Telenet Digicorder in local netwerk
-
- Starter
Beste forum leden,
Ik ben op zoek naar een oplossing om via 1 netwerkkabel die in mijn living uitkomt, zowel mijn digicorder the connecteren als ook mijn PS3 en TV met Lan connectie.
Hierbij zit ik wel met een probleem dat de Digicorder op een 10.166..... range zit en de rest van mijn thuisnetwerk dat op een afgeschermd 192.168..... range zit.
Ingesloten een afbeelding van huidige en gewenste situatie om iets meer duidelijkheid te brengen.
Graag feedback van de experten in dit forum
Thanks
Ik ben op zoek naar een oplossing om via 1 netwerkkabel die in mijn living uitkomt, zowel mijn digicorder the connecteren als ook mijn PS3 en TV met Lan connectie.
Hierbij zit ik wel met een probleem dat de Digicorder op een 10.166..... range zit en de rest van mijn thuisnetwerk dat op een afgeschermd 192.168..... range zit.
Ingesloten een afbeelding van huidige en gewenste situatie om iets meer duidelijkheid te brengen.
Graag feedback van de experten in dit forum
Thanks
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Starter
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 1 keer
De Digicorder moet een rechtstreeks ip van Telenet krijgen en mag dus niet in je eigen dhcp scope vallen.
- honda4life
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Je kan dit doen met 2 professionelere switchen vie VLAN ondersteunen.
Vermits dit nogal een prijzige oplossing is, heb ik een minder elegant voorstel.
Je kan een netwerkkabel opsplitsen, zodat je 2x100Mbit hebt.
In 99% van de gevallen geeft dit geen problemen
Op google vind je hier veel informatie over.
Er bestaan ook koppelstukjes voor, zodat je zelf geen plugjes moet monteren, maar dan moet je wel opletten dat deze niet "splitsen zoals een stekkerblok", maar de paren splitsen
Anders bestaan er nog draadloze oplossingen, netwerk over het stopcontact...
Maak je keuze en wij helpen je graag verder!
Zijn er nog vragen, stel ze gerust.
Je hebt niet per sé netwerkaansluiting nodig, volgens mij verlies je hierdoor enkel de interactiviteit (aka rode knop flop) en tv-gids voor langer dan 2 dagen.
Updates blijven doorkomen
Vermits dit nogal een prijzige oplossing is, heb ik een minder elegant voorstel.
Je kan een netwerkkabel opsplitsen, zodat je 2x100Mbit hebt.
In 99% van de gevallen geeft dit geen problemen
Op google vind je hier veel informatie over.
Er bestaan ook koppelstukjes voor, zodat je zelf geen plugjes moet monteren, maar dan moet je wel opletten dat deze niet "splitsen zoals een stekkerblok", maar de paren splitsen

Anders bestaan er nog draadloze oplossingen, netwerk over het stopcontact...
Maak je keuze en wij helpen je graag verder!
Zijn er nog vragen, stel ze gerust.
Je hebt niet per sé netwerkaansluiting nodig, volgens mij verlies je hierdoor enkel de interactiviteit (aka rode knop flop) en tv-gids voor langer dan 2 dagen.
Updates blijven doorkomen

✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
- Bedankt: 260 keer
Of als je router OpenWRT ondersteund, kun je dat ook makkelijk doen met VLAN's... Ik heb het al gedaan met mijn WNDR3700 (voor de test)
Bedoeling is dat je 1 VLAN hebt van WAN->LAN en 1: VLAN van WAN->LAN*poort*
Bedoeling is dat je 1 VLAN hebt van WAN->LAN en 1: VLAN van WAN->LAN*poort*
-
- Starter
Vraag naar Honda4life ->
1/ Wat is een voorbeeld van de versie met 2 switchen - is de VLAN hetzelfde als de mogelijkheid om VPNs op te zetten?
