Onbetaalde factuur

Plaats reactie
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1613
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer

Hallo,

Ik kreeg vandaag de volgende mail van Mobile Vikings

Door een technisch probleem werd de betaling die je via domiciliëring uitgevoerd hebt op 30/03/2012 (via de automatische herlaaddienst of via SMS) nog niet van je rekening afgehaald. Dit wil dus zeggen dat jij deze herlading wel ontvangen hebt op je simkaart, maar hiervoor hebben wij nooit een betaling ontvangen van je bank.

Dit zal nu rechtgezet worden, waardoor we deze herlading rond 18/06/2012 van je bankrekening zullen afhalen.

Ik heb hier absoluut geen probleem mee, want het is inderdaad nog niet van mijn rekening gegaan. Op de factuur (datum 31/03/2012) staat echter wel "voldaan", wat vreemd is. Vermoedelijk wordt dit er standaard opgezet.

Naar aanleiding van dit voorval kwamen er enkele vragen in mij op:

  • Wat is de (wettelijke) termijn voor dit soort gevallen?
    Mocht Mobile Vikings dit nu pas volgend jaar merken?
  • Wat is de wettelijke waarde van "voldaan" op een factuur?
    Of is het mijn taak om dat na te kijken? (Stel factuur komt met de post)

Noot: Dit bericht staat gepost in geldzaken omdat ik benieuwd ben naar de "algemene" regels. Het MobileVikings-verhaaltje is maar ter illustratie.
simon1991
Pro Member
Pro Member
Berichten: 313
Lid geworden op: 30 dec 2009, 13:31
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 18 keer

Volgens mij staat Mobile Vikings hier juridisch erg zwak, maar zeker ben ik dat ook niet.
Interessant topic, al zouden we er als brave burger nog niet aan durven denken om hiervan misbruik te maken ;)
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

Door een technisch probleem is de betaling niet gedaan, mobilevikings staat niet zwak. Heb het hier voor gehad met het water. De factuur is met domiciliëring en is ineens niet door gekomen (nogthans geld genoeg op rekening)

Mooi factuur met herinnering gekregen, hier gingen ze wel in fout omdat ze me gelijk kosten aanrekende, maar ze zijn volledig in hun recht. Het is niet omdat het een domiciliering is dat je het niet uit het oog moet verliezen.

Bij mijn weten mag je gewoon 5 jaar terug gaan, net een proces gestart en gewonnen voor een factuur (meerdere) van 2008 en begin 2009.

Bekijk de automatische betaling voor het gemak, maar in theorie mogen ze je nu een herinnering sturen (niet gelijk met kosten uiteraard). Vind dat ze dit mooi melden.

PS: Je kan gewoon je MV herladen wanneer je 0 euro op je rekening hebt , dan krijgen zij ook geen geld... (tenzij je in het negatief mag met je bank) Denk niet dat ze geen rechten hebben dan ;) Als ze er geen hebben, zou dit wel leuk zijn.
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1613
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer

Dat Mobile Vikings in hun recht is en sterk staat denk ik wel. Want zoals Tim al suggereerde: "als ik gewoon herlaad en mijn domiciliëring opzeg, dan is er ook een probleem". Ik vind het proper dat ze mij per mail verwittigen voordat ze het geld gewoon van m'n rekening halen. Nu weet ik tenminste waarom er op 18/06 geld van mijn rekening gaat. Dus geen klachten daarover!


Maar ik vraag mij eerder af wat de limiet zijn. Hier gaat het maar om 3 maanden, maar wat in geval van een jaar? En wat is dan nog de waarde van "voldaan" op een factuur?

Ik heb ondertussen wel gebruik gemaakt van de "dienst" die op die factuur staat.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Tim.Bracquez schreef: PS: Je kan gewoon je MV herladen wanneer je 0 euro op je rekening hebt , dan krijgen zij ook geen geld... (tenzij je in het negatief mag met je bank) Denk niet dat ze geen rechten hebben dan ;)

MV gebruikt SEPA domiciëringen (zie: viewtopic.php?f=96&t=34349)
Dat wil dus zeggen dat je MV kan herladen, en wanneer het geld van je rekening is kan je - zonder enige opgave van reden - de betaling laten terugstorten ... tot 8 weken na de betaling ! Maar dat wil ook niet zeggen dat ze geen rechten hebben, je blijft het geld verschuldigd!

Maar ik vind het een terechte vraag van de TS: wat is de waarde van een "voor voldaan" afgetekende factuur? Als ik van mijn garagist een "voor voldaan" afgetekende factuur krijg, dan moet ik ook geen betalingsbewijs hebben (ik kan cash betaald hebben).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

Zoals je aangeeft staat er "voldaan" op de factuur, echter is het niet betaald. Dit is heel verwarrend, zo kan jij ook niet weten of het betaald is of niet. Maar opzich doet die status er niet toe denk ik.

Want zoals ik als voorbeeld gaf, die facturen van 2008 , 2009 staan ook als betaald in het systeem omdat dit moest van de boekhouder. Was groot bedrag. Echter stonden die wel 1 jaar op "open" / "overdue".

Ik denk eerder; moest MV nu ineens kosten naar je toe sturen, dat dit een probleem zal vormen, jij hebt een factuur die als "voldaan" staat en ineens krijg je kosten. Als ze gewoon het facturatie traject opnieuw beginnen, dus eerst opnieuw een herinnering (zonder kosten) dan kan er geen probleem zijn aangezien het niet betaald is. De status online is niet bindend, maar het bewijs van betaling.

