Advies gevraagd: PC voor fotograaf
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
- Bedankt: 149 keer
Hallo,
Mijn vrouw is professioneel fotografe en heeft een nieuwe PC nodig, voornamelijk voor Photoshop en Lightroom.
Ik ben niet echt meer op de hoogte van de laatste hardware-trends, dus ik wil graag jullie advies.
Ik heb me gericht op de topic 'PC voor fotograaf' van tweakers, uit maart, en ben eens langs gegaan bij de lokale pc-boer.
Op basis daarvan ben ik dan met de tool 'PC builder' van Alternate.be aan de slag gegaan.
Het resultaat is het volgende:
JCXSW3 Grafische kaart (PCIe) SAPPHIRE HD6850
YOBMDQ Besturingssysteem Microsoft Windows 7 Home Premium 64-Bit
HR5I26 Processor Intel® Core™ i5-3550
TN5V2S Voeding be quiet! System Power S6 550W ATX22
TQXM39 Behuizing Cooler Master Silencio 550
MR#V20 Cardreader Card Reader 54 in 1
CEBL5Q DVD-Brander LiteOn IHAS124
IMHMVJ Harddisk (SSD) ADATA AS510S3-120GM-C
GRIG32 Moederbord GIGABYTE GA-Z77M-D3H
AFBW21 Harddisks (SATA) Western Digital WD20EARX
IEIF53J9 Geheugen Corsair 16 GB DDR3-1333 Kit
Is de configuratie evenrichtig? Zijn er zaken te zwak of juist overkill?
Vermits de pc in de woonkamer staat, zou hij ook zo stil mogelijk moeten zijn.
Ben ik zaken vergeten? Ik vraag me al zelf af of deze pc nu al wifi heeft, of is er nog een wifi-kaart nodig?
De grafische kaart heb ik gekozen om de monitor via DisplayPort te kunnen aansluiten. Zijn er betere alternatieven?
Alvast bedankt!
Mijn vrouw is professioneel fotografe en heeft een nieuwe PC nodig, voornamelijk voor Photoshop en Lightroom.
Ik ben niet echt meer op de hoogte van de laatste hardware-trends, dus ik wil graag jullie advies.
Ik heb me gericht op de topic 'PC voor fotograaf' van tweakers, uit maart, en ben eens langs gegaan bij de lokale pc-boer.
Op basis daarvan ben ik dan met de tool 'PC builder' van Alternate.be aan de slag gegaan.
Het resultaat is het volgende:
JCXSW3 Grafische kaart (PCIe) SAPPHIRE HD6850
HR5I26 Processor Intel® Core™ i5-3550
TN5V2S Voeding be quiet! System Power S6 550W ATX22
TQXM39 Behuizing Cooler Master Silencio 550
MR#V20 Cardreader Card Reader 54 in 1
CEBL5Q DVD-Brander LiteOn IHAS124
IMHMVJ Harddisk (SSD) ADATA AS510S3-120GM-C
GRIG32 Moederbord GIGABYTE GA-Z77M-D3H
Is de configuratie evenrichtig? Zijn er zaken te zwak of juist overkill?
Vermits de pc in de woonkamer staat, zou hij ook zo stil mogelijk moeten zijn.
Ben ik zaken vergeten? Ik vraag me al zelf af of deze pc nu al wifi heeft, of is er nog een wifi-kaart nodig?
De grafische kaart heb ik gekozen om de monitor via DisplayPort te kunnen aansluiten. Zijn er betere alternatieven?
Alvast bedankt!
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 30 keer
ik vermoed dat uw foto archief op de Western Digital WD20EARX komt te staan ... ik zou er mss 2 nemen en in RAID1 zetten. Je zal wss ook wel externe backups nemen, maar RAID1 is weinig extra moeite/kost om uw archief veiliger te stellen en maak een quick repair mogelijk.
edit: uw moederbord heeft geen WiFi inb. ... dus addon kaartje kopen of gewoon via een USB dongle, als UTP aansluiting geen optie is.
edit: uw moederbord heeft geen WiFi inb. ... dus addon kaartje kopen of gewoon via een USB dongle, als UTP aansluiting geen optie is.
- iceke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
- Bedankt: 611 keer
Koop u een Sandybridge i7... je kan er gebruik van maken dus op de cpu mag je in dit geval niet besparen.('t zijn onkosten,op 100€ moet je dan ook weer ni kijken, uiteindelijk is rekenkracht bij ps geen luxe)
Verder is die ihas124 nogal cheapo, koop het iets duurder model van liteon..
De stock cooler is niet luid, maar als het echt stil moet zijn kijk je beter uit naar een betere cooler (die in die case past)
Voor de GPU zou ik voor een nvidia quadro gaan (volgens uw budget)
Verder is die ihas124 nogal cheapo, koop het iets duurder model van liteon..
De stock cooler is niet luid, maar als het echt stil moet zijn kijk je beter uit naar een betere cooler (die in die case past)
Voor de GPU zou ik voor een nvidia quadro gaan (volgens uw budget)
- xming
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 47 keer
- beter DDR3-1666, die is niet veel duurder, of zelfs nog snellere geheugen
- een micron m4 ssd ipv adata, betere reputatie voor +/- 10 euro meer
- een 7850 of 7770 ipv 6850, veel sneller OpenCL, alleen is 7770 trager dan 6850 in games
- als je kosten wilt besparen dan kan je naar een H77 boordje kijken ipv can Z77, tenzij je wilt overclocken (het gaat toch niet met i7-3550) of meerdere GPUs wilt
- een micron m4 ssd ipv adata, betere reputatie voor +/- 10 euro meer
- een 7850 of 7770 ipv 6850, veel sneller OpenCL, alleen is 7770 trager dan 6850 in games
- als je kosten wilt besparen dan kan je naar een H77 boordje kijken ipv can Z77, tenzij je wilt overclocken (het gaat toch niet met i7-3550) of meerdere GPUs wilt
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 119 keer
Fotobewerking vergt nu niet zoveel van een computer dat je echt een i7 nodig hebt. Elke moderne pc tegenwoordig gaat al goed genoeg zijn, dus het is gewoon maar kwestie van hoevel je er aan wil uitgeven en wat je voor de rest met de pc wil doen.
Het belangrijkste is simpelweg het scherm voor een goede kleurweergave, als er iets is waar je in moet investeren voor fotografie is het dat.
Het belangrijkste is simpelweg het scherm voor een goede kleurweergave, als er iets is waar je in moet investeren voor fotografie is het dat.
