangers want ze zijn gehaast. Alles moet sneller en sneller gaan als men zich verplaatst en even stoppen voor verkeerslicht of voetganger die oversteekt op zebrapad da's er teveel aan. Opgelet ben ook niet akkoord dat voetgangers automatisch voorrang hebben op ander verkeer bij een zebrapad. U als voetganger even vergewissen of aankomend verkeer veilig kan vertragen of stoppen zou minste een regel moeten al is het maar uit hoffelijkheid naar de andere weggebruikers.
We leven in een IK maatschappij en dat is spijtig.
Voor de fietsersbond heb ik nog een goeie raad leer uw leden fietsers eens dat er ook plichten en verkeersregels zijn en niet alleen rechten.
PumbaaH
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 15 keer
Contacteer:

Ik ben evenmin voor dat soort borden. We hebben hier een 5 armen kruispunt en vind dat op zich al een gevaarlijk iets.... maar in tegenstelling tot sommige die hier afgeven op fietsers en zwakke weggebruikers dat ze de regeltjes niet te nauw nemen:

Het gebeurt maar al te vaak dat een auto gewoonweg gas bijgeeft om een voetganger of fietser die oversteekt over een zebrapad MET STOPLICHTEN terwijl ie groen heeft voor te zijn zodat hij niet moet wachten. Zelfs parkeren op voetpaden of fietspaden terwijl er 10 stappen verder een parking is lijkt een trend te zijn. Ik fietste voorbije maandag naar m'n werk en ik had groen. Komt er een auto in tegenovergestelde richting aan die een straat wilde indraaien en die sneed mij dus daadwerkelijk de pas af.

Ik zeg niet dat ikzelf altijd netjes de regels volg (afhankelijk van de situatie), maar iedereen is in hetzelfde bedje ziek en creëert onnodig onveilige situaties.
Mobile: Motorola Moto G 4G - KING Supersize
Internet: Sagem f@st + TP-Link TL-WR1043ND - Scarlet ONE
PC: in aankoop
Laptop 1: Toshiba L300-1DN AZ
Mediaplayer: MINIX NEO X5 mini
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Naah, je hebt altijd excessen, maar uiteindelijk worden de meest gevaarlijke situaties altijd gecreëerd door het (soms moedwillige) verkeersbeleid.
Bij ons in de gemeente bv hebben ze op een weg waar je vroeger 70 reed de weg versmald, het fietspad naar de rijbaan verplaatst en er zone 30 van gemaakt enz.
Idem met alle ronde punten, een rond punt is de veiligste manier voor auto's om elkaar te kruisen, voor fietsers is dat de minst veilige wat doen ze dan ? haagje ervoor zodat je fietser zeker niet ziiet afkomen.
SInds een paar jaar hebben nog iets nieuws ondekt in de gemeente, elk fietspad is van de rijbaan afgeschermd met een haag, in de zomer staat die zo'n 1,5m hoog zodat je de fietser zeker niet ziet rijden, ook niet wanneer je het fietspad moet kruisen :bang:
lion51
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 72 keer

PumbaaH schreef:Ik ben evenmin voor dat soort borden. We hebben hier een 5 armen kruispunt en vind dat op zich al een gevaarlijk iets.... maar in tegenstelling tot sommige die hier afgeven op fietsers en zwakke weggebruikers dat ze de regeltjes niet te nauw nemen:

Het gebeurt maar al te vaak dat een auto gewoonweg gas bijgeeft om een voetganger of fietser die oversteekt over een zebrapad MET STOPLICHTEN terwijl ie groen heeft voor te zijn zodat hij niet moet wachten. Zelfs parkeren op voetpaden of fietspaden terwijl er 10 stappen verder een parking is lijkt een trend te zijn. Ik fietste voorbije maandag naar m'n werk en ik had groen. Komt er een auto in tegenovergestelde richting aan die een straat wilde indraaien en die sneed mij dus daadwerkelijk de pas af.

