België heeft de hoogste penetratiegraad in Europa voor supersnel internet met snelheden boven 30 megabits per seconde. Dat blijkt uit recente cijfers van de Europese Commissie. Volgens de Belgische telecomregulator BIPT wil de Belg ook het snelste internet. "Wij verkopen in België BMW en Mercedes, en de Belg wil dan nog de hogere reeksen", zei BIPT-voorzitter Luc Hindryckx op een persconferentie.
Internet met een snelheid boven 30 megabits per seconde haalt in België een penetratiegraad van bijna 10 procent. In geen enkel EU-land was dat aandeel groter. We gaan Litouwen en Nederland vooraf. Voor breedbandinternet in het algemeen -alle snelheden- bezetten we de zesde plaats, met 32,4 aansluitingen op 100 inwoners. Nederland is koploper met een penetratiegraad van 40,6 procent.
Mobiel internet
Voor mobiel breedbandinternet, voornamelijk op smartphones, doet België het veel minder goed. In vergelijking met andere Europese landen moet mobiel internet in België nog echt doorbreken. In januari bedroeg de penetratiegraad in ons land 19,1 procent. Dat mag dan wel meer dan het dubbele zijn tegenover een jaar eerder, enkel Roemenië, Bulgarije en Hongarije doen minder goed. Het EU-gemiddelde ligt op 43,1 procent en drie landen stijgen boven 80 procent uit.
Bron : HLN
België op kop in Europa voor supersnel internet
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
- Bedankt: 1542 keer
Toch een beetje nuanceren:
Dit onderzoek houdt geen rekening met traffic shaping, smalband, datalimieten, uploadsnelheid en heeft het over internetverbindingen met downloadsnelheid van 30 Mbps.
In de hogere categorie van 100 Mbps download zakt België natuurlijk volledig weg wegens het simpele feit dat er nergens glasvezel naar de woning(FTTH) ligt.
In onderzoeken die alle factoren(upload/volume/download) van een internetverbinding in rekening brengen halen we meestal de top 10 niet.
Dus neem die titel maar met een serieuze korrel zout.
Ik vind http://netindex.com/download/1,7/EU/ en http://netindex.com/upload/1,7/EU/ toch iets betrouwbaardere cijfers heeft.
Dit onderzoek houdt geen rekening met traffic shaping, smalband, datalimieten, uploadsnelheid en heeft het over internetverbindingen met downloadsnelheid van 30 Mbps.
In de hogere categorie van 100 Mbps download zakt België natuurlijk volledig weg wegens het simpele feit dat er nergens glasvezel naar de woning(FTTH) ligt.
In onderzoeken die alle factoren(upload/volume/download) van een internetverbinding in rekening brengen halen we meestal de top 10 niet.
Dus neem die titel maar met een serieuze korrel zout.
Ik vind http://netindex.com/download/1,7/EU/ en http://netindex.com/upload/1,7/EU/ toch iets betrouwbaardere cijfers heeft.
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Ik moet spontaan denken aan iemandZamba schreef:"Wij verkopen in België BMW en Mercedes, en de Belg wil dan nog de hogere reeksen", zei BIPT-voorzitter Luc Hindryckx op een persconferentie.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
- Bedankt: 1542 keer
Fijntjes opgemerkt. Minister Q kent ook iets van dure wagens:
Vermoedelijk zit z'n tekstschrijver nu bij het BIPT.Vincent Van Quickenborne schreef:“De mensen rijden met een Rolls Royce, terwijl ze even goed met een Opel, Ford of Volvo zouden kunnen rijden”
- honda4life
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Belgacom en Telenet, ja hun prijzen hebben er wel wat van weg ja...Zamba schreef:"Wij verkopen in België BMW en Mercedes, en de Belg wil dan nog de hogere reeksen"
Helemaal met eens dat we het goed doen, maar zijn limieten en traffic shaping niet minstens even belangrijk?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
- Bedankt: 215 keer
Oke; mijn ervaring eens mededelen en niet onbelangrijk vind ik zelf
.
Dat het hier te duur is zijn we het er denk ik allemaal over eens.
Maar we hebben wel een (redelijk) stabiel internet met hoge snelheden, vooral download snelheden zoals iedereen wel weet. Hetgeen mij stoort nu is dat ze telkens de download blijven verhogen maar dat heeft bijna geen nut meer omdat die hoog genoeg is nu, het is de upload die hoger moet want daar kan je wel veel winst mee maken.
Met een (redelijk) stabiel internet heb ik het bv over toen ik nog een ps 3 had en online gamede tege ander mensen en het 9/10 telkens andere mensen weg vielen, veelal altijd buitenlanders, hun internet connectie die wegviel dus op dat vlak zitten we hier goed vind ik zeker als je zoals mij alles hoog in snelheid en dergelijke hebt (ik gebruik ook liefst kabel als ik game, die snelheid blijft stabiel terwijl via wifi die snelheid enorm schommelt).
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Dat het hier te duur is zijn we het er denk ik allemaal over eens.
Maar we hebben wel een (redelijk) stabiel internet met hoge snelheden, vooral download snelheden zoals iedereen wel weet. Hetgeen mij stoort nu is dat ze telkens de download blijven verhogen maar dat heeft bijna geen nut meer omdat die hoog genoeg is nu, het is de upload die hoger moet want daar kan je wel veel winst mee maken.
Met een (redelijk) stabiel internet heb ik het bv over toen ik nog een ps 3 had en online gamede tege ander mensen en het 9/10 telkens andere mensen weg vielen, veelal altijd buitenlanders, hun internet connectie die wegviel dus op dat vlak zitten we hier goed vind ik zeker als je zoals mij alles hoog in snelheid en dergelijke hebt (ik gebruik ook liefst kabel als ik game, die snelheid blijft stabiel terwijl via wifi die snelheid enorm schommelt).
Ge kunt ze kussen