Laatst gewijzigd door gm123 16 jun 2012, 20:23, in totaal 2 gewijzigd.
- iceke
- Elite Poster
Snel ddr is bullshit, zolang je niet overklocked is 1333 perfect en stabiel
@gm123 tot je een grote verzameling rawfiles gaat batchverwerken natuurlijk....(Vrouw-> Pro-> dan gaat het volgens mij niet over 2 foto's per dag)
@gm123 tot je een grote verzameling rawfiles gaat batchverwerken natuurlijk....(Vrouw-> Pro-> dan gaat het volgens mij niet over 2 foto's per dag)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 194 keer
Relevant artikel: Can OpenGL And OpenCL Overhaul Your Photo Editing Experience? : Fast Action Behind Still Photos. Voor de acceleratie van algemene berekeningen via grafische processors zijn APU's (=grafische chip in de cpu zelf) interessanter dan aparte grafische kaarten omdat ze zoveel dichter bij de cpu liggen. Ik zou dus een cpu nemen die toch een 'on-die' grafische chip heeft, ook al neem je er nog een aparte grafische kaart bij.
Persoonlijk zou ik op OpenCL gokken als toekomstige overheersende acceleratietechniek aangezien er het afgelopen jaar toch enkele grote bedrijven serieus mee begonnen zijn. CUDA van nVidia ligt nog een beetje voor op dit moment, maar kan enkel op nVidia kaarten en wordt dus ook maar in zeer beperkte mate toegepast.
Persoonlijk zou ik op OpenCL gokken als toekomstige overheersende acceleratietechniek aangezien er het afgelopen jaar toch enkele grote bedrijven serieus mee begonnen zijn. CUDA van nVidia ligt nog een beetje voor op dit moment, maar kan enkel op nVidia kaarten en wordt dus ook maar in zeer beperkte mate toegepast.
-
- Elite Poster
@cptKangaroo, da's een interessante link. Ik ga eens een systeem maken op basis van dat winnende test-systeem voor CS6.
@ChelloExtreme: RAID is niet echt nodig op de PC, de harde schijf is enkel voor tijdens het bewerken. De long-term storage gebeurt al op een NAS met RAID-1 en daarbij 2 soorten back-ups: elk uur een versiebeheer back-up naar een externe HD en elke dag een remote back-up.
UTP is voorlopig niet mogelijk, da's het volgende project: de telefoonkabels vervangen door netwerkkabels. Zowel router als wifi-repeater zijn van AVM, ik neem dan waarschijnlijk best een wifi-stick van AVM, dan ben ik zeker dat ze hetzelfde dialect voor wifi-N spreken.
@iceke en gm123: een fotoshoot levert gauw 300 foto's van 10 megapixels op, de grote bottleneck op dit moment zijn inderdaad de batchverwerkingen.
Gamen wordt niet gedaan op de pc, enkel dus fotobewerking, administratie en internet.
Ondertussen heb ik ook eens bij Zercom gekeken, die is nog eens 10% goedkoper dan Alternate. De tool van Alternate is wel handig om een pc samen te stellen, omdat die conflicten aanduidt.
@ChelloExtreme: RAID is niet echt nodig op de PC, de harde schijf is enkel voor tijdens het bewerken. De long-term storage gebeurt al op een NAS met RAID-1 en daarbij 2 soorten back-ups: elk uur een versiebeheer back-up naar een externe HD en elke dag een remote back-up.
UTP is voorlopig niet mogelijk, da's het volgende project: de telefoonkabels vervangen door netwerkkabels. Zowel router als wifi-repeater zijn van AVM, ik neem dan waarschijnlijk best een wifi-stick van AVM, dan ben ik zeker dat ze hetzelfde dialect voor wifi-N spreken.
@iceke en gm123: een fotoshoot levert gauw 300 foto's van 10 megapixels op, de grote bottleneck op dit moment zijn inderdaad de batchverwerkingen.
Gamen wordt niet gedaan op de pc, enkel dus fotobewerking, administratie en internet.
Ondertussen heb ik ook eens bij Zercom gekeken, die is nog eens 10% goedkoper dan Alternate. De tool van Alternate is wel handig om een pc samen te stellen, omdat die conflicten aanduidt.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 119 keer
Dat is indirect toch wat ik zeg: als je het snel wil laten gaan smijt je er geld tegenaan, zo niet zal het ook wel gaan, alleen wat trager. Ik wil maar zeggen dat een gewone high end pc ook een "pc voor een fotograaf" is, dat er geen zaken zijn die echt specifiek voor fotografie dienen, buiten het scherm.iceke schreef:Snel ddr is bullshit, zolang je niet overklocked is 1333 perfect en stabiel
-
- Elite Poster
Met AMD heb ik nu de volgende configuratie samengesteld:
JDXSX0 Grafische kaart (PCIe) SAPPHIRE Radeon HD7970 (21197-00-40G)
HA8A09 Processor AMD FX-8150
TN7M55 Voeding Cooler Master Silent Pro MII
TQXM3E Behuizing Cooler Master Silencio 550
CEBL6D DVD-Brander LiteOn IHAS524
IMHMC5 Harddisk (SSD) Crucial CT128M4SSD2
GAEA06 Moederbord ASUS SABERTOOTH 990FX
LWUK21 Wireless LAN TP-LINK TL-WN881ND
De monitor zou een Dell Ultrasharp U2711 worden.
JDXSX0 Grafische kaart (PCIe) SAPPHIRE Radeon HD7970 (21197-00-40G)
HA8A09 Processor AMD FX-8150
TN7M55 Voeding Cooler Master Silent Pro MII
TQXM3E Behuizing Cooler Master Silencio 550
IMHMC5 Harddisk (SSD) Crucial CT128M4SSD2
GAEA06 Moederbord ASUS SABERTOOTH 990FX
LWUK21 Wireless LAN TP-LINK TL-WN881ND
De monitor zou een Dell Ultrasharp U2711 worden.
-
- Elite Poster
Hun test was eerder beperkt, hoor - qua rekenkracht zou ik het op dit moment toch houden bij een Intel chip.
Het is gokken hoelang het nog duurt vooraleer programmas als Photoshop echt vol voor zulke gpgpu acceleraties gaan. Als je binnen de drie jaar waarschijnlijk de computer toch weer vernieuwt, dan zou ik voor gewone cpu rekenkracht gaan (geïntegreerde grafische chip is dan niet nodig) en dan hangt het af van je budget: een Intel Core i7-3930K (socket 2011) is niet onredelijk qua prijs voor een professionele toepassing en die HD7970 is eigenlijk overkill als je niet gamet dus neem een HD7770 of zo en steek het geld in die betere cpu (met 4 ram sticks zodat de quadchannel ram controller tot z'n recht komt).