2/ Je bedoelt werkelijk 2 connectors plaatsen op dezelfde kabel ?--> zal niet gaan aangeien het eindpunt via een ingebouwde muurconnectie is, waarbij cat6 gebruikt is
Vraag naar Dima_2005 -->
Ik vind OpenWRT niet als term alsdusdanig terug in mijn handleiding, maar bestaat de mogelijkheid om enkel het signaal voor de digicorder (op basis van MAC adres) door te laten op de router(mijne is Netgear ProSafe VPN Firewall SRXN3205) Op de hub sowieso dacht ik
1/ Wat is een voorbeeld van de versie met 2 switchen - is de VLAN hetzelfde als de mogelijkheid om VPNs op te zetten?
2/ Je bedoelt werkelijk 2 connectors plaatsen op dezelfde kabel ?--> zal niet gaan aangeien het eindpunt via een ingebouwde muurconnectie is, waarbij cat6 gebruikt is
Vraag naar Dima_2005 -->
Ik vind OpenWRT niet als term alsdusdanig terug in mijn handleiding, maar bestaat de mogelijkheid om enkel het signaal voor de digicorder (op basis van MAC adres) door te laten op de router(mijne is Netgear ProSafe VPN Firewall SRXN3205) Op de hub sowieso dacht ik
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 208 keer
Er is ook een andere oplossing, als de ts kan leven met de telenet wireless modem / router. Die regelen dan mag je alles in een lan aansluiten en regelt die wat direct telenet adressen moet krijgen en wat niet.
Maar je zit vast aan de nadelen van dat ding.
Maar je zit vast aan de nadelen van dat ding.
- honda4life
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
VLAN is iets heel anders, geen idee of het met VPN te realiseren is.cvanstichel schreef:Vraag naar Honda4life ->
VLAN is dus in feite je kabel onderverdelen in "virtuele kabels", zo heb je bijvoorbeeld schijnbaar 4 kabels, maar beschik je maar over de bandbreedte van 1 fysieke kabel.
Dat bedoel ik net met hulpstukjes, dan is dit totaal geen probleem.cvanstichel schreef:Vraag naar Honda4life ->
Hier heb je de zelfgemaakte versie:
http://www.instructables.com/id/How-to- ... litter%22/
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Starter
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 2 keer
Als ik het juist begrijp, wil je via dezelfde kabel digicorder en TV/PS3 aansluiten ?
Bij mij thuis vertrekt er vanaf de telenetmodem/router een kabel naar een Topcom homeplug(via elec. netwerk).
In mijn living heb ik ook zo'n topcom homeplug en deze heb ik verbonden met een 4 poorts switch(deze die telenet bij vroegere instalaties plaatste).
Vanuit die switch heb ik een 10.bla.bla.bla IP voor mijn digicorder en voor m'n popcorn en andere aparaten krijg ik een andere ip, zelfde zoals rest van m'n netwerk, dus ik perfect streamen van PC naar popcorn enz....
Volgens mij herkent mijn modem/router autom. de digicorder en heeft ie dit apparaat een correct ip
groeten
Bij mij thuis vertrekt er vanaf de telenetmodem/router een kabel naar een Topcom homeplug(via elec. netwerk).
In mijn living heb ik ook zo'n topcom homeplug en deze heb ik verbonden met een 4 poorts switch(deze die telenet bij vroegere instalaties plaatste).
Vanuit die switch heb ik een 10.bla.bla.bla IP voor mijn digicorder en voor m'n popcorn en andere aparaten krijg ik een andere ip, zelfde zoals rest van m'n netwerk, dus ik perfect streamen van PC naar popcorn enz....
Volgens mij herkent mijn modem/router autom. de digicorder en heeft ie dit apparaat een correct ip
groeten
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 4 keer
gewoon alles op dezelfde switch,
alleen de popcorn, ps3, pc's een vast ipadres geven. De digicorder zal dan een ip-adres krijgen via dhcp in de 10.-range.
Zo heeft het hier allesins perfect gewerkt.
alleen de popcorn, ps3, pc's een vast ipadres geven. De digicorder zal dan een ip-adres krijgen via dhcp in de 10.-range.