Hier dagelijks betalingen met paypal, dus gelijk als betaald in de interface, en ineens chargeback... Stuur ik ook gelijk opnieuw herinnering en wordt telkens aanvaard in een incasso traject en als het voorkomt.

philippe_d schreef:MV gebruikt SEPA domiciëringen (zie: viewtopic.php?f=96&t=34349)
Dat wil dus zeggen dat je MV kan herladen, en wanneer het geld van je rekening is kan je - zonder enige opgave van reden - de betaling laten terugstorten ... tot 8 weken na de betaling ! Maar dat wil ook niet zeggen dat ze geen rechten hebben, je blijft het geld verschuldigd!

Dat van het terugbetalen wist ik niet.

Het is wel zo dat als je 0 euro op je rekening hebt je kan herladen zonder probleem. (gaat er pas achteraf af)
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Tim.Bracquez schreef:Het is wel zo dat als je 0 euro op je rekening hebt je kan herladen zonder probleem. (gaat er pas achteraf af)
Hangt af van de voorwaarden die je hebt bij je bank (limieten) ?

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Op een factuur zit een verjaring van 10 jaar (kreeg onlangs nog 1tje van 5 jaar geleden), wanneer er geen facturen gemaakt zijn is de verjaringstermijn 1 jaar (bakker/beenhouwer) en wanneer dit aangevochten wordt voor een rechtbank vervalt die termijn.
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

MV staat hier zowel zwak als sterk...

De vermelding 'voldaan' op een factuur heeft weldegelijk waarde. Bij MV is het nu iets minder aannemelijk maar een factuur kan perfect voldaan zijn door een contante betaling. Dus volgens de letter van de wet moet je niet meer betalen want de factuur is voldaan.

Echter doordat er gebruik gemaakt wordt van een domiciliëring kan MV vrij gemakkelijk het gewenste bedrag 'afhalen' tenzij de klant zijn domiciliëring stopt.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

Bij een contante betaling geef je telkens een bonnetje of bewijs; dit MOET dit op de factuur of het bonnetje staan dat dit cash betaald is.
Dit moet je inboeken elke dag in je dagelijkse boek. Dus wat Astralon je aanraadt, niet doen, MV is volledig in zijn recht.

Een status online is niet binden hoor... Denk maar aan een bug in het systeem ofzo, of CC charebacks... zou iedereen die CC's charebacks heef falliet moeten zijn als ze geen rechten hebben. Facturen moeten nog steeds per post lopen (aangetekend) om volledig correct te zijn voor verdere herinneringen

PS: bewijs jij maar aan de rechter dat je betaald hebt, geloof me dit moet je voorleggen als er geen "contante betaling" op staat. Daarom dat ze nu ook de limiet willen verlagen, max 3000 euro contant. Dus denk dat je dan een serieus probleem hebt. Zolang MV correct de facturen opvolgt en vanaf nu opnieuw zou beginnen met 1ste factuur, herinnering, 2de herinnering, aanmaning etc dan staan ze heel sterk. Een persoon meer om geld van te innen via het gerecht :-D
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Tim, ik denk je hier twee dingen door elkaar gooit.
Als je GEEN factuur maakt dan moet je een bonnetje of kasticket maken en dat moet je dagelijks inschrijven in je kasboek.
Als je een factuur maakt dan is een vermelding voldaan absoluut voldoende en een factuur moet je maar inschrijven per maand of per kwartaal, afhankelijk van het BTW-regime waaronder je valt.

Er is geen enkele regelgeving (noch BTW, noch belasting) die het heeft over de vermelding contant betaling. Er is trouwens een verschil tussen contant en cash!
Die 3000 euro waarover jij het hebt gaan over cash betalingen en niet over contante betalingen en de reden dat ze dat willen beperken heeft alles met zwart geld te maken.

Ik wil het eerste bedrijf nog ontmoeten dat mij voor de rechtbank brengt om een factuur te vorderen waarop zij voldaan hebben geschreven.
Het is trouwens niet verstandig om op facturen voldaan te schrijven/drukken zonder handtekening!
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

@Astralon: Je geld moet je elke dag opschrijven en tellen, ook al is het op factuur... (dit moet op de factuur staan) Vroeger mocht je dit geld nog op doen om privé dingen te kopen maar dit mag niet meer ! Dit moet integraal naar de bank en dit controleren ze. Dit is nog niet zo lang dat ze hier streng op zijn, ze moeten 100% controle hebben over de geld flow.

Hier al controle op gehad en ze moeten elke geldstroom kunnen volgen, bij twijfel heb je pech als bedrijf. Al ervaring mee!

Ik heb al mijn voorbeeld aangehaald en ook dat van de watermaatschappij. Sorry maar zo'n raad geven aan de TS is niet slim en ook fout!
Indien je het vonnis hiervan wenst kan ik dit gerust naar je doorsturen als bewijs.

Dus MV zet er "betaald op" maar dit is niet bindend als het geld niet over gemaakt is. Toch ook een beetje logisch.

Zoals ik dus zei, als MV of enig ander bedrijf ineens met hoge kosten afkomt (aanmaning) dan gaan ze moeite moeten doen om de rechter te overtuigen van deze extra kosten (dat je die ook moet betalen) maar de hoofdsom moet je zoizo betalen als het nog niet betaald is.

En nogmaals, voldaan schrijf je er zelfs vaak op met een datum, doe je daarna een creditcard chargeback dan is deze gewoon NIET meer "voldaan". Dus dit is niet bindend.
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Tim.Bracquez schreef:Indien je het vonnis hiervan wenst kan ik dit gerust naar je doorsturen als bewijs.

Een vonnis moet ik niet hebben.
Stuur mij gewoon een factuur met "Voldaan" er op en probeer dan maar aan uw geld te geraken :wink: .
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

@Astralon :bang:
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”