Het is gokken hoelang het nog duurt vooraleer programmas als Photoshop echt vol voor zulke gpgpu acceleraties gaan. Als je binnen de drie jaar waarschijnlijk de computer toch weer vernieuwt, dan zou ik voor gewone cpu rekenkracht gaan (geïntegreerde grafische chip is dan niet nodig) en dan hangt het af van je budget: een Intel Core i7-3930K (socket 2011) is niet onredelijk qua prijs voor een professionele toepassing en die HD7970 is eigenlijk overkill als je niet gamet dus neem een HD7770 of zo en steek het geld in die betere cpu (met 4 ram sticks zodat de quadchannel ram controller tot z'n recht komt).
- iceke
- Elite Poster
mis ik iets ? waarom raden jullie een game gpu aan ipv van een prof gpu (zoals de quadro) ?
@gm123, pfff, de TS vraagt advies voor een prof. Pc. Dan maakt het wel uit welke onderdelen je inbouwt en is niet elke high-end pc "geschikt" voor fotografie.
Dus wat jij zegt klopt niet, voor een niet overclockte pc is 1333mhz ram stabieler dan 1600mhz."Je sneller en amper duurder"" verhaaltje gaat dus niet op.
Soit, nog eens herhalen :
Degelijke voeding 200W-300W
Sandybridge I7
GPU uit de Nvidia Cuda Reeks
BETROUWBARE SSD
Snelle HDD
4 lattekes ddr1333
Asus moederbord (komen gewoon meer firmware updates voor uit)
@gm123, pfff, de TS vraagt advies voor een prof. Pc. Dan maakt het wel uit welke onderdelen je inbouwt en is niet elke high-end pc "geschikt" voor fotografie.
Dus wat jij zegt klopt niet, voor een niet overclockte pc is 1333mhz ram stabieler dan 1600mhz."Je sneller en amper duurder"" verhaaltje gaat dus niet op.
Soit, nog eens herhalen :
Degelijke voeding 200W-300W
Sandybridge I7
GPU uit de Nvidia Cuda Reeks
BETROUWBARE SSD
Snelle HDD
4 lattekes ddr1333
Asus moederbord (komen gewoon meer firmware updates voor uit)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
- Bedankt: 260 keer
Misschien beter beginnen met je budget mee te delen.
Maar aangezien het om een fotografie-pc gaat, zou ik eigenlijk een Ivy Bridge i5 of i7 aanraden. (i5-3570 of i7-3770)
Luister maar niet naar al die AMD fanboys, deze Intel CPU's zijn ietsjes duurder, maar geloof mij, die zijn zoveel sneller en krachtiger als het gaat om krachtige toepassingen. En je hebt in feite net iets betere stabiliteit, minder warmte, minder energieverbruik,...
Dan, volgende: 1333 of 1600 RAM maakt eigenlijk niet uit, sneller is beter, het is een verschil van een paar euro. Opgelet! Neem wel goede RAM en bespaar niet op een onbekend merk. Neem bv. Corsair, Kingston, G.Skill. Neem dan wel 16GB, met latjes van 4GB. Kijk ook na in de QLV lijst van je moederbord voor compabiliteit.
Verder, kies een moederbord van ASUS, ik persoonlijk alleen maar betere ervaringen mee. Gigabyte is niet zo'n grote fan van een grote bug te fixen (eigen ervaring), idem voor MSI eigenlijk. (neem Z77, zou kun je ook QuickSync e.d. beter gebruiken)
Neem het liefst 2 HDD's, eentje voor het werken en eentje voor backups van de belangrijke foto's. Maar ook een goede SSD, dus een Crucial M4 of een Samsung 830. Neem minstens 128GB (zo'n 100€), maar een 256GB wordt al betaalbaar, in NL is huidige promo 170€ voor de 256. Dus deze prijs komt algemeen binnen paar weken.
Als laatste belangrijke onderdeel: de GPU, neem aub Nvidia. Adobe software werkt exclusief met Nvidia acceleratie, en helemaal niet met AMD (behalve paar Pro-kaarten). Je kunt voor een Quadro GPU gaan, maar die kost stukken van mensen voor juist dezelfde GPU. Adobe ondesteunt gelukkig ook de gewone kaarten.
Hier is een niet exhausief lijstje: GTX285,GTX470,GTX570,GTX580. Deze GPU's worden 100% ondersteund zonder enige hacking. De andere videokaarten (bv. GTX560Ti), worden wel ondersteund, maar dan moet je een paar bestandjes aanpassen.
En als laatste opmerking: BESPAAR NIET OP KOELING EN VOEDING! Koeling en voeding is net hetgene dat je computer goed laat lopen en lang laat lopen. Een onstabiele voeding kan je componenten 2x sneller omzeep helpen. Idem voor onvoldoende koeling. Voor koeling neem een goede behuizing, maar ook een goede CPU-koeler.
En zoals cptKangoroo zegt: je kunt ook opteren voor een 2011 systeem. Heb je dan 8 geheugenbankjes, quad-channel RAM etc. Wel opletten, die dingen zijn echte heethoofden (ik heb zelf ook een 2011 CPU), dus een Corsair H100 erop steken is zeker geen overkill.
Maar aangezien het om een fotografie-pc gaat, zou ik eigenlijk een Ivy Bridge i5 of i7 aanraden. (i5-3570 of i7-3770)
Luister maar niet naar al die AMD fanboys, deze Intel CPU's zijn ietsjes duurder, maar geloof mij, die zijn zoveel sneller en krachtiger als het gaat om krachtige toepassingen. En je hebt in feite net iets betere stabiliteit, minder warmte, minder energieverbruik,...
Dan, volgende: 1333 of 1600 RAM maakt eigenlijk niet uit, sneller is beter, het is een verschil van een paar euro. Opgelet! Neem wel goede RAM en bespaar niet op een onbekend merk. Neem bv. Corsair, Kingston, G.Skill. Neem dan wel 16GB, met latjes van 4GB. Kijk ook na in de QLV lijst van je moederbord voor compabiliteit.
Verder, kies een moederbord van ASUS, ik persoonlijk alleen maar betere ervaringen mee. Gigabyte is niet zo'n grote fan van een grote bug te fixen (eigen ervaring), idem voor MSI eigenlijk. (neem Z77, zou kun je ook QuickSync e.d. beter gebruiken)
Neem het liefst 2 HDD's, eentje voor het werken en eentje voor backups van de belangrijke foto's. Maar ook een goede SSD, dus een Crucial M4 of een Samsung 830. Neem minstens 128GB (zo'n 100€), maar een 256GB wordt al betaalbaar, in NL is huidige promo 170€ voor de 256. Dus deze prijs komt algemeen binnen paar weken.