-
- Starter
Even voor mijn eigen begrip, in mijn situatiedr.trimble schreef:gewoon alles op dezelfde switch,
TN Modem _____ Mijn Router (vast 192.xxxx IP - niet actief als DHCP)
L____ Hub
L________Printer (vast 192.x.x.x. IP)
L________ PCs (vast 192.x.x.x. IP)
L________ PS3 (vast 192.x.x.x. IP)
L________Digicorder (via DHCP telenet ? )
Daarmee is dan mijn LAN afgesloten van de buitenwereld (Door de router) en kan de digicorder gewoon doorheen de router gaan ???
-
- Starter
Verduidelijking schemacvanstichel schreef:Even voor mijn eigen begrip, in mijn situatiedr.trimble schreef:gewoon alles op dezelfde switch,
L____ Hub
Daarmee is dan mijn LAN afgesloten van de buitenwereld (Door de router) en kan de digicorder gewoon doorheen de router gaan ???
TN Modem - mijn router - hub -- dan de rest
-
- Starter
Maar zit iedereen dan in dezelfde 10.bla.bla.bla IP ?alchemy schreef:Als ik het juist begrijp, wil je via dezelfde kabel digicorder en TV/PS3 aansluiten ?
groeten
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 4 keer
Mijn situatie was eigenlijk nog ingewikkelder. TV had ik via telenet, internet via scarlet. Alles zat op hetzelfde netwerk en switches, dus digicorder kreeg via dhcp een adres van de modem van telenet en de rest (nas, sat.ontvangers, wii,pc's, laptops, ...) hadden een vast ip-adres in de range van de scarlet box. Dit werkte perfect.cvanstichel schreef:
Even voor mijn eigen begrip, in mijn situatie
L____ Hub
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Met de nieuwe combi modem/router van TN is dit trouwens geen enkel probleem, anders moet je zelf een router zoeken die ondersteuning heeft voor MAC passthrough (dat is namelijk de techniek die TN gebruikt). Je kan het eventueel ook oplossen met VLAN's, maar dan ga je minstens al twee switches nodig hebben die het ondersteunen.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Dit is inderdaad de meest elegante & goedkoopste oplossing voor de TS.honda4life schreef:Dat bedoel ik net met hulpstukjes, dan is dit totaal geen probleem.cvanstichel schreef:Je bedoelt werkelijk 2 connectors plaatsen op dezelfde kabel ?--> zal niet gaan aangezien het eindpunt via een ingebouwde muurconnectie is, waarbij cat6 gebruikt is
Hier heb je de zelfgemaakte versie:
http://www.instructables.com/id/How-to- ... litter%22/
Het feit dat "het eindpunt via een ingebouwde muurconnectie is" is geen enkele belemmering. Kijk maar eens naar de link die honda4life hierboven gepost heeft: op die tekening zie je toch duidelijk dat je het signaal vanaf de ingebouwde muurconncetie kan splitten ...
gewoon 2 zo'n adapters (eentje aan weerszijden) en het is opgelost.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
- Bedankt: 99 keer
Dat is toch geen enkel probleem? Zolang je geen router gebruikt vooralleer je je Digicorder aansluit, gaat dat werken. Beide VLANs blijven dan beschikbaar op het netwerk tot aan de router. Waarom maakt men het hier zo ingewikkeld?cvanstichel schreef:Ik ben op zoek naar een oplossing om via 1 netwerkkabel die in mijn living uitkomt, zowel mijn digicorder the connecteren als ook mijn PS3 en TV met Lan connectie.
-
- Deel van't meubilair
Maar de TS wil net een router plaatsen.Edward Valckx schreef:Dat is toch geen enkel probleem? Zolang je geen router gebruikt vooralleer je je Digicorder aansluit
-
- Elite Poster
Dat kan, maar plaats hem dan nadat je de Digicorder aansluit... Waarom moet die router persé als eerste komen?