Ik zeg niet dat ikzelf altijd netjes de regels volg (afhankelijk van de situatie), maar iedereen is in hetzelfde bedje ziek en creëert onnodig onveilige situaties.
Hier kan ik mij volledig in bijtreden. Als voetganger ervaar ik dit dagelijks en politie doet er echt niks aan. Moest iedereen een beetje de regels volgen alles zou veel eenvoudiger zijn en aangenamer zijn. Iedereen maakt wel eens fouten ook ik als voetganger.
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer
Contacteer:

Maglor schreef:In dat geval heb ik geen voorrang als ik een straat oversteek, maar daar hou ik dan ook rekening mee en vertraag/stop ik als er een auto aankomt. Vele anderen rijden (onwetend) gewoon door.
Ik kan je uitleg op verschillende manieren interpreteren, dus het kan zijn dat het onderstaande is wat je bedoelt, maar ik wil het toch even vermelden:

Een fietser heeft NOOIT voorrang om via een zogenaamd fiets-zebrapad over te steken, onafhankelijk van de rijrichting, tenzij hij dat te voet doet over het zebrapad met de fiets aan de hand! Net zoals een fietser voorrang van rechts moet verlenen tenzij het fietspad doorloopt over de kruisende straat en zich aan de haaietanden moet houden!

Hier staat het proper uitgelegd:
http://www.provant.be/mobiliteit/fietse ... ietser.jsp

Mijn haren gaan soms rechtop staan als ik zie wat sommige fietsers uitsteken op de baan. En als je dan gebruik maakt van de voorrangregels zie je ze naar je kijken met koeieogen van "wat heb ik misdaan?". Waar ik overigens niet mee wil zeggen dat ik een wegpiraat ben 8) Ik verleen vaker dan nodig de voorrang aan de fietsers, zeker als ze netjes staan te wachten en ik zie dat er nog een hele rij auto's achter mij rijdt, maar dan is het mijn eigen keuze. Zo van die fietsers die je van ver al ziet dat ze aan het berekenen zijn of ze zich er nog voor zouden leggen, die negeer ik gewoon, zodra je enig teken van vertragen geeft leggen ze zich gewoon voor je auto, soms lijkt het zelfs veiliger dat je als een gek doorraast omdat je alleen dan zeker bent dat ze zelf op hun hoede zijn :eek:
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
TiTanium
Moderator
Moderator

Gent doet nu ook mee aan dit (proef)project:
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... Gent.dhtml

Ik snap persoonlijk niet waarom ze deze borden maken. Ze rijden nu overal waar ze niet mogen rijden en elk licht wordt aan hun laars gelapt... Heb er van de week bijna aangereden, ik had groen om links af te rijden en met zijn drieën toch wel door dat rood licht zeker :bang:
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Dat ze de wetgeving zo maken dat ge bij rood altijd rechtsaf moogt slaan tenzij aangegeven door borden. Ook voor automobilisten.
En dat ze ondertussen ook 50% van de verkeerslichten weghalen, veel van die lichten staan op plaatsen met weinig nut en de praktijk toont dikwijls dat als de lichten niet werken dat er minder verkeersproblemen zijn... (ik spreek over normale rechttoe-rechtaan kruispunten he)
tonym
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 41 keer

Uitzonderingen maken op de ROOD licht regel is voor auto's helemaal ondenkbaar qua veiligheid.
Stel je voor op rijkswegen (90km/u) dat ze van rechts voor je neus door het rood rijden ???
Dagelijks zie je zelfs de voorrang van rechts op kruispunten zonder lichten niet nageleefd.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

belgie... het enige land dat actief moeite doet om zichzelf in extremis belachelijk te maken als je het mij vraagt...
Fietsers moeten evenwel altijd voorrang verlenen aan overstekende voetgangers die groen licht hebben. Op kruispunten waar geen verkeersborden B22 of B23 staan, moeten fietsers uiteraard altijd blijven wachten voor het rode verkeerslicht.
dus: auto moet voorrang geven aan fietser, fietser moet voorrang geven aan voetganger, en iedereen staat ineens stil ofzo?
om nog maar te zwijgen van ALWEER dat extra bord om te leren kennen.
naar automobilisten toe wil ik nog denken "ok, dat 1 bordje meer kan erbij", maar naar fietsers...

we leren onze kinderen veilig deelnemen aan het verkeer met de fiets, en dan krijg je "je mag niet door het rood, TENZIJ .... MAAR dan ...."
volgens mij zijn er meer uitzonderingen op regels dan effectieve regels, en op die manier doe je echt wel actief moeite om het om zeep te helpen.
maar ach, ons er druk in maken helpt niet, want het is nu niet alsof ze ginder in de wetstraat de moeite doen om te luisteren of na te denken,
daarvoor worden ze niet betaald...
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

tonym schreef:Uitzonderingen maken op de ROOD licht regel is voor auto's helemaal ondenkbaar qua veiligheid.
Stel je voor op rijkswegen (90km/u) dat ze van rechts voor je neus door het rood rijden ???
Dagelijks zie je zelfs de voorrang van rechts op kruispunten zonder lichten niet nageleefd.
Er is wel een uitzondering en dat is een politieagent die het verkeer aan het regelen is in het midden van een kruispunt.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 84 keer