Als laatste belangrijke onderdeel: de GPU, neem aub Nvidia. Adobe software werkt exclusief met Nvidia acceleratie, en helemaal niet met AMD (behalve paar Pro-kaarten). Je kunt voor een Quadro GPU gaan, maar die kost stukken van mensen voor juist dezelfde GPU. Adobe ondesteunt gelukkig ook de gewone kaarten.
Hier is een niet exhausief lijstje: GTX285,GTX470,GTX570,GTX580. Deze GPU's worden 100% ondersteund zonder enige hacking. De andere videokaarten (bv. GTX560Ti), worden wel ondersteund, maar dan moet je een paar bestandjes aanpassen.
En als laatste opmerking: BESPAAR NIET OP KOELING EN VOEDING! Koeling en voeding is net hetgene dat je computer goed laat lopen en lang laat lopen. Een onstabiele voeding kan je componenten 2x sneller omzeep helpen. Idem voor onvoldoende koeling. Voor koeling neem een goede behuizing, maar ook een goede CPU-koeler.
En zoals cptKangoroo zegt: je kunt ook opteren voor een 2011 systeem. Heb je dan 8 geheugenbankjes, quad-channel RAM etc. Wel opletten, die dingen zijn echte heethoofden (ik heb zelf ook een 2011 CPU), dus een Corsair H100 erop steken is zeker geen overkill.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 150 keer
De investering die je het best gaat merken is de SSD.
De 2 SSD's die momenteel zeer goed scoren zijn de Crucial M4 en Samsung 830 reeksen. Hebben weinig last van compatibiliteitsproblemen of uitval.
Het probleem met geluid is vooral dat eens je het ene stiller maakt, dat je het andere gaat horen. Op een keer moet je ermee stoppen want anders blijf je bezig. Het beste is gewoon als de lucht rond de pc vrij kan circuleren, dus niet teveel blijft hangen achter/onder een bureau of in een kast.
En de grootste performance winst van allemaal?
Beperk het aantal achtergrond applicaties!
[edit]
Void, dat is omdat ze van niet beter weten
De 2 SSD's die momenteel zeer goed scoren zijn de Crucial M4 en Samsung 830 reeksen. Hebben weinig last van compatibiliteitsproblemen of uitval.
Het probleem met geluid is vooral dat eens je het ene stiller maakt, dat je het andere gaat horen. Op een keer moet je ermee stoppen want anders blijf je bezig. Het beste is gewoon als de lucht rond de pc vrij kan circuleren, dus niet teveel blijft hangen achter/onder een bureau of in een kast.
En de grootste performance winst van allemaal?
Beperk het aantal achtergrond applicaties!
[edit]
Void, dat is omdat ze van niet beter weten
- mailracer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
- Bedankt: 318 keer
Zelf een fotograaf en het allerbelangrijkste is je scherm en de mogelijkheid voor backups. Op deze dingen kan je best niet bezuinigen.
Zelf heb ik mijn reeksen op een raid 1 staan en versluis ik deze ook nog eens naar een externe schijf. Let wel op dat niet elke schijf in raid perfect kan werken. Seagate schijven doen het hier best wel goed.
Schermcalibratie is ook aan te raden voor kleurechte afdrukken. Dit http://xritephoto.com/ph_product_overview.aspx?id=1115 toestel is goed voor scherm en printer.
Zelf heb ik mijn reeksen op een raid 1 staan en versluis ik deze ook nog eens naar een externe schijf. Let wel op dat niet elke schijf in raid perfect kan werken. Seagate schijven doen het hier best wel goed.
Schermcalibratie is ook aan te raden voor kleurechte afdrukken. Dit http://xritephoto.com/ph_product_overview.aspx?id=1115 toestel is goed voor scherm en printer.
-
- Elite Poster
Je kan best nog eens stevig googlen op iedere grafische kaart als het op ondersteuning voor Adobe programmas aankomt. Hier is een discussie over Photoshop en 10bit kleuren support (check de replies erboven ook). Dat een bepaalde kaart het goed doet in video editing wil niet meteen zeggen dat dat voor foto editing ook geldt. Met een professionele kaart wordt de prijs van het systeem bijna verdubbeld dus dan moet het voor de gebruikte toepassingen echt een gegarandeerde meerwaarde geven.
Het wattage van de voeding moet zo rond het dubbele van het werkelijke verbruik zitten om de voeding zo efficient mogelijk te laten werken = minder warmte gaat verloren = fan moet minder [hard] draaien, al moet je daar ook wel een beetje geluk mee hebben. Voor de koeling raad ik een manuele fancontroller aan voor iedere fan: zo'n Zalman FanMate2 controllerke kost maar een paar euro en dan kan je de fansnelheid/geluid echt tunen totdat je een niet-storende toon hebt (die FanMate2 is wel maar 3pins en huidige mobos ondersteunen ook 4pin pwm fans).
Het wattage van de voeding moet zo rond het dubbele van het werkelijke verbruik zitten om de voeding zo efficient mogelijk te laten werken = minder warmte gaat verloren = fan moet minder [hard] draaien, al moet je daar ook wel een beetje geluk mee hebben. Voor de koeling raad ik een manuele fancontroller aan voor iedere fan: zo'n Zalman FanMate2 controllerke kost maar een paar euro en dan kan je de fansnelheid/geluid echt tunen totdat je een niet-storende toon hebt (die FanMate2 is wel maar 3pins en huidige mobos ondersteunen ook 4pin pwm fans).
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
- Bedankt: 215 keer
Ik heb precies toch de indruk dat er sommigen zijn die er gewoon op los reageren in dit topic.
TS gaf al in 1 van zijn eerste postings aan dat hij GEEN raid nodig heeft voor back-up-redenen...
TS gaf al in 1 van zijn eerste postings aan dat hij GEEN raid nodig heeft voor back-up-redenen...
-
- Elite Poster
Wat betreft het budget: de pc van tweakers was 1000 EUR, dus had ik me daarnaar gericht.
Maar uit jullie feedback leer ik dat ze toch wel op onderdelen bespaard hebben om aan die prijs te komen, en ik wil toch een goede pc ipv een goedkope pc.