-
- Deel van't meubilair
Misschien moet je eens eerst de thread lezen voor je dergelijke vragen stelt.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Dat gaat nooit werken, want dan krijgt de Digicorder zijn adres van je router ipv van de TN modem. Tenzij je gaat werken met MAC PassThru of VLANs, wat niet het geval lijkt te zijn.cvanstichel schreef: TN Modem - mijn router - hub -- dan de rest
De oplossing van honda4life heeft ook zijn beperkingen. De PS3 en TV gaan immers buiten zijn LAN hangen en op die manier niet aan het intern netwerk geraken en dus bvb geen media van de NAS kunnen afspelen.
Als je echt alles in je eigen LAN wil hebben (behalve die Digicorder dus), zijn er nog 2 alternatieven (buiten de bovenstaande VLAN voorstellen) :
* Powerline verbinding tussen TV/PS3 en je router.
* Een wireless bridge van TV/PS3 naar je router.
Ik heb zelf deze laatste om mijn home cinema (Digibox+PS3,XBox360...) in mijn LAN te hangen: een goedkope WRT54GL met daarop DD-WRT did the trick.
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 11 keer
- Contacteer:
Mikrotik routerboard 750 (ongeveer 60€) kan je van alles mee doen, ook virtueel lan.
http://www.wirelessinfo.be/microtik/index.htm
Besturing: routeros
Maar ik opteer toch ook voor een powerlan, zal u veel miserie en configuraties besparen
http://www.wirelessinfo.be/microtik/index.htm
Besturing: routeros
Maar ik opteer toch ook voor een powerlan, zal u veel miserie en configuraties besparen
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 10 keer
Ik zit met hetzelfde probleem.
Huidige situatie heb ik kunnen realiseren door DD-WRT te installeren op mijn D-Link DIR-615 router:
TN modem/router port 1 ____ eigen router WAN port 0
____________________________________________ port 1 _____ VLAN_____ digicorder _____ 169.254.x.x
_______________________________________ DHCP port 2 _____ LAN _____ printer ________ 192.168.x.x
_______________________________________ DHCP port 3 _____ LAN _____ /
_______________________________________ DHCP port 4 _____ LAN _____ PC ____________ 192.168.x.x
_______________________________________ DHCP ___________WLAN ____ apparaten ______192.168.x.x
... en dit werkt! mijn netwerkje is niet gekend door Telenet & de buitenwereld wat de bedoeling was
VRAAG : vermoedelijk dezelfde als van cvanstichel :
ik wil port 1 (nu VLAN) koppelen met een switch :
router port 1 ____ VLAN / LAN ____ switch port 1 ____ digicorder 169.254.x.x
___________________________________ port 2 ____ apparaten 192.168.x.x
Dus de nieuwe switch zou op mijn VLAN poort moeten komen : de digicorder zal vanzelfsprekend dezelfde range 169.254.x.x toegewezen krijgen
maar what about eventuele andere apparaten? Hoe zou ik dit kunnen realiseren (mijn netwerkkennis reikt helaas niet verder dan bovenstaande)
Zou ik vb. ergens kunnen instellen dat het MAC adres van de digicorder VLAN is en de rest gewoon LAN?
Ik vermoed dat als ik vb. een laptop zou aansluiten op mijn huidige VLAN poort, ik dan een IP adres zou verkrijgen van de TN modem ipv. mijn router.
Dat zal ook wel iets in de range van 192.168.x.x zijn... Daarmee zou ik dan wel kunnen leven maar kan ik dan mijn LAN koppelen met het LAN van de TN modem?