TiTanium schreef: Ik snap persoonlijk niet waarom ze deze borden maken. Ze rijden nu overal waar ze niet mogen rijden en elk licht wordt aan hun laars gelapt... Heb er van de week bijna aangereden, ik had groen om links af te rijden en met zijn drieën toch wel door dat rood licht zeker :bang:
Omgekeerde voorbeelden zijn er ook legio, deze zomer 2 maal op een haar na kennis gemaakt de bumper van een auto die mij niet had opgemerkt.
En voor alle duidelijkheid, het was groen!
Iedereen een beetje redelijker zal al veel helpen, al die onnozele uitzonderingen hoeven niet.
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

Het idee is goed: maar al te vaak sta je als weggebruiker (fiets, auto, motor,....) onnodig stil voor rode lichten. Als fietser betekent dit niet alleen dat je veel energie kwijt bent met terug op snelheid komen maar ook dat er nu opeens auto's naast u rijden, die er daarvoor misschien niet waren, met ongeveer dezelfde snelheid. Wanneer je dan op hetzeflde moment aan een hindernis komt (een geparkeerde rij auto's bijv) is het soms duwen en pushen om er als eerste te zijn.

Niet onnodig hoeven wachten voor rood is dus voor alle partijen voordelig: minder energie, minder tijdsverlies, minder frustratie, veiliger.
Hier in Gent is het eerste bord dat ik tegengekomen ben een goed voorbeeld van waar het probleemloos kan: een kruispunt waar de fietser rechtsaf kan slaan in een eenrichtingsstraat. Hij kan dus niemand hinderen.

Toch ben ik tegen de nieuwe verkeersborden. Naar typisch Belgische gewoonte is het idee goed maar trekt de uitvoering op niets.
  • Het is slechts symptoombestrijding voor het grotere onderliggende probleem: geen deftige infrastructuur die voorziet in de noden van elke weggebruiker.
  • Dit soort symptoombestrijding maakt de regelgeving nodeloos ingewikkelder.
  • Deze regels zijn niet internationaal erkent (zoals philippe_d al aanhaalde).
  • Een weggebruiker die uit een andere richting komt kan nu onmogelijk weten waar een fietser wel en niet door rood mag.
  • Het is tegenstrijdig met de te respecteren hiërarchie: politieagent > verkeerslichten > verkeersborden en wegmarkeringen > algemene verkeersregels.
Verkeersregels moeten, ook omwille van de veiligheid, zo eenvoudig mogelijk en duidelijk zijn zodat iedereen ze snel en juist kan interpreteren. Wil je niet dat fietsers moeten wachten voor rood? Zorg dan dat ze niet voor rood staan ipv een bordje te maken dat ze rood mogen negeren.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

bambipower schreef: En logisch dat kinderen niet geboren worden met de kennis van de verkeerswetten. Dus nog logischer dat automobilisten daar rekening mee houden...

ook trouwens zeer erg, dat van fietsers verlangt wordt dat ze verkeersfoutvrij gaan fietsen, maar dat de automobilist negen fouten op vijfig mag maken :bang
Dat kan je ook omgekeerd zien: bestuurders van een gemotoriseerd voertuig moeten 41 correcte antwoorden weten op 50, de rest moet niets kennen. Autobestuurders worden dagelijks op de bon geslingerd door verkeersagenten en flitspalen, fietsers zijn zo goed als vogelvrij en mogen de ene na de andere fout maken en de agenten staan erbij en kijken ernaar.

Kinderen worden ook niet geboren met aangeleerde kennis over het gevaar van vuur, water, elektriciteit,... toch ga je zo snel mogelijk je kind aanleren dat hij niet aan de rand van de vijver mag komen, zijn vingers niet in het stopcontact mag steken, niet met messen mag spelen, niet aan de kookpotten op het vuur mag komen, niet met kaarsen mag spelen, enz...
Maar in het verkeer is voor velen blijkbaar normaal dat hun kinderen hun plek op de weg niet moeten kennen en moet de andere weggebruiker maar rekening houden met hun kroost. :bang:

Die mentaliteit, een ander moet maar uitkijken voor mij, is wat veel ongelukken veroorzaakt. Als iedereen voor zichzelf al voorzichtig is en goed uit zijn doppen kijkt zouden er al een pak minder ongelukken gebeuren.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”