Het scherm kost 600 EUR, dus laat ons als richtprijs dan 1400 EUR nemen, dan is het totaal zo'n 2000 EUR.
De pc is enkel bedoeld om mee te werken, het bewaren van foto's gebeurt op een Synology NAS met RAID en daarbij nog 2 externe backups. De SD-kaarten worden ook altijd eerst op de NAS gekopieerd alvorens aan de slag te gaan met Photoshop. Dus bij een disk-crash zijn er geen foto's verloren, enkel het werk van de laatste dag.
Waarom geen iMac? Dat was de eerste keuze (zie andere topic) omdat mijn vrouw haar collega's daar vol lof over zijn. Maar die lof gaat om het scherm, en dat heb kan je ook met een pc combineren. Ik ben zelf geen iFan omwille van de gesloten systemen en ik heb beroepsmatig mijn twijfels over hun zogezegde security. Liefst daarover geen polemiek in dit topic, aub. Ik heb bij Apple ook eens een gelijkaardige configuratie gedaan (16 GB RAM, 3.4 GHz, SSD) en kwam dan op 3000 EUR uit.
Ik ga nog eens aan de slag met jullie feedback.
edit: als ik het goed begrijp, zijn 4 x 4 GB RAM latjes beter dan 2 X 8 GB? Ik had voor het laatste gekozen om nadien nog 2 slots vrij te hebben om uit te breiden, maar zal dus 4 x 4 nemen.
Maar uit jullie feedback leer ik dat ze toch wel op onderdelen bespaard hebben om aan die prijs te komen, en ik wil toch een goede pc ipv een goedkope pc.
Het scherm kost 600 EUR, dus laat ons als richtprijs dan 1400 EUR nemen, dan is het totaal zo'n 2000 EUR.
De pc is enkel bedoeld om mee te werken, het bewaren van foto's gebeurt op een Synology NAS met RAID en daarbij nog 2 externe backups. De SD-kaarten worden ook altijd eerst op de NAS gekopieerd alvorens aan de slag te gaan met Photoshop. Dus bij een disk-crash zijn er geen foto's verloren, enkel het werk van de laatste dag.
Waarom geen iMac? Dat was de eerste keuze (zie andere topic) omdat mijn vrouw haar collega's daar vol lof over zijn. Maar die lof gaat om het scherm, en dat heb kan je ook met een pc combineren. Ik ben zelf geen iFan omwille van de gesloten systemen en ik heb beroepsmatig mijn twijfels over hun zogezegde security. Liefst daarover geen polemiek in dit topic, aub. Ik heb bij Apple ook eens een gelijkaardige configuratie gedaan (16 GB RAM, 3.4 GHz, SSD) en kwam dan op 3000 EUR uit.
Ik ga nog eens aan de slag met jullie feedback.
edit: als ik het goed begrijp, zijn 4 x 4 GB RAM latjes beter dan 2 X 8 GB? Ik had voor het laatste gekozen om nadien nog 2 slots vrij te hebben om uit te breiden, maar zal dus 4 x 4 nemen.
- honda4life
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Ik lees hier toch een beetje vreemde dingen over backup.
Heeft er iemand al eens gedacht aan een blikseminslag of brand, dan maakt het niet uit hoor welke raid of nas je hebt staan.
Is het echt belangrijk, zorg dat je een externe backup hebt!
Heeft er iemand al eens gedacht aan een blikseminslag of brand, dan maakt het niet uit hoor welke raid of nas je hebt staan.
Is het echt belangrijk, zorg dat je een externe backup hebt!
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- iceke
- Elite Poster
Het grote voordeel van Mac is dat iedereen er mee werkt, je hebt dus een grotere community based support. Uiteindelijk denkt een fotograaf anders dan de gemiddelde consument. Zijn Mac is net als zijn camera een werkinstrument, het maakt dus niet veel uit of deze 2000 of 4000 € kost, zolang het maar doet wat hij er van verwacht.
Hij koopt dat ding niet omdat het chique staat niks te doen op zijn bureau & ik veronderstel dat je als fotograaf af en toe ook wel eens wat moet bijleren, als dat dan voor 99% op een mac aangeleerd wordt...
Nu, je moet zo niet denken natuurlijk , persoonlijk zou ik ook voor een pc gaan.
Hij koopt dat ding niet omdat het chique staat niks te doen op zijn bureau & ik veronderstel dat je als fotograaf af en toe ook wel eens wat moet bijleren, als dat dan voor 99% op een mac aangeleerd wordt...
Nu, je moet zo niet denken natuurlijk , persoonlijk zou ik ook voor een pc gaan.
- mailracer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
- Bedankt: 318 keer
De catalogen van lightroom, worden die ook vanaf de nas ingelezen ? Deze worden toch ook gebackupped ?
Mijn systeem bestaat uit een I7 3770 op een MSI mobo en 16 Gbyte ram met 670GTX kaartje. Voeding van 600 Watt.
met een intel ssd voor het operating-systeem en 2 HDD's in raid 1, ook de catalogus staat hier op.
Over die 10 bit waar het even over ging, zou ik me zeker niet blind op staren. Overigens ga je de foto's mogelijk in jpeg kunnen aanleveren bij de drukker, en gaat dit alles dus verloren. En de meeste printers hebben ook hun beperkingen.
Een scherm dat Argb kan reproduceren is duur. Eizo heeft er zo een paar in hun kostelijk assortiment. Srgb is daarom een richting die je moet uitgaan en mits de juiste calibratie kan bijna elke consumenten scherm dit aan. AL heeft een scherm met ips paneel mijn voorkeur. Een dell ultrasharp is daarom een goede keuze.
Mijn systeem bestaat uit een I7 3770 op een MSI mobo en 16 Gbyte ram met 670GTX kaartje. Voeding van 600 Watt.
met een intel ssd voor het operating-systeem en 2 HDD's in raid 1, ook de catalogus staat hier op.
Over die 10 bit waar het even over ging, zou ik me zeker niet blind op staren. Overigens ga je de foto's mogelijk in jpeg kunnen aanleveren bij de drukker, en gaat dit alles dus verloren. En de meeste printers hebben ook hun beperkingen.
Een scherm dat Argb kan reproduceren is duur. Eizo heeft er zo een paar in hun kostelijk assortiment. Srgb is daarom een richting die je moet uitgaan en mits de juiste calibratie kan bijna elke consumenten scherm dit aan. AL heeft een scherm met ips paneel mijn voorkeur. Een dell ultrasharp is daarom een goede keuze.