Huidige situatie heb ik kunnen realiseren door DD-WRT te installeren op mijn D-Link DIR-615 router:
TN modem/router port 1 ____ eigen router WAN port 0
____________________________________________ port 1 _____ VLAN_____ digicorder _____ 169.254.x.x
_______________________________________ DHCP port 2 _____ LAN _____ printer ________ 192.168.x.x
_______________________________________ DHCP port 3 _____ LAN _____ /
_______________________________________ DHCP port 4 _____ LAN _____ PC ____________ 192.168.x.x
_______________________________________ DHCP ___________WLAN ____ apparaten ______192.168.x.x
... en dit werkt! mijn netwerkje is niet gekend door Telenet & de buitenwereld wat de bedoeling was
VRAAG : vermoedelijk dezelfde als van cvanstichel :
ik wil port 1 (nu VLAN) koppelen met een switch :
router port 1 ____ VLAN / LAN ____ switch port 1 ____ digicorder 169.254.x.x
___________________________________ port 2 ____ apparaten 192.168.x.x
Dus de nieuwe switch zou op mijn VLAN poort moeten komen : de digicorder zal vanzelfsprekend dezelfde range 169.254.x.x toegewezen krijgen
maar what about eventuele andere apparaten? Hoe zou ik dit kunnen realiseren (mijn netwerkkennis reikt helaas niet verder dan bovenstaande)
Zou ik vb. ergens kunnen instellen dat het MAC adres van de digicorder VLAN is en de rest gewoon LAN?
Ik vermoed dat als ik vb. een laptop zou aansluiten op mijn huidige VLAN poort, ik dan een IP adres zou verkrijgen van de TN modem ipv. mijn router.
Dat zal ook wel iets in de range van 192.168.x.x zijn... Daarmee zou ik dan wel kunnen leven maar kan ik dan mijn LAN koppelen met het LAN van de TN modem?
Laatst gewijzigd door MadCompie 21 jun 2012, 21:26, in totaal 2 gewijzigd.
ʞǝǝd ıʇ sıɯdlǝ
-
- Deel van't meubilair
Ik vrees dat het niet werkt... anders had je Digicorder een 10.x.x.x adres gehad.MadCompie schreef:Huidige situatie heb ik kunnen realiseren door DD-WRT te installeren op mijn D-Link DIR-615 router: ... en dit werkt!
- devilkin
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 341 keer
- Contacteer:
Ik gebruik deze opzet al een paar jaar:
Router (met VLAN config, waarbij 1 switch poort aan de WAN kant staat) -> splitter -> kabel in de muur -> splitter -> digicorder & mac mini. Works like a charm.
Vroeger met WRT54G met Tomato op, nu met een DIR-825 met OpenWRT.
Router (met VLAN config, waarbij 1 switch poort aan de WAN kant staat) -> splitter -> kabel in de muur -> splitter -> digicorder & mac mini. Works like a charm.
Vroeger met WRT54G met Tomato op, nu met een DIR-825 met OpenWRT.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Plus Member
10.x is toch lokaal? ik krijg nu netjes een WAN adres 169.x zoals vroeger maar met de utp verbonden met mijn routerr2504 schreef:Ik vrees dat het niet werkt... anders had je Digicorder een 10.x.x.x adres gehad.MadCompie schreef:Huidige situatie heb ik kunnen realiseren door DD-WRT te installeren op mijn D-Link DIR-615 router: ... en dit werkt!
ʞǝǝd ıʇ sıɯdlǝ
-
- Elite Poster
IANA heeft 169.254.0.0 - 169.254.255.255 gereserveerd voor APIPA (Automatic Private IP Addressing). Dat is een adres dat je krijgt als er geen DHCP gevonden wordt.
Uw digicorder zal dus niet werken zoals je het verwacht.
-
- Deel van't meubilair
Inderdaad... het is "lokaal" binnen TN.MadCompie schreef:10.x is toch lokaal?
Probeer maar eens het nieuws te bestellen... je zal merken dat het niet werkt (en vroeger dus ook niet gewerkt heeft).MadCompie schreef:ik krijg nu netjes een WAN adres 169.x zoals vroeger maar met de utp verbonden met mijn router
-
- Plus Member
Ja LAP! U heeft gelijk, blijkbaar werkt dat spel idd. niet meer!Edward Valckx schreef:IANA heeft 169.254.0.0 - 169.254.255.255 gereserveerd voor APIPA (Automatic Private IP Addressing). Dat is een adres dat je krijgt als er geen DHCP gevonden wordt.
