ingebrekestelling

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

Beste mede-ub'ers,

even een vraagje dat echt absoluut losstaat van enig soort IT/IP gedoe:

We hebben een aannemer ingehuurd gehad om een aantal dingen in en rond het huis in orde te brengen,
maar na 8 maanden! is er nog steeds niets volledig afgewerkt.
Ze komen dan ook maar "als ze zin hebben" en dan nog maar meestal een uurtje of 2...

Hoewel ze wel een clausule hebben dat duur geen reden voor verbreking is, vraag ik me af in welke mate dit houdbaar is?

Ondertussen (na meerdere mails dat alles "vanaf nu tot het einde" zou worden uitgevoerd) krijg ik zelfs geen antwoord meer...
2/3de van het bedrag is al betaald, maar er is zeker niet voor 2/3de gewerkt (laat staan het totale gebrek aan afwerking)

Kan ik hier gebruik maken van een ingebrekestelling, aangetekend, om te stellen dat als ik binnen de x dagen geen antwoord ontvang,
dit betekent dat ze akkoord gaan met het niet verder uitvoeren van de werken, het terugbetalen van 1/3de en het niet meer vorderen van het laatste 1/3de deel?

Of ben ik gewoon de pineut in deze situatie?

Advies zeer welkom!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Ik denk wel dat er een begrip "redelijke termijn" bestaat... misschien daar eens op zoeken.
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2377
Lid geworden op: 07 nov 2007, 21:52
Locatie: 2800 Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 62 keer
Contacteer:

Jij terugvorderen lijkt me zeer moeilijk te bekomen , je fout is/was betalen dan voor zaken die niet gedaan waren ? ....

Schriftelijk in gebreke stellen lijkt me zeker wel in je voordeel te kunnen werken

In de ingebrekestelling moet wel duidelijk je eisen staan EN een redelijke termijn (afhankelijk van de werken dus) , wat is redelijk ? moeilijk te bepalen EN elke rechtbank(rechter) heeft daar verschillende zichten op ...

Huidige termijnen en de geschatte termijn bij betalen offerte zou ik er ook inzetten

Dan schieten de meeste wel terug in gang

Les voor de toekomst , deadlines stellen

Of zelfs zoals in grotere projects , afgewerkt naar behoren voor de deadline ? bonus ...
The eternal and true pessimist :D
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Een aangetekende brief met een gedetailleerde beschrijving van de gebreken is de eerste stap. Je kan bijvoorbeeld eisen om de gebreken binnen een redelijke termijn van een aantal maanden volledig af te werken. Die redelijke termijn mag je zelf bepalen, want contractueel hebben jullie blijkbaar niets afgesproken over aantal werkdagen of opleveringstermijn. Maar wees daarin een beetje mild.

Je vraagt de aannemer ook uitdrukkelijk om binnen de 14 dagen te antwoorden.

In het beste geval wil de aannemer ingaan op jouw eisen, drinken jullie een kop koffie en spreken jullie de data af om de werken uit te voeren.

Als de aannemer geen gevolg geeft aan de ingebrekestelling dan kan je hem, opnieuw aangetekend, laten weten dat je het contract als verbroken beschouwt, dat je de werken door een andere aannemer zal laten uitvoeren en dat je de geleden schade om hem zult verhalen.
Vanaf de tweede brief zou ik toch advies inwinnen bij een juridische bijstanddienst of advocaat.

Ofwel kan je als tweede stap via http://www.bouwverzoening.be/ een procedure opstarten, ik denk zelfs dat veel advocaten zoiets zullen adviseren in plaats van een procedure bij één of andere Belgische rechtbank.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”