-
- Elite Poster
Van de lightroom-catalogen en hun back-ups weet ik niks, dat moet ik eens vragen. Ik ken zelf niks van lightroom enz. Bij ons is het steeds het omgekeerde beeld op vakantie: de man heeft een compact-camera en de vrouw loopt met een spiegelreflex rond
Qua back-up zitten we wel goed: de NAS heeft RAID en staat achter een UPS. RAID is inderdaad geen back-up en zorgt enkel voor continuïteit. Tegen zelf iets per ongeluk wissen of een virus, biedt het geen bescherming. Daarom dat er ieder uur een versie-backup gebeurt naar een externe schijf. Hier kan enkel de toepassing van time-backup aan, zelfs de admin-account van mijn NAS kan er niet zomaar aan. Om tegen blikseminslag en brand bescherm te zijn, gebeurt er dus iedere dag via een beveiligde vpn-verbinding een backup naar een NAS die op een ander adres staat. Deze NAS heeft wel geen RAID, omdat die enkel dient in geval van brand ofzo. De eerste back-up is de externe schijf met versiebeheer.
Qua back-up zitten we wel goed: de NAS heeft RAID en staat achter een UPS. RAID is inderdaad geen back-up en zorgt enkel voor continuïteit. Tegen zelf iets per ongeluk wissen of een virus, biedt het geen bescherming. Daarom dat er ieder uur een versie-backup gebeurt naar een externe schijf. Hier kan enkel de toepassing van time-backup aan, zelfs de admin-account van mijn NAS kan er niet zomaar aan. Om tegen blikseminslag en brand bescherm te zijn, gebeurt er dus iedere dag via een beveiligde vpn-verbinding een backup naar een NAS die op een ander adres staat. Deze NAS heeft wel geen RAID, omdat die enkel dient in geval van brand ofzo. De eerste back-up is de externe schijf met versiebeheer.
-
- Elite Poster
De nieuwe Intel-config ziet er als volgt uit:
JCXVFO Grafische kaart (PCIe) ASUS ENGTX570 DCII/2DIS
HR7I09 Processor Intel® Core™ i7-3770
TN6M55 Voeding Cooler Master Silent Pro M2
TQXAO1 Behuizing Antec SONATA PROTO
MR#VR3 Cardreader ICY BOX IB-865 Multireader 60 in 1
RDUA31 Wisselframes Sharkoon SATA QuickPort Intern Dual Bay
IMIMC5 Harddisk (SSD) Crucial CT256M4SSD2
TL9V67 Case-fan Corsair Air Series SP120 Quiet Edition
GREA90 Moederbord ASUS P8Z77-V DELUXE
IEIF53J0 Geheugen Corsair DIMM 16 GB DDR3-1333 Quad-Kit
Windows Home Premium 64-bit
Montage
Prijs bij Alternate: 1692 EUR
Prijs bij Zercom: 1523 EUR
edit:
- Omschrijving voeding aangepast
- Bij Zercom bieden ze de SSD met 3,5 bay aan, de quickport intern bay heb ik daar weggelaten
- Besturingssysteem toegevoegd
- Montage toegevoegd
JCXVFO Grafische kaart (PCIe) ASUS ENGTX570 DCII/2DIS
HR7I09 Processor Intel® Core™ i7-3770
TN6M55 Voeding Cooler Master Silent Pro M2
TQXAO1 Behuizing Antec SONATA PROTO
MR#VR3 Cardreader ICY BOX IB-865 Multireader 60 in 1
RDUA31 Wisselframes Sharkoon SATA QuickPort Intern Dual Bay
IMIMC5 Harddisk (SSD) Crucial CT256M4SSD2
TL9V67 Case-fan Corsair Air Series SP120 Quiet Edition
GREA90 Moederbord ASUS P8Z77-V DELUXE
IEIF53J0 Geheugen Corsair DIMM 16 GB DDR3-1333 Quad-Kit
Windows Home Premium 64-bit
Montage
Prijs bij Alternate: 1692 EUR
Prijs bij Zercom: 1523 EUR
edit:
- Omschrijving voeding aangepast
- Bij Zercom bieden ze de SSD met 3,5 bay aan, de quickport intern bay heb ik daar weggelaten
- Besturingssysteem toegevoegd
- Montage toegevoegd
Laatst gewijzigd door johcla 17 jun 2012, 14:46, in totaal 4 gewijzigd.
- honda4life
- Elite Poster
Hitachi Deskstar 5K3000 zou veel betrouwbaarder zijn op vlak van backup.
Alsook die 60-in-1 kaartlezer... niet zo'n voorstander van zo'n universele kaartlezers die echt alles aankunnen.
Zorg dat je een goede kaartlezer hebt voor welke kaarten je voornamelijk gebruik...
Ik bedoel maar, ik kan ook zo'n UHS kaartje in m'n laptop steken, maar toch gaat het maar 2 MB/seconde.
Helaas is hier maar weinig informatie over te vinden.
Alsook die 60-in-1 kaartlezer... niet zo'n voorstander van zo'n universele kaartlezers die echt alles aankunnen.
Zorg dat je een goede kaartlezer hebt voor welke kaarten je voornamelijk gebruik...
Ik bedoel maar, ik kan ook zo'n UHS kaartje in m'n laptop steken, maar toch gaat het maar 2 MB/seconde.
Helaas is hier maar weinig informatie over te vinden.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Pro Member
- Bedankt: 2 keer
Of 2 of 4 latjes ram beter zijn hangt af van je processor. Een i7-3930K gebruikt 4 geheugenkanalen, en dan moet je in veelvouden van 4 geheugenbanken gaan werken, maar de meeste processoren gebruiken dual-channel (je hebt er ook nog met tripel-channel).
Die i7-3770 is een dual-channel : dus je mag evengoed 2 latjes gebruiken (als de prijs wat meewil).
De grafische kaart is voor fotobewerking eigenlijk niet super belangrijk. Zelfs een eenvoudige kaart (ook niet overdrijven natuurlijk) zal de ondersteuning voor de grafische kaart die Photoshop CS 6 biedt makkelijk aankunnen. Voor Premiere Pro heb je bij het renderen ondersteuning voor CUDA (dus voor Nvidia-kaarten). Als je kaart standaard niet ondersteund wordt, dan kan je ze in een text-file toevoegen zodat het wel lukt. Maar dat is dus enkel van belang voor Premiere.
Uiteindelijk hangt het allemaal af van je budget. Wat je nu hebt samengesteld lijkt me behoorlijk evenwichtig.