Mijn oorspr. vraag is nu helaas 2-ledig geworden:
1e) kan ik via die vlan poort zowel de digicorder als netwerkapparaatjes aansluiten
2e) euh... is dit überhaupt wel mogelijk met die vlan poort? ik heb die procedure nochtans gevolgd via enkele sites:
Code: Selecteer alles
nvram set vlan0ports="1 2 3 5*"
nvram set vlan1ports="0 4 5"
nvram commit
reboot
nvram show | grep vlan.ports
vlan0ports=1 2 3 5*
vlan1ports=0 4 5
ʞǝǝd ıʇ sıɯdlǝ
-
- Deel van't meubilair
Wat je eigenlijk doet met DD-WRT is één poortje van je LAN omvormen tot een WAN poort (het resultaat zou identiek zijn als je een extra switch voor je router plaatst). De gevolgen hiervan zijn dan ook duidelijk... je Digicorder zal een correct 10.x adres krijgen, en de andere apparaten een publiek IP-adres (en zitten alzo niet in dezelfde LAN als wat er wel achter je router staat).MadCompie schreef:1e) kan ik via die vlan poort zowel de digicorder als netwerkapparaatjes aansluiten
-
- Plus Member
ondertussen heb ik 2 dingen moeten aanpassen, blijkbaar staat de vpn nummering van mijn router in "reverse", zijnde nummer 4 betekent eigenlijk poort 1!
ook heb ik de dhcp range gewijzigd: 192.168.1.x op mijn router en 192.168.0.x op de telenet modem/router.
het ip adres van de digicorder mag dus idd. niet in de range 169.x zijn maar wel degelijk in de range 10.x
hoewel de digicorder nu wel in de vlan poort zit slaag ik er evenwel niet in om een 10.x adres te verkrijgen
vermoedelijk zal ik de digicorder nog eens moet resetten (...maar dat kan nu eventjes niet of ik krijg echtelijke problemen
)
het schema moest dus eigenlijk zijn:
ik wil port 1 (nu VLAN) koppelen met een switch en vervolgens van daaruit 1 utp naar digicorder en de rest naar eigen apparaten :
Klopt het dat mijn apparaten aan de nieuwe switch een adres zullen krijgen van de telenet modem, dus in de range 192.168.0.x ipv. het gewenste 192.168.1.x?
ook heb ik de dhcp range gewijzigd: 192.168.1.x op mijn router en 192.168.0.x op de telenet modem/router.
het ip adres van de digicorder mag dus idd. niet in de range 169.x zijn maar wel degelijk in de range 10.x
hoewel de digicorder nu wel in de vlan poort zit slaag ik er evenwel niet in om een 10.x adres te verkrijgen
vermoedelijk zal ik de digicorder nog eens moet resetten (...maar dat kan nu eventjes niet of ik krijg echtelijke problemen

het schema moest dus eigenlijk zijn:
Telenet : DHCP range 192.168.0.x
Router: DHCP range 192.168.1.x
Telenet port 1 ____ router WAN port 0
VLAN port 1 _____ digicorder _____ 10.0.x.x
LAN port 2 _____ printer ________ 192.168.1.x
LAN port 3 _____ /
LAN port 4 _____ PC _____________ 192.168.1.x
WLAN ____________ apparaten ______ 192.168.1.x
Telenet port 1 ____ router WAN port 0
VLAN port 1 _____ switch port 1 __ digicorder ____ 10.0.x.x
port 2 __ apparaten _____ 192.168.1.x
LAN port 2 _____ printer ________ 192.168.1.x
LAN port 3 _____ /
LAN port 4 _____ PC _____________ 192.168.1.x
WLAN ____________ apparaten ______ 192.168.1.x
Laatst gewijzigd door MadCompie 21 jun 2012, 21:50, in totaal 1 gewijzigd.
ʞǝǝd ıʇ sıɯdlǝ
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
- Bedankt: 31 keer
- Contacteer:
Met een managed switch in plaats van de gewone switch zou het nog kunnen lukken. Dan moet je wel poort 1 op de dd-wrt als trunk instellen. Dat lijkt me wel een vrij prijzige oplossing.
-
- Plus Member
digicorder ondertussen gereset... maar nog steeds geen ip in de range 10.0.x.x
ivm. managed switch : ik heb er eentje gevonden voor 30 euro:
http://www.netgear.com/business/product ... S105E.aspx#
misschien het overwegen waard...
ik vraag me af of ik het niet te ver zoek... het probleem is dat ik maar 1 aansluiting heb op deze plaats en dan nog via homeplug...
ik kan vb. gewoon deze homeplug weer koppelen met de telenet modem/router zodat de digicorder weer een geldig adres krijgt maar dan de utp ontdubbelen ; het ene paar aan de telenet modem en het andere paar aan de router...
maar ja, ik vond die ddwrt toch wel iets hebben, toch beter dan de fabrikantsconfiguratie
wel jammer dat ik er niet in slaag om de digicorder naar 10.0.x.x te brengen...

ivm. managed switch : ik heb er eentje gevonden voor 30 euro:
http://www.netgear.com/business/product ... S105E.aspx#
misschien het overwegen waard...
ik vraag me af of ik het niet te ver zoek... het probleem is dat ik maar 1 aansluiting heb op deze plaats en dan nog via homeplug...
ik kan vb. gewoon deze homeplug weer koppelen met de telenet modem/router zodat de digicorder weer een geldig adres krijgt maar dan de utp ontdubbelen ; het ene paar aan de telenet modem en het andere paar aan de router...
maar ja, ik vond die ddwrt toch wel iets hebben, toch beter dan de fabrikantsconfiguratie
wel jammer dat ik er niet in slaag om de digicorder naar 10.0.x.x te brengen...
ʞǝǝd ıʇ sıɯdlǝ
-
- Deel van't meubilair
DD-WRT, OpenWRT, ... lost allemaal niets op zolang je aan de andere kant je getrunkte VLAN's niet terug kan opsplitsen met een switch die hiervoor ondersteuning heeft.Dima_2005 schreef:Probeer misschien met OpenWRT als je het aandurft.
Ik bewtijfel of ontdubbelen over homeplugs zal lukken.MadCompie schreef:het probleem is dat ik maar 1 aansluiting heb op deze plaats en dan nog via homeplug...maar dan de utp ontdubbelen ;
Eigenlijk ben jij de ideale kandidaat voor een combi modem/router van Telenet... dan heb je hier allemaal geen problemen mee !
-
- Plus Member
Ja, dat is idd. zo, gewoon alles domweg aansluiten op die modem, maar IK beheer mijn netwerk en NIET telenet! Ze moeten zij niet weten wat er allemaal aangesloten is toch? En op die TN router kan je simpelweg NIETS instellen en bovendien trekt hun wireless echt op niets. (anders niets dan lof hoor voor TN, qua snelheid en stabiliteit...)r2504 schreef: Ik bewtijfel of ontdubbelen over homeplugs zal lukken.
Eigenlijk ben jij de ideale kandidaat voor een combi modem/router van Telenet... dan heb je hier allemaal geen problemen mee !
Gezien die vLAN poort toch niet werkt ga ik toch eens proberen die utp in 2 te hakken, mocht het werken dan is dit voor mij ook prima : dus de ene helft van de utp aangesloten op de TN modem (voor de digicorder) en de andere helft op mijn router (voor mijn netwerk)
ʞǝǝd ıʇ sıɯdlǝ
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Je moet daar niet aan twijfelen, dat lukt met zekerheid nietr2504 schreef: Ik bewtijfel of ontdubbelen over homeplugs zal lukken.