Ik vraag me wel af hoe een SSD er kan voor zorgen dat je PC 3x sneller werkt (zoals iemand hier heeft geopperd). Dat je PC en software sneller opstart daarmee is evident. Maar als je 16 GB ram hebt zitten, zal die SSD voor de rest niet zoveel doen. RAM-geheugen is nog altijd vele malen sneller dan een SSD die je als cache gebruikt.
Ik heb nog testen gevonden (op een mac air en MBP), waar men Photoshop heeft gebenchmark op zowel OS X als windows 7 (dus op dezelfde hardware). Blijkbaar was windows 7 sneller... Dus het is zeker niet dom om het toch bij Windows te houden.
Wat is het nut van die displayport ? Mij lijkt een gewone DVI ook een 27" scherm zonder problemen te kunnen aansturen. Voor fotobewerking uiteraard je scherm calibreren : dat is belangrijker dan de grafische kaart die je gebruikt...
Die i7-3770 is een dual-channel : dus je mag evengoed 2 latjes gebruiken (als de prijs wat meewil).
De grafische kaart is voor fotobewerking eigenlijk niet super belangrijk. Zelfs een eenvoudige kaart (ook niet overdrijven natuurlijk) zal de ondersteuning voor de grafische kaart die Photoshop CS 6 biedt makkelijk aankunnen. Voor Premiere Pro heb je bij het renderen ondersteuning voor CUDA (dus voor Nvidia-kaarten). Als je kaart standaard niet ondersteund wordt, dan kan je ze in een text-file toevoegen zodat het wel lukt. Maar dat is dus enkel van belang voor Premiere.
Uiteindelijk hangt het allemaal af van je budget. Wat je nu hebt samengesteld lijkt me behoorlijk evenwichtig.
Ik vraag me wel af hoe een SSD er kan voor zorgen dat je PC 3x sneller werkt (zoals iemand hier heeft geopperd). Dat je PC en software sneller opstart daarmee is evident. Maar als je 16 GB ram hebt zitten, zal die SSD voor de rest niet zoveel doen. RAM-geheugen is nog altijd vele malen sneller dan een SSD die je als cache gebruikt.
Ik heb nog testen gevonden (op een mac air en MBP), waar men Photoshop heeft gebenchmark op zowel OS X als windows 7 (dus op dezelfde hardware). Blijkbaar was windows 7 sneller... Dus het is zeker niet dom om het toch bij Windows te houden.
Wat is het nut van die displayport ? Mij lijkt een gewone DVI ook een 27" scherm zonder problemen te kunnen aansturen. Voor fotobewerking uiteraard je scherm calibreren : dat is belangrijker dan de grafische kaart die je gebruikt...
Met vriendelijke groeten,
Polleke
Polleke
- honda4life
- Elite Poster
Het is niet zo dat je hele raw foto in het werkgeheugen geladen wordt hoor.Polleke schreef:Ik vraag me wel af hoe een SSD er kan voor zorgen dat je PC 3x sneller werkt (zoals iemand hier heeft geopperd). Dat je PC en software sneller opstart daarmee is evident. Maar als je 16 GB ram hebt zitten, zal die SSD voor de rest niet zoveel doen. RAM-geheugen is nog altijd vele malen sneller dan een SSD die je als cache gebruikt.
Hetzij je begint met een ramdisk te maken etc. ook zal er vaak wel meer dan 1 foto geopend zijn vermoed ik.
Onbekend is onbemind zeggen ze... dit geldt ook voor SSD's
- Ken
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 94 keer
Ja, als je een file van 200mb moet laden in 't geheugen gaat dat lekker sneller met een SSD dan met een conventionele HDD hoor...
Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
-
- Elite Poster
Daarbij, het gaat niet alleen om het "werken"
Zo start Photoshop op een conventionele HDD zo'n 35-45sec. Op een SSD is het ding al open en werkend op een 5 sec.
En opmerking @Polleke
Zo start Photoshop op een conventionele HDD zo'n 35-45sec. Op een SSD is het ding al open en werkend op een 5 sec.
En opmerking @Polleke
Dat is wel zo, maar het lijstje ondersteunde kaarten blijft spijtig genoeg heel beperkt. En net in Photoshop CS6 wordt er veeeel meer van de GPU gebruik gemaakt. Maar dan moet je wel opletten, dat Photoshop de GPU herkent en het effectief gebruikt. Anders kun je evengoed de ingebouwde kaart (IGP) gebruiken en heb je helemaal geen GPU nodigDe grafische kaart is voor fotobewerking eigenlijk niet super belangrijk. Zelfs een eenvoudige kaart (ook niet overdrijven natuurlijk) zal de ondersteuning voor de grafische kaart die Photoshop CS 6 biedt makkelijk aankunnen.
-
- Elite Poster
Een betere cpu koeler mag er nog bij als het systeem zo stil mogelijk moet zijn. Eventueel ook DDR3-1600Mhz setje (maximum 1.5v voor IvyBridge chips) in plaats van 1333Mhz.
-
- Elite Poster
@cptKangaroo: heb je een voorstel voor een betere koeler?
Dus als ik het goed begrijp, is er qua werking geen verschil tussen 4x4 of 2X8 latjes? Kan ik dan beter 2x8 nemen, mocht ik later willen uitbreiden?
Dus als ik het goed begrijp, is er qua werking geen verschil tussen 4x4 of 2X8 latjes? Kan ik dan beter 2x8 nemen, mocht ik later willen uitbreiden?
-
- Elite Poster
@johcla
Betere koeler hangt af van je budget. Maar de stock is zeker niet goed!
De Scythe Mugen is natuurlijk een populaire keuze.. Een ander goed alternatief is Gelid Tranquillo Rev.2 en Be Quiet Shadow Rock Pro SR1 .
En qua latjes: er is een prijsverschil tussen 4GB & 8GB latjes. Als prijs redelijk gelijkaardig is, kun je wel gaan voor de 8GB latjes...
Wel moet je nakijken of moederbord het zou ondersteunen om 4x8GB in te steken moest je dat willen... (niet elke moederbord is daar blij mee)
Trouwens, misschien een andere behuizing?
Antecs Three Hundred Two aan ongeveer dezelfde prijs
Cooler Master Silencio 650 als het wat meer mag kosten
Betere koeler hangt af van je budget. Maar de stock is zeker niet goed!
De Scythe Mugen is natuurlijk een populaire keuze.. Een ander goed alternatief is Gelid Tranquillo Rev.2 en Be Quiet Shadow Rock Pro SR1 .
En qua latjes: er is een prijsverschil tussen 4GB & 8GB latjes. Als prijs redelijk gelijkaardig is, kun je wel gaan voor de 8GB latjes...