Beetje paranoia reactie vind ik. Denk je misschien dat daar een manneke zit die "meekijkt" wat je aansluit ?MadCompie schreef:maar IK beheer mijn netwerk en NIET telenet! Ze moeten zij niet weten wat er allemaal aangesloten is toch?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Dat lukt inderdaad niet, been there, tried that 
Ergens snap ik de poster wel hoor...ik zou het ook niet fijn vinden mocht ik bepaalde instellingen (zoals bvb de dhcp range) niet kunnen veranderen op mijn router. Is toch wel het minimum vind ik.

Ergens snap ik de poster wel hoor...ik zou het ook niet fijn vinden mocht ik bepaalde instellingen (zoals bvb de dhcp range) niet kunnen veranderen op mijn router. Is toch wel het minimum vind ik.
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Plus Member
Ja, eigenlijk wel dus Philippe, maar u heeft toch ook een eigen router?philippe_d schreef: Beetje paranoia reactie vind ik. Denk je misschien dat daar een manneke zit die "meekijkt" wat je aansluit ?
Stom voorbeeld maar het commando
is vlug ingetypt, weliswaar beetje extreem...net use X: \\192.168.0.215\c$
Misschien een praktisch voorbeeldje dat niet mogelijk is mocht ik alles inpluggen in de TN modem/router:
internet blokkeren voor persoon X van ...u tot ...u ???
Maar we wijken af...
Eens gezocht in Google met de termen "homeplug split" : de eerste hit was meteen raak:
http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 3&start=40 !!!
In deze thread staan jullie dan wel weer positief tgo. het splitten van de utp. In elk geval is
de gebruiker XPLOD supercontent...
Ik denk die splitters te combineren met een homeplug/switch combinatie die ik al een tijdje op het oog heb maar die steeds
boven de 100 euro toerde... tot nu: 80 euro !
http://www.pixmania.be/be/nl/8609205/ar ... t-ada.html
Wordt vervolgd...
ʞǝǝd ıʇ sıɯdlǝ
-
- Deel van't meubilair
Een UTP splitsen voor 2 x 100 Mbits gebruikt is mogelijk... maar ik lees daar nergens dat het kan over een homeplug.MadCompie schreef:Eens gezocht in Google met de termen "homeplug split" : de eerste hit was meteen raak:
http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 3&start=40 !!!
In deze thread staan jullie dan wel weer positief tgo. het splitten van de utp.
Zoals ik al schreef heb ik daar sterke twijfels over... volgens mij werkt dit niet.MadCompie schreef:Ik denk die splitters te combineren met een homeplug/switch combinatie die ik al een tijdje op het oog heb maar die steeds boven de 100 euro toerde... tot nu: 80 euro !
-
- Plus Member
De Netgear is besteld (slechts 79 euro zonder verzendingskosten!!! Die kost normaal>100euro).
Ik denk dat het verhaal, begonnen met vlans, zo zal eindigen:
TN modem/router > bestaande homeplug (11mbps) > digicorder
+
eigen router > netwerk + uitbreiding via nieuwe netgear homeplug (500mbps) switch
dus in het slechtste geval 2 homeplugs
die nieuwe is natuurlijk niet echt 500mbps maar zal toch een flink pak sneller gaan als ik de recensies lees op het net
en ik zal zeker eens experimenteren met die "ethernet economiser" : als het lukt dan kan ik eindelijk die ouwe
homeplug verwijderen
Ik denk dat het verhaal, begonnen met vlans, zo zal eindigen:
TN modem/router > bestaande homeplug (11mbps) > digicorder
+
eigen router > netwerk + uitbreiding via nieuwe netgear homeplug (500mbps) switch
dus in het slechtste geval 2 homeplugs
die nieuwe is natuurlijk niet echt 500mbps maar zal toch een flink pak sneller gaan als ik de recensies lees op het net
en ik zal zeker eens experimenteren met die "ethernet economiser" : als het lukt dan kan ik eindelijk die ouwe
homeplug verwijderen
ʞǝǝd ıʇ sıɯdlǝ