Wel moet je nakijken of moederbord het zou ondersteunen om 4x8GB in te steken moest je dat willen... (niet elke moederbord is daar blij mee)
Trouwens, misschien een andere behuizing?
Antecs Three Hundred Two aan ongeveer dezelfde prijs
Cooler Master Silencio 650 als het wat meer mag kosten
-
- Pro Member
- Bedankt: 2 keer
Een 24 MPixel foto op 8 bit neemt in photoshop een 70MB in. Denk je dan werkelijk dat Photoshop als die 12 van de 16 GB ram kan gebruiken zich zal bezighouden met een deel in de cache te gaan laden ? De foto wordt mooi volledig in het ram geladen (samen met de 10 layers die je er op hebt losgelaten).honda4life schreef:Het is niet zo dat je hele raw foto in het werkgeheugen geladen wordt hoor.Polleke schreef:Ik vraag me wel af hoe een SSD er kan voor zorgen dat je PC 3x sneller werkt (zoals iemand hier heeft geopperd). Dat je PC en software sneller opstart daarmee is evident. Maar als je 16 GB ram hebt zitten, zal die SSD voor de rest niet zoveel doen. RAM-geheugen is nog altijd vele malen sneller dan een SSD die je als cache gebruikt.
Hetzij je begint met een ramdisk te maken etc. ook zal er vaak wel meer dan 1 foto geopend zijn vermoed ik.
Onbekend is onbemind zeggen ze... dit geldt ook voor SSD's
Dat is nog altijd de snelste manier om te werken. De cache wordt gebruikt als het ramgeheugen zou vollopen.
Wat is het nut van 64 bit adressering van je ram geheugen als je terug met een harddisk bottleneck begint te werken (en ook een SSD is vele malen trager dan DDR3 ram).
Uiteraard is het handig dat met een SSD het opstarten veel sneller gebeurt, maar veel verder dan dat gaat het voordeel niet van een SSD. Tijdens het bewerken heb je veel meer voordelen aan veel ram en een snelle processor.
Photoshop werkt trouwens niet met RAW foto's : Photoshop gebruikt een plugin (Adobe Camera RAW) om die foto om te zetten naar een kleurruimte naar keuze en dan begin je die foto te bewerken in photoshop. Meestal is die kleurruimte dus RGB 8 bit, maar om nauwkeurig te werken zal die ACR je normaal een 16 bit genereren.
Photoshop CS 6 gebruikt inderdaad de grafische kaart meer dan vorige versies (meer dan CS 5 of 5.5), maar nog altijd moet je je daar niet super veel van voorstellen. Je hebt geen 600€ grafische kaart met super 3d prestaties nodig om het ding goed te laten werken. Koop een redelijke basiskaart van een 150€, en je zal alle toeters en bellen die Photoshop op dit ogenblik gebruikt op die grafische kaart op volle snelheid kunnen gebruiken. Premiere pro is nog altijd de enige applicatie van Adobe die CUDA echt ondersteunt. Voor Photoshop heb je een kaart nodig die openGL en CL ondersteunt (en dat zijn de meeste), CUDA wordt NIET ondersteund.
Quadro kaarten zijn voornamelijk bedoeld voor de openGL 3D toepassingen : uiteraard mag je daar je geld aan uitgeven, maar ik zou het niet doen. Die quadro's gebruiken inderdaad grotendeels dezelfde hardware als de spelkaarten, maar de drivers doen er wel heel andere dingen mee. Iemand die ooit een echte 3Dcad applicatie gebruikt heeft op een quadro kaart, en op een qua hardware identieke spelkaart zal wel begrijpen wat ik bedoel.
Met vriendelijke groeten,
Polleke
Polleke
-
- Elite Poster
De straffere koelers zijn ook grotere modellen dus dan hangt het af van de beschikbare plaats in je computercase, en de hoogte van de heatsinks rond de cpu socket op het mobo en ook hoogte van de ramsticks (vooral bij AMD staan de ramslots erg dicht tegen de socket). Deze site biedt een makkelijke vergelijking tussen een groot aantal koelers: FrostyTech.com.
Gezien het grote aantal verschillende modellen hangt de keuze waarschijnlijk ook af van de winkel waar je het systeem bestelt. Als ik vergelijk met het Alternate aanbod, zie ik een Thermalright Silver Arrow wel een goeie prijs/performantie hebben.
Gezien het grote aantal verschillende modellen hangt de keuze waarschijnlijk ook af van de winkel waar je het systeem bestelt. Als ik vergelijk met het Alternate aanbod, zie ik een Thermalright Silver Arrow wel een goeie prijs/performantie hebben.
-
- Elite Poster
Ik ga de pc bestellen bij Zercom, heb er goede ervaringen mee en is niet zo ver rijden voor mij.
De site van Alternate gebruik ik omdat ze een tool hebben om een pc samen te stellen, die tool van Zercom is beperkter.
- Hoe kijk ik na of een cooler geschikt is voor het moederbord? Ik zou voor de Scythe Mugen 3 Rev. B kiezen.
- Op de QLV van het moederbord staan de Corsair 1333 latjes niet vermeld voor 16 GB, wel voor 8 GB. De 1600 latjes staan er wel vermeld als 4x4. Neem ik dan beter deze?
- De case Cooler Master Silencio 650 hebben ze niet bij Zercom. De 550 wel, is dat ook een goede?
- Die 60-in-1 lezer is eruit gehaald, was ook het enige onderdeel dat niet voorradig is.
De site van Alternate gebruik ik omdat ze een tool hebben om een pc samen te stellen, die tool van Zercom is beperkter.
- Hoe kijk ik na of een cooler geschikt is voor het moederbord? Ik zou voor de Scythe Mugen 3 Rev. B kiezen.
- Op de QLV van het moederbord staan de Corsair 1333 latjes niet vermeld voor 16 GB, wel voor 8 GB. De 1600 latjes staan er wel vermeld als 4x4. Neem ik dan beter deze?
- De case Cooler Master Silencio 650 hebben ze niet bij Zercom. De 550 wel, is dat ook een goede?
- Die 60-in-1 lezer is eruit gehaald, was ook het enige onderdeel dat niet voorradig is.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Dergelijke lijst zegt enkel wat WEL getest is... niet dat de rest NIET zal werken (maar dan is het risico aan jou).johcla schreef:- Op de QLV van het moederbord staan de Corsair 1333 latjes niet vermeld voor 16 GB, wel voor 8 GB. De 1600 latjes staan er wel vermeld als 4x4. Neem ik dan beter deze?